Урок "Княгиня Ольга. Правління Святослава".

Про матеріал
Урок №5 "Княгиня Ольга. Правління Святослава" розроблений за підручником « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти./ О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Київ: Вид. дім. «Освіта», 2020 – 160с. П'ятий урок з теми "Виникнення та становлення Русі-України"
Перегляд файлу

Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області

 

 

 

Урок з історії України

7 клас

Утворення Русі – України. Княгиня Ольга.

Правління Святослава.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 Вчитель: Дудник С.М.

 

Тема: Княгиня Ольга. Правління Святослава.

Мета: Скласти уявлення про період правління Ольги та Святослава,охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику правителів; формувати вміння і навички роботи з мапою, а також навички використання розповіді вчителя і матеріалу підручника як джерела знань; зацікавити постатями героїчних діячів нашої історії.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • Встановлювати хронологічну послідовність подій;
  • Показувати на мапі територію Русі-України за князювання Ольги та Святослава;
  • Розповідати про період князювання Ольги та Святослава;
  • Висловлювати ставлення до їхньої діяльності;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь.

Обладнання: підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Вид. дім. «Освіта», 2020; уривки історичних джерел, настінна мапа  «Утворення Русі-України. Перші князі.», портрети князів.

                                                Хід уроку

I.Організаційний момент.

Привітання. Встановлення необхідного мікроклімату.

II. Перевірка домашнього завдання.

1.Щоб перевірити, наскільки добре учні засвоїли матеріал параграфа, можна використати вправу «Знайди зайве». Учні працюють в парах. Вчитель роздає картки із завданнями. У кожному завданні по 4 слова: три з них пов’язані між собою, а одне зайве. Завдання: знайти зайве слово, пояснити чому, а з іншими трьома скласти речення.

2. Перевірка сенканів, що складали учні.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Відкрийте підручник на с.22. Зверніть увагу на ілюстрацію. Розгляньте зображення княгині Ольги. Спробуйте описати  княгиню. Висловіть припущення: чому ця ілюстрація настільки важлива, що автори підручника розмістили її на початку параграфа?

Вчитель: Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про правління наступників Ігоря, якими реформами відзначилася княгиня Ольга та чому князь Святослав увійшов в історію як князь-воїн.

Проблемне питання: Поміркуйте, чому М. Грушевський, характеризуючи княгиню Ольгу зауважив, що « вона наймудріша серед чоловіків»?

IV. Актуалізація опорних знань.

  1. Яку тему ми вивчали на минулому уроці? Яка головна ідея цієї теми?
  2. Унаслідок якої події відбулося утвердження на київському престолі династії Рюриковичів?
  3. Чому київські князі постійно організовували походи на Візантію?
  4. Що сталося 945р. та як це вплинуло на подальший хід подій?

V. Вивчення нового матеріалу.

    Повідомлення теми та очікуваних результатів.

  1. Княгиня Ольга.

Вчитель: Трагічна смерть князя Ігоря змусила очолити державу його дружину – княгиню Ольгу.

    (Коментоване читання п.1 параграфа, обговорення та заповнення таблиці. Робота з понятійним апаратом).

 

                                                Перші київські князі

          Князь

       Роки правління

Внутрішня і зовнішня політика

 

 

 

Для підбиття підсумків щодо діяльності княгині Ольги використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності княгині Ользі.

  1. Святослав – князь воїн.

Демонструється репродукція картини Ф.Солнцева «Князь Святослав». Використовуючи метод «Прогнозування за ілюстрацією», дати відповіді на запитання:

  • Як ви думаєте, кого тут зображено?
  • Яка тема нашого обговорення?
  • Опишіть зовнішність князя Святослава
  • За портретом, спробуйте визначити вдачу Святослава Ігоревича
  • Порівняйте даний портрет із портретом в підручнику
  • Поміркуйте: чи можна князя Святослава порівняти із запорозькими козаками? Думку аргументуйте.

Проблемне питання: Поміркуйте, чому літописець дорікав Святославові: «Ти,княже, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив…  ? Що саме мав на увазі літописець?»

Вчитель: Пропоную вам детальніше познайомитися із князем Святославом.

Робота в міні-групах.

Завдання для 1групи: опрацювати текст підручника та уривок історичного джерела(с.24) й охарактеризувати спосіб життя та полководницький хист князя;

Завдання для 2 групи: опрацювати текст підручника та розглянути мініатюру (с.26-27) й охарактеризувати зовнішню політику князя Святослава (робота з мапою). Результати роботи занести в таблицю.

Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Святослава використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності князя  Святослава.

VI. Підсумок і закріплення вивченого матеріалу.

                              Технологія  «Кластер»

 

         Княгиня Ольга                                            Князь Святослав

 

 

Учні озвучують все, що знають про княгиню Ольгу та про князя Святослава. А потім інформація оформлюється графічно в певну схему.

VII. Рефлексія.

Використання методу «Рюкзак». (Намальований або вирізаний  і прикріплений на дошці).

Учні на стікерах пишуть, які знання, вміння,що вони отримали на уроці візьмуть із собою для використання на інших уроках. Папірці з відповідями складають в рюкзак.

VIII. Домашнє завдання: опрацювати відповідний матеріал §5. Виконати завдання до контурної карти «Русь-Україна за правління Ольги й Святослава». Виконати творчі завдання (на вибір).

1.Виконати малюнок з теми «Іду на ви!»

2. Уявіть, що ви перебуваєте у дружині князя Святослава. У листі до рідних опишіть один день зі свого життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти./ О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Київ: Вид. дім. «Освіта», 2020 – 160с.
  2. Підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. /В.С. Власов, Київ: - Генеза, 2016. – 192с.
  3. Власов В.С., Островський В.В.,Дух Л.І., Михайлів Т.В. Історія України. 7клас: Книжка для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 240с.
  4. Гісем О.В., Мартинюк О.О. Історія України. Конспекти уроків. 7клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – 272с.
  5. Гісем О.В. Історія України. 7клас: розробки уроків/О.В.Гісем, О.О. Мартинюк. – Харків: Вид-во «Ранок», 2020. – 256с. – (Серія «Майстер – клас 2.0»).
  6. Мокрогуз О.П. Усі уроки «Історія України». 7клас/О.П. Мокрогуз. – Харків: Вид. група «Основа», 2015. – 238с.
  7. Запитання на уроці: Навіщо?До кого?Як і про що?: Метод.посібник для вчителів загальноосвітніх шкіл/О. Пометун. – Київ, 2019. – 96с.
  8. Пізнавальні, проблемні та порівняльні задачі на уроках історії/упоряд.Н.І. Харківська. – Харків: Вид. група «Основа2, 2020. – 143с. – (серія «Посібник для вчителя»).

      

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку