урок "Китай. Природні умови та ресурси. Особливості населення, демографічна політика і трудові ресурси"

Про матеріал
охарактеризувати особливості ЕГП, природи та населен¬ня Китаю; розвивати вміння оцінювати географічне положення та природно ресурсний потенціал, пояснювати специфіку населення країни, працювати з картами атласа, підручником та іншими дже¬релами географічних знань; виховувати цікавість до теми, праце¬любність, зосередженість.
Перегляд файлу

Китай. Природні умови та ресурси. Особливості населення, демографічна політика і трудові ресурси

Мета: охарактеризувати особливості ЕГП, природи та населен­ня Китаю; розвивати вміння оцінювати географічне положення та природно ресурсний потенціал, пояснювати специфіку населення країни, працювати з картами атласа, підручником та іншими дже­релами географічних знань; виховувати цікавість до теми, праце­любність, зосередженість.

Обладнання: політична та фізична карти Азії, підручники, ат­ласи, схеми, таблиці, діаграми, контурні карти.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

1. Перевірка схеми зовнішньоекономічних зв’язків Японії

2. Бесіда

• Які країни входять до складу субрегіону Східна Азія?

• Які галузі визначають міжнародну спеціалізацію Японії? Чим пояснюється подібна спрямованість господарства країни?

• Назвіть чинники, що визначили швидкий економічний підйом Японії після Другої світової війни.

• Які країни є найбільшими економічними партнерами Японії?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Головним імпортером японського капіталу та інвестицій є най­ближчий сусід Японії — Китай. Ця країна завжди вражала мандрівників-іноземців своєю самобутністю. Про Китай можна знати багато чи мало, але неможливо знати все. Китай так само не­збагненний, як знамениті загадкова слов’янська душа або англій­ська церемонність. Ви вже знаєте, що Китай посідає перше місце у світі за кількістю населення. Карта розповість вам про різнома­нітність природних умов і величезну площу цієї держави. Для бага­тьох Китай — великий товаровиробник, чия продукція буквально заполонила наші ринки.

Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на друге місце у світі за розміром ВВП. Ма­ючи знання про чинники «японського економічного дива», на сьо­годнішньому уроці ми звернемося до причин, які сприяють появі ще одного економічного гіганта у Східній Азії та світі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. «Візитна картка»

Офіційна назва — Китайська народна республіка.

Площа — 9,6 млн км2.

Населення — 1 339 млн осіб.

Столиця — Пекін.

Тип країни — країна з плановою економікою.

Державний устрій — соціалістична республіка, унітарна дер­жава.

2. ЕГП

Завдання 1 (робота в парах). Прослухайте текст про географіч­не положення Китаю та визначте позитивні та негативні риси ЕГП.

Країна розташована у східній частині азіатського материка. За площею посідає третє місце. До складу Китаю входять особливі ад­міністративні райони: з 1997 р. — Сянґан (Гонконґ) і з 1999 р. — Аоминь (Макао). Формально провінцією Китаю вважається Тай­вань, але фактично острів є окремою країною.

Китай межує з Росією, Казахстаном, Монголією, Киргизста­ном, Таджикистаном, Індією, Непалом, Бутаном, М’янмою, Лао­сом, В’єтнамом і КНДР. Китайський сухопутний кордон — най­більший у світі. Береги Китаю омивають Жовте, Східнокитайське й Південно-Китайське моря. Сухопутні кордони Китаю довші за морські, але частіше вони проходять важкодоступними природни­ми рубежами, тому для зовнішніх економічних зв’язків викорис­товують виходи до морів. Моря також використовуються для суд­ноплавства й рибальства, у рекреаційних цілях, на їхньому шельфі розвідані й розробляються нафтові родовища.

3. Природні умови та ресурси

Завдання 2. Прочитайте в підручнику про природно-ресурсний потенціал Китаю та зробіть припущення про розвиток певних галу­зей господарства та їх географію.

Китай вражає не тільки численністю населення й величезною площею, але й контрастністю рельєфу та кліматичних умов. За природними умовами Східний (приморський) і Західний (конти­нентальний) Китай — це «два різні Китаї». Умовний кордон між ними можна провести за 105° сх. д.

У Східному Китаї розташовані найбільші рівнини, а також гори заввишки до 3000 м. Клімат тут мусонний. Густа мережа повновод­них річок, більшість із них судноплавні. На півночі й південному сході збереглися великі лісові масиви. Найбільш родючі ґрунти розташовані на території Великої Китайської рівнини й рівнини Сунляо.

У рельєфі Західного Китаю переважають високі гори, нагір’я, а також улоговини. Значна частина території має висоту більше ніж 3000 м. Клімат різко континентальний. Річок мало, вони мало­водні, деякі періодично всихають. Більшість земель не придатні для ефективного ведення сільського господарства.

