Мета: закріпити знання про градусну сітку, меридіани й паралелі, активізувати та систематизувати знання, вміння, визначати географічні координати;
Розвивати просторове мислення, вдосконалювати між предметні зв`язки з історією,зарубіжною літературою, народознавством, практичну спрямованість набутих знань, творчі здібності у дітей, емоційне сприйняття матеріалу;
Виховувати самостійність, відповідальність, діапазон зацікавленості за рахунок впроваджень елементів фолкльору, ігрових елементів.
Географія. 6 клас
Тема: Урок-казка «Пригоди братів-царевичів». Практична робота № 3
ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КООРДИНАТ
ЗА ГЕОГРАФІЧНОЮ КАРТОЮ.
Мета: закріпити знання про градусну сітку, меридіани й паралелі, активізувати та систематизувати знання, вміння, визначати географічні координати;
Розвивати просторове мислення, вдосконалювати між предметні зв`язки з історією,зарубіжною літературою, народознавством, практичну спрямованість набутих знань, творчі здібності у дітей, емоційне сприйняття матеріалу;
Виховувати самостійність, відповідальність, діапазон зацікавленості за рахунок впроваджень елементів фолкльору, ігрових елементів.
Обладнання: електронна презентація, глобус, фізична карта півкуль і України, атласи, контурні карти, зошит з друкованою основою для практичних робіт.
Тип: формування вмінь (практична робота)
Хід уроку
Підготовка до уроку. За декілька днів до уроку з учнями проводиться розподіл ролей, оскільки урок планується проводити в казковій формі.
І. Організаційний етап.
Привітання. Вступне слово вчителя.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні наш урок буде проходити в нестандартній формі, спробуємо урок географії активізувати впровадженням елементів народної казки, ігрових методів, виконаємо практичну роботу, щоб знаннями, уміннями та навичками, які ви отримаєте на уроці , ви змогли скористатися в майбутньому, застосовуючи їх в практичних ситуаціях.( Учитель повідомляє учням про мету і зміст практичної роботи)
ІІІ. Практична робота
Казкар: За горами високими, за морями широкими, у тридев`ятому царстві, дуже давно жив собі цар Кий. Царство його було дуже велике, і розташоване було в межах Поліської та Придніпровської низовин. І було в нього три брати: одного звали Кий, другого Щек, а третього Хорив, і була ще сестра Либідь. І створили град в ім`я брата свого найстаршого, і нарекли ім`я йому … (Учні за допомогою вчителя визначають назву географічного об`єкта - м. Київ)
Учитель проводить інструктаж, виконує на дошці окремі завдання практичної роботи, нагадує, які умовні лінії використовуються при визначенні широти й довготи певної точки, порядок дій при визначенні географічних координат, при визначенні відстані за допомогою масштабу; пояснює послідовність виконання роботи; відповідає на запитання учнів.
Цар Кий: Діти мої! Сагайдаки срібні, накладайте стрілочки мідяні й пускайте в чужі землі далекі: хто куди влучить, там йому й одружуватися.
Казкар: Зробили брати самостріли, та й нум стріляти. Старший влучив у царство, координати якого ми повинні визначити…
( Учні працюють в парах та визначають координати свого населеного пункту).
Після виконання другого завдання учні роблять висновок: для визначення географічних координат за географічною картою необхідно знати, що таке географічна широта, географічна довгота; уміти користуватися градусною сіткою.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Казкар: Настала черга найменшому стріляти, Влучив Іван-царевич аж до озера Ялпуг на заболочену окраїну, а там сиділа жаба і взяла стрілу.
Цар Кий: Невезучий ти в мене, сжалюся над тобою, виконаєш останнє завдання практичної роботи на визначення координат міст, назви в якому напрямку від Київа вони розташовані. Якщо впораєшся, випишу тобі чек на мільйон доларів, але ти повинен будеш його інвестувати до вітчизняних газових кампаній, жабу привези мені як сувенір. А за дружиною поїдеш за океан шукати.
Учні виконують завдання в групах
1. Визначте географічні об’єкти, розташовані на північ, південь, схід, захід від вашого населеного пункту (обласного центру).
2. Визначте відстань між вашим населеним пунктом (обласним центром) і Києвом, Харковом, Львовом, Сімферополем. Обчисліть, скільки часу знадобиться вам для того, щоб дістатися цих міст, якщо ви будете їхати зі швидкістю 50 км/год (беремо до уваги, що ці міста не з’єднані шляхами сполучення за найкоротшою відстанню).
3. Літак вилетів із Києва й пролетів у західному напрямку 1500 км, потім повернув на північ і пролетів ще 1200 км.
Використовуючи фізичну карту півкуль, визначте, де опинився літак, і вкажіть (приблизно) координати цієї точки.
V. Підсумок уроку.
При оцінюванні практичних завдань слід враховувати:
кількість і повноту виконання завдань практичної роботи;
відповідність завдань практичної роботи різним рівням
компетенції учнів;
самостійність при виконанні завдань практичної роботи;
логіку в побудові відповідей;
повноту й глибину висновку;
володіння картографічним матеріалом і
раціональне його використання;
застосування додаткових джерел інформації;
час виконання роботи;
акуратність в оформленні результатів роботи.
VІ.Домашнє завдання
Використовуючи «Фізичну карту півкуль», визначте координати міст, які ви б хотіли відвідати (за необхідності скористайтеся «Політичною картою світу», щоб установити їхні місця розташування на «Фізичній карті півкуль»). Обчисліть, на якій відстані від вашого населеного пункту (обласного центру) або столиці України вони розміщені.