Конспект уроку за темою "Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції"
Дата ___
Тема 2. Хімічні реакції
Урок № 1
Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
Цілі:
Тип уроку: формування та вдосконалення знань, умінь і навичок.
Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, прийом «Міні практикум», фронтальна, індивідуальна та групова робота.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, ноутбук і телевізор (відеоматеріал).
На демонстраційний стіл: Мg, Zn, HCI, H2SO4, BaCl2, MgO, H2O; хімічний посуд, спиртівка, сірники, тримач, лабораторний штатив, фарфорова чашка, скляна паличка.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
За два роки знайомства з хімією ми вивчили величезну кількість речовин, познайомилися з їх фізичними і хімічними властивостями, навчилися писати рівняння хімічних реакцій. Розпочнемо з хімічної розминки «Незакінчені речення»:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
І. Типи класифікацій хімічних реакцій.
На даний час відома величезна кількість хімічних реакцій. Зрозуміло, що кожна реакція індивідуальна, оскільки в ній беруть участь конкретні речовини з притаманними їм хімічними властивостями. Але, все ж таки, багато хімічних реакцій мають дещо спільне, що дає змогу їх класифікувати за різними ознаками:
На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції.
ІІ. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції
Схеми реакції: А+В = АВ; АВ+СВ = АСВ
Демонстраційний дослід №1. Добування магній оксиду спалюванням магнію.
Магнієву стрічку пінцетом вносять у полум’я спиртівки. Магній швидко горить сліпучо-білим полум’ям. Спостерігається утворення магній оксиду МgO - твердої речовини білого кольору.
2Mg + O2 = 2МgO
«Міні практика 1 »
Попрацюйте групами ( №1-4) с.93 підручник О.Г. Ярошенко.
Схема реакції: АВ = А+В; АВС =АС+В; АВС=АС+ВС
Демонстраційний дослід № 2. Термічний розклад малахіту (відео)
При нагріванні малахіту Сu2CO3(OH)2 спостерігається зміна зеленого кольору речовини на чорний, поява крапель води й виділення газу, який спричиняє помутніння вапняної води.
Сu2CO3(OH)2 = 2CuO +H2O +CO2
«Міні практика 2».
Попрацюйте групами (№1-2) с.93 підручник О.Г. Ярошенко.
Схема реакції: А+ВС = АС+В
Демонстраційний дослід №3. Взаємодія цинку із хлоридною кислотою.
У пробірку поміщаємо кілька гранул цинку, доливають хлоридної кислоти й підігрівають для прискорення взаємодії. Спотерігається виділення бульбашок газоподібної речовини.
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
«Міні практика 3».
Попрацюйте групами (№1-2) с.94 підручник О.Г. Ярошенко.
Реакції обміну між електролітами в розчині дістали назву реакцій йонного обміну.
Схема реакції: АВ+СД = АД+СВ
Демонстраційний дослід №4. Взаємодія розчину барій хлориду із сульфатною кислотою.
До розчину барій хлориду додамо розчин сульфатної кислоти. Спостерігаємо утворення білого осаду.
BaCl2 + H2SO4 = BaSO4 + 2HCl
«Міні практика 4».
Попрацюйте групами (№1) с.95 підручник О.Г. Ярошенко.
Пропоную проблемне питання:
За якою ознакою розрізняють реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну?
Висновок: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну розрізняють за ознакою кількості та складу реагентів і продуктів реакції.
ІV. Узагальнення й систематизація знань
1.Бесіда.
2. Практика.
Проведемо роботу за індивідуальними карткам з різнорівневими завданнями
Картка № 1 (рівень В)
HgO=Hg+O2
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe2O3+AI=AI2O3+Fe
AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI
Zn → ZnO → ZnCl2→Zn(OH)2 → ZnO → ZnSO4
Картка № 2 (рівень В)
HgO=Hg+O2
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe2O3+AI=AI2O3+Fe
AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI
2.Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.
Cu → CuO → CuCl2 →Cu(OH)2 → CuO → Cu.
Картка № 3 (рівень В)
HgO=Hg+O2
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe2O3+AI=AI2O3+Fe
AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI
Р → Р2О5 → Н3РО4 → Na3PO4 → Ca3(PO4)2
Картка № 4 (рівень В)
HgO=Hg+O2
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe2O3+AI=AI2O3+Fe
AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI
K →KOH → K2CO3 → CaCO3 →CaO → CaCL2
Картка № 5 (рівень А)
HgO=Hg+O2
FeCl2+Cl2=FeCl3
KClO3=KCl+O2
Al+HCl=AlCl3+H2
Al+S=Al2S3
Fe2O3+HCl=FeCl3+H2O
Fe2O3+AI=AI2O3+Fe
AICI3+NaOH=AI(OH)3+NaCI
S → SO3 → H2SO4 →CuSO4 → Cu(OH)2 → CuO → Cu
V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів, рефлексія
«Закінчи речення»
VІ. Домашнє завдання