Мета. Формувати предметну компетенцію в учнів, поняття про вивчені прийоми додавання і віднімання круглих десятків в межах 100; формувати комунікативну компетентність, стимулюючи бажання висловлювати власну думку, вчити застосовувати набуті знання на практиці; вчити творчо працювати над задачею на дві дії; формувати компетентність продуктивної творчої діяльності через інтеграцію з іншими предметами, удосконалювати вміння працювати з геометричним матеріалом; формувати навички швидких та точних обчислювальних навичок; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення,спостережливість;кругозір учнів; виховувати самостійність,почуття товариськості, взаємодопомоги, сприяти згуртуванню колективу.
КЗ Кашперівське НВО « ЗОШ І-ІІІ ступенів –дитячий садок»
Тетіївської районної ради Київської області
Нестандартний урок з математики
в 1 – А класі
Урок-казка
«Білосніжка і семеро гномів»
Підготувала і провела
вчитель початкових класів
вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель-методист
Іванова Н.М.
Тема. Додавання і віднімання круглих десятків. Розв’язування задач на додавання і віднімання. Творча робота над задачею.
Мета. Формувати предметну компетенцію в учнів, поняття про вивчені прийоми додавання і віднімання круглих десятків в межах 100; формувати комунікативну компетентність, стимулюючи бажання висловлювати власну думку, вчити застосовувати набуті знання на практиці; вчити творчо працювати над задачею на дві дії; формувати компетентність продуктивної творчої діяльності через інтеграцію з іншими предметами, удосконалювати вміння працювати з геометричним матеріалом; формувати навички швидких та точних обчислювальних навичок; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення,спостережливість;кругозір учнів; виховувати самостійність,почуття товариськості, взаємодопомоги, сприяти згуртуванню колективу.
Обладнання. набори цифр, таблиці з виразами, схеми задач, математичні віяли, сигнальні картки, геометричний матеріал, силуетні малюнки казкових героїв – Білосніжка та семеро гномів, «будиночок з ламаними лініями»,серія сюжетних ілюстрацій до етапів уроку, повітряні кульки, казкове дзеркальце, диференційовані індивідуальні завдання.
Тип уроку. Урок закріплення вивченого матеріалу.
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи.
Вчитель. Продзвенів і стих дзвінок,
починається урок.
Він незвичний і цікавий
ще і гості завітали.
Станьте, діти, всі рівненько,
усміхнімося гарненько,
повернімось до гостей,
і промовим: «Добрий день!».
1. Ранкова зустріч
Діти. Треба всім нам привітатись :
- Добрий день!
Дружно весело сказати:
- Добрий день!
Всіх гостей ми привітаєм,
І здоров’я побажаєм:
- Добрий, добрий, добрий день! (Діти співають на мотив пісні
«А ми, стрільці- січовії ...»).
2. Налаштування учнів до роботи.
Вчитель. Сідайте, діти, всі зручніше,
почнемо урок скоріше.
Приготуйте без мороки ,
Все, що треба до уроку.
Працюйте всі старанно,
Щоб жодну хвилину,
не втратити марно!
На уроці не куняти,
Математику вивчати!
Клас готовий працювати? (Так)
Додавати й віднімати? (Так)
Вчасно руку піднімати (Так)
Тому, діти, протягом всього уроку в нас діє правило піднятої руки.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. – Назвіть сьогоднішню дату (24 квітня).
- А як, діти, можна назвати цю дату, не вживаючи назву місяця?
Зашифруйте її. (Двадцять четвертій день четвертого місяця року; двадцять четвертій день другого місяця весни).
- Який сьогодні день тижня? (Четвер). Спробуйте зашифрувати і його. (Четвертій день тижня; день, що йде після середи; день, що передує п’ятниці).
- Який у нас урок? Зашифруйте і його назву.
1. Вправа «Мікрофон». ( Урок гарного настрою, урок логічного мислення, найцікавіший урок, урок кмітливості, урок швидкого і правильного рахунку, урок розв’язування прикладів і задач, порівняння чисел і виразів, урок геометричних фігур).
2. Створення емоційного фону уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок
Казка у гості спішить,
Хто до нас прийде?
З добром чи зі злом?
Ми відгадаємо вмить!
- Діти, чи любите ви казки?
- Пригадайте казки, у назвах яких зустрічаються числа. ( « Три ведмеді»,
« Вовк та семеро козенят», « Троє поросят», «Білосніжка та семеро гномів», « Шість лебедів»).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у казку, тому будьте всі уважні, з ким ми поринемо в урок – казку ви скажете, коли відгадаєте загадку.
Нас братів є рівно сім,
Дружимо ми вміло,
Білосніжку захищати,
Наше святе діло.
- Чи упізнали ви їх? (Так, це сім гномів) з казки «Білосніжка і семеро гномів»). Тому сьогодні, мандруючи Країною круглих чисел, де і мешкають наші казкові гноми, ми будемо швидко і точно додавати та уважно віднімати, казкових героїв імена називати. ( Доповнюю у віршованій формі).
Будемо, діти, над задачею творчо працювати,
Приклади рахувати,
Різні числові вирази складати,
Додавати й віднімати,
Тобто, разом з гномами, дружно працювати,
Бо Білосніжка прийшла сьогодні в клас,
Щоб перевірити всіх вас, чи умієте рахувати,
Цифри в зошиті охайно писати.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
- Щоб потрапити в гості до Білосніжки та її друзів-гномів, треба назвати магічне число і написати цифру, що позначає це число.
Вчитель. В неї є одна нога,
А сама-як кочерга.
Цифра ця відома всім
А зоветься вона...(сім).
От тому треба повторить усім,
Як нам писати цифру сім.
- Хто з вас пригадає, де в природі зустрічається це магічне число?
(Учень розказує вірш).
У тижні кожному – сім днів,
У райдузі - сім кольорів,
Що є сім нот-відомо всім,
Цікава дуже цифра сім.
1. Інформаційна хвилинка про цифру 7.
2. Складання «Асоціативного куща».
3. Каліграфічна хвилинка
- Урок почнемо без зупинки,
З каліграфічної хвилинки.
а) написання цифри 7.
б) повторення правил правильної осанки, положення зошита під час письма
( Діти промовляють слова в віршованій формі)
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь,
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь.
4. Характеристика числа 7. Бліц – опитування
- Дайте характеристику числу 7.
- Число 7 на письмі позначається цифрою сім.
- Воно парне чи непарне?
- На якому місці стоїть в натуральному ряді чисел? (На сьомому)
- Одноцифрове чи двоцифрове?
- За яким числом іде при лічбі число 7
- Як отримати з 6 число 7 (До шести додати один)
- Яких сусідів має?
- Яке попереднє число?
- Яке наступне число?
5. Робота з рядом чисел і числовим відрізком.
- Зараз з вами ми помислим -
Попрацюємо з рядом чисел.
- А давайте пригадаємо, як звали Гномиків?
– Хто пам’ятає? ( Мудрунчик, Стидунчик, Чхунчик, Буркотунчик, Задумчик, Сонько, Веселун). Розташуємо братів-гномів по-порядку кольорів різнобарвної веселки так, як вони зодягнуті в семи різних капелюшках.
Просять гномики назвати всі числа першої сотні, у яких в записах чисел є
7 одиниць. Запишемо під коментування каліграфічно числа
17, 27, 37, 47, 57, 67, 77, 87, 97
- Що показує перша цифра праворуч?
- Як називається другий праворуч розряд у двоцифровому числі?
Гномики дякують всім за активну роботу і просять вашої допомоги Білосніжці. В казковому Царстві Гноми живуть за девізом «Один за всіх, і всі за одного». Так им девізом і вони закликають всіх вас бути на уроці зосередженими, організованими, згуртованими.
Діти, ми пам’ятаємо зміст казки, що вродлива мачуха була дуже жорстокою і примушувала пасербицю робити всю хатню чорну роботу. Ми не будемо лінуватися і поспішимо допомогти помити сходи, які ведуть до кімнати мачухи ( для слабших дітей) і помиємо сходи в будинку, що прямують до кімнати її батька (завдання для сильніших дітей)
Наші сходи – незвичайні,
А корисні і навчальні.
Щоб по сходинках стрибати,
Треба вміти рахувати.
