Розробка уроку за твором Всеволода Нестайка "Тореадори з Васюківки". Можна використовувати для уроку-узагальнення. Робота передбачає поділ класу на групи.
Івасюк Тетяна Миколаївна,
вчитель української мови та літератури
гімназії №2 м. Хмельницького
Розробка уроку української літератури за творчістю Всеволода Нестайка у 6 класі
ТЕМА: Коментар найцікавіших епізодів повісті «Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка. Поняття романтичного і пригодницького.
МЕТА: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки;розкрити значення понять «романтичне» та «пригодницьке» ;розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань; урок-телемарафон.
ОБЛАДНАННЯ: повість «Тореадори з Васюківки», презентація, короткометражні відеосюжети, зняті шестикласниками.
На уроці працюють дві групи: хлопці – «Розумники» та дівчата – «Розумниці».
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя
Доброго дня! Сьогодні у нас незвичайний урок. Протягом сьогоднішнього уроку ми проведемо телемарафон. Нас чекають надзвичайно цікаві та захоплюючі телепередачі,які покажуть, хто ж, «Розумники» чи «Розумниці», науважніші, найдотепніші, найвигадливіші… За кожну правильну відповідь команда отримуватиме українчики.
А нашу роботу ми розпочнемо з презентації дитячого телеканалу «Пригоди і романтика»:
Програма телепередач
Понеділок – 08.30
Середа – 9.25.
Всеволод Нестайко. “Тореадори з Васюківки”
Ярослав Стельмах. “Митькозавр із Юрківки, або Химера Лісового озера”.
Леся Воронина «Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку №9»
Телевікторина за вивченими творами
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Ти – мені, я – тобі»
Першим етапом нашого телемарафору стане конкурс «Ти – мені, я – тобі». На минулому уроці ми познайомились з життєвим і творчим шляхом В.Нестайка. Домашнім завданням у вас було приготувати по 3 питання своїм суперникам. Отже, розпочнем!
Орієнтовні питання та відповіді учнів:
Тому,що ставши дорослим ,Нестайко хотів повернутись у дитинство, якого в нього по суті не було через війну, єдиний вихід-писати для дітей.
У 8 років про мисливця,що хотів упіймати Бенгальського тигра в Африці.
Всеволод Нестайко мріяв швидше вирости, тому що був рудим. А ще мріяв стати капітаном дальнього плавання
Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком.
Все це з оповідання “ Пригода в кукурудзі ”, яке було написано в 63-му році. Художник Василь Євдокименко, який ілюстрував книжку Нестайка, розповів йому про пригоду, яка сталася під Остром, в селі. Там двоє хлопців заблукали в кукурудзі і блукали доти, доки не заговорили в селі радіо ”.
Книга написана у 1963–1970 роках. Вперше видавалася у 70-х роках видавництвами «Веселка» та «Школа». Книга перекладена близько 20 іноземними мовами й унесена до списку Андерсена. Повість складається з трьох частин: «Пригоди Робінзона Кукурузо», «Незнайомець із тринадцятої квартири» та «Таємниця трьох невідомих». Останнє видання (вид-во «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», 2004 р.) дещо відрізняється від оригінальної редакції, автор видалив ідеологічні нашарування і додав нові сюжети.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повість «Тореадори з Васюківки» є першим і поки що єдиним дитячим бестселером в Україні. Протягом сьогоднішнього уроку ми переконаємось, що книга дійсно гідна називатися найкращою дитячою книгою.
ІІІ. Основна частина уроку
Підходить час телепередачі «Останній герой» (запрошується по одному учаснику з команди)
Переможцем у грі стає той, хто останній назве:
-героїв-людей повісті “Тореадори з Васюківки”;
-героїв-тварин;
2. Слово вчителя
Наступна телепередача – «Що? Де? Коли?»
Ми пригадали персонажів повісті. А тепер з’ясуємо, які цікаві епізоди з ними пов’язані. Переглядаючи ілюстрації, ви повинні назвати епізод. Відповідає той,хто першим підняв руку.
3.Слово вчителя
У студію ТСН надійшло повідомлення про те, що у селі Васюківка відбувається безліч цікавих подій. Переглянемо спецвипуск новин. Завдання для команд: уважно спостерігайте, адже вам потрібно буде прокоментувати ці події.
( Учні переглядають короткометражні відеосюжети, створені у вигляді спецрепортажів)
4.«Факти»
Слово вчителя
Що ж ви показали,що багатьох з вас через кілька років ми бачитимемо на екранах телевізорів. Покажіть ще раз свою журналістську майстерність і, опираючись на факти, доведіть
Розумники:
(Пригодницький твір – це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій).
Розумниці:
(Романтик - людина, схильна до мрійності. Романтичний – мрійний, емоційно піднесений).
IV. Узагальнення та систематизація
« Детектор брехні»
Слово вчителя
Наступна телепередача «Детекор брехні». Пройти його зможе тільки той, хто уважно читав твір і буде говорити правду і тільки правду.
Довести правильність твердження або спростувати його.
1. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)
2. Хлопці хотіли прорити метро під клунею. (Ні, під свинарником)
3. Ява змушений іти на переекзаменовку через полювання на шпигунів(Так)
4.У кукурудзі хлопців знайшли Книш і Будка (Ні, Книш і Бурмило)
5.Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)
6.Робінзон Кукурузо втік з дому на острів,щоб прожити там 20 років (Ні, 28 років два місяці і 19 днів)
7.У Києві хлопці шукали незнайомця,щоб віддати йому годинник (Так)
8.У печері Ява і Павлуша зустріли привида (Ні)
9.Павло Денисович та Іван Васильович перестали приятелювати через художнє мистецтво (Так)
10. Яві було доручено військове завдання і тому він опинився на полігоні (Ні)
11. Павлуша врятував Яву під час повені в селі (Так)
12. Хлопці підпалили сіно через Гребенючку (Ні)
V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
Повернемось до проблемного питання, яке ми поставили перед собою на початку уроку. Чому ж повість «Тореадори з Васюківки» до сьогодні викликає посмішки дітей і дорослих та залишається єдиним дитячим бестселером?
(Відповіді учнів)
Наш телемарафон закінчується. Залишилось підрахувати українчики, які ви отримували під час виконання завдань і з’ясувати, хто ж, «Розумники» чи «Розумниці», були сьогодні трішки мудріші, швидші та активніші. Слово капітанам команд.
Ви сьогодні гарно попрацювали! Молодці!
VІ. Домашнє завдання
Написати лист-пораду героям повісті щодо їхніх вчинків.