Мета: дати уявлення дітям про першу допомогу при застуді, про те, як її уникнути, ознайомити із способом заварювання лікувального чаю; розвивати культурно-гігієнічні навички; виховувати доброзичливість, чуйність, бережливе ставлення до здоров'я, любов до рідної природи.
Урок – казка з основ здоров’я в 2 класі
Тема. Здоров’я і хвороби.
Мета: дати уявлення дітям про першу допомогу при застуді, про те, як її уникнути, ознайомити із способом заварювання лікувального чаю; розвивати культурно-гігієнічні навички; виховувати доброзичливість, чуйність, бережливе ставлення до здоров’я, любов до рідної природи.
Обладнання: лікарські рослини, заварювальний чайник, ілюстративний матеріал, медичний термометр, Червона книга.
Дійова особа: зайчик.
Зміст уроку
І. Організація учнів до уроку
– Знову день почався, діти, всі зібрались на урок.
То ж пора нам поспішати – кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичайний, навчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальним, за це подякуєм йому.
– Сьогодні в нас на уроці присутні гості. Сподіваюся, що ми залишимо приємне враження.
– Але я ще когось запросила до нас, а кого, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Я маленький, я вухатий, попелястий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю, дуже куций хвостик маю.
Хто це? (Зайчик)
– Але чомусь його немає. Запізнюється зайчик. А поки його нема, давайте хто знає, розповімо віршики про нього.
Діти розовідають віршики про зайчика.
(На мобільний телефон приходить повідомлення. Дорогі діти! Я не зможу до вас прийти, тому, що захворів. Вибачте мені. Зайчик.)
II. Мотивація навчальної діяльності
– Діти, зайчик не зможе прийти до нас тому, що захворів. Бідний зайчик…Потрібно до нього піти. Можливо, йому потрібна наша допомога. А чим ми можемо йому допомогти? (Викликати лікаря, дати ліки)
III.Актуалізація опорних знань учнів
– Але перед тим, як вирушити в дорогу, давайте пригадаємо, як потрібно поводитися в лісі?
– Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
– Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
– Гриби, отруйні для людини, для лісових мешканців – ліки і харч. Не знищуй неїстівних грибів!
– Не галасуй у весняному лузі, не включай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить з гнізда. Яєчка охолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухай голоси лісу!
– Не лови барвистих метеликів. Вони схожі на казкові літаючі квіти і нікому не завдають шкоди.
– Найчистіша й найсмачніша вода – джерельна. Не скаламуть джерело!
Охороняй його чистоту!
– Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому і пам’ятай: скромний, невеличкий букет – ознака гарного смаку, бережливості, доброти.
– Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити – роки. Не ламай, не каліч дерев і кущів!
– Покинута консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести його до загибелі. Не залишай після себе сміття в лісі!
– А попасти до лісу нам допоможе чарівна паличка. Казка починається…Закрийте очі і рахуйте до п’яти.
– Ану, чарівна палочко, допоможи нам!
IV. Вивчення нового матеріалу
– Ось ми в лісі. В лісі звірі. Ось зайчата скачуть сірі.
Сірі їстоньки хотять, сірі з голоду тремтять.
Бідні зайчики, голодні, ще не снідали сьогодні.
Ось і наш зайчик-стрибайчик, але він у нас швидше лежайчик.
(Діти вітаються з зайчиком)
– Зайчику, що з тобою трапилось?
Зайчик. -Я дуже швидко стрибав, аж спітнів, а потім напився холодної води. А тепер у мене болить горло, голова і мені дуже погано. А ще в мене болить відгадайте, що. Сопе, хропе, часом чхає,сюди-туди зазирає, на морозі замерзає, бо одежини немає. (Ніс)
(Зайчик чхає, закриває лапкою мокрий ніс)
– А чому ж ти, зайчику, лапкою закриваєш свого носа? Діти, чим треба закривати носика, коли чхаєте? (Носовою хусточкою.)
– А що ви знаєте про носові хусточки? (В кожного обов’язково має бути своя хусточка, вона повинна бути завжди чиста)
– Чи можна позичати комусь або в когось хусточку? (Тільки нову)
– Давайте подаруємо зайчикові хусточку.
– Зайчик застудився. Потрібно його лікувати. Як вас лікує мама? (Дає ліки, мед, тепле молоко, парить ноги і т.д.)
– З чого ми почнем лікувати зайчика? Спочатку зміряємо температуру. Температуру ми міряємо медичним термометром (демонстрація термометра). Дітям їх в руки брати не можна, щоб не розбити, бо в середині міститься небезпечна речовина – ртуть.
– А поки зайчик сидітиме, ми запаримо йому цілющий чай і накриємо стіл. Що для цього потрібно? (Скатертину, серветку, посуд: чашку, блюдце, тарілку, ложечку.)
– Давай, зайчику, подивимося яка в тебе температура. Нормальна. Обійдемося без лікаря. А приготуємо ми тобі цілющого лікарського чаю. З чого ми приготуємо цей чай? (З лікарських рослин.)
– Чому ці рослини називають лікарськими? (Лікують різні хвороби.)
– Які лікарські рослини ви знаєте? Дати відповідь допоможуть нам загадки.
Повз, мов танк, я на городі, повз на гудині й загруз.
Та чомусь мене в народі звуть не танк. А як? (Гарбуз)
Яка рослина вбиває звіра? (Звіробій)
Не гаряча, а пече – утечеш, при дорозі не скубнеш – обминеш.
Дуже злючою бува ця трава, називається вона…(Кропива)
– Дуже багато рослин, в тому числі і лікарських, від недбалого поводження зовсім зникли або знаходяться на грані зникнення. Вони занесені до Червоної книги, яка була видана в Україні в 1976р. Чому вона називається Червоною? Червоний колір означає заборону, як у світлофора, тому не можна знищувати рослини і тварини, які занесені до неї.
– Щоб рослини приносили користь, їх треба вміти збирати і сушити.
– Збирають їх в суху погоду, як зійде роса, далеко від доріг і автомагістралей.
– Сушать під дахом, на горищах, але не на сонці.
– Зберігають в сухому місці в паперових пакетиках або в торбинках з тканини. Ні в якому разі не можна зберігати в поліетиленових пакетах.
– А зараз подивимося, які лікарські рослини є в нашій аптечці.
– Чи застуда, чи ще якась хвороба, у пргоді стане липовий цвіт. (Учні кидають в чайник липовий цвіт.)
– Без верби і калини нема України – так кажуть в народі. Калина не тільки символ нашої Батьківщини, а й поширена лікарська рослина. Використовують її від застуди, тиску, розладу нервів. (Кидають сухі ягоди калини.)
– А ці червоні ягоди шипшини – скарбниця вітаміну С дуже необхідного для нашого організму. (Кидають ягоди шипшини.)
– Ось зараз ми запаримо це все кип’яченою водою.
(Зайчик торкається до чайника лапкою і обпікає її.)
– Зайчику, який ти необережний! Не можна малим зайчикам і малим дітям брати в руки гарячий посуд, не можна підходити до запаленої плити. Завжди запитуйте у дорослих, як себе поводити, що можна брати в руки, що ні. Будьте обережними, щоб не сталося лиха!
– Я беру чайник рукавичкою, заливаю горячу воду у чайничок, в який ви поклали лікарські рослини, накриваю його серветкою.
(Зайчик сідає до столу.)
– Діти, що забув зайчик зробити? (Помити лапки.)
– Як треба мити руки? (Водою з милом.)
– Вода у нас холодна. Не можна хворому зайчику мити руки в холодній воді. Тому до холодної води доливаємо теплої.
– Зайчик боїться води. Давайте допоможемо йому помити лапки. Покажіть, як треба вмиватися.
Ой, лади, лади (плещуть у долоні)
Не боїмося води (повороти головою вліво, вправо)
Часто умиваємось – ось так (показують)
Усім посміхаємось – ось так (показують)
– Ми навчили зайчика мити лапки. Дивіться, з яким задоволенням він їх помив, витер рушничком. Лапки чисті, тому що він помив їх з милом. Адже мило – найбільший ворог бруду.
– Ти, зайчику, пий чай, а ви, діти, скажіть, коли потрібно мити руки.
(Відповіді дітей)
Зайчик. – Дуже дякую за допомогу. Мені вже легше. Дітки, а скажіть мені, що робити, щоб не застуджуватися?
– Робити ранкову гімнастику;
– гуляти на свіжому повітрі;
– не пити холодної води;
– одягатися відповідно до погоди і пори року;
– вживати здорову їжу і вітаміни.
– Щоб, зайчику, не хворіти, треба гартуватися!
Загоряти на сонечку і в річці купатися.
І холодною водою вранці умиватися.
Після того рушником насухо витиратися.
Зайчик. – Ще раз дякую вам, що не покинули мене в біді, прийшли на допомогу. Дякую за добрі поради. Я буду їх дотримуватися і надіюся, що більше ніколи не захворію. І вам, діти, і нашим гостям я бажаю міцного-міцного здоров’я і хочу пригостити дарунками з лісу.
V. Підсумок уроку
– Всі ви молодці, і я вам хочу подякувати за вашу доброту, турботу про інших, вміння приходити на допомогу в важку хвилину.
– Де ми побували?
– Як ми лікували зайчика?
– Чого нового навчилися?
– Бажаю вам не хворіти, бережливо ставитися до свого здоров’я. Дружіть з природою, з чистим, цілющим повітрям, чистою водою і вам не треба буде звертатися до лікарів, бо саме в природі закладена основа нашого життя, здоров’я.