Урок " Казкова квітка Петриківки"

Про матеріал

Урок мистецтва у 4 класі на тему "Казкова квітка Петриківки". На цьому уроці діти знайомляться з технікою петриківського розпису, вчаться поєднувати прості елементи та втілювати власні ідеї в художньому образі,. вивчають культурно-історичну спадщину України, створюють виріб, застосовуючи технології традиційних та сучасних ремесел.

Перегляд файлу

ТЕМА: Казкова квітка  Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів                      

розпису. Виконання вправ.

МЕТА:  поглиблювати обізнаність учнів щодо видів декоративно-ужиткового мистецтва;    

            надавати відомості про народне мистецтво як різновид декоративно - ужиткового                                

            мистецтва; розглядати засоби виразності петриківського розпису, декоративної  

            композиції; закріплювати знання про декоративну композицію, основні види

            композиційних схем; Ознайомити з матеріалами та інструментами для 

            декоративного розпису; основними видами мазків; розвивати навички та вміння        

            дітей працювати в техніці петриківського розпису, точність рухів                                                          

            та окомір;виховувати почуття прекрасного,  

            розуміння народного  декоративного мистецтва та любов до національної  

            художньої спадщини.

ЗОРОВИЙ РЯД: навчальні роботи з методичного фонду.

ОБЛАДНАННЯ: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуашеві фарби; пензлі; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

                                                        ХІД УРОКУ

1.Організаційна частина

 Пролунав дзвінок, починаємо урок,

На якому будемо ми вчитись уявляти,

Малюнки малювати, щоб почути у кінці,

Що в 4 класі всі дітки молодці.

2.Психологічне налаштування.

  У вас на партах лежать смайлики, покажіть мені будь ласка з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?

  Я бачу всі з гарним, Давайте передамо свою посмішку по класу ланцюжком всім присутнім.

2Актуалізація опорних знань і вмінь .

-А тепер подивіться навколо і пригадайте, які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте? А також, якщо є в класі, то назвіть виріб який відноситься до цього виду мистецтва.  Гончарство, обробка дерева(різьба)вишивка, плетіння,писанкарство,ткацтво, килимарство.

  - Чим  же  ці твори декоративно ужиткового мистецтва  різняться між собою?

(вони виготовлені з різних матеріалів, та способом оздоблення)

- Чим вони подібні між собою?

- Вони всі мають практичний вжиток та красиво прикрашені.

-А тепер скажіть, що ж таке декоративно – ужиткове мистецтво?

(Один з видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості)

- Які види декоративно-ужиткового мистецтва вам найбільше подобаються?

- Чому?

3.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні на уроці познайомимося ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва- розписом, А саме з Петриківським розписом та навчимося малювати візерунки. використовуючи елементи петриківського розпису на тарілочці, яку ми виготовили на уроках  дизайну і технологій та мріємо подарувати мамам до свята .  У вас на партах лежать маленькі клаптики паперу напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, та приклейте їх на стрічку очікувань

4.Вивчення нового матеріалу

-Чому розпис називається  Петриківський?( від назви села Петриківка)

 На уроках   ми  вже згадували це село.  Хто знає де воно знаходиться? ( На Дніпропетровщині), а хто пригадає в якому районі?

 (В Царичанському), чим ще славиться Царичанський район?(випускають мінеральну воду). А звідки селище дістало назву Петриківка? (Петро Іванович Калнишевський останній кошовий війська запорізького).

_ А хто ж скаже як саме виник розпис у цьому селі, де він взявся там?

Існує легенда про його появу . давайте прослухаємо її.

- Хто ж приніс розпис у село?

- Чому?

-  Як мінилося життя людей з його появою?

 - Що розмальовувала Оленка?

Розпис у цьому селищі виник понад 250 років тому Він прославив селище не лише на всю Україну ,  а й далеко  за її межами, Петриківка одне з небагатьох селищ на Україні, яке не зазнало кріпацтва. Тому тут були всі можливості для розвитку мистецтва.

5.Організація сприйняття творів мистецтва.

А зараз давайте подивимось на роботи видатних майстрів Петриківського розпису.

запам'ятайте їх прізвища Тетяна. Пата, М.Кравець, Валентина Дека.

  • Що художники зображують на своїх картинах? (Квіти, листя, ягоди, птахи ).
  • Чи вони точно такі як справжні?
  • Так, художники спрощують  зображення так, щоб збереглися основні риси. щоб можна було впізнати. Зображення роблять стилізованим.
  • Які кольори переважно використовують петриківські майстри? (теплі,різні відтінки червоного, жовтого,зеленого поєднують з синім.)
  • У давні часи українці наділяли природу божественною силою. Для того, щоб захистити себе і свою родину від усякої напасті вони зображували дерево життя - символ Усесвіту. Якщо уважно придивитися до робіт ,то ми можемо побачити це казкове дерево майже в кожній картині. По центрі завжди знаходиться одна. або декілька великих квіток від яких відходять менші квіточки. а потім ще менші. Символізуючи старших і менших членів родини Все знаходиться в зелені та поєднане казковими стеблинами та вусиками символізуючи єдність родини.
  • Зверніть увагу. Що кількість квіток на малюнку та кількість їх пелюсток завжди непарна. І якщо уважно придивитися, то можна побачити , що майже всі елементи петриківського розпису утворені з зерняток, ягідок та вусиків. До речі зернятко є теж початком всього живого.

6.Пояснення до творчого завдання. Зараз ми з вами навчимося малювати найпростіший  і найуживаніший елемент розпису, який так і називається «зернятко».

 Фарба має бути доволі густою, а пензлик з гостреньким кінчиком. Спочатку дотикаємося до паперу гострою частиною пензлика, а потім притискуємо п'ятку, тобто найширшу частину пензлика. Щоб збільшити розмір мазка потрібно після гострої частини протягнути пензлик кілька міліметрів. Пробуєте самостійно на папері кілька разів. Щоб мазок отримати чіткий і виразний його потрібно виконати багато разів. Петриківські майстри мали надзвичайно точний окомір і ніколи не користувалися простим олівцем. Перш ніж почати малювати вони заздалегідь ретельно продумували місце кожного елемента. Мазки в петриківському розписі завжди виконують до себе.

          Мазки ,які поставлені поряд і починаються з потовщення, а закінчуються гострим вусиком називаються гребінчиком. Його роблять натиском пензлика і закінчують легким дотиком.( Для малювання петриківські майстри використовують саморобні пензлики з кошачої шерсті, Паличку, яку називають тичок для малювання ягід, іноді малювали лише пальцями).

         «Криве зернятко» Притискуємо кінчик пензлика до паперу, трохи протягуємо з легким поворотом праворуч чи ліворуч ц знову притискуємо пензлик п'яткою до аркуша .Щоб досягти впевненості потрібно повторити вправу багато разів. Для того , щоб фарба блистіла петриківські майстри додавали в неї яєчний жовток. А для того,щоб не розтікалась основу фарбували, додаючи в фарбу крохмаль, який потім впитував в себе зайву вологу.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

7.Робота з книгою.

Відкрийте підручники на ст..98

Подивіться уважно на малюнки й скажіть якого ще елемента ми не малювали на дошці .

Почитайте як його потрібно виконувати і спробуйте виконати самостійно.

Не забувайте тримати тичок вертикально над папером.

 8 Творча робота

А зараз використовуючи вивчені мазки спробуємо намалювати квіточку на аркуші паперу, а отім на тарілочці .

Посередині поставимо плямку, а навколо неї розмістимо пелюстки , використовуючи мазок «Зернятко».(для того, щоб надати Більшої насиченості майстри використовували 2,3ряди пелюсток у квітці, накладаючи їх один на один.) Під час виконання роботи звучить аудіозапис пісні « Зернятко» (Слова: Олексій Стариков Музика: Анна Олєйнікова)

9ПІДСУМОК УРОКУ.

Виставка та аналіз робіт.

Мікрофон

Назвати які мазки вивчили?

Яких майстрів запам'ятали?

Чи справдились ваші очікування?

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
1 жовтня 2022
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку