Урок " Клас Павукоподібні"

Про матеріал
Про матеріал Розробка уроку спрямована на формування позитивного ставлення учнів до павуків. Містить інформацію про будову та різноманітність павукоподібних, а також спрямована на формування вмінь учнів працювати в групах,встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, творчо розв'язувати поставлені завдання.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з біології у 7 класі                        Дата:

Вчитель:   Попеску С.В.

Тема: Клас Павукоподібні

Мета: Розширити знання учнів про різноманітність павукоподібних; розкрити риси їх пристосованості до середовища і способу життя; з’ясувати роль у природі та житті людини; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, логічно мислити, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Основні поняття: павуки, кліщі, сольпуги, скорпіони, косарики, псевдоскорпіони, ногощупальці, хеліцери, павутина.

Тип уроку: засвоєння нових знань

План уроку

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

ІІ. Повідомлення теми  і мети уроку.

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

1. Поширення павукоподібних

2.  Загальна характеристика павуків

3. Систематика

4.  Павуки Буковини

5. Значення павуків у природі та житті людини

ІV. Закріплення вивченого на уроці.

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

 

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

Гра «Таємнича істота»

Учні об’єднуються в 3 команди. Одночасно всім командам вчитель зачитує завдання, яке складається з 3-х пунктів-підказок. Якщо команда відгадає, про яку істоту йдеться після 1 підказки, вона отримує 8 балів, другої – 6, третьої – 4 бали. Відповідає команда, гравці якої першими підняли руку. У разі неправильної відповіді право відповідати отримує інша команда. Також є можливість отримати суперпідказку, відповідь після якої оцінюють в 1 бал.

Завдання

1. Свою первісну популярність прогнозисти отримали в 18 столітті. У 1794 році один з наполеонівських полководців генерал Пішегрю вів армію в похід на Голандію. Погода раптом зіпсувалася, дощ розмив дороги, йти далі було неможливо і полководець прийняв рішення тимчасово припинити похід, незабаром отримав інформацію, що настануть морози і лід скує ріки. Прогноз збувся. Через тиждень знову зіпсувалася погода. Але генерал отримав знову донесення про зміну в погоді, які збулися. І генерал виконав  своє завдання, вчасно просунувшись углиб ворожій території по замерзлих річках. Звідки приходили прогнози? Хто їх робив? (Ув’язнений генерал Катремер у плині 7 років спостерігав за павуками, і помітив, що вони по різному ведуть себе при зміні погоди)

2. Ці істоти є першими вісниками запустіння.

3. Вони є одними з найбільш різноманітних, широко поширених і успішних хижаків у тваринному світі, часто завдяки своїм універсальним здібностям, які знаходяться виключно в їх розпорядженні. Їх лапи можуть пройти по будь-якій поверхні, в іклах криється смертельна отрута, і їхній організм утворює певну речовину, що є міцнішою від сталі.

Суперпідказка.  Висить  сито, не руками збудоване, або : одягу не шию, а ткати можу.

ІІ. Повідомлення теми  і мети уроку.

Учитель. Сьогодні ми з вами вирушимо в уявну подорож до країни Арахнід. Але перед тим як відправитися у подорож, потрібно мати квитки, які ми отримаємо, якщо дамо правильні відповіді на запитання конкурсу «Дивовижні членистоногі»

Запитання

1. Більшість представників цього ряду в дорослому стані не живляться. (2)

2. Про кого йде мова: Царство Тварини, підцарство Багатоклітинні, тип Членистоногі, клас Комахи, ряд Твердокрилі? (1,6)

3. У нього вуха -  на ногах. (3)

4. Захисник наших полів, садів, городів від попелиці. (1)

5. Ця комаха співучасник «шлюбних справ» у рослин, збирає «хліб насущний» для себе та нащадків. (5)

6. Ця комаха розвиває швидкість до 150 км/год (4)

7. Комахи з неповним перетворенням. (3,4, 8)

8. Очі цієї комахи здатні бачити ультрафіолетові промені. (5)

9. У цієї тварини 8 очей. (9)

