Тема. Передавання глибини простору. Способи передавання глибини простору за принципом «ближче-нижче», «ближче-більше», «далі-вище», «далі-менше». Виконання композиції «Гарна хата».
Мета: закріплювати в учнів поняття про композицію, надати уявлення про ілюзорне зменшення віддалених предметів, часткове загороджування дальших предметів ближчими, формувати початкові відомості про передавання глибини простору на площині; розвивати комбінаторні здібності, спостережливість, уяву, мислення, моторику руки, формувати естетичний смак; виховувати любов до рідної домівки, вміння цінувати родинний затишок, тепло.
Обладнання: графітний олівець, гумка, папір; гуаш; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра; м’який круглий пензель.
Наочність: репродукції картин відомих худож-ників, що зображують глибоку перспективу; матеріали для демонстрування послідовності й техніки виконання роботи.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: бесіда, розповідь, аналіз, наочні, практичні, пояснювально-ілюстративні.
Словник: статика, динаміка, живопис.
Джерело інформації: робочий зошит – альбом з образотворчого мистецтва.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Психологічний момент.
Ось вже дзвоник пролунав,
2-ий клас за парти став.
Станьте рівно, як годиться,
Один одному всміхніться.
Додалося вам охоти?
Тож берімось до роботи.
- Сідаємо тихо і обережно!
2. Перевірка робочих місць.
- Зараз розгадаємо ребуси і перевіримо, чи готові ви до уроку.
Отже, нам будуть сьогодні потрібні:
3. А правила роботи на уроці ми повторимо у грі «Склади і пригадай»
- Роботу розпочинай після дозволу вчителя.
- Інструмент використовуй за призначенням.
- Під час роботи не відволікайся на сторонні справи.
- Працюй тихо й охайно.
- Дотримуйся порядку на робочому місці.
- Закінчивши працювати, наведи порядок на робочому місці.
4. Вправа «Очікування».
- Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Зараз я пропонуювам вам гру «Прочитай і назви».
яіцизопмоК, ртнецйинйіцизопмок, акитатс, акіманид.
- Що називають композицією?
- Що називають композиційним центром?
- Яку композицію називають статичною?
- Яку композицію називають динамічною?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота в парах.
- Щоб дізнатися, яка тема сьогоднішнього уроку, нам потрібно з вами розгадати кросворд.
|
|
|
|
|
Г |
О |
В |
Е |
Р |
Л |
А |
|
|
|
|
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
|
У |
К |
Р |
А |
Ї |
Н |
А |
|
|
|
|
Р |
У |
Ш |
Н |
И |
К |
|
|
|
|
Л |
Е |
Л |
Е |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
І |
Д |
У |
Х |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
П |
А |
С |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
К |
У |
Т |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
П |
И |
С |
А |
Н |
К |
А |
|
|
|
1 . Найвища гора в Україні.
2 . Рослина – символ України.
3. Наша держава.
4 . Він вишитий, є в кожному домі, прикриваємо ним Великодній кошик.
5 . Птах – символ України .
6 . Сніп, який плетуть до Святого вечора і колись прикрашали замість ялинки.
7 . Великодній хліб.
8 . Головна українська страва на Святвечір.
9 . Розмальоване яйце.
- А зараз прочитайте у виділеному стовпчику слова : « ГАРНА ХАТА ».
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
- Наша тема так і називається: «Гарна хата». Сьогодні на уроці ми будемо вчитися малювати хату, а ще дізнаємося як передавати глибину простору, які для цього існують способи.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
- Діти, чи не помічали ви таке явище, наприклад, йдучи вулицею, з віддаленням від вас, вона ніби звужується, хоча насправді ніякого звуження немає. (Слайд
- Рейси залізничної колії знаходяться на однаковій відстані одна від одної, тобто завжди паралельні, а тобі здається, ніби вони сходяться в одній точці. (Слайд
- Так само і дерева, будинки здалеку здаються меншими, а зблизька – більшими.
Малюючи пейзажі, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору.
Запам’ятайте!
Однакові за розміром предмети, залежно від їх розташування у просторі на площині передають по різному; чим ближче предмет, тим нижче його розміщують на аркуші або полотні і тим більшим зображають; чим далі предмет – тим вище розташовують і меншим зображають. А ще важливим для зображення є те, що ближчі предмети завжди загороджують предмети, що знаходяться далі.
2. Фізкультхвилинка.
3. Продовження бесіди.
- Уявіть, що ми вирушили в мандрівку. Ось зовсім поряд із нами паркан, перед ним — квіти. Трохи далі в'ється тоненька стежка — через жовто-зелені луки вона веде до старої хатини, що як сонячний зайчик — спалахує яскравою плямою в зелені садів.
4 Перегляд відео.
- З чим же порівнює Тарас Шевченко українську хату.
- Чи не в одній з таких жили дід з бабою з казок...
- В яких же казках ми могли бачити таку хату? «Колобок», «Кривенька качечка», «Курочка ряба».
5. Організація сприйняття творів мистецтва.
- Розгляньте репродукції картин українського живописця Василя Гнатовича Непийпиво. Спеціальної художньої освіти не мав, проте, його у художніх колах вважали першокласним майстром ліричного пейзажу. Народився в с.Кам’янка Диканського району Полтавської обл. Жив і працював у м. Києві.
На його картинах ми бачимо українську хату під солом’яною стріхою з чисто вибіленими стінами, наче чепурне біленьке диво сховалося між деревами. Маленькі віконця, наче здивовані оченята, поглядають на рідне подвір’я. За хатою, на другому плані — пишні зелені дерева на тлі блакитного літнього неба. Поєднання різноманітних відтінків зеленого кольору, розкішні крони дерев дають уявлення про розквіт літа, щире свято природи. У давнину наші предки називали Берегинею своє житло, бо воно оберігало не лише від холоду, від зла, але й берегло чистоту людської душі.
VІ. Інструктаж. Практична робота
- Давайте намалюємо і ми українську хату, передаючи глибину простору.
1. Аналіз зразка.
- Уважно роздивіться малюнок.
- Що є композиційним центром?
- Що ви бачите на передньому плані? (Доріжку). Зверніть увагу, як вона намальована. Від нас вона зображена ширшою, а далі доріжка вужчає. Так ми передамо глибину нашого малюнка.
- Які кольори переважають?
- А що на задньому плані?
- Розгорніть альбоми с. 44.
2. Послідовність виконання.
- Починайте малювати олівцем.
- Спочатку намітьте лінію горизонту.
- Потім визначте композиційний центр свого малюнка.
- Почніть малювання з великих об’ємів, потім переходьте до другорядних зображень та деталей.
- Подумайте, що зображуватимете на другому плані.
- Промалюйте деталі.
- Пам'ятайте, що предмети, які знаходяться ближче до нас, зображуються чіткішими, більшими, ніж ті, що розташовані вдалечині. Ближчі предмети завжди загороджують предмети, що знаходяться далі.
VIІ . Самостійна практична діяльність учнів.
(Звучить легка музика).
(Вчитель надає допомогу учням).
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Учнівський вернісаж. Виставка і оцінка робіт .
2. Бесіда
- Чи справдились ваші очікування від сьооднішнього уроку?
- Що нового дізналися?
- Що найбільше сподобалося?
– Які у вас виникли відчуття, коли ви починали роботу?
– Що відчуваєте зараз?
3. Технологія «Незакінчене речення»
– Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла), навчився (-ла)…
4. Прибирання робочих місць.
Любі діти!
Ми старались, утомились.
Всі на славу потрудились.
А малюнки ваші гарні:
Працювали руки вправні.
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі,
Щиро дякую вам, друзі!