Тема уроку: Загальна характеристика Класу Рептилії
Мета:
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Методи: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, інтерактивний.
Поняття: яйцеві оболонки, панцир, линяння, автотомія, яйцеживородіння.
Тип уроку: Урок формування нових знань.
План уроку
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Цікаві запитання».
— Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею спілі суниці або полуниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Коли поворушити ягоду, то ропуха її схопить, тому що вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається. Ягодами жаби не живляться.)
— Існує думка, що ропухи часто забираються в корівники, для того щоб виссати з вимені корови молоко. А чи так воно? Якщо ні, тоді навіщо вони забираються до корівників? (Молоком вони не живляться. Там чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими ропухи живляться.)
— Невігласи звинувачують ропух у розповсюдженні бородавок, а також агресивності, чудодійності, отруйності. Чи є справедливими такі закиди?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а для когось вони здаються злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. Хто вони?
1.Гра «Ключове слово»
Зараз ми дізнаємось, коли пограємо у гру “Ключове слово”.
Учням потрібно відповісти на запитання, і взявши з кожного слова вказану літеру, скласти ключове слово. Вказані літери учні записують на дошці.
Ключове слово – ПЛАЗУНИ або рептилії
ІІІ. Виклад нового матеріалу
Тема уроку «Загальна характеристика Класу Рептилії» Працювати будемо за таким планом
План уроку
Плазуни – це холоднокровні наземні хребетні тварини, розмноження яких не пов'язане з водоймами і відбувається на суходолі. Різноманітність плазунів. Клас плазуни налічує близько 8000 сучасних видів, з яких на Україні трапляється 20 видів. Більшість видів веде наземний спосіб життя, але деякі з них перейшли до існування в прісних водоймах і навіть морях (вторинно водяні тварини, наприклад, морські змії та черепахи). Відомо близько 8000 існуючих видів плазунів, які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.
Тіло плазунів поділяється на голову, тулуб та хвіст (мал.1). Мають чітко означену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло начебто торкається субстрату (плазує, звідки й назва класу). У деяких представників цього класу (напр., змії, деякі види ящірок) кінцівки відсутні або редуковані. У черепах розвивається зовнішній скелет - панцир.
Покриви Плазунів, на відміну від покривів земноводних, характеризуються зроговінням клітин шкіри. Верхній шар епітелію постійно відмирає і злущується. Шкіра суха, практично не має залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками. Покриви є засобом захисту від механічних ушкоджень та від втрати вологи, що є дуже важливим для існування в посушливих умовах. Ріст плазунів супроводжується періодичним линянням, оскільки старий покрив заважає їхньому росту. Цей покрив скидається або пластинками (ящірки), або цілком, на зразок панчохи (змії). Поки новий покрив не зроговів, тварина росте за розмірами.
Внутрішня будова Скелет плазунів має подібний до земноводних план будови, але відрізняється рядом особливостей. Їхній череп майже повністю кістковий. Хребет побудований складніше, ніж у земноводних, і складається з п'яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ представлений кількома хребцями, які забезпечують рухомість голови. У плазунів формується справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою (грудна клітка відсутня у змій, що" зумовлює гнучкість їхнього тіла). До крижового відділу приєднуються кістки тазового поясу. Скелет кінцівок та їхніх поясів має приблизно таку саму будову, як і у земноводних. У черепі у зв'язку з утворенням панцира рухомість хребта зберігається тільки у шийному та хвостовому відділах.
Плазуни – роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку. Запліднення внутрішнє. Під час проходження по яйцепроводах запліднене яйце вкривається шкаралуповою та білковою яйцевими оболонками, які роблять можливим розвиток зародка поза водою.
Запитання до учнів:
— Яке значення має шкаралупова оболонка яйця?
Очікувана відповідь учнів:
Шкаралупа дозволяє запобігти випаровуванню води та висиханню зародка, а також збільшити розмір яєць і об’єм запасених у ньому поживних речовин.
У ящірок і змій шкаралупна оболонка відносно м’яка і пропускає вологу; тому яйця цих рептилій повинні розвиватися у вологому середовищі (розвиток проходить нормально лише при вологості ґрунту, не нижчій за 25 %). У крокодилів і черепах шкаралупа вапниста, водонепроникна.
Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірка, гадюка) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, як називається таке явище. (Це явище має назву яйцеживонародження.)
Змії зачаровують своєю зовнішністю і поведінкою. З погляду еволюції, змії – досить молода група тварин. Ці плазуни не мають кінцівок, а внутрішні органи і щелепи у них змінилися. Зміїна отрута – одна з найбільш сильнодіючих у тваринному світі.
Серед отруйних змій найбільша – королівська кобра (до 5,5 м завдовжки), яка живе в лісах Південно-Східної Азії. Цікаво, що здобиччю для неї можуть бути інші змії. Особливу небезпеку для здоров’я та життя людини можуть становити американські гримучі змії, мешканці азіатських пустель — гюрза та ефа, морські змії та інші.
В Україні живуть два види отруйних змій — звичайна та степова гадюки. Звичайна гадюка поширена в лісовій і лісостеповій зонах, а степова гадюка — у степах і на півдні лісостепу. Укуси гадюк дуже болючі і в деяких випадках можуть бути небезпечними для життя.
Запитання до учнів:
— Як убивають свою здобич неотруйні змії?
Очікувана відповідь учнів:
Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї (удави).
В Україні поширені 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, візерунчастий, чотирисмугий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози. Життя вужів пов’язане з водоймами, а полози та мідянка живуть виключно на суходолі. Хоча ці змії й неотруйні, їхній укус може бути болючим для людини.
Запитання до учнів:
– Як ви вважаєте яке значення Клас Рептилії має для людей?
Позитивні
Негативні
IV. Узагальнення та систематизація знань.
1. Гра «Зайве»
— Деякі види крокодилів ковтають камені. Навіщо вони це роблять?
(Крокодили наповнюють свої шлунки не лише тваринами, яких спіймали, але й каменями. Точніше, саме тому, що в раціон звичайного крокодила входять черепахи, риба, птахи, жирафи, буйволи і навіть леви, крокодилові необхідні в шлунку камені, аби всю цю їжу перетерти. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.)
— Існує вислів «крокодилячі сльози». Вислів ґрунтується на старовинному повір’ї, начебто крокодил перед тим, як з’їсти свою жертву, плаче. Чи можуть крокодили плакати?
(Насправді крокодили «плачуть» зовсім не від жалю. Уся справа в надлишку солей в організмі, для видалення яких у крокодила розвинулися спеціальні залози, що відкриваються назовні біля самих очей. Таким чином «крокодилячі сльози» — захисна реакція організму, спрямована на виведення надлишку розчинених солей.)
V. Підведення підсумків уроку.
1. Рефлексія:
1. Що ми дізналися на уроці ?
2. Що було відомо раніше?
3. Які питання про клітину зацікавили?
VI. Надання та пояснення домашнього завдання.
1. Опрацювати за підручником § 21 с 84-87
Індивідуальні та творчі завдання
Скласти кросворд із зашифрованим словом «рептилії».