- Підніміться якомога швидше по сходах.
+ 40 2
+ 10
-30 +30
+ 30
57-7 -20
- 10
- 2
Поставте на своїх індивідуальних листочках «плюс» ті, які розв’язали ці числові вирази правильно.
- Поставте знак « мінус» ті учні, що допустили помилки в розв’язуванні.
(Відповіді зачитую сама).
6. Фізкультхвилинка
Засиділись в царстві казки,
Встали дружно, лапки в боки,
Вгору вушка - скачуть білочки-подружки,
1, 2, 3, 4, 5- люблять діти всі стрибать. (Промовляють учні з різними рухами).
7. Гімнастика для очей.
Очі праворуч, очі ліворуч,
Очі вгору, очі вниз. (Вчитель)- і на мене подивись. Сіли всі рівненько.
8. Гра «Істина-брехня».
Гном Стидунчик в червоній шапочці просить вас переконати його правильними відповідями на істинні та хибні твердження, тому й ви будете на істинне твердження промовляти «тік-так, це істинно так», (хлопок руками) а на хибні- «тік-так, це не так». (розводять руки в сторони).
-Сьогодні середа? (Так)
-На вулиці весна? (Так)
- Після зими йде осінь? (Ні)
- Чи правильне твердження, що всі звірі дихають?(Так)
- Тиждень складається із 5 днів? (Ні)
- Якщо струмок вужчий від річки, то річка ширша від струмка? (Так)
-Вовк боїться зайчика? (Ні)
-Після ранку настає ніч? (Ні)
Наш Стидунчик надалі буде більш розкутіший, а вам потрібно бути на уроці більш зосередженішими, уважнішими в своїх міркуваннях.
9. Гра «Добрий ранок» - «На добраніч». Ми з вами завжди граємо в аналогічну гру «День-Ніч», а наш гномик - Сонько в оранжевій шапочці хоче попросити вас працювати колективно, і уважно, і активно, просить не дрімати, вміло відповідати.
Коли я скажу «На добраніч», ви заплющуєте очі і уважно міркуєте над обчислювальним ланцюжком, а коли я говорю «Добрий ранок» ви розплющуєте очі і називаєте відповідь.
- До ніг у павука додайте кількість коліс на автомобілі (8+4=12);
- До кількості місяців у році додати число голів у Змія Горинича (12+3=15);
- Від кількості пальців на двох руках відніміть порядковий номер суботи
(10 - 6=4);
- До улюбленого балу (оцінки) учня в школі додайте кількість барв веселки
(12+7=19)
- До найбільшого числа 4 десятка + 1 десяток (40 + 10 = 50)
- Від найменшого трицифрового числа відніміть 1 десяток (100 – 10 = 90)
- До найбільшого круглого числа 9 десятка додайте 10 одиниць (90+10=100).
- Просигналізуйте зеленим кольором ті, кому легко давалось усне додавання круглих десятків.
- Просигналізуйте червоним кольором ті, хто припустився помилки в усних обчисленнях. (Учні піднімають кружечки відповідних кольорів)
V. Робота з геометричним матеріалом.
Щоб далі продовжити подорож, нам потрібно продертися крізь густі-прегусті хащі та чагарники до хатинки гномів, адже всі вони живуть в лісі і нашій Білосніжці потрібно обрати найкоротший шлях. Шлях до лісу нагадує лінії. Назвіть їх ( пряма, крива і ламана лінія – малюнок на дошці).
- Яка на вашу думку найкоротша лінія ?(пряма)
– То який шлях оберемо? (по прямій дорозі).
- Що ви знаєте про пряму? Давайте згадаємо. ( Учень розказує вірш)
Учень. Не проста фігура ця –
Ні початку, ні кінця.
Ти лінійку приклади,
Лінію веди й веди.
Де ж кінець їй? Та нема.
Нескінченна ж бо пряма.
1. Цифровий диктант.
Робота в зошитах.
- Поки Білосніжка пробиралася крізь гущавину лісу, вона, діти, настільки стомилася, що коли нарешті зайшла в хатинку, прилягла на ліжечку відпочити, та не зчулася , як заснула.
Ну, а ви, часу, не гайте,
Білосніжку виручайте,
Відповіді запишіть,
дівчинці допоможіть.
Гномик –Чхунчик в жовтій шапочці працюючи в копальні розмірковув, і коли це було правильне твердження він голосно один раз чхав. Допоможіть і ви, поміркуйте разом з Чхунчиком.
- Послухайте вислови. Якщо цей вислів – істинне твердження - правильний, - пишіть 1, а якщо неправильний, хибне твердження, - пишіть 0.
(Один учень працює біля дошки, всі інші в зошитах)
Учениця зачитує результати запису, діти перевіряють за ланцюгом на дошці.
Відповіді записали, гномикам допомагали, тому всі чемні і веселі.
2. Хвилинка відпочинку «Гойдалка»
Першокласники втомились,
навіть трохи розшумілись,
Відпочити їм пора.
Встаньте дружно, дітвора.( Учні промовляють слова)
Ми всі чемні і веселі –
Дуже любим каруселі.
Мішечки на голови поклали –
Десять разів головою погойдали.
(Діти кладуть мішечки із сіллю на голову. Стають прямо, руки на поясі. Гойдаються підводячись на носочки й опускаються на п’ятки)
2. Диференційована робота.
В хатинці гномиків панував безлад, тому й Білосніжка, коли проснулася, взялася наводити порядок – господарювати, попідмітала сміття, прибрала залишки їжі зі столу зібрала і перемила весь брудний посуд. Допоможіть і ви Білосніжці. Поскладайте тарілочки на свої місця.
(На індивідуальних карточках намальовані « тарілки» з прикладами і
«поличка» з відповідями. Учням потрібно обчислити приклади і стрілкою вказати місце «тарілки» на «поличці».
61 – 1 30 + 40 87 – 80 42 – 2 56 – 26 0 + 50
70 60 40 7 50 30
І варіант– записують учні в зошитах числа від найбільшого до найменшого
( у порядку спадання).
ІІ варіант– навпаки, у порядку зростання - від найменшого до найбільшого.
- Зачитайте, свої міркування .
– Дізнайтесь, на скільки найбільше кругле число більше за найменше кругле число?
- Як ми можемо дати відповідь? 70 – 30 = 40
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розпізнання найпростіших геометричних фігур).
Коли гномики весело йшли дорогою до своєї хижини вони зустріли на стежині лісових звіряток (показую геометричних звірят- лисицю, зайчика, білочку).
Ви самі здогадайтесь, кого зустріли Гноми?
Урок у школі лісовій –
Обчислили оці звірята
І результат вписали свій.
Де правильний, скажіть, малята?
2. Робота з підручником.
- Відкриваємо підручник на с. 123.
- То ж як знайдемо невідомий доданок? (Учень каже правило).
- В кого була правильна відповідь?
3. Математичний диктант
- Довго йшла Білосніжка, втомились її ніжки,
Давайте разом порахуєм,
Та в зошитах уміло попрацюєм.
Учитель. І не повинні,діти, ви забувати,
Що треба нам гарно писати,
Напишемо красиво ми,
Диктант незвичний,
А диктант математичний (за завданням 92, с. 123)
(записуємо тільки відповіді, приклади не пишемо).
Слідкуємо за підручником, вираховуємо з Мудрунчиком (фіолетова шапочка). Відповіді записуємо в рядок, пропускаючи одну клітинку.
0 збільшити на 20; (20)
Від ста відняти 30 ; (70)
Зменшуване - 50, від’ємник - 20. Знайти різницю; (30)
І доданок - 30, ІІ доданок - 10. Знайти суму; (40)
Знайти різницю чисел 90 і 50; (40)
На скільки 70 більше від 60; (10)
Знайти суму чисел 20 і 80 ; (100)
Знайти різницю чисел 80 і 20; (60)
- Зачитаємо відповіді прикладів.
- Як називаємо ці десятки? (круглі десятки)
- Чи є однакові результати? (два приклади)
А в нас , діти, гномики в жовтому і синьому капелюшках засперечались, що діти нашого класу не знають змішаних кольорів та не справляться з наступним завданням...
Гномик в синій шапочці -Буркотунчик все собі під ніс буркотів і рішуче запевнив їх, що першокласники справляться із наступним завданням.
Прошу вас, відповідь першого прикладу
- збільшити на 30 (50)
- від результату другого відніміть 2 десятки?
- до результату четвертого додайте 10; (50)
- від результату відповіді 7 прикладу відніміть 50? (50)
- Від результату 8-го прикладу відніміть 10 одиниць (50)
- Що ви помітили? (Відповідь у всіх прикладах однакова)
4. Бліц - опитування
Учні відповідають на запитання вчителя за допомогою сигнальних карток : зелені – «так» , а червоні – «ні».
- Це число менше 100? (Так)
- Більше 65? (Ні)
- Я гадаю, що воно кругле? (Так)
- В ньому 5 десятків? (Так)
- Я вважаю, що це число на 50 одиниць більше нуля? (Так)
- Отже, це число менше від 100 на 50? (Так)
- Це число 50? (Так).
6..Фізкультхвилинка:
А Гномик – Веселун (в зеленій шапочці) щось собі під ніс наспівує.
Ми з вами гарно потрудились,
І, мабуть, трохи притомились
Тепер настав час відпочинку
Ми проведем фізкультхвилинку
- Який місяць надворі хазяйнує? (квітень). В квітні дуже корисно загартовуватися, особливо, вранці пробігтись по ранковій росі. Тож і ми, піднімемося і пробіжимось по травичці. (Проводжу фізкультхвилинку у вигляді гри-пісеньки «По травичці зелененькій я біжу-біжу»).
По травичці зелененькій я біжу-біжу,
І промінчик сонечка у руках несу,
Подарую квіточкам, хай ростуть завжди,
Подарую пташечкам, хай цвітуть сади.
- Досить нам відпочивати
Нам потрібно працювати.
7. Робота в парах
Коли королева випила чарівне зілля і обернулась на стару жебрачку, вона мерщій вирушила до Білосніжки в ліс. Довірлива дівчинка пожаліла стару й запросила її відпочити. За це, стара подарувала їй блакитну стрічку...
- Ми зараз будемо працювати старанно в парі, для того, щоб з Білосніжкою нічого поганого не трапилось.
Старший гном, коли побачив у Білосніжки на шиї незнайому стрічку, зірвав її і кинув у вогонь.
- Діти працюйте сумлінно,
І вирази ці розв’яжіть самостійно.
- А перші троє учнів, які виконають завдання, підійдіть до люстерка і пошепки промовити чарівні слова, щоб Білосніжка підвелася.
- Добре знаєш ти й сама;
Кращої ніж ти, нема (підходять тільки дівчатка)
а). Гра «Знайди помилку». На індивідуальних листочках – завдання:
10 – 5 + 40 = 50 10 + 5 + 4=20
30+ 5 – 30 = 5 50-1+1=50
15 – 5 + 30 = 45 10+30-1=41
11 – 1 + 60 = 70 13 – 3 +10=20
Учні працюють в парах і перевіряють відповіді прикладів.
Якщо правильно розв’язаний числовий вираз – ви зафарбовуєте кружечок біля прикладу в зелений колір, якщо неправильно – зафарбовуєте у червоний - Перевірка на дошці (Я виставляю вирізані кольорові паперові кружечки в стовпчик).
VІІ.Творча робота над задачею.
- Діти! Зла чаклунка вирішила умертвити Білосніжку. Невдовзі, після зливи, до будиночка гномів постукала стара селянка. Білосніжка відповіла їй що братики-гномики заборонили їй відкривати двері незнайомим людям.
- Чи правильно вчинила Білосніжка, так слід робити, чи ні? (Ні).
Від незнайомих людей не дозволяється брати ,будь-що, хоч як би вам цього хотілося. Але, на жаль, не послухалася гномів, до того ж вона була дуже жалісливою і впустила стару в дім. В подяку за це, стара простягла Білосніжці рум’яне яблучко. Але це було не звичайне яблуко.
- А яке, діти? (отруйне).
Білосніжка яблучко отруйне з’їла,
І в міцнім сні голову схилила.
Чарівне зілля потрібно зварить,
Щоб Білосніжку розбудить.
- А допоможуть нам у цьому братики-гномики, якщо ми творчо і уміло попрацюємо над задачею.
Умову задачі швидко прочитайте,
Питання добре пам’ятайте,
Дії правильно підбирайте.
- Тому й завдання вам,
задачу розв’яжи,
свій розв’язок докажи.
- Діти, хто повторить умову задачі і запитання? (Учень називає)
- З гномиком у голубій шапочці, Задумчиком працюють такі учні...
Ви розв’язуєте задачу з використанням техніки «Обери позицію» (подаю два вирази до задачі).
В синьому капелюшку походжає Буркотунчик, і просить деяких дітей (називаю) поміркувати, як змінити запитання до задачі. Використовуйте слова «на скільки більше...», «на скільки менше...».
А у фіолетовій шапочці Мудрунчик просить вас, діти, обґрунтувати відповідь за допомогою методу «ПРЕС» за планом:
Всі інші діти активно з гномом Стидунчиком, будуть відповідати на поставлені запитання і діями розв’язувати задачу.
- Про що розповідається в задачі?
- Чи можемо відразу дати відповідь на 2 запитання?
- Що означає число 2? (це маса ящика)
- Що означає число 10? (маса яблук у ньому більша на 10 кг)
- Що потрібно спочатку віднайти? (масу яблук у ящику)
- Про що запитується в задачі?
Розв’язування задачі по діях під коментування одного учня біля дошки.
1) 2 + 10 = 12 (кг) – маса яблук
2) 2 + 12 = 14 (кг) – маса ящика з яблуками
2 + (2 + 10 ) = 14 (кг)
Просигнальте мені свої вміння розв’язувати задачу так: - якщо вам легко було розв’язувати задачу, намалюйте , якщо вам було складно, намалюйте .
Молодці, діти! Гномики задоволені вашою роботою.
- А чи змогли гноми оживити Білосніжку? (ні). Чари були настільки сильними, що чарівного зілля було недостатньо зняття прокляття. Гноми плакали і ридали над Білосніжкою. Недалеко від хатини гномів, відважний принц полював у лісі. Почувши, плач гномів. він вирішив розрадити і допомогти гномам в їхньому горі. Але з розповіді гномів про стару відьму про її чаклунство принц зрозумів, що нічим не в силі їм зарадити. Але, прощаючись із сплячою Білосніжкою, принц доторкнувся губами до щоки її прекрасного, ніжного личка.
І сталося чудо! Білосніжка ожила. Вона відкрила свої голубі очі і ніжно посміхнулася своєму рятівникові. Срібні ланцюги, на яких трималася кришталева труна, в якій лежала дівчина обірвалися і труна розбилася. А Білосніжку своїми міцними руками підхопив принц і запропонував їй руку і серце.
Принц і Білосніжка одружились й стали жити разом щасливим життям.
VІІІ. Підсумок уроку
От вона йде під вінець
Нашому уроку-казці – кінець,
Працювали ви чудово,
Навіть трішечки казково.
Ось перед вами своєрідний п’єдестал, у вигляді драбинки.
Я хочу дізнатися чи цікавим був для вас цей урок-казка?
Чи хочете ви ще більше дізнаватися нового на уроках математики?
Приклейте кожний свою «квітку - семицвітку» на відповідний щабель в знак свого доброго відношення до героїв казкової країни.
Оцінюйте себе об’єктивно і справедливо такими виразами : «Хочу знати більше» - Сонце, «Добре, але можу краще» - Небо, «Поки що зазнаю труднощів» -Земля до повітряних кульок жовтого, голубого, зеленого кольору у вигляді гри «Сонце,Небо і Земля».
Вміло, діти, працювали
І тому ви, молодці,
А тепер всім подарую
«Сувеніри» - непрості.
Часто кінцевими словами казочки є приказка: «Вам казочка, а мені бубликів в’язочка». Але зважаючи на вашу сумлінну працю на цьому уроці-казці, скажу інакше: «Мені казочка, а вам – цукерків вазочка»
(Учениця декламує вірш)
Спасибі, що навідались у гості,
Ми справді дуже раді бачить вас.
Пройшов урок, ця зустріч нам вдалася,
Спасибі! Щиро вдячний 1 клас.