Галина Поліщук, вчитель початкових класів
Українська мова 4 клас
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання есе на тему « Мої захоплення можуть перерости в уподобання всього життя»
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови твору есе, сформувати уміння створювати есе, розвивати вміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її, виражати своє ставлення до предмета висловлювання; розвивати зв’язне мовлення, увагу, пам’ять, мислення, вміння логічно, послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання; виховувати цілеспрямованість, організованість, відповідальність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Діти, щоб працювати успішно, важлива підтримка друзів. Підтримаймо один одного посмішкою.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Повідомлення про есе.
Які бувають типи текстів? Ми вже познайомились із есе. Чи відрізняється есе від текстів- міркувань?
Есе – це начерк, міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про любий предмет, свої відчуття , ставлення до світу. Поміркуйте, для чого вам потрібно вчитись складати такі тексти?
( Сучасне життя вимагає від кожної людини вміння висловлювати свої думки, відстоювати власну позицію)
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Для написання есе потрібно пройти 4 етапи:
1 крок – збір інформації за проблемою
2 крок - аналіз інформації
3 крок – виявлення власної точки зору
4 крок – викладання власної думки
Але це тільки частина теми нашого есе. Ось послухайте чарівну пісню у виконанні сучасної відомої співачки Ніни Матвієнко.
(Звучить пісня «Квітка – душа»)
- Неймовірний голос і великий талант!
Отже, визначаємо задуману тему.
Дитячі захоплення - доросле життя - у що перетворюються дитячі захоплення - чи можуть вони стати професією .
« Мої захоплення можуть перерости в уподобання всього життя»
( Учні записують в зошити тему есе)
Кожен з вас може багато розповісти про свої захоплення. Але не тільки про це ви напишете, а висловите свою думку про те, як вони можуть вплинути на ваш характер, на ваше цікаве життя, на вибір вашої професії.
Пам’ятка
Синоніми допоможуть уникнути одноманітності, повторів. Ваше есе буде цікавим, його буде приємно читати. Підберіть синоніми до слова «захоплення».
( Уподобання, хобі, улюблена справа)
Хобі – захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.
Вважати, гадати, думати, припускати, розмірковувати.
Великий, чималий, немалий ( досвід)
Витривалий, загартований, терплячий, стійкий.
Енергійний, непосидючий, активний.
Любити, обожнювати (надмірно любити).
Тренуватися, вправлятися.
Труднощі, перешкоди.
Успіх, досягнення, перемога.
Професіонал, майстер.
Цікавий, привабливий, допитливий.
Важливий, потрібний, корисний.
Поки ледачий байдики б’є, розумний з книжок знання бере.
Хочеш пізнати світ – читай книжки.
План
Чи готові мої учні написати есе? Можливо, не зараз? Можливо, трішки пізніше? Але ж вони вже вміють розмірковувати, висловлювати свою власну думку? Що й казати, іноді їхні висловлювання мене шокують, іноді дивують. Думаю, всім будуть цікаві саме їх думки. Адже кожен з них – особистість неповторна. Спроба власного пера ? Так! Побажаю їм успіхів.
– Зараз ви напишете своє власне есе .
Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловлюйте власну думку;
– міркуйте, запитуйте себе, порівнюйте, можна вживати прислів’я, доводьте свою думку.
IV. Узагальнення знань та вмінь
Вправа «Крісло автора»
Дитина сідає в «крісло автора», читає свій твір-есе.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи здійснилися ваші очікування?
– Що на уроці найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?
– Чи хотіли б ви ще писати есе? На яку тему?