Територія Китаю багата на корисні копалини. Країна посідає одне з перших місць у світі за запасами кам’яного вугілля, залізної та марганцевої руд, бокситів, цинку, олова, сурми, вольфраму,молібдену, ртуті, рідкісноземельних металів, титанових руд, окре­мих видів хімічної сировини. Великими є також поклади урану й золота, є родовища нафти й газу, але цих видів палива недостат­ньо, тому ведеться їх посилений видобуток.

Китай — володар значних запасів гідроресурсів, більшість яких, однак, зосереджена на південному заході, де їхнє викорис­тання технічно ускладнене.

Завдання 3. Порівняйте забезпеченість природними ресурсами Китаю та Японії.

4. Населення

Завдання 4. За текстом підручника, таблицями, діаграмами, картами атласа складіть розгорнутий план характеристики насе­лення Китаю та визначте головні демографічні та соціальні пробле­ми країни.

У Китаї проживає кожна п’ята людина Землі. Державна демо­графічна політика зниження народжуваності під гаслом «Одна ро­дина — одна дитина» дозволила скоротити природний приріст на­селення з 25 ‰ до 9,4 ‰. Однак і тепер населення країни збільшується на 12–14 млн осіб щорічно.

Більш ніж 80 % населення проживає у Східному Китаї. так, у деяких районах Великої Китайської рівнини густота населення сягає 1000 осіб/км2, а в багатьох районах континентального Китаю вона не дотягує й до 3 осіб/км2.

Китай має найчисельніші трудові ресурси, економічно активне населення становить понад 600 млн чол., тому забезпечення насе­лення роботою залишається гострою соціально-економічною про­блемою. Для її розв’язання проводяться заходи, спрямовані на ско­рочення безробіття в містах шляхом розширення мережі побутового обслуговування і кооперативів; у сільських районах збільшуються масштаби робіт за так званим «капітальним будівництвом полів» — систематичним упорядкуванням орного фонду; селяни використо­вуються в промисловості як сезонні робітники.

Китайці відрізняються працьовитістю, старанністю, дисциплі­нованістю, прагнуть здобути гарну освіту, шанобливо ставляться до старших за службовим становищем й віком. Причини форму­вання цих якостей можна знайти в конфуціанстві, буддизмі й дао­сизмі — основних релігіях великого народу.

Китай відносять до країн з низьким рівнем урбанізації (62 % населення країни проживають у сільських населених пунктах), од­нак стихійна урбанізація йде високими темпами, особливо у Схід­ному Китаї, де розташована більшість міст. Усього в країні більш ніж сорок міст-мільйонерів, до найбільших з них належать Шан­хай (13,37 млн осіб), Пекін (10,3 млн осіб), Тяньцзін (9,3 млн осіб), Ухань (4,1 млн осіб), Харбін (3,1 млн осіб).

У Китаї відбувається велика міграція робочої сили як всередині країни, так і за її кордони. Загальна кількість «хуацяо» (букваль­но — зарубіжні китайці) перевищує 60 млн осіб. Хуацяо мешкають на Тайвані, в Індонезії, Малайзії, Таїланді, Сінґапурі. Китайська діаспора в США налічує 13 млн етнічних китайців.

На території КНР проживають представники 56 націй і народ­ностей. Найчисленішими (91 %) є китайці, особливо в східній час­тині країни, також мешкають чжуани, хуей, уйгури, тібетці, мон­голи, корейці, манчжури та ін. У китайській мові сім діалектів, розбіжності між якими настільки великі, що під час розмови жите­лі північних та південних провінцій важко розуміють одне одного. Для розуміння вони користуються єдиною ієрогліфічною писемніс­тю. Водночас у країні нараховується ще понад 200 млн неписьмен­них осіб.

V. Закріплення нових знань, умінь та навичок

Завдання 5. На контурній карті позначте:

а) кордони Китаю та країн-сусідів;

б) умовний кордон між Західним і Східним Китаєм;

б) найбільші міста Китаю.

Завдання 6. Сформулюйте п’ятьма реченнями факти, які вас найбільше вразили під час вивчення Китаю.

VI. Підсумок уроку

• Китай — одна з найбільших країн світу, розташована у Східній та Центральній Азії. Держава має надзвичайно різноманітні природні умови та багата на різні види природних ресурсів.

• Китай — найбільша за кількістю населення країна світу. У дер­жаві проводять демографічну політику «планування сім’ї». По території країни населення розміщене нерівномірно: майже 70 % проживають у її східній частині.

• Величезна кількість населення Китаю з одного боку, передба­чає велетенські трудові ресурси, а з іншого, стає перешкодою для підвищення прибутків людей, загострює продовольчу та житлову проблеми.

VII. Домашнє завдання

1. Підручник, опрацювати § 28.

2. Скласти опис туристичного маршруту «Історичні пам’ятки Пе­кіну» (за бажанням).

3. Випереджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про міжнародні зв’язки Китаю та України.

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
3608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку