7 клас
Дата_______
Урок ________
Тема уроку. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота № 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами.
Мета уроку: дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати вплив повітряних мас на формування клімату, удосконалити практичні вміння і навички учнів працювати з кліматичними картами та кліматодіаграмами; розвивати логічне мислення, вміння працювати з тематичними картами, розвивати вміння аналізувати, порівнювати. Формувати мовленнєву, картографічну, інформаційну, математичну компетентність. Виховувати самостійність у прийнятті рішень.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, комп’ютерна дошка, зошити з практичних робіт, роздатковий матеріал.
Географічна номенклатура: океани: Атлантичний, Тихий; течії: теплі – Бразильська, Гвіанська, холодні – Перуанська, Західних Вітрів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1. Гра «Німа карта» слайд
Знайти зайве слово. (Виконують на картках, потім виходять до карти і показують об’єкти на карті)
• Ла-Платська, Орінокська, Ґвіанське, Амазонська.
• Анди, Бразільське, Перуанська, Амазонська.
• Фроуерд, Ґальїнас, Вогняна Земля, Кабу-Бранку, Паріньяс.
Отже ми пригадали географічне положення, берегову лінію, рельєф.
2. Прийом «Так. Ні» (Сигнальні картки) (слайд
- Клімат залежить від географічної широти, чим ближче до екватора, тим кут сонячних променів нижчий.
- Постійні вітри приносять вологу з океанів, а з суходолу сухі повітряні маси.
- Океанічні течії впливають на клімат суходолу так: холодні - приносять потепління і сприяють утворенню опадів, теплі приносять похолодання та не сприяють утворенню опадів.
- Гори і рівнини є бар’єрами на шляху повітряних мас.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку (слайд
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Прийом « Проблемне питання».
Вам уже відомо, що Африка – найжаркіший материк. У чому полягають особливості клімату Південної Америки? Щоб відповісти на це питання, потрібно пригадати кліматичні чинники, а потім розглянути, як кожен з них діє на території Південної Америки. У цій роботі нам допоможуть кліматичні карти атласу та кліматодіаграми.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом «Бліцопитування» (слайд
2. Вплив кліматичних чинників на клімат Південної Америки.
Більша частина Південної Америки лежить в екваторіальних, субекваторіальних і тропічних широтах, тобто в жаркому тепловому поясі. Отже, поверхня отримує велику кількість сонячної енергії. Тому
клімат материка дуже теплий, проте не такий спекотний, як в Африці. Лише на крайньому півдні,
де відчутне холодне дихання Антарктиди, середні місячні температури повітря невисокі.
«Мозковий штурм» (робота з картою) (слайд
- За ізотермами січня і липня визначте, які температури повітря спостерігаються в районі екватора?
- Де в Південній Америці протягом року спостерігаються найнижчі температури повітря?
Південна Америка — Найвологіший материк земної кулі. На ньому випадає вдвічі більше опадів, ніж на будь-якому іншому материку. Ця особливість клімату зумовле на циркуляцією повітряних мас. Над значною частиною материка панують вологі екваторіальні повітряні маси. При цьому велику роль вщіграють південно-східні і північно-східні пасати, які «доставляють» вологі повітряні маси з Атлантичного океану. Натомість вплив сухих тропічних мас обмежений — вони формують клімат
лише на західному узбережжі.
«Мозковий штурм» (робота з картою) (слайд
Важливим кліматотвірним чинником є підстильна поверхня. Так, теплі Гвіанська та Бразильська течії на сході материка додатково насичують повітря вологою і сприяють збільшенню кількості опадів. А холодна Перуанська течія на заході, навпаки, — зменшує.
На розподіл вологи впливає рельєф. Так, на рівнинному сході материка немає перепон на шляху вітрів, і вони проникають аж до Анд. Навітряні східні схили плоскогір’їв отримують від пасатів рясні дощі. Натомість на гірському заході повітряні маси з Тихого океану мають вплив лише на вузькій смузі узбережжя, оскільки далі шлях їм заступають високі Анди.
3. Кліматичні пояси і типи клімату
«Мозковий штурм» (робота з картою) (слайд
(діти наносять межі і назви кліматичних поясів на контурну карту)
Характеристика кожного кліматичного поясу (діти заповнюють таблицю і разом з вчителем характеризують кліматичні пояси) (слайд
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважаючі повітряні маси |
Температурний режим |
Опади (мм) |
Тип клімату |
Екваторіальний |
|
|
|
|
|
Субекваторіальний |
|
|
|
|
|
Тропічний |
|
|
|
|
|
Субтропічний |
|
|
|
|
|
Помірний |
|
|
|
|
|
В екваторіальному кліматичному поясі цілорічно панують спекотні й вологі екваторіальні повітряні маси.
Тому протягом року середні температури повітря високі (понад + 26 °С) і випадають рясні дощі (до 3000 мм). Непомірна вологість повітря особливо відчутна на світанку. Опівдні сонце нагріває повітря, і вологість зменшується.Опівночі знову стає душно від випаровувань — природа готується до нової зливи. Такий тип клімату, як ви вже знаєте, називається екваторіальний постійно спекотний і постійно вологий.