10. У цієї тварини найбільша кількість вічок у оці. (№4)

11. Орган смаку у цих тварин  розташований на лапках. (№7,9)

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

1. Поширення павукоподібних

 Якби вдалося опитати всіх мешканців нашої планети  про їхнє ставлення до павуків, то ми б дізналися, що переважна більшість людей вельми негативно ставиться до них. І лише дуже й дуже незначна частина відгукнулася б позитивно. Про причини такого ставлення до павуків ми ще поговоримо. А зараз поміркуємо ось над чим: чому майже всі з опитаних нами людей хоч що-небудь, а говорять про павуків, і зовсім мало хто нічого про них не знає? А тому, що на землі не багато місць, де немає павуків. Вони живуть і в Азії і в Африці, у Європі, в Америці і в Австралії. Навіть і в Гренландії вчені виявили близько 60 видів павуків. А взагалі нині відомо майже 20 тисяч видів. І це – приблизно, оскільки павуки ще вкрай погано вивчені.

Отже, павуки є всюди. І, певна річ, люди бачать їх, так чи інакше стикаються з ними. Однак павуки живуть і в безлюдних місцях. Звичайно вони оселяються там, де багато комах. Але живуть і в горах, на голому камінні, біля вічних снігів, де комах зовсім немає. Павуки можуть довго(до півтора року!) голодувати. А вітер хоч зрідка, тай занесе їм якусь комаху. Павуки живуть у безводних пустелях, у глибоких печерах і навіть у воді. Є павуки, які все життя проводять на луках, не полишаючи суцвіття квітки, інші безвилазно живуть під корою дерев, або у вузеньких тріщинах скель. Нема павуків лишень в Антарктиді та на Далекій півночі.

2. Загальна характеристика павуків

 Якщо ж продовжити наше уявне «інтерв’ю» і запропонувати людям більш-менш докладно описати павука, - лише дехто зможе це зробити, а більшість обмежиться загальним описом. Люди бояться павуків, не люблять їх і не прагнуть розглядати. Та, безумовно, знайдуться й такі, які опишуть павуків досить детально. А давайте й ми спробуємо описати зовнішню будову павуків. (Команди по черзі описують)

Учитель: Ви всі говорили правду. Так, павуки дуже різні за величиною – є дрібні, менше міліметра, є й гіганти, тулуб яких досягає 11 см, а разом з ногами такий павук може витягнутись і на 20 см. Серед павуків є скромно забарвлені, тьмяні, а є й справжні «франти» - червоні, зелені, жовті, рожеві або ще ошатніші: червоний колір комбінується з чорним, зелений або жовтий з білим; є зелено-жовті, є з перламутровим або металевим полиском, є плямисті павуки, причому у деяких ці плями срібні або золоті. Є й такі, які залежно від обставин міняють свій колір.

 Забарвлення і величина – не єдині відмінності павуків: серед них можна зустріти плоских, з розширеним черевцем, або досить видовжених; у деяких на тілі є химерні  вирости, або довгі шипи. Є й такі павуки, які зовні майже не відрізняються від комах – сонечок, ос, мурашок. А втім, мабуть, неможливо знайти тварин, які, незважаючи на такі різні місця оселення(а отже, й неоднакові умови життя), були б настільки стереотипні, так мало відрізнялися б одне від одного.

 Хтось із зоологів  влучно зауважив, що павуки «щасливо організовані». Ця «щаслива організація» і допомогла їм, раз виникнувши, не дуже змінюватись надалі і легко пристосовуватись до певних умов життя. Павуки протягом своєї еволюції змінювали тільки свої павутинні пристосування.

Будова павуків

Павуки і павутина

 Тенета для здобичі тчуть не всі павуки, чимало їх використовує павутину лише для коконів, або для влаштування зимових сховищ. Але в свідомості більшості людей павук і павутина здавна неподільні. Такі неподільні, що в Стародавній Греції навіть існувала легенда про красуню-прядильницю Арахну, яка на змаганні виткала свою тканину не згірш, ніж сама Афіна. За нечувану зухвалість Афіна не визнала роботи дівчини. У відчаї Арахна хотіла повіситися, але мстива богиня не дала дівчині цього зробити і перетворила її на павука, який вічно тче павутину.

 Павутина — секрет павутинних залоз, який незабаром після виділення застигає у формі ниток. За хімічною природою являє собою білок, близький за складом до шовку комах. Цікаво відзначити, що павутина, як вважають вчені, - найтонша лінія в природі, яку видно без збільшення: деякі у 1000 разів тонші, ніж волосина людини. Але ця тонка нитка здатна зупинити бджолу, що летить на повній швидкості. Ця нитка не тільки дуже міцна, але також і дуже пружна. Нитка павука-хрестовика Araneus diadematus може бути розтягнута на 30-40%, перш ніж обірветься. Сталь може бути розтягнута тільки на 8%, а нейлон – десь на 20%. Нитка павука Stegodyphus sarasinorum через техніку переплетення може бути розтягнута на дожину в 20 разів більшу її первісної довжини. Завдяки цим властивостям шовк павука жорсткіший, ніж будь-які інші матеріали або метали, відомі нам. Нитка товщиною з олівець здатна зупинити літак, що летить на повній швидкості.

У павука є кілька залоз, розташованих у черевці, які виробляють павутинний шовк. Кожна залоза виробляє шовк для особливої мети. Відомі сім різних залоз. Але різні види павуків володіють тільки декількома із цих залоз, а не всіма відразу. Кожний «сорт» павутини має «спеціальне призначення» - одні павутинки йдуть на виготовлення основи рами і ловильних спіралей, інші на кокони (найбільш тонкі і надійні), ще іншими – широкими і міцними ременями-стрічками павуки зв’язують здобич і так далі. Шовк, утворений білком не розкладається грибками й бактеріями, подібно до інших білків.

Сітка є «візитною карткою» павука, бо у кожного виду вона відрізняється за будовою.

У павука-хрестовика Araneus diadematus ловча сітка складається з багатокутної рами, радіальних та спіральних ниток. Рама та радіальні нитки утворені сухою і міцною павутиною. Між радіальними нитками закріплена довга спіральна нитка, утворена з особливої клейкої павутини. До неї прилипають комахи, що потрапили до сітки. Сам павук, чекаючи на здобич, може ховатись у гнізді, яке розташоване поруч (це можуть бути листки рослин, скручені у трубочку за допомогою павутини). Можна виділити кілька форм і способів застосування ловчої сітки: плоска, кругова сітка, кокони, сітка в якості будинку, сітка як укриття. Найбільш відома форма – кругова сітка.

Плетіння ловчої сітки забирає багато ресурсів павука. Якщо сітка не дуже пошкоджена, вона може залишатись протягом кількох днів і використовуватись багаторазово, після незначного ремонту. Після нічного полювання сітка зношується. Тому павук з’їдає шовк, залишаючи лише першу нитку. Зазвичай, павуки тчуть нову сітку вечорами, після денного відпочинку. Існує багато різновидів побудови сітки.

Крім плоских, двовимірних, кругових сіток, павуки родин Linyphiidae й Theridiidae, до яких належить Чорна вдова (Latrodectus mactans), використовують об’ємні тривимірні сітки. Linyphiidae роблять горизонтальну щільну сітку й велику кількість пластин з не липких ниток вище неї. Якщо комаха зіштовхнеться з ниткою, то вона звалиться вниз на липку павутину й прилипне.

Павуки тенетники будують дуже заплутану об’ємну сітку, потрапляючи в яку здобич відразу заплутується.

 Лабіринтові павуки будують горизонтальні сітки, схожі на коврики, і чекають у тунелі наприкінці сітки комах, що приземлилися на їхню сітку.

Павуки-мисливці, такі як павуки-скакуни, павуки-рисі і павуки-вовки, не використовують ловчі сітки для вилову здобичі. Для цього головне в них – очі й швидкість. Але вони часто використовують нитку як страховку. При переміщенні вони випускають нитку. Якщо вони падають після стрибка на жертву, павутина допомагає повернутися їм на вихідну позицію. Павук-вовк використовує шовк тільки для створення своїх укриттів і місць розмноження. Шовк павука може використовуватись по-різному.

3. Систематика та різноманіття Павукоподібних

Клас об’єднує близько 100 тисяч видів , згрупованих в декілька рядів:

Ряд Павуки

Ряд Кліщі

Ряд Сольпуги

Ряд Скорпіони

Ряд Косарики

Ряд Псевдоскорпіони

4. Павуки Буковини

Розповідь учителя про основні родини павуків, що зустрічаються на території Буковини.

5. Значення павуків у природі та житті людини

  • Мешканці островів Тихого океану залучали павуків виготовляти рибальські сіті (вони витримували вагу до 5 кг).
  • В давнину в Китаї існував промисел – виготовлення з павутиння навдивовижу красивої, тонкої й міцної тканини, яку в Європі називали “сатином східного моря”.
  • Картини Китайці теж малювали на полотні, зітканому з павутини.
  • В наш час павутину використовують астрономи для того, щоб сфотографувати зірку.
  • Фізики використовували павутину для того, щоб зафіксувати найдрібніші радіоактивні частки, розсіяні в атмосфері.
  • Для того щоб лікувати людей від укусів павука тарантула створювались спеціальні музичні п’єси, які називалися тарантелами.  Хворі люди повинні були танцювати під цю музику, оскільки  із потом виводилася отрута з організму. (Зараз це італійські народні танці)
  • Отруту павуків використовують в медицині  для створення протиотрути.
  • А в іншій галузі медицини – судовій павуки вже дали людям досить сильну зброю, яка допомагає виявити злочинців.
  • Але найважливіша роль павуків полягає в тому, що  павуки знищують дуже велику кількість шкідливих комах. Вчені припускають, що  павуче населення щоденно знищує 100 млн. комах на одному гектарі лісу.

ІV. Закріплення вивченого на уроці.

Завдання 1. Цифрові загадки «Скільки» (1 бал)

1. Очей у павука? (8)

2. Відділів тіла у павукоподібних? (2)

3. Сердець у павука? (1)

4. Років може не їсти павук? (1,5)

5. Ніг у павука? (8)

6. Пар кінцівок розташовано на головогрудях павуків? (6)

7. Видів павуків є отруйними? (2)

8. Сантиметрів має найбільший павук? (20)

9. Хеліцер у павука? (2)

10. Родин павуків, що не будують ловильної сітки ми вивчали на уроці?  (5)

11.  Родин павуків, що будують ловильну сітку ми вивчали на уроці?  (5)

Завдання 2. Гра «Хрестики-нулики»  (правильна відповідь:  3-5-7)

Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі, чи діагоналі, що складаються з фотографій представників родини Кругопряди.

Завдання 3.  «Головоломка»

 Яким чином павук будує першу нитку павутини?

D:\Павуки\pautina-pauka-makro-foto-15.jpg

Відповідь: Він випускає клейку нитку, яка легко переноситься вітром і прилипає до якоїсь поверхні. Павук робить її довшою, випускаючи шовк із прядильних органів. Коли перша нитка прокладена вдало, павук ретельно йде по цій нитці, підсилюючи її другою ниткою. І так доти, поки первинна нитка не буде досить міцною. Після цього павук вішає нитку у формі букви Y під первинною ниткою. Це три перші радіальні промені сітки. Інші промені будуються так, щоб відстань між ними була досить маленькою і павук міг спокійно переміщуватися між ними. Далі по спіралі наноситься липка нитка. Коли липка спіральна нитка нанесена, сітка готова до використання.

 

Завдання 5. Дидактична гра «Склади схему» (Блоки повинні бути розрізані)

 Учням пропонується вибрати із загальної купи блоків ті, що відповідають певним родинам павуків і скласти схеми «Лініфіди», «Павуки-краби», «Павуки-вовки»

 

 

V. Підсумки уроку  Оцінювання роботи учнів

VI. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
22 вересня 2021
Переглядів
1950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку