Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Урок з історії України
7 клас
Утворення Русі – України. Княгиня Ольга.
Правління Святослава.
Вчитель: Дудник С.М.
Тема: Княгиня Ольга. Правління Святослава.
Мета: Скласти уявлення про період правління Ольги та Святослава,охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику правителів; формувати вміння і навички роботи з мапою, а також навички використання розповіді вчителя і матеріалу підручника як джерела знань; зацікавити постатями героїчних діячів нашої історії.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь.
Обладнання: підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Вид. дім. «Освіта», 2020; уривки історичних джерел, настінна мапа «Утворення Русі-України. Перші князі.», портрети князів.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Привітання. Встановлення необхідного мікроклімату.
II. Перевірка домашнього завдання.
1.Щоб перевірити, наскільки добре учні засвоїли матеріал параграфа, можна використати вправу «Знайди зайве». Учні працюють в парах. Вчитель роздає картки із завданнями. У кожному завданні по 4 слова: три з них пов’язані між собою, а одне зайве. Завдання: знайти зайве слово, пояснити чому, а з іншими трьома скласти речення.
2. Перевірка сенканів, що складали учні.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Відкрийте підручник на с.22. Зверніть увагу на ілюстрацію. Розгляньте зображення княгині Ольги. Спробуйте описати княгиню. Висловіть припущення: чому ця ілюстрація настільки важлива, що автори підручника розмістили її на початку параграфа?
Вчитель: Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про правління наступників Ігоря, якими реформами відзначилася княгиня Ольга та чому князь Святослав увійшов в історію як князь-воїн.
Проблемне питання: Поміркуйте, чому М. Грушевський, характеризуючи княгиню Ольгу зауважив, що « вона наймудріша серед чоловіків»?
IV. Актуалізація опорних знань.
V. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми та очікуваних результатів.
Вчитель: Трагічна смерть князя Ігоря змусила очолити державу його дружину – княгиню Ольгу.
(Коментоване читання п.1 параграфа, обговорення та заповнення таблиці. Робота з понятійним апаратом).
Перші київські князі |
||
Князь |
Роки правління |
Внутрішня і зовнішня політика |
|
|
|
Для підбиття підсумків щодо діяльності княгині Ольги використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності княгині Ользі.
Демонструється репродукція картини Ф.Солнцева «Князь Святослав». Використовуючи метод «Прогнозування за ілюстрацією», дати відповіді на запитання:
Проблемне питання: Поміркуйте, чому літописець дорікав Святославові: «Ти,княже, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив… ? Що саме мав на увазі літописець?»
Вчитель: Пропоную вам детальніше познайомитися із князем Святославом.
Робота в міні-групах.
Завдання для 1групи: опрацювати текст підручника та уривок історичного джерела(с.24) й охарактеризувати спосіб життя та полководницький хист князя;
Завдання для 2 групи: опрацювати текст підручника та розглянути мініатюру (с.26-27) й охарактеризувати зовнішню політику князя Святослава (робота з мапою). Результати роботи занести в таблицю.
Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Святослава використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності князя Святослава.
VI. Підсумок і закріплення вивченого матеріалу.
Технологія «Кластер»
Княгиня Ольга Князь Святослав
Учні озвучують все, що знають про княгиню Ольгу та про князя Святослава. А потім інформація оформлюється графічно в певну схему.
VII. Рефлексія.
Використання методу «Рюкзак». (Намальований або вирізаний і прикріплений на дошці).
Учні на стікерах пишуть, які знання, вміння,що вони отримали на уроці візьмуть із собою для використання на інших уроках. Папірці з відповідями складають в рюкзак.
VIII. Домашнє завдання: опрацювати відповідний матеріал §5. Виконати завдання до контурної карти «Русь-Україна за правління Ольги й Святослава». Виконати творчі завдання (на вибір).
1.Виконати малюнок з теми «Іду на ви!»
2. Уявіть, що ви перебуваєте у дружині князя Святослава. У листі до рідних опишіть один день зі свого життя.
Використана література: