ТЕМА: Клітинний цикл. Мітоз.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Матеріально – технічне забезпечення уроку: картки на закріплення матеріалу, презентація, підручник.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутності учнів. Перевірка наявності навчальних приладів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Проходить у формі інтерактивної вправи «Мікрофон»
Вчитель задає питання, а учні по черзі висловлюють свою думку по даному запитанню:
Підводимо підсумки інтерактивної гри.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель повідомляє учням тему уроку. На протязі вивчення теми уроку учні складають короткий конспект.
Запис у зошит:
Мітоз – це поділ ядер з диплоїдним набором хромосом, в результаті якого з однієї клітини з диплоїдним набором хромосом утворюється дві також з диплоїдним набором хромосом.
Вчитель: Вклад у вивчення цього питання внесли такі вчені:
Чистяков І.Д. - російський вчений, вивчав мітоз в спорах рослин плаунів.
В 1876-1879 роках Е. Стразбургер вивчав мітоз в рослинних клітинах.
В 1882 році В. Флеммінг вивчав мітоз в клітинах тварин.
Підсумовуючи досягнення у вивченні життєвого циклу клітини можна зробити висновок:
Клітинний цикл-це період існування клітини між початками її двох послідовних поділів,або від початку поділу до загибелі.
Він складається з двох послідовних періодів.
Перший період - це інтерфаза. Період підготовки клітини до поділу. За цей час клітина росте, синтезує органічні речовини, запасає енергію у вигляді особливого типу хімічного зв’язку. Тривалість інтерфази не перевищує 90% часу всього клітинного циклу.
Другий період. Після періоду підготовки наступає друга частина клітинного циклу - мітоз. Він триває від кількох хвилин до 2-3 годин. І складається із 4-ьох фаз. В кожну фазу відбуваються значні структурні зміни в клітині яка ділиться..
Профаза- починається з ущільнення ниток хроматину. Хроматиди вкорочуються, і потовщуються, подвоюються. Завдяки цьому під світовим мікроскопом можна побачити їх будову. Водночас починає формуватися веретено поділу.
Метафаза- в цей період завершується переміщення хромосом на екватор клітини і завершується формування веретена поділу. Його нитки приєднуються до центромер.
Анафаза-це найкоротша фаза мітозу. В цей час , в результаті скорочення ниток , розходяться до різних полюсів клітини.
Телофаза- хромосоми на полюсах клітини видовжуються і деспіралізуються. Вони стають непомітними в світовий мікроскоп. Навколо скупчення хромосом формуються ядерні оболонки, з являються ядерце, зникає веретено поділу, розділяється цитоплазма і остаточно формуються дочірні клітини.
Учні розглядають фактори, які впливають на тривалість фаз мітозу та різновидності мітозу, порівнюють мітоз з мейозом.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання лабораторної роботи:
Учні спостерігають явище мітозу клітини, на слайдах та під мікроскопом. Замальовують стан хромосом в зошитах, а також записують, що відбувається з хромосомами в кожну із фаз. (додаток 1)
Вчитель: Тепер ще раз подивіться на мітоз клітини та зверніть увагу на кількість хромосом в материнській та дочірніх клітинах і на основі цього давайте сформуємо значення мітозу:
Вчитель: дайте відповідь на запитання, які ви отримаєте на картці (учні отримують картки, по одній на парту, де є два завдання). (додаток 2)
V. Підведення підсумків уроку.
Учні здають на перевірку робочі зошити, де виконана лабораторна робота та завдання на закріплення. За краще виконані роботи виставляються оцінки в журнал.
VІ. Домашнє завдання:
Опрацювати відповідний параграф в підручнику та матеріал робочого зошита по даній темі.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Лабораторна робота
Тема: Мітоз клітини
Мета: Вивчити стан хромосом в період поділу клітини та зміни, які в ній відбуваються.
Обладнання і матеріали: мікроскопи, постійні мікропрепарати з повздовжнім зрізом кінчика корінця цибулі.
Хід роботи:
Додаток 2
Картка «Мітоз клітини»
1.Треба вірно розмістити набір хромосом в диплоїдній і відповідно в гаплоїдній клітині для окремих видів організмів:
Вид |
Диплоїдний набір хромосом |
|
Гаплоїдний набір хромосом |
кінь |
64 |
30 |
|
корова |
60 |
7 |
|
собака |
78 |
39 |
|
кімнатна муха |
12 |
32 |
|
ячмінь |
14 |
6 |
|
овес |
42 |
23 |
|
людина |
46 |
21 |
2. Визначити, які фази мітозу зображені на малюнку, назвати їх та розташувати в потрібній послідовності. Записати послідовність в зошиті.
1