Урок "Канада 1945 - початок ХХІ століття"

Про матеріал
Розробка уроку з всесвітньої історії для 10 класу, передбачає індувідуальну та групову форми роботи учнів на уроці, містить елементи розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

Тема уроку: Канада у ІІ половині ХХ – на початку ХХІ століття.

 Проблема Квебеку.

 

Мета уроку: охарактеризувати розвиток Канади в повоєнні роки та в сучасний період, розкрити суть проблеми Квебеку; розглянути особистість сучасного прем’єр-міністра Канади та вирішити проблемне питання, закріпити навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу, критичного мислення; виховувати національну свідомість та активну громадянську позицію.

Очікувані результати: учні зможуть характеризувати розвиток Канади у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст., пояснювати сутність проблеми Квебеку, особливості економічного, соціального та політичного розвитку Канади у повоєнні роки, складати політичний портрет діяча.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карта Світу, мультимедійний пристрій, ноутбук.

Основні поняття і терміни: сепаратизм.

Основні дати: 1947 р. - прийняття закону про канадське громадян­ство;

1949 р. - входження о. Ньюфаундленд і північ­но-східної частини                                         п-ва Лабрадор до складу Канади; 1965 р. - затвердження нового канад­ського прапора з червоним кленовим листком на білому тлі; кінець 1960-х - 1990-ті рр. - сепаратистський рух у провінції Квебек; 17 квітня 1982 р. - канадський парламент прийняв Акт про конституцію, здобуття повного суверенітету.

Проблемне питання уроку: чи може бути прикладом для наслідування інших політиків особистість Джастіна Трюдо?

Хід уроку:

 

І.    Організаційний етап.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

Проведення історичного диктанту (кожна правильна відповідь оцінюється                     в 0,5 бала), учні виконують роботу на індивідуальних аркушах паперу:

  1. «Нових рубежів» прагнув досягнути ... (Дж. Кеннеді).
  2. «Уотергейтський скандал» пов'язаний з президентством …(Р. Ніксон).
  3. Побороти бідність намагався ...(Р. Ніксон).
  4. Карибська криза відбулась ...(жовтень 1962 р.).
  5. Агресія США проти В'єтнаму розпочалась у період президентства ...               (Р. Ніксон).
  6. 22 листопада1963 року був вбитий … (Дж. Кеннеді).
  7. Американські астронавти висадилися на Місяці … (1969 р.).
  8. Лідером негритянського руху в США в 1950— 1960-ті рр. був …                        (М.Л. Кінг).
  9. Економічна програма президента Р. Ніксона мала назву … (нова економічна політика).
  10.  Президент США, який започаткував політику «розрядки» у відносинах з Радянським Союзом … (Р. Рейган).

Робота біля дошки:

охарактеризувати слідуючі терміни:

  •  рейганоміка (основні складові) (скорочення соціальних програм і всіх видів податків; боротьба з інфляцією; дерегулювання підприємницької діяльності);
  •   доктрина Трумена (стримання загрози комунізму, ідеологічне обґрунтування введення в дію плана Маршала);
  •   маккартизм (переслідування лідерів КП США, переслідування ліберально налаштованих громадських діячів, «полювання на відьом», виник як реакція на революцію в Китаї 1949 р.).

Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь викладача:

Підґрунтя дружніх взаємин між Україною та Канадою було закладено ще за часів появи перших українських переселенців наприкінці XIX століття.
Впродовж останніх двох сторічь „чотири хвилі” імміграції українців, що знайшли нову Батьківщину на канадських просторах, поруч з іншими етнічними групами зробили свій значний внесок в побудову однієї з найуспішніших демократій світу, збагативши культурну палітру країни Кленового листа.
Працелюбність, наполегливість та законослухняність дозволили нашим співвітчизникам знайти достойне місце в багатокультурному канадському суспільстві. З тих часів українське прізвище або ім’я не є рідкістю ні в парламенті, ні в офісі комерційної компанії, ні на хокейному майданчику, ні на безкрайніх пшеничних ланах Центру та Заходу країни.
Канада стала першою західною країною, що підтримала споконвічне прагнення українського народу до створення своєї власної держави, визнавши 2 грудня 1991 року незалежність України.

   Україна та Канада активно взаємодіють на міжнародній арені, сповідуючи загальнолюдські цінності та поділяючи підходи до вирішення гострих проблем міжнародного життя. Обидві країни ефективно співпрацюють у розв’язанні таких нагальних проблем світового масштабу як сталий розвиток людства, охорона навколишнього середовища, боротьба з інфекційними захворюваннями, подолання бідності тощо.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

План:

 

1. Наслідки Другої світової війни для Канади.

2. Політичний та економічний розвиток Канади. Проблема Квебеку.

3. Джастін Трюдо – сучасний прем’єр-міністр Канади.

 

Перегляд презентації «Канада. Візитна картка країни».

Розповідь викладача:

Канада, яка була англійським домініоном, взяла активну участь у Другій світовій війні на боці Антигітлерівської коаліції,  стала справжнім арсеналом Англії. Тут було вироблено понад 800 тис. військових вантажних автомобілів,        50 тис. танків, 18 тис. літаків, 4 тис. військових кораблів. Канадські  війська брали участь у бойових діях майже на всіх фронтах війни, із усього 12-мільйонного населення держави було мобілізовано близько 1,1 млн осіб. Людські втрати Канади в роки Другої світової війни склали - 42 042 особи. Канада стала членом-засновником ООН.

Війна дала поштовх до економічного зростання Канади: країна перетворилася на індустріальну державу. Економічне піднесення, що розпочалось у роки війни продовжилось і в повоєнні роки. Стимулом до цього стало швидке зростання кількості населення (в основному за рахунок емігрантів), а відповідно, і збільшення внутрішнього ринку, освоєння території.

У 1949 р. до складу Канади увійшли Ньюфаундленд і багата на залізну руду північно-східна частина острова Лабрадор. Було відк­рито великі родовища нафти в Альберті та Саскачевані. Важливим кроком до ліквідації залишків колоніальної залежності стало прийняття у 1947 р. закону про канадське громадянство.

2. Політичний та економічний розвиток.

Учням пропонується скласти "Концептуальну таблицю" політичного розвитку країни в повоєнні роки за текстом підручника (с.75-78) на прикладі діяльності Ліберальної і Консервативної партій за чотирма основними показниками. Після цього зробити висновки щодо діяльності кожної партії.

Сфера діяльності

Ліберальна партія

Консервативна партія

(з 1956 р. – Прогресивно-консервативна)

Передвиборча

агітація

Теорія «держави загального благоденства»

Програма оздоровлення країни

Економіка

 

Державне регулювання

Захист приватного підприємництва

Соціальні зрушення

Збільшення пенсій

Підвищення соціальних стандартів

Культура

 

Відсутність змін

 

«Канадизація» культури

Підсумок: Ліберали виступали за державне регулювання та поглиблення канадо-американської інтеграції. Консерватори виступали проти надмірного державного втручання в економіку, захищали інтереси приватного підприємництва, а в зовнішній політиці прагнули відновлення традиційних зв`язків з Великобританією і противниками надмірного впливу США.

 

Проблема Квебеку.

Розповідь викладача з переглядом презентації «Проблема Квебеку».

      З 1963 по 1968 р. Канада переживала період парламентської нестабільності, що спричинило до посилення сепаратистських тенденцій. Яскравим проявом цього стали вимоги уряду Квебеку визнати франкомовне населення провінції окремою нацією і надати їй особливий статус.

      В Канаді більшість населення є англомовним. З семимільйонного франкомовного населення (27% від загальної кількості жителів) переважна більшість проживала у провінції Квебек. Англомовні жителі, які становили 10% населення провінції, обіймали 80% усіх керівних посад. Рівень безробіття серед франкомовних жителів Квебеку був на 20-30 % вищим за середньоканадський.            У 1968р. утворилась Квебекська партія, яка консолідувала рух сепаратистів.

       Уряд, який очолював ліберал П. Трюдо провів через парламент закон, який проголосив рівноправність англійської і французької мов в усіх ланках управлінського апарату у тих районах, де кількість людей, що розмовляють однією з них, досягла 10%. Проводилося навчання службовців на курсах англійської та французької мов. Ці заходи не задовольнили активістів з Фронту визволення Квебеку, і вони з 1970 р. вдалися до терору, беручи у заручники вищих посадовців і вимагаючи нових поступок. Уряд на 1 рік запровадив військовий стан, провів арешти екстремістів. Проблема Квебеку нагадувала про себе і в кінці ХХ ст. На референдумі 1980 р. 40 % населення Квебеку проголосували за вихід зі складу Канади.

        На прохання канадського уряду англійський парламент у березні                    1982 р. схвалив рішення про припинення своїх повноважень стосовно домініону Канади. Після цього 17 квітня 1982 р. канадський парламент прийняв Акт про конституцію 1982 р.

        Нова конституція Канади розширювала демократичні права і свободи громадян, чітко визначала відносини між федеральним урядом і провінціями. Конституція гарантувала вільний розвиток і діяльність політичних і громадських організацій, однак не визнала франко-канадців окремою нацією. У 1995 р. на референдумі у Квебеку 50% його жителів проголосували за вихід із федерації.

 

3. Джастін Трюдо – сучасний прем’єр-міністр Канади.

Із розповіді викладача і перегляду відеоролику, для пошуку відповіді на проблемне питання, учням пропонується скласти політичний портрет Джастіна Трюдо,  використовуючи пам’ятку:

  1. Біографічні дані: роки життя, соціальне положення, освіта.
  2. Пости, які займав.
  3. Мета політичної діяльності.
  4. Які засоби використовував для досягнення мети? Оціни їх.
  5. Які результати діяльності? Оціни їх.
  6. Твоє ставлення до цього діяча. Які уроки для себе ти взяв з його діяльності?

Канада — член великої "сімки", високо розвинута індустріально-аграрна країна, значення якої у світовому співтоваристві зростає. Серед західних країн тільки США випереджають Канаду за обсягом продукції добувної промисловості, проте й вони поступаються своєму північному сусідові за виробництвом та експортом багатьох видів сировини і напівфабрикатів. За рівнем продуктивності суспільної праці і технічної оснащеності виробництва Канада поступається лише США. А в лісозаготівельній, деревообробній і целюлозно-паперовій, азбестовій промисловості, окремих галузях кольорової металургії, будівництві і господарській діяльності в умовах півночі її технологія не має собі рівних у світі.

Для сучасної Канади характерний високий рівень життя населення. Середньорічний дохід на одну людину в Канаді вже у 1986 р. становив 12993 долари. А це головний показник соціальної стабільності. За показниками рівня й тривалості життя, стану здоров'я, грамотності тощо Канада, відповідно до Програми людського розвитку ООН, у 2000 р. сьомий раз підряд вийшла на перше місце серед 174 країн за індексом людського розвитку. Це високе визнання світовим співтовариством успіхів Канади в соціальній сфері.

Завдяки своїй плідній діяльності на міжнародній арені Канада домоглася лідерства в багатьох сферах міжнародних відносин. До середини 80-х років                        з території Канади була повністю виведена ядерна зброя. Після подій 11 вересня                          2001 р. Канада активно включилася у боротьбу з міжнародним тероризмом.

Складною залишається квебекська проблема. Однак у настроях франкомовних жителів Канади останнім часом проявляються нові, позитивні, нюанси. Так, на додаткових парламентських виборах у березні 1995 р. у Квебеку переконливу перемогу здобув представник Ліберальної партії, а кандидат від сепаратистського Квебекського блоку зазнав поразки. А це означає, що серед франкомовних квебекців зростає кількість противників сепаратизму, що й засвідчив проведений ЗО жовтня 1995 р. референдум з питання незалежності Квебеку. 50,6 % жителів провінції заявили, що хотіли б залишитися у складі Канади.

Джастін Трюдо - прем’єр-міністр Канади с 4 листопада 2015 року, а також міністр міжурядових справ і по справах молоді, лідер Ліберальної партії Канаді с 14 квітня 2013 року. Старший син 15-го прем’єр-міністра Канади – П’єра Еліота Трюдо, народився 25 грудня 1975 року.

Після закінчення середньої школи Джастін отримав ступінь бакалавра в області англійської літератури і бакалавра педагогіки в Університеті Британської Колумбії. Викладав у середній школі математику та французьку мову, працював на радіостанції.

Член палати громад від округу у Квебеці з 2008 року, переміг в цьому ж окрузі на виборах 2011 року.

Після парламентських виборів 19 жовтня 2015 року став прем’єр-міністром Канади. Кабінет Трюдо став першим гендерно збалансованим урядом в історії Канади (міністрів-жінок і чоловіків в ньому по 15).

 Цитати Джастіна Трюдо:

 «Ви не повинні відкидати такі фактори, як співчуття, якщо ви шукаєте кращих працівників. Нам потрібні громадяни країни, а не тимчасові працівники компанії»,

«Так звана «Ісламська держава» не уявляє загрози глобальної безпеки»,

«Наш вибір інший – три роки незначного дефіциту, щоб допомогти дітям і витягнути 315000 малюків із злиднів. Збільшення податків для тих, хто займає керівні посади, скорочення податків для середнього класу, інвестиції у розмірі 60 млрд. доларів в інфраструктуру країни» (бюджет). 

Жорсткий прихильник права жінок на аборти.

Одружений з колишньою телеведучою і фотомоделлю Софі Грегуар, має трьох дітей.

Перегляд відеороліка про Джастіна Трюдо.

ІV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

 

Бесіда:

  1. Охарактеризуйте економічний стан Канади у повоєнний час.
  2. Назвіть основні політичні проблеми держави у другій половині ХХ ст.
  3. Охарактеризуйте сучасний стан Канади.
  4. Дайте відповідь на проблемне питання уроку.

 

V. Підсумки уроку

 

VІ. Домашнє завдання: опрацювати текст підручника за темою «Канада у другій половині ХХ ст. – на початку ХХІ ст. Проблема Квебеку». Підготувати реферати за темами «Українці в Канаді», «Україно-канадські відносини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто

на засіданні методичної комісії

гуманітарної підготовки

протокол №   від ______ 2016р.

Голова методичної комісії

__________________ Ж.М.Чигілейчик

 

 

Погоджено

Методист ДНЗ «Запорізький ПБЛ»

__________________ О.І.Мосьпан

«______» _______________ 2016р.

Затверджено

Заступник директора з НВР

_______________К.М.Наливайко

«______» _____________ 2016р.

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО УРОКУ

З ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ З ТЕМИ:

 

«КАНАДА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ. – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТ. ПРОБЛЕМА КВЕБЕКУ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: викладач історії та правознавства

Хмура Н.О.

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
1240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку