Урок мистецтва у 4 класі на тему "Казкова квітка Петриківки". На цьому уроці діти знайомляться з технікою петриківського розпису, вчаться поєднувати прості елементи та втілювати власні ідеї в художньому образі,. вивчають культурно-історичну спадщину України, створюють виріб, застосовуючи технології традиційних та сучасних ремесел.
ТЕМА: Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів
розпису. Виконання вправ.
МЕТА: поглиблювати обізнаність учнів щодо видів декоративно-ужиткового мистецтва;
надавати відомості про народне мистецтво як різновид декоративно - ужиткового
мистецтва; розглядати засоби виразності петриківського розпису, декоративної
композиції; закріплювати знання про декоративну композицію, основні види
композиційних схем; Ознайомити з матеріалами та інструментами для
декоративного розпису; основними видами мазків; розвивати навички та вміння
дітей працювати в техніці петриківського розпису, точність рухів
та окомір;виховувати почуття прекрасного,
розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної
художньої спадщини.
ЗОРОВИЙ РЯД: навчальні роботи з методичного фонду.
ОБЛАДНАННЯ: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуашеві фарби; пензлі; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
ХІД УРОКУ
1.Організаційна частина
Пролунав дзвінок, починаємо урок,
На якому будемо ми вчитись уявляти,
Малюнки малювати, щоб почути у кінці,
Що в 4 класі всі дітки молодці.
2.Психологічне налаштування.
У вас на партах лежать смайлики, покажіть мені будь ласка з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?
Я бачу всі з гарним, Давайте передамо свою посмішку по класу ланцюжком всім присутнім.
2Актуалізація опорних знань і вмінь .
-А тепер подивіться навколо і пригадайте, які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте? А також, якщо є в класі, то назвіть виріб який відноситься до цього виду мистецтва. Гончарство, обробка дерева(різьба)вишивка, плетіння,писанкарство,ткацтво, килимарство.
- Чим же ці твори декоративно ужиткового мистецтва різняться між собою?
(вони виготовлені з різних матеріалів, та способом оздоблення)
- Чим вони подібні між собою?
- Вони всі мають практичний вжиток та красиво прикрашені.
-А тепер скажіть, що ж таке декоративно – ужиткове мистецтво?
(Один з видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості)
- Які види декоративно-ужиткового мистецтва вам найбільше подобаються?
- Чому?
3.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці познайомимося ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва- розписом, А саме з Петриківським розписом та навчимося малювати візерунки. використовуючи елементи петриківського розпису на тарілочці, яку ми виготовили на уроках дизайну і технологій та мріємо подарувати мамам до свята . У вас на партах лежать маленькі клаптики паперу напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, та приклейте їх на стрічку очікувань
4.Вивчення нового матеріалу
-Чому розпис називається Петриківський?( від назви села Петриківка)
На уроках ми вже згадували це село. Хто знає де воно знаходиться? ( На Дніпропетровщині), а хто пригадає в якому районі?
(В Царичанському), чим ще славиться Царичанський район?(випускають мінеральну воду). А звідки селище дістало назву Петриківка? (Петро Іванович Калнишевський останній кошовий війська запорізького).
_ А хто ж скаже як саме виник розпис у цьому селі, де він взявся там?
Існує легенда про його появу . давайте прослухаємо її.
- Хто ж приніс розпис у село?
- Чому?
- Як мінилося життя людей з його появою?
- Що розмальовувала Оленка?
Розпис у цьому селищі виник понад 250 років тому Він прославив селище не лише на всю Україну , а й далеко за її межами, Петриківка одне з небагатьох селищ на Україні, яке не зазнало кріпацтва. Тому тут були всі можливості для розвитку мистецтва.
5.Організація сприйняття творів мистецтва.
А зараз давайте подивимось на роботи видатних майстрів Петриківського розпису.
запам'ятайте їх прізвища Тетяна. Пата, М.Кравець, Валентина Дека.
6.Пояснення до творчого завдання. Зараз ми з вами навчимося малювати найпростіший і найуживаніший елемент розпису, який так і називається «зернятко».
Фарба має бути доволі густою, а пензлик з гостреньким кінчиком. Спочатку дотикаємося до паперу гострою частиною пензлика, а потім притискуємо п'ятку, тобто найширшу частину пензлика. Щоб збільшити розмір мазка потрібно після гострої частини протягнути пензлик кілька міліметрів. Пробуєте самостійно на папері кілька разів. Щоб мазок отримати чіткий і виразний його потрібно виконати багато разів. Петриківські майстри мали надзвичайно точний окомір і ніколи не користувалися простим олівцем. Перш ніж почати малювати вони заздалегідь ретельно продумували місце кожного елемента. Мазки в петриківському розписі завжди виконують до себе.
Мазки ,які поставлені поряд і починаються з потовщення, а закінчуються гострим вусиком називаються гребінчиком. Його роблять натиском пензлика і закінчують легким дотиком.( Для малювання петриківські майстри використовують саморобні пензлики з кошачої шерсті, Паличку, яку називають тичок для малювання ягід, іноді малювали лише пальцями).
«Криве зернятко» Притискуємо кінчик пензлика до паперу, трохи протягуємо з легким поворотом праворуч чи ліворуч ц знову притискуємо пензлик п'яткою до аркуша .Щоб досягти впевненості потрібно повторити вправу багато разів. Для того , щоб фарба блистіла петриківські майстри додавали в неї яєчний жовток. А для того,щоб не розтікалась основу фарбували, додаючи в фарбу крохмаль, який потім впитував в себе зайву вологу.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
7.Робота з книгою.
Відкрийте підручники на ст..98
Подивіться уважно на малюнки й скажіть якого ще елемента ми не малювали на дошці .
Почитайте як його потрібно виконувати і спробуйте виконати самостійно.
Не забувайте тримати тичок вертикально над папером.
8 Творча робота
А зараз використовуючи вивчені мазки спробуємо намалювати квіточку на аркуші паперу, а отім на тарілочці .
Посередині поставимо плямку, а навколо неї розмістимо пелюстки , використовуючи мазок «Зернятко».(для того, щоб надати Більшої насиченості майстри використовували 2,3ряди пелюсток у квітці, накладаючи їх один на один.) Під час виконання роботи звучить аудіозапис пісні « Зернятко» (Слова: Олексій Стариков Музика: Анна Олєйнікова)
9ПІДСУМОК УРОКУ.
Виставка та аналіз робіт.
Мікрофон
Назвати які мазки вивчили?
Яких майстрів запам'ятали?
Чи справдились ваші очікування?