- Яка з наведених на слайді кліматодіаграм відноситься до екваторіального клімату? (слайд
У субекваторіальному кліматичному поясі повітряні маси протягом року змінюються: влітку приходять вологі екваторіальні маси, які несуть багато опадів (до 2000 мм), взимку — сухі тропічні, тоді дощі не
випадають по кілька місяців. Тому там чітко виражені два сезони: вологе спекотне літо і суха, нерідко ще спекотніша, зима (+28 °С). Це субекваторіальний постійно спекотний і перемінно-вологий тип клімату.
- Яка з наведених на слайді кліматодіаграм відноситься до субекваторіального клімату? (слайд
Клімат тропічного поясу має певні відмінності. На сході Бразильського плоскогір’я, що перебуває під впливом пасатів з Атлантики, випадає багато опадів (до 2000 мм на рік). Середня температура найтеплішого місяця становить +26 °С, найхолоднішого +16...+ 21 °С. Це тропічний вологий тип клімату. З просуванням углиб материка кількість опадів зменшується, тривалість сухого сезону збільшується. А на вузькій смузі тихоокеанського узбережжя, де панує область високого атмосферного тиску і проходить холодна течія, які не сприяють утворенню опадів, спостерігається нестача вологи (опадів до 50 мм нарік). Зволоження приносять лише тумани та рясні роси. Температури повітря відносно низькі (+15...+20 °С). Там сформувався тропічний пустельний тип клімату.
- Які з наведених на слайді кліматодіаграм відноситься до тропічного волого клімату та тропічного пустельного клімату? (слайд
У субтропічному кліматичному поясі, як і в субекваторіальному, повітряні маси змінюються відповідно до сезону: влітку панують сухі тропічні, а взимку — помірні вологі.
На сході в межах поясу клімат теплий і вологий, тут виділяють область з рівномірним зволоженням (до 1000 мм на рік), а з просуванням углиб материка він стає сухим континентальним (500 мм на рік). На узбережжі Тихого океану формується клімат субтропічний середземноморського типу, із сухим теплим літом і вологою зимою.
- Яка з наведених на слайді кліматодіаграм відноситься до субтропічного клімату?(слайд
Помірний кліматичний пояс охоплює південний край материка. Упродовж року там панують помірні повітряні маси. На відміну від решти території материка, вологе повітря рухається з протилежного боку — із заходу, від Тихого океану. Його несуть західні вітри, що дмуть у цих широтах. Шлях їм перепиняють Анди. Гори й тут — природна межа, яка розділяє дві кліматичні області. Так, на західному узбережжі клімат помірний морський. Він постійно вологий (до 5000 мм опадів на рік). Цю ділянку узбережжя часто називають «мокрим кутком» Південної Америки. Погода там прохолодна (взимку +4 °С, улітку + 10 °С), дощова, із сильними вітрами. На східному ж узбережжі клімат помірно континентальний з прохолодною зимою і сухим теплим літом. Кількість опадів не перевищує 400 мм на рік. Узимку сильні вітри можуть
спричинити зниження температури до -30 °С і навіть серед літа принести снігову заметіль з близької Антарктиди.
- Яка з наведених на слайді кліматодіаграм відноситься до помірного клімату?(слайд
У гірських районах Анд формується високогірний клімат. У горах, які перетинають усі кліматичні пояси, він змінюється не лише з півночі на південь, а з висотою. Тобто від підніжжя до вершин відбувається поступове зниження температури повітря (на 6 °С на 1 км) і збільшення кількості опадів. У нижньому поясі клімат такий самий, як і на довколишній рівнинній території. Так, поблизу екватора в нижньому поясі на схилах Анд клімат екваторіальний, а вище снігової лінії (4600 м) лежать сніг і льодовики.
Загалом клімат Південної Америки з достатньою кількістю тепла й вологи сприятливий для життя й господарської діяльності людини. Там є всі умови для вирощування різних культур.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота № 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. (діти виконують самостійно завдання практичної роботи)
VІІ. Підсумок уроку. (слайд
Унаслідок сукупної дії кліматотвірних чинників Південна Америка має теплий і найвологіший на Землі клімат.
В Андах формується високогірний клімат, якому властива зміна основних кліматичних показників з висотою та з півночі на південь.
Головним кліматорозділом Південної Америки, тобто межею між кліматичними областями, є Анди; тому материк ізольований від впливу повітряних мас з Тихого океану і відкритий для надходження їх з Атлантичного океану.
«Мозковий штурм» (слайд
1. Які чинники зумовлюють рясне зволоження Амазонської низовини?
2. Чому вплив Тихого океану на клімат Південної Америки значно менший,
ніж Атлантичного?
3. Яку роль відіграють Анди у розподілі опадів на материку?
4. Поміркуйте, чому пасати добре зволожують Південну Америку і недостатньо
— Африку.
VІІІ. Домашнє завдання. (слайд
Опрацювати параграф
Закінчити практичну роботу № 6.
Підготувати повідомлення про пустелю Атакаму або про цікаві факти з клімату Південної Америки.
ІX. Рефлексія. (слайд
Прийом «Лист другові» (учням пропонують написати умовний лист другові, у якому йдеться про вивчений на уроці матеріал)
Шановний мій друже_________________
Маю намір написати тобі дуже важливу інформацію. Вона стосується питання_____________________________________________________________
Сьогодні на уроці ми розглядали _____________________________________________________________________
і я дізнався(лась), що ____________________________________________________________
Ти будеш здивований, коли дізнаєшся _____________________________________________________________________
Мені було цікаво досліджувати _____________________________________________________________________
Тобі обов’язково потрібно знати про _____________________________________________________________________
З повагою _____________________________________________________________________