Природознавство 4 клас
Тема. Природа навесні. Народні свята весни
Мета:
- систематизувати і узагальнити знання про зміни в живій і неживій природі навесні, про народні свята весняного циклу;
- формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, застосовувати набуті знання;
- розвивати мислення, спостереження за навколишнім світом;
- виховувати любов і бережливе ставлення до природи, бажання вивчати звичаї і обряди свого краю.
Тип уроку: урок-конференція.
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
всім пора нам на урок.
Ми його розпочинаємо
і загадку розгадаємо.
Ця загадка, діти, допоможе нам визначити тему сьогоднішнього уроку.
2. Робота над загадкоюСлайд №1
Де вона проходить, там травиця сходить,
квіти розквітають, солов’ї співають. (Весна)
3. Повідомлення теми і мети уроку
Тема нашого незвичайного уроку:
«Природа навесні. Народні свята весни» Слайд №2
Ми розглянемо питання природознавства – ознаки весни, рослини і тварини весною та питання громадянської освіти – звичаї і народні свята. Урок наш незвичайний ще й тим , що пройде у формі конференції . На конференцію запрошені дослідники, біологи і краєзнавці. Дослідники ознайомлять нас із загальними ознаками кожного весняного місяця. Біологи розкажуть, які зміни відбулися у рослинному і тваринному світі у весняну пору року. Краєзнавці повідомлять про найвідоміші весняні свята та звичаї.
4. Фенологічні спостереження
Слайд №3
За календарем цього дня можлива магнітна буря. Тому на урок візьмемо:
У - увагу
Р- розум
О - обережність
К - кмітливість
5. Відгадування ребусу
Слайд №4
Погляньте на цей ребус. Давайте спробуємо
прочитати слово, що зашифроване тут .
´ ЕНЬ
(Березень)
ІІ. Основна частина. Прес-конференція
1. Скарбниця знань. Доповідь дослідників.
Отже , ми розпочнемо з першого весняного місяця і слово надається дослідникам.
Слайд №5
Дослідники
Трудився лютий до світанку і заморозив геть струмок.
А березень підкрався ранком і схрумав нишком весь льодок.
Мороз і другу ніч старався – припорошив льодок сніжком.
Та знову березень сміявся: злизнув усе те язиком.
Хоч на річках льоди кололись, - зима трусила ще сніжок.
Та лютий з березнем боролись, боролись наче вороги.
Зима ще злиться ,бідолаха, а все ж весна бере своє.
І березень бурульки з даху, немов цукерочки жує.
Березень – місяць напівзимовий, напіввесняний. У березні хурделиця частенько гуляє, плаче, співає, гнівається, але все одно весною вже повіває. В народі кажуть: «Хоч весна зиму лякає, але всеодно сама тане»
Сонце дедалі вище піднімається над горизонтом і світить довше, а промені падають пряміше на нашу Землю і сильніше нагрівають її. Починає танути сніг, а весняна вода бурхливими потіками стікає у річки, озера, ставки.
Небо стаєяскраво-блакитним, чистим, неначе вмитим.
Вчитель
А що ще ви дізнались про цей місяць?
«Перший місяць весни в наших пращурів мав чимало назв. Серед них «капельник», «протальник», «соковик», «зимобор», «березоль».
Але найдавніша староукраїнська назва була «сухий». А вже потім почали йменувати «березнем»
Слайд №6
Березень походить від назви дерева «берези». Саме цього місяця вона пробуджується від зимового сну.
Розтала вода пробуджує коріння дерева, починається сокорух.. Березовий сік має лікувальні властивості. Він містить цукор, вітаміні, і добре вгамовує спрагу. Тому люди збирають його.
Вчитель
«Але робити це треба дуже обережно, бо сік для берізки – це як кров для людини. Якщо забрати весь сік - дерево загине. Тому отвір у стовбурі треба потім заліпити воском або глиною».
2. Скарбниця знань. Доповідь біологів.
Слайд №7
Цієї пори природа дружно оживає . На вербі з’являються перші весняні квіти – ніжні і пухнасті котики. На березі , ліщині , вільсі розпускаються жовті, тендітні сережки
( біля екрану демонструє цвіт дерев)
Слайд №8
Продовжує розповідь і демонструє
«На пагорбах, на узліссі з’являються перші весняні квіти – підсніжники, проліски. А на півдні України, де тепліше і в грунті ще достатньо вологи розцвітають – медунка, гіацинти, жовті зірочки.
Гра «Математичні дії»
Вчитель . Давайте пограємо гру «Математичні дії». Коли виконаємо дії, то дізнаємось, які квіти ще розцвітають ранньою весною.
Слайд №9
1.Го+ра-а+и+ цвіт
2.Ря+сно-но+т
3.Аня-я+емо+на
4.Кро+коси-оси+у+си
Слайд №10
Горицвіт Ряст Анемона Крокуси
«Ці квіти зображені на слайді»( демонструє вчитель). Рослини і тварини, які на слайдах зображені в червоних рамках - занесені до Червоної книги України .
3. Скарбниця знань. Доповідь біологів.
Слайд №11
Борсуки Хом’яки Ведмеді
Їжаки Ховрахи
В березні після зимової сплячки прокидається багато звірів: борсуки, хом’яки, ведмеді, їжаки, ховрахи.
Слайд №12
Повертаються на рідну землю перші птахи – шпаки.
Майже водночас за ними прилітають
жайворонки. Незабаром з’являються
дрозди, журавлі, лелеки, крижені, гуси.
Вчитель
Весняний переліт птахів відрізняється від осіннього. Навесні пташки поспішають, летять з великою швидкістю. Як ви гадаєте? Чому?
Біологи
Щоб зайняти гніздову галявину і почати будувати гнізда.
Вчитель
Птахи дуже дбайливі батьки і будують свої гнізда дуже вміло.
А зараз пограємо гру «Де чий будинок». Потрібно назвати птаха і номер гнізда, яке йому належить ( показує на слайді)
Гра «Де чий будинок»
Слайд №13
Ви гарно впоралися із завданням. А зараз надаємо слово краєзнавцям.
4. Скарбниця знань. Доповідь краєзнавців.
З березнем пов’язано чи не найбільше обрядів весняного циклу. Це тому, що березень у наших предків був початком нового року.
Слайд №14
9 березня – Івана Предтечі. У цей день птахи поверталися з вирію і шукали місця для гнізд.
Слайд №15.
14 березня – Явдохи Плющихи. За старим
стилем – це перший день весни, а отже
повинен прокинутись бабак.
Слайд №16
22 березня – Сорок Святих. З цього дня починається сонцеворот, коли день уже переважує ніч. З цієї нагоди влаштовують дитячі забави: заклички птахів, печуть обрядове печиво, яке називають «жайворонками», або «голубками»
Слайд №17
30 березня – День Теплого Олекси. В цей день пасічники зазвичай випускали бджіл для першого обльоту, а якщо холодно – оглядали вулики в приміщенні.
ІІІ. Підбиття підсумків конференції.
1. Метод «Мікрофон»
- Що вам запам’яталося найбільше?
- Що вас вразило або здивувало?
Ви дуже якісно і плідно попрацювали, дібрали багато цікавого матеріалу і за гарну роботу давайте собі поплескаємо в долоні.
Бажаю всім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення у клас.
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім не йшли навмання,
Щоб вам захотілось научатись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення щоб кожного дня зустрічали!
Дякую усім за участь у сьогоднішній конференції! Сподіваюся, що набуті сьогодні знання будуть для вас корисними.