Урок "Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба. Леся Українка. «Три метелики»"

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання у 4 класі. Тип уроку: набуття нових знань. Інтеграція з природою, українською мовою, трудовим навчанням.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з літературного читання для 4-в класу.

 

Учитель: Гужва О. О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба».

Леся Українка. «Три метелики».

 

 

Мета:

Формування предметних компетентностей: узагальнити та систематизувати знання учнів про літературну казку; ознайомити дітей із твором Л. Українки «Три метелики»; навчити визначати головну думку твору, розвивати читацькі навички, уміти прогнозувати зміст; оформлювати запитання до тексту, помічати спільне з народною казкою, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до навколишнього.

 Формування ключових компетентностей - уміння вчитися, формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати, висловлювати свої оцінні судження:

  • комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі;
  • інформаційної: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію з різних джерел;
  • соціальної: розвивати вміння працювати в парі, групі з усіма в колективі;
  • загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

 

Тип уроку: набуття нових знань. Інтеграція з природою, українською мовою, трудовим навчанням.

 

Обладнання: презентація про Л. Українку, аудіо запис грози.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Етап організації

1. Привітання

- Любі діти!

У наш клас

завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

2. Психологічна вправа «Чарівна корзинка»

- Наш урок я пропоную розпочати вправою «Чарівна корзинка». Прошу вас стати в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів». Зараз по черзі кожен з вас має витягнути з чарівної корзинки квіточку.

- А тепер всіх прошу сісти по групах за кольором квітки, яку ви витягнули. Перша група – оранжева, друга група – рожеві, третя – жовті. Ви, напевно, помітили, що серед квіток є одна особлива. Подумайте – чим вона відрізняється від інших? (На цій квіточці записані побажання на урок для кожної групи).

- Прошу зачитати побажання.

І група – бути уважними і активними; 3 хв.

ІІ група – бути працьовитими і кмітливими:

ІІІ група – бути творчими і наполегливими.

- Бажаю всім плідної праці і обов’язково старатися кожній групі виконати ці настанови.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Увага, діти! Коли ви розгадаєте кросворд, то дізнаєтесь про що ми сьогодні з вами будемо говорити на уроці. (на екрані з’являються запитання до кросворду).

Кросворд.

  1. Кого любив веселий казкар у казці Лариси Письменної «Як зажурився веселий казкар?»
  2. Як називається авторська казка?
  3. Автор казки «Дід Осінник». 2 хв.
  4. Казка Івана Франка «Лисичка і …».
  5. Казка Леоніда Шияна «Пригоди …»

- Подивіться уважно на виділену колонку. Яке ж слово утворилося? (Дружба). Правильно. Сьогодні ми поговоримо про Дружбу.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Асоціативний кущ. Робота в групах.

- До нас на урок сьогодні завітала бджілка Мая. В неї є дуже багато друзів, яким вона вирішила зробити сюрприз: пригостити їх нектаром з квіточок. Але, щоб назбирати цей нектар, їй потрібно скласти тематичну павутинку до слова «Дружба». Давайте їй допоможемо. Прошу з усіх слів, які я вам роздаю, вибрати ті, які асоціюються зі словом «Дружба».

- Розпочинаємо нашу роботу в групах. Прошу ще обрати лідера, секретаря, доповідача, спостерігача, посередника.

Учні працюють в групах. Доповідач з кожної групи йде до дошки і прикріплює слово-асоціацію під кожною квіткою.

довіра добро

взаємодопомога

щирість 4 хв.

друг

радість

- Молодці всі три групи. Ви чудово допомогли Маї зібрати весь нектар з квіток і зробити подарунки для друзів.

- Отже, ми можемо сказати, що дружба – це довіра, це коли у тебе є друг, радість, допомога один одному, це робити добро своєму другові.

- Давайте зараз звернемося до словника і прочитаємо визначення, що таке дружба.

2. Словникова робота

Дружба – взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Найголовніше в дружбі – це довіра і взаємодопомога. Друг завжди прийде на допомогу та ніколи не підведе.

Друг – особа, зв’язана з ким-небудь дружбою, довір’ям, відданістю. 1 хв.

3. Оголошення теми уроку

- Тема нашого уроку: «Коли тобі сутужно – прийде на поміч …» (всі разом – дружба).

- А чого ви очікуєте від нашого уроку, прочитавши тему?

4. Вступна бесіда

Діти дуже люблять слухати казки. а дорослі з великим задоволенням розповідають і читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона існуватиме стільки, скільки будуть жити люди. Сьогодні, діти. в нас є можливість ще раз побувати в казці. Зустрінемося з улюбленими героями і побачимо як добро перемагає.

5. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Робота над загадкою.

Навесні барвиста квітка

На галявині розквітла.

Лиш поглянути хотіли,

Враз знялась і полетіла. (Метелик).

- Отже, сьогодні ми познайомимось з казкою, яку написала Леся Українка «Три метелики». 1 хв.

6. Розповідь учителя про річницю Дня народження Лесі Українки

 

IV. Робота над казкою

1. Рольова гра «Актори»

- А зараз, увага, для вас сюрприз. У нас деякі учні є справжніми акторами. Вони отримали завдання показати вам казочку «Три метелики». Давайте подивимось (на екрані заставки з казки). Відео.

 - Чи сподобалась вам казка? 5 хв.

- Кому ви співчували?

- Чиї вчинки вас обурили?

2. Читання хвилькою

- А зараз ми прочитаємо казку хвилькою. (Читає кожен по одному реченню). 5 хв.

3. Словникова робота

- Заглянемо у словничок і подивимось тлумачення незрозумілих вам слів.

Туліпанчик – квітка, тюльпан.

Келих – посуд для пиття. 1 хв.

Смутні – сумні.

Бідувати будемо – жити в бідності.

4. Перевірка первинного сприймання казки

  • - Як автор описує настрій метеликів? 1 хв.
  • - Де шукали захисту метелики?
  • - Яка основна думка цього твору? (Не залишати своїх друзів у біді, співчувати їм)

5. Фізкультхвилинка (пісенька про усмішку). (На екрані слайд-шоу)

- Пропоную трохи перепочити та порухатись під веселу пісню про дружбу.

Від усмішки хмарний день ясніш,

Від усмішки засія веселка в небі.

Поділись усмішкою скоріш,

І вона не раз повернеться до тебе.

І тоді хмарки склика в танець музика дзвінка 1 хв.

І на скріпці коник грає веселіше.

Із блакитного струмка починається ріка,

Ну а дружба починається з усмішки.

 

V. Робота з лепбуком

1. Інструктаж до роботи

- А зараз завдання всім трьом групам продовжити роботу над лепбуком, яку ми розпочали на уроках трудового навчання, природознавства та літературного навчання. Ваше завдання – посередині лепбука створити аплікацію до казки «Три метелики». До нас в гості завітали метелики, зроблені своїми руками. Пізнаєте їх? На своїх крилах метелики принесли наші сонечка, хмарки і квіточки.

- Ось на цих листочках скласти сенкан до слова «метелик» і приклеїти його зліва.

- Отже, до роботи.

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності. Гра «мікрофон»

- На яку тему ми сьогодні з вами говорили на уроці?

- Отже, яким має бути справжній друг? Я думаю, що від сьогодні у вас буде ще більше друзів, а хто не має друга, то обов’язково його знайде, адже ви навчилися як треба по-справжньому дружити. Так?

- З якою казкою ми познайомилися?

- Хто автор цієї казки?

- Що в цій казці схвалюється автором, а що засуджується?

Метод незакінчених речень

- А тепер продовжить речення.

- На уроці я дізнався …

- На уроці я зрозумів …

- У мене … настрій. А у тебе? А в тебе? А у всіх?

- Діти, ви сьогодні були молодці. Я дуже задоволена вашою роботою. Дякую, що ви гарно попрацювали, бо кожен вклав частинку своєї праці під час виконання завдань у своїй групі. Прошу на наступній перерві підійти до мене з щоденниками.

 

VII. Домашнє завдання

 - Підготуватися до читання казки в особах.

Ось і продзвенів дзвінок,

Закінчився наш урок,

На уроці, по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

doc
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку