Урок-кейс, урок розвитку критичного мислення з я досліджую світ у 3 класі "Повітря. Властивості повітря"

Про матеріал
Шановні колеги, до Вашої уваги авторська розробка уроку - кейсу, розвитку критичного мислення з ядс у 3класі, яким можна скористатись і під час дистанційного навчання, якщо зайти на https://uk.padlet.com/sidorukludmila1/Bookmarks?fbclid=IwAR0etQLCTawnwBDDviBH7qMeeII4u3tK3wHI32JVuQWhldeBGWTCCDRV0_w
Перегляд файлу

Тема: Повітря. Властивості повітря.

Мета: Розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря, формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формувати інформаційно-комунікативну компетентність, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, дбайливе ставлення до природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності. Розвивати мислення, спостережливість, допитливість.

Компетентності, які випливають із конкретизованих навчальних цілей:

Предметна:

  • називає складові неживої природи;
  • має уявлення про спостереження та досліди як методи вивчення природи; ознаки живих організмів;
  • досліджує природні об’єкти ;
  • порівнює об’єкти живої  і неживої природи;
  • знає властивості повітря;
  • спостерігає досліди , які демонструють властивості повітря;
  • розповідає про значення повітря для життя рослин, тварин, людини;
  • дотримується інструкцій і техніки безпеки  при проведенні дослідів.

     Особистісна:

     * приймає рішення щодо вирішення визначеної проблеми;

     * висловлює судження по заданій темі;

     * оцінює власний внесок у роботу групи.

Соціальна:

  • вміє співпрацювати в парі, в групі.

Обладнання: повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації.

Тип уроку: урок – кейс, урок розвитку критичного мислення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Дзвінок пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Стали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Працювати почали.

Ми починаємо урок, а на уроці ми…

        Уважні!  Розумні!   Організовані!    Кмітливі!

               Наш девіз.

Діяти -  активно!

Думати - оперативно!

Сперечатись – доказово!

Творчо мислити – обов’язково!

Психотренінг

Посміхнімося один одному та висловимо впевненість у собі, своїх знаннях:

1. У мене все вийде добре на уроці.

2. Я впораюсь з будь-яким завданням.

3. У мене буде гарний настрій.

Вправа «Очікування».   Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати в групах, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості)

II. Актуалізація опорних знань.     

1.Вправа «Передбачення»

Відгадавши загадки, ми спрогнозуємо тему нашого уроку.

                  Загадка

 Куди ступиш - всюди маєш,

 Хоч не бачиш – а вживаєш.

                                           (Повітря)

Таке велике, що займає увесь світ,

Таке маленьке, що в щілину зайде.   (повітря)

2. Вправа «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «повітря»?

 

 

 

  

 

 

3.Інтерактивна вправа «Знаємо - дізналися»

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

  • Повітря прозоре, безбарвне.
  • Повітря не має запаху, смаку.
  • Повітря пружне.
  • Повітря є у ґрунті, воді, всередині організмів.
  • Без повітря не можуть існувати люди, тварини, рослини.
  • Чи має повітря інші властивості?
  • Чи легке повітря?
  • Якщо повітря прозоре, то чому небо блакитного кольору?
  • При нагріванні повітря розширюється.
  • При охолодженні повітря стискається.
  • Колір небу дають частинки газів, на які потрапляють промені Сонця.
  • Повітря важке, але ми не відчуваємо це, оскільки в нашому тілі теж є повітря.

 

 

IIІ. Знайомство з властивостями повітря. Практична робота.

1.Бесіда.

- Отже, ми пригадали, що ви вже знаєте про повітря.

- Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди.)

- А хто проводить досліди?(Вчені)

- Отже давайте ми зараз з вами перетворимося на вчених.

- Шановні вчені! Давайте вивчати повітря та його властивості.

- Діти, скажіть, будь ласка, ви любите шукати відповіді на складні запитання?  А ці відповіді цікавіше шукати одному чи з друзями?

-  Я з вами повністю згодна.  А щоб гарно та плідно попрацювати, давайте згадаємо правила роботи в групі (не відволікатися, уважно слухати вчителя, не викрикувати, піднімати руку, допомагати товаришеві).

  Інструктаж техніки безпеки.

1) Необхідно обережно відноситись до всіх приладів. Їх можна не тільки розбити, ними можна поранити себе.

2) Під час роботи можна не тільки сидіти, а й стояти.

3) Коли проводить дослід один учень, інші мовчать, спостерігають  або за просьбою допомагають йому.

4) Розмовляти можна тихо, не заважати іншим.

Виконуючи різні завдання, ми будемо створювати ментальну карту.

2.Повітряна лабораторія.

Дослід 1.- Де ж знаходиться повітря?

Візьміть зошити і помахайте ними перед обличчям. Що ви відчули?

 -   Ми відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже , між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря. Рух повітря – вітер. А що таке вітер? Вітер - це рух повітря. Він буває різним: легеньким, помірним і сильним. Під впливом вітру похитуються дерева, швидко або повільно біжать по небу хмаринки, кружляють сніжинки або виє завірюха.

Дослід 2.- Як ви думаєте, а повітря можна спіймати? Давайте попробуємо.

Діти беруть мішечки і « ловлять» повітря.

Дослід 3. Опустимо трубочку у воду і випустимо повітря. Що відбувається?

Висновок. Повітря виходить у вигляді бульбашок.  

Дослід4. Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру, крейди) і зануримо її у склянку з водою.

 -    Що ви побачили? (звідти виходять бульбашки)

  -   Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.

Висновок.   Повітря знаходиться навіть в найменших шпаринках.

 Задача

Оксанка попросила Миколку прибрати порожню склянку зі столу. Миколка відповів, що на столі порожніх склянок немає: в одній – вода, у другій – сік, а в третій - … (повітря).    Або

Я приношу 3 стакани –молоко, вода, пустий стакий. Допоможіть прибрати із столу пустий стакан, якщо він є?

Доводжу дітям – не пустий, а заповнений повітрям. Опускаю у ємкість із водою спочатку рівно-не виходить, а тоді –нахиляю і вода займає простір стакана.

Отже, у стакані було повітря.

Завдання. Помістіть у посуд  суху салфетку і поставте у воду вверх дном. Що помітили?

А чи чули ви такий вислів:

Вийти сухим із води – знайти вихід із складної ситуації, уникнути заслуженого пока­рання, осуду.

  Отже, повітря – газоподібне тіло і воно займає певне місце.

 

3.Розповідь(презентація)

   Подивіться на екран. На ньому вибачите Землю, нашу планету, з космосу. Навколо Землі голубий обідок – це і є товстий шар повітря, або ще називають – атмосфера. Це слово є у нас на стіні слів.

   Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького  «атмос» - пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.

   Найбільше повітря біля поверхні Землі, з висотою стає менше, а в космосі його зовсім немає. Так ось чому високо у горах важко дихати. А космонавтам потрібні скафандри, щоб дихати повітрям, яке вони взяли з собою з Землі.

   Повітря необхідне нам для дихання. Кожна жива істота дихає повітрям, або точніше - киснем, який знаходиться у ньому. 

   Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми «купаємося» в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини «купаються» в ньому. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.

А що ви ще дізналися про повітря?

Учень 1: - Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя, яка захищає Землю вдень від перегрівання, а вночі – від переохолодження.

Учень 2. Також, атмосфера захищає поверхню землі від падіння метеоритів. Від тертя вони згоряють, не долітаючи до землі. Якби на Землі не стало атмосфери, згубна радіація і енергія Сонця вбила б усе живе.

Учень 3. Звук передається по повітрю. Завдяки повітрю люди можуть чути звуки. Звук — це коливання молекул повітря на різній частоті. Відповідно, в космічному вакуумі неможливо нічого почути, там панує вічне мовчання.

Вчитель. Багато вчених досліджували повітря.

У 1754 р. шотландський хімік Джозеф Блек довів, що повітря являє собою суміш газів, а не проста речовина.

-Як ви вважаєте, що таке небо? (Небо – це і є шар повітря. Часточки газів так відбивають сонячні промені, що забарвлюють небо в різні відтінки блакитного кольору.) 

-Якого ж кольору повітря?

Дослід 5. Подивіться на кімнатні рослини. Якого вони кольору? А  стіни? А як ви думаєте, якого кольору повітря?

 Висновок: Повітря безбарвне.

-Ми знаємо, що повітря є скрізь – на вулиці, в кімнаті, у землі, у воді.

-Підніміть зошит, чи бачите ви через неї інші предмети? – Ні.

- Через стіну ми бачимо сусідній клас? – Ні.

-А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? – Так.

- У класі ми бачимо дошку, парту, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря? - Ні.

- Про яку властивості повітря це говорить?

Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети.

Висновок: За допомогою зору повітря все ж можна виявити в деяких випадках.

Відео про охолодження повітря і нагрівання у лабораторії (побачити)

Спосіб Наступний спосіб побачити повітря не підходить для школи або будинку. Його використовують тільки в спеціальних умовах на особливих установках.   Назвемо його «Рідке повітря».

Рідке? Але як змусити повітря текти? Для цього потрібно зменшити температуру до –190 C... І повітря потече, перейшовши в рідкий стан. А одночасно і стане видимим.   Відео

Спосіб А що ж тоді станеться, якщо повітря нагріти до дуже високої температури?

Тоді воно почне світитися (точніше гази, що входять до його складу), і теж стане видимим!

Стан повітря, нагрітого до неймовірно високих температур, називають плазмою, тому назвемо цей спосіб «Повітряна плазма».     Відео

Дослід 6

-А зараз вдихніть глибоко, що ви відчули? Пахне чимось повітря? А як же запахи у кондитерській, аптеці? Запах, який ми відчуваємо, коли частинки речовини потрапляють до нас в ніс.

Висновок: Чисте повітря запаху не має.

Закрийте очі. ( Бризнути освіжував повітря.) А зараз?

Можна спробувати повітря на смак? Лизніть його. Яку властивість повітря ми відкриємо?

Висновок: повітря не має смаку

Дослід 7

- Візьміть м'яч, стисніть його руками. Що ви спостерігаєте? Тепер – відпустіть.  

Це означає, що повітря можна стиснути.

 -А погляньте на інший (пробитий) м'яч, чи можна його стиснути? Чому?

 

                     Фізкультпауза.

 -Вдарте м'ячем об підлогу. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявилося?  Повітря має пружність.

Скористаємось цією ситуацією, щоб відпочити.

На уроці фізкультури ми з вами ознайомлюємось із елементами  баскетболу. Тому попрактикуємо їх (двома руками, по черзі).

 

Висновок: повітря  пружне , стискається.

Використання. Люди заповнюють м'яч чи шини велосипеда та автомобіля повітрям, бо знають, що воно може стискатися та бути пружним. Завдяки такій властивості повітря м'яч високо стрибає та пружинять шини автомобіля. Стиснене повітря також розпилює з балончика фарби чи парфуми.
Дослід8.

Повітря легше води, тобто менш щільне, ніж вода. Наберіть в чашку води. Спробуйте втопити в ній кульки тенісні, апельсин. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявили? Ось чому ви не боїтеся плавати, одягнувши рятувальний круг.

Висновок : повітря легше води.

Дослід9.

- Наповнюю 2 склянки гарячої води і накрию їх кришками. Один стакан ставлю на стіл. Інший – на порожній коробок і зверху накрию скляною банкою. В кінці роботи подивимося, що вийде. (викликати 1 учня показати що гаряча вода)

У повітря є цікава властивість - воно погано проводить тепло.

 

 -Узимку деякі трав'янисті рослини — озима пшениця, жито, суниці, копитняк не відмирають і залишаються зеленими. Але не гинуть вони тільки тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу.

 Чому? Якщо сніг пухкий, то між сніжинками багато повітря, яке погано проводить тепло. Сніжний замет нагадує теплу ковдру. Тепло зберігається біля рослин і зігріває їх під час морозу.

 

- Восени білочка, заєць, вовк, лисиця та інші звірі линяють. Зимове хутро густішим і пишнішим, ніж літній. Тваринам не страшний мороз, чому? Між густими шерстинками і пушинками є багато повітря. Воно зберігає тепло тіла тварин.

 

-Чому в будинках вікна вставляють подвійні рами? Що знаходиться між рамами? Яку властивість повітря тут проявляється? Між цими подвійними пакетами знаходиться повітря, яке не пропускає холод і вдома стає значно тепліше.

- Якщо повітря погано проводить тепло, чому земля під снігом залишається теплою, і коріння рослин не замерзають? Що ж гріє землю, сніг? Між сніжинками — повітря, воно не пропускає холод.

- Подумайте, як сидять пташки, коли на вулиці мороз? Чому?

Ллюдина одягає теплий светр, шубу. - Про який властивості повітря це говорить?

Висновок: Повітря погано проводить тепло.

(   У накритій склянці вода залишилася гарячою тому, що між склянками було повітря. А повітря погано проводить тепло.)

Дослід10.

-Щоб дізнатись про наступну властивість повітря на пляшку потрібно  натягнути кульку і помістити в посуд з гарячою водою(кулька піднесеться), а тоді помістити у холодну воду(опуститься).

Висновок.  При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.

Людина використовує дану властивість у побуті.

- Чому батареї в кімнатах встановлюють внизу, під вікном?

- Що відбувається з гарячим повітрям? Так, коли повітря нагрівається, повітря розширюється, тобто стає легшим і піднімається вгору.

-Що займає місце, що звільнилося? (Холодне повітря). А це значить, на Землі відбувається постійне переміщення повітря, а просто дме вітер.

Висновок. Тепле повітря піднімається вгору, а піднявшись висо­ко, стає холодним і важким, тому починає подорожувати, опускаючись до поверхні Землі.
- А як повітря нагрівається?
- Спочатку Сонце нагріває Землю, а вже потім від неї нагрівається повітря.

Робота в зошиті. (4)
Вправа «Займи позицію» . Діти голосують цеглинками.

-Чи можна зважити повітря? А скільки важить повітря? Та й чи важить воно хоч щось?

Дослід11. Дізнатися, чи важить щось повітря, непросто, але можливо. Спорудимо ваги зі звичайного олівця або палички і двох повітряних куль, закріпивши конструкцію на нитці. Олівець перебуватиме в рівновазі, оскільки вага двох накачаних кульок однакова. Варто проткнути одну з кульок, як переважить надута кулька, оскільки повітря з пошкодженої кульки вийшло назовні. Відповідно, цей простий фізичний дослід доводить, що повітря має якусь  вагу.

Учені підрахували, що вага всієї атмосфери, яка тисне на Землю, складає 5,3 млрд тонн. Це майже вага мільярда великих слонів.

  

   Над кожним предметом можна умовно   виділити височенний   «стовп повітря», що йде в атмосферу. Уявіть, що всю поверхню Землі розкреслили на квадратики зі сторонами 1 см. Так ось, вага повітря, яке тисне на один такий квадратик, трохи більша за 1 кг.

 

 Практична робота

-А скільки «важить» повітря над вашою долонькою?

Для відповіді візьміть аркуш у клітинку й обведіть на ньому вашу долоню. Тепер порахуйте, скільки клітинок вона зайняла (нецілі клітини можете не брати до уваги). Кожна клітинка — 1 кілограм повітря! Порахували? Ось скільки повітря ви «тримаєте» на долоньці!

     Якщо людина стоїть рівно, то на її голову, плечі тисне повітря вагою у 250 кг. Але ми цього не відчуваємо, тому що всередині нашого тіла теж є повітря.

 Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Людина пристосувалася до тиску на дні повітряного океану і відчуває зниження або підвищення атмосферного тиску. На висоті більш як 4 км вона відчуває «гірську хворобу»: їй важко дихати, інколи лопаються кровоносні судини, починається кровотеча, запаморочення, втрата свідомості.

-  Дослід з паперовим літачком- повітря має здатність утримувати предмети.

Дослід 12.

 - Спробуйте затримати дихання і порахуйте про себе.  Який час ви змогли обійтися без повітря?

- Без їжі людина проживе декілька тижнів, без води - кілька днів, а ось без повітря - кілька хвилин.  Повітря потрібне людям, тваринам, рослинам, щоб дихати, а значить - жити.

Я пропоную Вам ознайомитись із добовим раціоном.

Добовий раціон

*Вода – 2л

*Їжа  -1-2 кг

*Повітря: під час відпочинку – 12кг

                 під час легкої роботи – 45 кг

                 під час важкої роботи – 69кг

Висновок. Людина не може існувати без повітря. Воно їй необхідне більше, ніж їжа і вода. Споживання людиною повітря залежить від темпу життєдіяльності.

 

  -Протягом хвилини наші легені переробляють 4,5 літра повітря. Всього ж за день доросла людина робить близько 22 тис. вдихів-видихів, поглинаючи в середньому 20 кг кисню. Четверта частина від цієї кількості йде на функціонування мозку.

 

Дихальна гімнастика.

 

 - Згадайте, які дихальні вправи ми знаємо.

1. Глибокий вдих, видих порціями.

 2. Глибокий вдих, видих з шипінням.

3. Глибокий вдих - руки через сторони вгору, піднімаємося на носки, видих - опускаємо руки вниз.

 

 Кінезіологічні вправи

4.Цікава інформація (відео).

- Ми з вами дізналися, що людина може затримати дихання до 4хв, коли ми пізнаємо космос-одягаємо скафандри, коли пірнаємо у воду-використовуємо акваланги.

Да́йвінг,також пірна́ння (англ. scuba diving, underwater diving) — одна з форм підводного плавання, в якому нирець (дайвер) використовує певні технічні засоби для дихання під водою. (учень)

Проте є люди, які не користуються аквалангами.

*Вчені встановили, що спортсмени, які регулярно занурюються у воду без спорядження  (фрідайвери) – здатні обходитися без повітря до 9 хвилин. Для звичайної людини цей показник менше майже вдвічі. На початковому етапі кисневе голодування супроводжується непритомністю і судомами. Затяжна гіпоксія веде до смерті.

*У 2016 р. фрідайверу  Алексу Сегура вдалося пробути під водою без повітря 24 хвилини і 3 секунди! Станом на сьогодні, він є рекордсменом світу по затримці дихання.

*У 1991 році Філіппінський рибалка Хорхе Пакіно здійснив занурення без акваланга. Під водою він пробув 1 годину 5 хвилин. Але всіх перевершив індійський аскет Равіндра Мішра: його рекордний час без повітря – 144 години 16 хвилин 22 секунди.

*У 1983 році італійські і датські біологи виявили в глибинах Середземного моря унікальні мікроорганізми, що існують без повітря, – лорицифери. У довжину вони досягають 1 мм. Їх тіло складається з хоботка і тулуба.

5.ЗДОРОВ’Я

-Що ще ми знаємо про повітря? Напевно, те, що воно життєво необхідне всім живим істотам на нашій планеті. І біда, якщо це повітря забруднене шкідливими речовинами.          

                                                  Відео

1.У промисловості і в побуті кисень повітря використовується для спалювання палива з метою отримання тепла і механічної енергії в двигунах внутрішнього згоряння, а результат- дим, сажа, вуглекислий газ.

2.Деякі сучасні гоночні автомобілі (суперкари) в момент розвитку найвищої швидкості, за 1 хвилину споживають стільки ж повітря, скільки 1 людина протягом тижня, при цьому вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря.

3.Пожежі,  виверження вулканів,  забруднення землі непереробленим сміттям (звалища).

4. ( Учень)

Повітря в будинку чистіше, ніж на вулиці – одне з поширених помилок людини. Насправді, небезпек у житловому приміщенні набагато більше: несприятливий фон створюють шкідливі компоненти побутової хімії, тютюновий дим, цвіль, що скупчився на килимах пил. Дослідивши повітря в квартирах, вчені прийшли до висновку, що він в 25-30 разів брудніше вуличного. Як результат-ймовірність захворіти простудним захворюванням в приміщенні в 9 разів вище, ніж на відкритому просторі.

Що ж рятує нас від забруднення повітря?

Ліси! Ліси — це дійсно «зелені» легені планети, без яких існування людини просто неможливе. Тому живі кімнатні рослини у квартирі є не просто предметом інтер’єру, вони очищують повітря в приміщенні, забруднення якого в десятки разів більше, ніж на вулиці.

У яких же містах світу найнебезпечніше повітря?

Назвемо трьох «сумних» рекордсменів.

Перший — місто Сукінда в Індії. Неподалік від міста розташована копальня, де добувають дуже небезпечну речовину — хром. Звісно, хром необхідний у промисловості, але він є дуже небезпечним для людей, а тим паче в тих кількостях, у яких міститься в місцевому повітрі.

Другий — Тяньін (Китай). Це один із найбільших металургійних центрів, де видобувають приблизно половину свинцю в країні. Місто постійно огортає сизий дим, а на відстані десяти метрів, навіть удень,   важко  щось розгледіти.

«Титул» найбруднішого міста у світі має центр китайської вугільної промисловості Ліньфень.

Тут люди прокидаються і лягають у ліжко з вугільним пилом на шкірі, одязі і постільній білизні. Випрану білизну безглуздо вивішувати на вулицю для сушіння, через кілька годин вона стає чорною.

 А де на Землі найчистіше повітря?

Перше місце займає долина Ельке (Чилі). Тут найчистіше небо. Погода упродовж 240 ночей на рік залишається безхмарною, що дозволяє вивчати космос у найбіль- шій астрономічній обсерваторії.

Недалеко від Ельке знаходиться друге місце — Чилійська Патагонія. Вона взагалі є найбільш екологічно чистим місцем планети.

І, звісно ж, Антарктида. Оскільки там немає промислового виробництва, міст та інших джерел забруднення, то повітря завжди чисте, холодне і розріджене.

Чисте повітря стало рідкістю в містах. Забрудненість атмосфери настільки велика, що люди готові купувати чисте повітря.

Продавець повітря.

-Як ви думаєте, чи можна заробити на продажі повітря?

У 1929 році російський фантаст Олександр Бєляєв написав роман «Продавець повітря». Ніхто тоді і подумати не міг, що через якісь тридцять років в Японії з’являться реальні торговці, що пропонують в консервних банках чисте повітря.

Уперше «продавці повітря» з’явилися в Японії. Вони «виготовляли» і продавали чисте повітря в консервних банках, і будь- який житель Токіо міг на вечерю відкрити баночку найчистішого повітря, насолодитися його ароматом.

Ідея консервувати і продавати повітря сподобалася виробникам сувенірів. Чому б не привезти  «повітря Чехїї» з Праги або «повітря Києва» зі столиці України?

Зараз в найбільш забруднених містах набувають популярності невеликі балони з киснем, які вже використовують не як сувеніри, а за прямим призначенням, для дихання.

-А чи можна «купити брудне повітря»?

Так! А кому і навіщо воно потрібне? Виявляється, що і на такий товар є свої покупці.  (Відео)

Учень 4.Чистота повітря значно впливає не тільки на здоров’я людей, а і тварин. У забруднених районах екваторіальних вод, біля населених людьми місць десят- ками гинуть дельфіни. Причиною смерті ссавців є забруднена атмосфера, на розтині легені дельфінів нагадують легені шахтарів, забиті вугільним пилом. Дуже чутливі до забруднення повітря і мешканці Антарктиди — пінгвіни, якщо повітря містить велику кількість шкідливих домішок, вони починають важко й уривчасто дихати.

Часто лікарі рекомендують пацієнтам повітряну терапію. Це звичайні прогулянки або ігри, але неодмінно на свіжому повітрі.

 Існує також і екстремальна повітряна терапія. Чим вона відрізняється від звичайної? Тим, що людина не гуляє на свіжому повітрю, а літає в ньому!

 Адже це —«польоти» в аеротрубі.(відео)

  ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

   1.Групова робота.

    «Знайди зайве слово»

 - У вас на столах картки зі словами, знайдіть зайве слово, поясніть, чому воно зайве?

 Сіль, цукор, повітря, гірчиця.  (Повітря не має смаку)

 Сонце, веселка, лист рослини, повітря.  (Повітря не має кольору)

 Повітря, одеколон, оцет, смажена картопля.  (Повітря не має запаху)

 

Підбери антоніми   (слова з протилежним значенням)

Безбарвне-кольорове

Легке-важке

Чисте – брудне

Розширюється-стискається

Корисне-шкідливе

Життя - смерть

 

 Скласти заклик для всіх людей планети. Але над ним треба попрацювати: відновити порядок рядків.

Для нас – це існування джерело.  2

У ньому вічна сила життєдайна,  3

Повітря, діти, - цінність надзвичайна,  1

Живих істот без нього б не було.  4

Презентація роботи груп.

Людина постійно дивиться у небо, вона завжди мріяла літати.

Руханка «А ти лети…»

2. Мистецтво

- Як намалювати повітря? Як ви думаєте? Просто зафарбувати аркуш синім і поставити цятки- хмаринки?

Художники ставили перед собою це питання здавна. Адже зобразити повітря і світло, передати їхній рух — дуже складне завдання.

Але художники, яких називали імпресіоністами, з ним дуже успішно впоралися.

Основоположником цього напряму в живописі став Каміль Піссаро (1830–1901).

-Подивіться на його картини. Як вам здається, чи вдалося художнику намалювати повітря?

-Як малювати повітря, художники винайшли.

-А чи можна малювати повітрям?

Можна, якщо використовувати повітряні фломастери! Це такі фломастери, у які слід дмухати.

Які кольори і відтінки найкраще використовувати, щоб намалювати повітря? Чому?

Практична робота.

Малювання фломастерами за допомогою повітря.

 (Відео –запасний варіант)

 V.   Рефлексія. Підсумок.

     1.Тести з лего.

2. Кубування.

1.Опишіть повітря.

- Що ви бачите?

- Колір, форма, розмір і т. п.

4.Проаналізуйте це.

- Чому потрібно дбати про чистоту повітря?

2.Порівняйте повітря.

- На що воно подібне?

- Від чого і чим воно відрізняється?

5.Знайдіть застосування.

- Яке значення повітря в житті природи

 ( і  живої, і неживої) ?

3.Встановіть асоціації.

- Про що змушує думати?

- Який настрій?

6.Запропонувати аргументи «за» і «проти».

- Потрібне повітря чи ні?

 

3. Самооцінювання учнів.

 

4.Літературна хвилинка.

 Діти читають поезію Красоткіної Н.Г.

Повітря і не видно, і не чути,

Але без нього нам не обійтись.

Не можна ні хвилиночки пробути.

Ось ти навколо себе подивись.

Все дихає: листочок і травичка,

Метелик, що над квіткою летить,

І дише рибка й рак, і дише річка…

Повітря треба кожному, щоб жить.

А он несуть вітри хмаринку білу,

Щоб дощик на ліси пролить.

А он у небо пташка полетіла,

А без повітря як вона злетить?

Повітря – це велике диво.

І все життя – це казка чарівна.

І кожній миті треба нам радіти –

Земля казкова і у нас одна.

Який же висновок ми можемо зробити? (відповіді дітей)

5. «Кола на воді…»

Давайте ми з вами оцінимо себе і похвалимось, як ми працювали на уроці, назвемо характерні якості, які ми проявили і зробим це таким чином: називаєте своє ім’я і на першу букву-якість, яку проявляли:

Наприклад:

Я – Людмила- ел- ми були людяні і люб’язні.

С–старанні,

А– активні

Д – дружні, доброзичливі

Н – натхненні

 С– стримані

 В–відважні і відверті

М–мудрі

 П– працьовиті

С– сором’язливі

О–організовані

6.Рефлексійні скрині.

 

VІ.  Домашнє завдання.

1.Підручник: с. 108 – 109, дати відповіді на запитання.

2.Скласти сенкан  «Повітря».

  • Повітря

Означення іменника ( 2 прикметники)□□

  • Назвіть 3 дієслова □□□
  • Ваше відношення? □□□□
  • Назвіть слово-синонім до теми. 

        3.Прослухайте пісню із серії «Піснезнайка».  

          Запишіть  ключові тези.

       4.Виконайте завдання в зошиті (с.44 №1, 2, 3).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Прийом: Мозковий штурм

Мета: Мотивувати навчальну діяльність першокласників

Запитання для роздумів: «Уявіть, що на Землі зникло повітря. До чого це призведе?»

Вправа «Мозкова атака»

 Гра «Так чи ні»

  • Повітря належить до неживої природи.
  • Повітря важче за людину.
  • Повітря – газоподібне тіло.
  • Повітря немає у воді.
  • Повітря при охолодженні розширюється.
  • Повітря є скрізь.
  • Шар повітря навколо Землі називають атмосферою.
  • Для збереження чистоти повітря спалюємо листя з дерев і кущів восени.
  • У повітрі є кисень
  • Для збереження чистоти повітря оберігаємо ліси від пожеж.
  • Без повітря людина проживе лише кілька годин.

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Технологія «Сенкан» передбачає складання коротких неримованих віршів у п’ять рядків на запропоновану тему за такими правилами:

1-й рядок – заголовок ( 1 іменник);

2-й рядок – означення іменника ( 2 прикметники);

3-й рядок – дія іменника ( 3 дієслова);

4-й рядок – ставлення до цього предмета ( сконцентрована думка у вигляді речення з 4 слів будь-яких частин мови);

5-й рядок – висновок-узагальнення ( 1 іменник, асоціація або синонім до заголовка).

Читання казки «Хто сильніший?»

ХТО СИЛЬНІШИЙ?
Одного разу зустрілися тепле і холодне повітря. Довго вони розмовляли, але врешті-решт виникла суперечка, хто сильніший. От холодне повітря і каже:
— Я сильніше за тебе, і мене бояться, бо коли надворі холодно, всі ховаються по своїх домівках. Я маю таку силу, яка перетворює воду на лід. І з настанням холоду птахи відлітають у теплі краї, залишаючи свої гнізда.
А тепле повітря відповідає:
— Я погоджуюся, ти сильне, але я маю більшу силу і владу. Адже із настанням тепла все прокидається від глибокого сну, оживає земля, розпускаються листочки, зацвітають квіти, повертаються із вирію птахи. Все навколо стає радісним. Отже, я маю більшу силу.               З журналу

— А ви як вважаєте, хто сильніший? Поясніть свою думку.

 

         

КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК РОСЛИНИ З ВІТРОМ ПОДРУЖИЛИСЯ

Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. Жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діточок — насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки... Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом — луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. Але немає у плодиків і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують дерева, а вітер їх гілками гойдає і слухає. Слухав-слухав, і запропонував: «Ви свої насінинки і плодики легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!» Не один рік минув, поки вітер залишився задоволений роботою рослин. На лугу з’явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить їх на нові луги.

   Узимку жене по снігу, як човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плодики берези з двома крильцями летять за вітром на 2 км від матінки-берези. Плодики клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 м, а в’яза — ще менше — на 20 м.

   Трави теж вирішили довірити вітру своїх діточок.

   Задоволений вітер, що рослинам зміг допомогти. Радіють рослини, що розв’язали проблему з розселенням свого потомства.

 

«Піснезнайка»

Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:

Газові ковдри вкривають всі вісім планет.

Ковдри оці захисні атмосферами звати,

Є і в Землі атмосфера  своя шарувата,

Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!

І обертається разом з Землею вона.

Ще атмосферу повітряним звуть океаном,

Матінку Землю вона захищає старанно.

 

Різні істоти живуть у повітрі легкім,

В ньому літають комахи, співають пташки,

Ще й насінинки рослин у повітрі кружляють,

Легко мандрують і види рослин зберігають.

                         ***

Повітря нам потрібне всім:

І дорослим, і малим.

Мені, тобі, звірятку, пташці,

Листочку, квіточці, комашці.

Чи під воду ми пірнаємо –

все ж повітря споживаємо.

Комашка по землі повзе –

І та повітрям дихає.

Вітер крила обертає молодого вітряка

І вітрила надуває величезного човна,

А щоб повітря чистим було,

Потрібно, щоб дерев багато росло.

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 грудня 2020
Переглядів
4638
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку