Урок: Клітинний-цикл. Мітоз.

Про матеріал
Тип уроку: комбінований. Використовуються картки на уроці для учнів, проводиться лабораторна робота, де учні використовують порівняльні схеми мітозу організмів. На уроці проводиться інтелектуальна гра, де учні відповідають на питання і чітко характеризують фази мітозу.
Перегляд файлу

ТЕМА:   Клітинний цикл. Мітоз.

Мета:

  • навчальна: ознайомитись з етапами клітинного циклу; з’ясувати поняття мітозу як основи росту і індивідуального розвитку організмів;
  • розвивальна: розвивати вміння застосовувати опорні знання про каріотип організмів при вивченні нового матеріалу;
  • виховна: виховувати навички здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований

Матеріально – технічне забезпечення уроку: картки на закріплення матеріалу, презентація, підручник.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутності учнів. Перевірка наявності навчальних приладів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Проходить у формі інтерактивної вправи «Мікрофон»

Вчитель задає питання, а учні по черзі висловлюють свою думку по даному запитанню:

  • Що ви знаєте про поділ клітини?
  • Що таке клітинний цикл  і його значення?
  • Що таке ДНК?
  • В чому суть процесу редуплікації ДНК?
  • Які функції виконують хромосоми в клітині?
  • Який набір хромосом вважається диплоїдним?
  • Який набір хромосом називається гаплоїдним?

Підводимо підсумки інтерактивної гри.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель повідомляє учням тему уроку. На протязі вивчення теми уроку учні складають короткий конспект.

Запис у зошит:

Мітоз – це поділ ядер з диплоїдним набором хромосом, в результаті якого з однієї клітини з диплоїдним набором хромосом утворюється дві також з диплоїдним набором хромосом.

  • це основний спосіб поділу  еукаріотичних клітин.

Вчитель: Вклад у вивчення цього питання внесли такі вчені:

Чистяков І.Д. - російський вчений, вивчав мітоз в спорах рослин плаунів.

В 1876-1879 роках Е. Стразбургер вивчав мітоз в рослинних клітинах.

В 1882 році  В. Флеммінг вивчав мітоз в клітинах тварин.

Підсумовуючи досягнення у вивченні  життєвого циклу клітини можна зробити висновок:

Клітинний цикл-це період існування клітини між початками  її двох послідовних поділів,або від початку поділу до загибелі.

Він складається з двох послідовних періодів.

Перший період - це інтерфаза. Період підготовки клітини до поділу.  За цей час клітина  росте,  синтезує органічні речовини, запасає енергію у вигляді особливого типу  хімічного зв’язку. Тривалість інтерфази не перевищує 90% часу всього клітинного циклу.

Другий період. Після періоду підготовки наступає друга частина клітинного циклу - мітоз. Він триває від кількох хвилин до 2-3 годин. І складається із 4-ьох фаз. В кожну фазу відбуваються значні структурні зміни в клітині яка ділиться..

Профаза- починається з ущільнення ниток хроматину. Хроматиди вкорочуються, і потовщуються, подвоюються. Завдяки цьому під світовим мікроскопом можна побачити їх будову. Водночас починає формуватися веретено поділу.

Метафаза- в цей період завершується переміщення хромосом на екватор клітини і завершується формування  веретена поділу. Його нитки приєднуються до центромер.

Анафаза-це найкоротша фаза мітозу. В цей час , в результаті скорочення ниток , розходяться до різних полюсів клітини.

Телофаза- хромосоми на полюсах клітини видовжуються і деспіралізуються. Вони стають непомітними в світовий мікроскоп. Навколо скупчення хромосом формуються ядерні оболонки, з являються ядерце, зникає веретено поділу, розділяється цитоплазма і остаточно формуються дочірні клітини.

Учні розглядають фактори, які впливають на тривалість фаз мітозу та різновидності мітозу, порівнюють мітоз з мейозом.

ІV.Закріплення вивченого матеріалу.

Виконання лабораторної роботи:

Учні спостерігають явище мітозу клітини, на слайдах та під мікроскопом. Замальовують стан хромосом  в зошитах, а також записують, що відбувається з хромосомами в кожну із фаз. (додаток 1)

Вчитель: Тепер ще раз подивіться на мітоз клітини та зверніть увагу на кількість хромосом в материнській та дочірніх клітинах і на основі цього давайте сформуємо значення  мітозу:

  • Незмінність генетичної кількості хромосом як батьківського, так і материнського організму.
  • Утворені клітини є тотожними за генетичною інформацією.
  • Ріст організму – в результаті мітозу збільшується кількість клітин.
  • Забезпечення явища регенерації, безстатевого розмноження і заміщення клітин.

Вчитель: дайте відповідь на запитання, які ви отримаєте на картці (учні отримують картки, по одній на парту, де є два завдання). (додаток 2)

 

V. Підведення підсумків уроку.

Учні здають на перевірку робочі зошити, де виконана лабораторна робота та завдання на закріплення. За краще виконані  роботи виставляються оцінки в журнал.

VІ. Домашнє завдання:

Опрацювати відповідний параграф в підручнику та матеріал робочого зошита по даній темі.

 

ДОДАТКИ

 

Додаток 1

Лабораторна робота

Тема: Мітоз клітини

Мета: Вивчити стан хромосом в період поділу клітини та зміни, які в ній відбуваються.

Обладнання і матеріали: мікроскопи,  постійні мікропрепарати з повздовжнім зрізом кінчика корінця цибулі.

Хід роботи:

  1. Постійні мікропрепарати з повздовжнім зрізом кінчика корінця цибулі розмістити на предметний столик мікроскопу і при великому збільшенні знайти клітини в стані інтерфази, а також в фазах мітозу: профазі, метафазі, анафазі і телофазі. Зверніть увагу, що клітини кінчика корінця цибулі знаходяться в різних фазах мітотичного циклу.
  2. Замалюйте  хромосоми в різні фази мітозу.
  3. Зробіть висновок, в якому поясніть, чому в процесі мітозу хромосоми діляться порівну в дочірніх клітинах.

Додаток 2

 

Картка «Мітоз клітини»

1.Треба вірно розмістити набір хромосом в диплоїдній і відповідно в гаплоїдній клітині для окремих видів організмів:

 

Вид

Диплоїдний набір хромосом

 

Гаплоїдний набір хромосом

кінь

64

30

корова

60

7

собака

78

39

кімнатна муха

12

32

ячмінь

14

6

овес

42

23

людина

46

21

 

 

2. Визначити, які фази мітозу зображені на малюнку, назвати їх та розташувати в потрібній послідовності. Записати послідовність в зошиті.

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку