Урок ""Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції"

Про матеріал

Конспект уроку за темою "Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції"

Перегляд файлу

Дата ___

 

Тема 2.  Хімічні реакції

                                                     Урок № 1

Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.

Цілі:

  • Формування ключових компетентностей:
  • громадянська;
  • інформаційна;
  • здоров’язберігаюча;
  • уміння вчитися;
  • саморозвитку і самоосвіти;
  • Формування предметних компетентностей:
  • формувати поняття про хімічні реакції, їх класифікацію за різними ознаками,  вміння визначати тип хімічної реакції;
  • формувати вміння проводити хімічні досліди;
  • розвивати інтерес до вивчення предмету, вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки

 

Тип уроку: формування та вдосконалення знань, умінь і навичок.

 

Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, прийом «Міні практикум»,  фронтальна, індивідуальна та групова робота.

 

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, ноутбук і телевізор (відеоматеріал).

На демонстраційний стіл: Мg, Zn, HCI, H2SO4, BaCl2, MgO, H2O;   хімічний посуд, спиртівка, сірники, тримач, лабораторний штатив, фарфорова чашка, скляна паличка.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

       За два роки знайомства з хімією ми вивчили величезну кількість речовин, познайомилися з їх фізичними і хімічними властивостями, навчилися писати рівняння хімічних реакцій. Розпочнемо з хімічної розминки «Незакінчені речення»:

  1. Хімічні реакції – це
  2. Умови виникнення та перебігу реакцій, це…
  3. Ознаки хімічних реакцій, це…
  4. Реакція сполучення – це…
  5. Реакція між простою і складною речовинами, під час якої атоми простої речовини заміщують атоми (йони) у складній речовині, називається…
  6. Реакція розкладу – це…
  7. Реакція між двома складними речовинами, під час якої вони обмінюються своїми складовими частинами, це… 
  8. Реагенти – це …
  9. Продукти реакції – це

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

І. Типи класифікацій хімічних реакцій.

      На даний час відома величезна кількість хімічних реакцій. Зрозуміло, що кожна реакція індивідуальна, оскільки в ній беруть участь конкретні речовини з притаманними їм хімічними властивостями. Але, все ж таки, багато хімічних реакцій мають дещо спільне, що дає змогу їх класифікувати за різними ознаками:

  •  кількістю вихідних речовин і продуктів реакції;
  •  оборотністю;
  •  тепловим ефектом;
  •  зміною ступеня окиснення;
  •  наявністю каталізатора.

 

     На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції.

 

ІІ. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції

 

  • Реакції сполучення - це реакції, в яких із кількох простих або складних речовин утворюється одна складна речовина.

 

Схеми реакції:    А+В = АВ;   АВ+СВ = АСВ

 

Демонстраційний дослід №1. Добування магній оксиду  спалюванням магнію.

     Магнієву стрічку пінцетом вносять у полум’я спиртівки. Магній швидко горить сліпучо-білим полум’ям. Спостерігається утворення магній оксиду МgO - твердої речовини білого кольору.

 

                   2Mg + O2 = 2МgO

«Міні практика 1 »

Попрацюйте групами ( №1-4) с.93 підручник О.Г. Ярошенко.

 

  • Реакція розкладу  - це реакція, внаслідок якої з однієї складної речовини утворюється декілька простих або складних речовин

Схема  реакції:   АВ = А+В;      АВС =АС+В;       АВС=АС+ВС

 

Демонстраційний дослід № 2. Термічний розклад малахіту (відео)

    При нагріванні малахіту Сu2CO3(OH)2 спостерігається зміна зеленого кольору речовини на чорний, поява крапель води й виділення газу, який спричиняє помутніння вапняної води.

                         Сu2CO3(OH)2 = 2CuO +H2O +CO2

«Міні практика 2».  

Попрацюйте групами (№1-2) с.93 підручник О.Г. Ярошенко.

 

  • Реакція заміщення - це реакція між складною і простою речовинами, внаслідок якої атоми простої речовини заміщують атоми (йони) складної речовини

Схема реакції:    А+ВС = АС+В

 

Демонстраційний дослід №3.  Взаємодія цинку із хлоридною кислотою.

   У пробірку поміщаємо кілька гранул цинку, доливають хлоридної кислоти й підігрівають для прискорення взаємодії. Спотерігається виділення бульбашок газоподібної речовини.

Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2

«Міні практика 3».  

Попрацюйте групами (№1-2) с.94 підручник О.Г. Ярошенко.

  • Реакція обміну - це взаємодія двох складних речовин, під час якої вони обмінюються своїми структурними частинками.

    Реакції обміну між електролітами в розчині дістали назву реакцій йонного обміну.

 

Схема реакції:        АВ+СД = АД+СВ

 

Демонстраційний дослід №4.  Взаємодія розчину барій хлориду із  сульфатною кислотою.

До розчину барій хлориду додамо розчин сульфатної кислоти. Спостерігаємо утворення білого осаду.

 

                                         BaCl2 + H2SO4 = BaSO4 + 2HCl

«Міні практика 4».  

Попрацюйте групами (№1) с.95 підручник О.Г. Ярошенко.

 

 Пропоную проблемне питання:

За якою ознакою розрізняють реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну?

Висновок: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну розрізняють за   ознакою кількості та складу реагентів і продуктів реакції.

 

ІV. Узагальнення й систематизація знань

1.Бесіда.

  1. Як називається реакція, в результаті якої з однієї складної речовини утворюється декілька простіших?
  2. Як називається реакція, в результаті якої з  декількох речовин утворюється одна зі складнішим складом?
  3. Як називається реакція, під час якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами?
  4. Як називається реакція, у якій атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній?

2. Практика.

   Проведемо роботу за індивідуальними карткам з різнорівневими завданнями

Картка № 1 (рівень В)

  1. Виписати рівняння реакції сполучення і розставити коефіцієнти:

       HgO=Hg+O2

       FeCl2+Cl2=FeCl3   

       KClO3=KCl+O2

       Al+HCl=AlCl3+H2

       Al+S=Al2S3

       Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

       Fe2O3+AI=AI2O3+Fe

      AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI

  1. Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

          Zn → ZnO → ZnCl2→Zn(OH)2 → ZnO → ZnSO4

 

Картка № 2  (рівень В)

  1. Виписати рівняння реакцій розкладу і розставити коефіцієнти:

       HgO=Hg+O2

       FeCl2+Cl2=FeCl3   

       KClO3=KCl+O2

       Al+HCl=AlCl3+H2

       Al+S=Al2S3

       Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

       Fe2O3+AI=AI2O3+Fe

      AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI

2.Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

Cu → CuO → CuCl2 →Cu(OH)2 → CuO → Cu.

 

Картка № 3 (рівень В)

  1. Виписати рівняння реакцій заміщення і розставити коефіцієнти:

      HgO=Hg+O2

       FeCl2+Cl2=FeCl3   

       KClO3=KCl+O2

       Al+HCl=AlCl3+H2

       Al+S=Al2S3

       Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

       Fe2O3+AI=AI2O3+Fe

           AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI

  1. Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

       Р    Р2О5    Н3РО4    Na3PO4    Ca3(PO4)2

 

Картка № 4 (рівень В)

  1. Виписати рівняння реакцій обміну і розставити коефіцієнти:

 HgO=Hg+O2

 FeCl2+Cl2=FeCl3   

 KClO3=KCl+O2

 Al+HCl=AlCl3+H2

 Al+S=Al2S3

 Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

 Fe2O3+AI=AI2O3+Fe

           AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI

  1. Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

         K →KOH → K2CO3 → CaCO3 →CaO → CaCL2

 

 

Картка № 5 (рівень А)

  1. Виписати рівняння реакцій нейтралізації і розставити коефіцієнти:

HgO=Hg+O2

FeCl2+Cl2=FeCl3   

   KClO3=KCl+O2

   Al+HCl=AlCl3+H2

   Al+S=Al2S3

    Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O

    Fe2O3+AI=AI2O3+Fe

    AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI

  1. Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

          S → SO3 → H2SO4 →CuSO4 → Cu(OH)2 → CuO → Cu

 

V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів,  рефлексія

   «Закінчи речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Сьогодні на уроці я зрозумів…
  • Сьогодні на уроці найцікавішим було…
  • У мене виникло запитання щодо...

 

VІ. Домашнє завдання

  • вивчити матеріал параграфа №18 підручник О. Г. Ярошенко;
  • виконати завдання №73,75 с.97 (підручник);
  • підготувати повідомлення про значення хімічних реакцій різних типів в природі і повсякденному житті.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
3 жовтня 2022
Переглядів
1211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку