Конспект уроку з літературного читання для 4-в класу.
Учитель: Гужва О. О.
Тема: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба».
Леся Українка. «Три метелики».
Мета:
Формування предметних компетентностей: узагальнити та систематизувати знання учнів про літературну казку; ознайомити дітей із твором Л. Українки «Три метелики»; навчити визначати головну думку твору, розвивати читацькі навички, уміти прогнозувати зміст; оформлювати запитання до тексту, помічати спільне з народною казкою, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до навколишнього.
Формування ключових компетентностей - уміння вчитися, формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати, висловлювати свої оцінні судження:
Тип уроку: набуття нових знань. Інтеграція з природою, українською мовою, трудовим навчанням.
Обладнання: презентація про Л. Українку, аудіо запис грози.
Хід уроку
І. Етап організації
1. Привітання
- Любі діти!
У наш клас
завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
2. Психологічна вправа «Чарівна корзинка»
- Наш урок я пропоную розпочати вправою «Чарівна корзинка». Прошу вас стати в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів». Зараз по черзі кожен з вас має витягнути з чарівної корзинки квіточку.
- А тепер всіх прошу сісти по групах за кольором квітки, яку ви витягнули. Перша група – оранжева, друга група – рожеві, третя – жовті. Ви, напевно, помітили, що серед квіток є одна особлива. Подумайте – чим вона відрізняється від інших? (На цій квіточці записані побажання на урок для кожної групи).
- Прошу зачитати побажання.
І група – бути уважними і активними; 3 хв.
ІІ група – бути працьовитими і кмітливими:
ІІІ група – бути творчими і наполегливими.
- Бажаю всім плідної праці і обов’язково старатися кожній групі виконати ці настанови.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Увага, діти! Коли ви розгадаєте кросворд, то дізнаєтесь про що ми сьогодні з вами будемо говорити на уроці. (на екрані з’являються запитання до кросворду).
Кросворд.
- Подивіться уважно на виділену колонку. Яке ж слово утворилося? (Дружба). Правильно. Сьогодні ми поговоримо про Дружбу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Асоціативний кущ. Робота в групах.
- До нас на урок сьогодні завітала бджілка Мая. В неї є дуже багато друзів, яким вона вирішила зробити сюрприз: пригостити їх нектаром з квіточок. Але, щоб назбирати цей нектар, їй потрібно скласти тематичну павутинку до слова «Дружба». Давайте їй допоможемо. Прошу з усіх слів, які я вам роздаю, вибрати ті, які асоціюються зі словом «Дружба».
- Розпочинаємо нашу роботу в групах. Прошу ще обрати лідера, секретаря, доповідача, спостерігача, посередника.
Учні працюють в групах. Доповідач з кожної групи йде до дошки і прикріплює слово-асоціацію під кожною квіткою.
довіра добро
взаємодопомога
щирість 4 хв.
друг
радість
- Молодці всі три групи. Ви чудово допомогли Маї зібрати весь нектар з квіток і зробити подарунки для друзів.
- Отже, ми можемо сказати, що дружба – це довіра, це коли у тебе є друг, радість, допомога один одному, це робити добро своєму другові.
- Давайте зараз звернемося до словника і прочитаємо визначення, що таке дружба.
2. Словникова робота
Дружба – взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Найголовніше в дружбі – це довіра і взаємодопомога. Друг завжди прийде на допомогу та ніколи не підведе.
Друг – особа, зв’язана з ким-небудь дружбою, довір’ям, відданістю. 1 хв.
3. Оголошення теми уроку
- Тема нашого уроку: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч …» (всі разом – дружба).
- А чого ви очікуєте від нашого уроку, прочитавши тему?
4. Вступна бесіда
Діти дуже люблять слухати казки. а дорослі з великим задоволенням розповідають і читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона існуватиме стільки, скільки будуть жити люди. Сьогодні, діти. в нас є можливість ще раз побувати в казці. Зустрінемося з улюбленими героями і побачимо як добро перемагає.
5. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Робота над загадкою.
Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла. (Метелик).
- Отже, сьогодні ми познайомимось з казкою, яку написала Леся Українка «Три метелики». 1 хв.
6. Розповідь учителя про річницю Дня народження Лесі Українки
IV. Робота над казкою
1. Рольова гра «Актори»
- А зараз, увага, для вас сюрприз. У нас деякі учні є справжніми акторами. Вони отримали завдання показати вам казочку «Три метелики». Давайте подивимось (на екрані заставки з казки). Відео.
- Чи сподобалась вам казка? 5 хв.
- Кому ви співчували?
- Чиї вчинки вас обурили?
2. Читання хвилькою
- А зараз ми прочитаємо казку хвилькою. (Читає кожен по одному реченню). 5 хв.
3. Словникова робота
- Заглянемо у словничок і подивимось тлумачення незрозумілих вам слів.
Туліпанчик – квітка, тюльпан.
Келих – посуд для пиття. 1 хв.
Смутні – сумні.
Бідувати будемо – жити в бідності.
4. Перевірка первинного сприймання казки
5. Фізкультхвилинка (пісенька про усмішку). (На екрані слайд-шоу)
- Пропоную трохи перепочити та порухатись під веселу пісню про дружбу.
Від усмішки хмарний день ясніш,
Від усмішки засія веселка в небі.
Поділись усмішкою скоріш,
І вона не раз повернеться до тебе.
І тоді хмарки склика в танець музика дзвінка 1 хв.
І на скріпці коник грає веселіше.
Із блакитного струмка починається ріка,
Ну а дружба починається з усмішки.
V. Робота з лепбуком
1. Інструктаж до роботи
- А зараз завдання всім трьом групам продовжити роботу над лепбуком, яку ми розпочали на уроках трудового навчання, природознавства та літературного навчання. Ваше завдання – посередині лепбука створити аплікацію до казки «Три метелики». До нас в гості завітали метелики, зроблені своїми руками. Пізнаєте їх? На своїх крилах метелики принесли наші сонечка, хмарки і квіточки.
- Ось на цих листочках скласти сенкан до слова «метелик» і приклеїти його зліва.
- Отже, до роботи.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності. Гра «мікрофон»
- На яку тему ми сьогодні з вами говорили на уроці?
- Отже, яким має бути справжній друг? Я думаю, що від сьогодні у вас буде ще більше друзів, а хто не має друга, то обов’язково його знайде, адже ви навчилися як треба по-справжньому дружити. Так?
- З якою казкою ми познайомилися?
- Хто автор цієї казки?
- Що в цій казці схвалюється автором, а що засуджується?
Метод незакінчених речень
- А тепер продовжить речення.
- На уроці я дізнався …
- На уроці я зрозумів …
- У мене … настрій. А у тебе? А в тебе? А у всіх?
- Діти, ви сьогодні були молодці. Я дуже задоволена вашою роботою. Дякую, що ви гарно попрацювали, бо кожен вклав частинку своєї праці під час виконання завдань у своїй групі. Прошу на наступній перерві підійти до мене з щоденниками.
VII. Домашнє завдання
- Підготуватися до читання казки в особах.
Ось і продзвенів дзвінок,
Закінчився наш урок,
На уроці, по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.