Урок позакласного читання "Мандрівка шляхами Т.Шевченка"

Про матеріал
Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, читацьку самостійність, вміння робити висновки. Виховувати в учнів любов і шану до народного поета.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання у 4 класі

Тема. Мандрівка шляхами Т.Шевченка.

Мета. Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, читацьку самостійність, вміння робити висновки. Виховувати в учнів любов і шану до народного поета.

Обладнання. Портрет поета, Т.Г. Шевченко «Кобзар», оповідання Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса Шевченка», повість С.Васильченка «В бур'янах», книжка Т.Шевченка «Мені 13 минало…»,репродукції його картин,ілюстрації та малюнки учнів до творів Т.Г.Шевченка, грамзаписи віршів поета «Думи мої, думи»,«Доля», «Заповіт».

Хід уроку

І Організаційний момент.

Встали  всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Привітались до усіх

Добрий день! Добрий день!Добрий день!

Наш дзвінок сигнал нам дав -

Для уроку час настав.

Будемо  гарно працювати,

Щоб знання хороші мати.

  Святково прибраний клас. На дошці висить вишитий портрет Т.Г. Шевченка. Учениця підходить до портрета  і декламує вірш «До мене сьогодні всміхнувся…»

До мене сьогодні всміхнувся Шевченко

З картини, що там на стіні.

Читає пісні його залюбки ненька,

Розказував батько мені:

Як вівці він пас-ще малий був хлопчина,

А виріс-великий нам дар:

Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,

Цю книгу, що зветься «Кобзар».

Як книгу святу берегли ми завзято,

З собою забрали у світ,

Як слово Тараса завжди зберігати,

Великий усім заповіт.

Буду й я любити Вкраїну рідненьку,

То може мені ще не раз

З картини ласкаво всміхнеться Шевченко

Наш батько, великий Тарас.

- Хто всміхнувся з портрета до дівчинки і до нас?

- Що ви дізналися з цього вірша про Тараса Шевченка?

 (Учні одне за одним складають речення, а вчитель розміщує їх під портретом поета на стенді  «Мандрівка шляхами Т.Шевченка»)

  • Його портрет висить у кожній хаті;
  • Всі читають його вірші, співають пісні;
  • Коли  був малим, він пас овець;
  • Шевченко дав великий дар книгу - «Кобзар»;
  • Поет заповідав  зберігати його слово ;
  • Закликав любити Вкраїну рідненьку.

ІІ Оголошення теми уроку.

1.Читання епіграфу  уроку.

- Прочитайте епіграф до  уроку.

«І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

 не забудьте…

Т.Шевченко

- Хто написав ці рядки?

- Чи можна забути таку талановиту людину?

- Так, дійсно, ми не можемо його забути, тому що творчість  Т.Шевченка знають і люблять не тільки в нашій країні , а й далеко за її межами. Сьогодні  ми продовжимо подорож Шевченковими стежками. Наш урок – ще одна спроба поповнити і поновити наші знання про великого поета.

- Що допоможе нам більше дізнатись про життєвий і творчий шлях Т.Шевченка?

Так, це твори поета та твори інших письменників про поета.

2.Робота з виставкою книг.

- Давайте ознайомимось з книгами,що є у нас на виставці.

 - Як би ви їх згрупували?

- Які  твори ви віднесли б до І групи? (Твори Т.Г.Шевченка: «Кобзар», «Мені тринадцятий  минало».)

- Які до ІІ групи? (Твори про Шевченка: С. Васильченко «В бур'янах», Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса Шевченка»)

- Про яку книгу чи твір ви можете розповісти своїм товаришам? Яка книга вас найбільше зацікавила?

3. Коротенькі розповіді учнів про прочитані  книги.

1 учень. Мені дуже сподобалася книжка Т.Шевченка «Мені  тринадцятий минало». До неї ввійшли вірші про тяжке життя селянських дітей,розповідається про дитинство Тараса, його любов до сестри Катерини, до рідного народу.

2 учень. А мені сподобалася повість С Васильченка «В бур'янах», де я дізнався багато цікавого про життя Т.Шевченка, його родину, перше кохання – сусідську дівчину Оксану, як жилося простому народу  в ті часи, про що мріяв і чим був незадоволений хлопчик.

  1. учень А я люблю вчити вірші про природу. Це вірші «Садок вишневий коло хати», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Тече вода з-під явора», «Зацвіла в долині червона калина».
  • Послухайте вірш «Тече вода з-під явора».(Учень виразно читає вірш)

ІІІ. Сторінками життя Тараса Шевченка

1.Гра «Пошуковці». (Робота у парах за картками)

Завдання: згадати біографію поета і з'єднати стрілочками запитання з відповідями.

1.Коли народився поет?                                                                        У селі Моринці.

2.Де народився поет?                                                                            9 березня 1814 р.

3.У якій сім'ї?                                                                                            Тарас

4.Яке ім'я йому дали батьки ?                                                              Кріпака

5. Що означає ім'я Тарас?                                                                     Швець

6. Із назвою якої професії пов’язане його прізвище?                    Бунтівник

7.Коли було викуплено з кріпацтва?                                                  «  Кобзар «

8.Як називається перша збірка віршів  поета?                                1838р.

9. Коли вийшла перша збірка?                                                           47 років

10. Скільки років прожив Т.Шевченко?                                           1840р

11.Коли помер?.                                                                                  У Каневі, на високій горі

12.Де похований?                                                                                  10 березня 1861р.

2.Заповнення « Дерева життя і творчості Т.Шевченка».

Ми повторили дані з біографії поета, тепер пройдемося по всім датам ще раз і заповнимо «Дерево життя і творчості поета» починаючи від народження і до кінця його життя. Якщо даних не вистачить,то допоможе нам у цьому  «довідкове бюро».

   9 березня 1814 року-народився Т.Г.Шевченко

1838 року його було викуплено з кріпацтва

1840 рік-вийшла друком перша збірка віршів поета «Кобзар»

1843 рік-приїхав в Україну

1845 рік-закінчив Академію мистецтв

1847 рік-арешт поета, заслання

1858 року-друзі добилися звільнення і повернення із заслання

10 березня 1861р.-Т.Г.Шевченко помер.

ІУ Музична фізкультхвилинка

У Образ поета  в художній літературі

1.Бесіда.

Діти, Тарас Шевченко відомий нам не тільки як поет, а й як художник. Змалку в хлопчика прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Ось подивіться, як він намалював свій  автопортрет.

- Давайте розглянемо ілюстрацію , де Т. Шевченко був малим і його автопортрет.

- Що ви помітили?

- Як ви гадаєте, чому в нього такі сумні очі, змучене обличчя?(Думки дітей).

2.Ознайомлення з оповіданням Катерини Гриневич «Калинова хатинка Тараса     Шевченка».

- Діти,хто  з вас  читав оповідання К.Гриневич «Калинова хатинка Т.Шевченка» ?

- Послухайте початок оповідання, а потім скажете про кого ця розповідь і на який період життя  Т.Шевченка вона припадає.(Вчитель читає уривок до слів: Хлопчик спинився на хвилю..)

-  Про кого ця розповідь?

- Що розповіла нам письменниця про Тарасика? (Про його дитинство. Він був малим хлопчиком, зостався без матері з мачухою , а мачуха його дуже не любила).

- Чи хочете дізнатися, що сталося далі?

- Спочатку проведемо словникову роботу.

а) Словникова робота

Вивірка-білка                         біг домів-додому                                 зверха-зверху

кмен – кмин                           в саді - в саду

б) Читання оповідання «ланцюжком».

в) Читання в особах

Інтерактивна вправа «Мале групове відтворення»

  • Розділіться на дві групи. Розподіліть між собою ролі.

І група відтворить  І епізод, де йде розповідь про те, як жилося Тарасу з мачухою, а ІІ група-той епізод, коли хлопчик заснув і боявся повертатися додому.

Групи показують у ролях свої історії та обговорюють дії персонажів.

г)Вправа «Запитай-відповім».

- Що таке калинова хатинка? (Хатинка, яку зробив собі Тарас)

-Де вона була? (У сусіда у саду).

- Хто в ній мешкав?(Тарас)

- Про що йому думалося  в тій хатинці? (Що ніхто не буде знати, де він).

- Чи любив він свою сестру Катерину?

- Чим вона ставала йому у пригоді?

д) Гра «Впізнай предмет за ознакою».

Вбога, біла, стара…(хата).

Малий, білявенький…(хлопчик).

Ніжна, терпляча, працьовита…(Катерина).

Голодні, обдерті…(діти).

Жорстока, зла, сердита…(мачуха).

ж) Порівняння творів та віршів «Калинова хатинка Тараса Шевченка» К.Гриневич,оповідання Т.Шевченка «Про себе»,вірша  Т. Шевченка «На великдень, на соломі», «Мені 13 минало».

-Що в них спільне , а що відмінне?

3.Доповнення вчителя

-Шевченко ріс добрим, допитливим, чуйним хлопчиком, немало мандрував по селах у пошуках людей «щоб добра навчили», зазнав багато знущань і кривди, але не дивлячись нінащо, він жив, творив, писав.

Коли Тарас Григорович був на засланні в далеких степах Казахстану, то дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і тужливо звучить його вірш «Думи мої, думи…»

4.Презентація малюнків, ілюстрацій учнів до творів Т.Шевченка .

5..Доповнення «шевченкознавців»

  • Т. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною.
  • Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.
  • Ім’я геніального українського  поета і художника Т.Г.Шевченка знають у всьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу.
  • Його ім’ям названо вулиці міст і сіл України.
  •  Національний університет носить  його ім’я.
  • Найвища державна премія імені Т.Г.Шевченка щорічно присвоюється за найкращі досягнення в літературі та мистецтві.
  • Створено музей в Києві і на його батьківщині - в Кирилівці.
  • Його ім’я увіковічив народ у легендах, переказах, прислів’ях, приказках.

6. Творча робота.

Склади прислів’я.

- Шевченко Тарас наче..                                               зорі.

- Шевченкові твори сяють, мов…                               сонце для нас.

- Шевченків «Кобзар»- то для народу…                   не забудем.

- Ми Шевченка славить будем і ніколи …               великий дар.

7.Читання висловів (із слайдів) про Т.Шевченка та їх пояснення .

8. Заключне слово вчителя

 Доля переслідувала його весь час, не шкодувала йому випробувань, а найцінніший         скарб-невмирущу славу-дала поетові лише після смерті. У майбутнє він посилав непору-   шні заповіти:

Свою Україну любіть,

Любіть її вовремя люте,

В останню тяжку минуту

За неї Господа моліть.

Минають віки. А слово Шевченка - вічне. Вивчайте його, міркуйте над його істиною,     виконуйте його заповіти.

9.Слухання «Заповіту».(Музичний супровід)

У багатьох світлицях на стінах вишиті портрети Тараса Шевченка, його «Заповіт».

Я була б щаслива, якби у своїх домівках ви завжди відчували присутність великого Кобзаря, шанували його як поборника правди й добра на святій землі. Вклонімося йому.

10.Читання вірша ученицею «Уклін тобі, Тарасе».

Уклін тобі,Тарасе                                      

Великий наш пророче                             

Для тебе вірно б’ється

Те серденько діточе

 Ти кажеш, рідний нарід

І рідний край кохати,

Для нього, кажеш, жити,

Для нього умирати.

Ось тут, перед тобою

Ми, українські діти,

Святочно прирікаєм

Сповняти ті завіти.

На службу Україні,

На честь, на діло гоже

В ім’я святої правди

Благослови нас, Боже.

 

docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку