Конспект уроку з біології для 7-го класу з теми « Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності та способу життя»

Про матеріал

Розробка уроку з біології для 7-го класу з використанням сучасних комп'ютерних технологій.Це дозволяє краще відстежити та зрозуміти основні процеси життєдіяльності рептилій.

Перегляд файлу

                            Конспект уроку з біології  для 7-го класу з теми

 « Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності та способу життя»

Мета: вивчити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати ускладнення будови плазунів порівняно із земноводними;  формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати.

Обладнання та матеріали: малюнки, таблиці, які ілюструють будову та процеси життєдіяльності плазунів, презентація «Плазуни», фрагменти фільмів «Розмноження плазунів», «Цікаві факти про плазунів»

Терміни та поняття: рогові луски, щитки, автотомія,герпетологія

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

1. Організаційний момент. (слайд 1)

Слово вчителя: Доброго дня!  Девіз «Посміхнися всім навколо сонцю, небу , людям і тоді обов’язково день щасливим буде!»

Я хочу кожному подарувати частинку свого настрою – посмішку(подарунки у вигляді смайлика)

2. Актуалізація опорних знань учнів:

Бесіда

-Давайте з вами пригадаємо яких тварин ми вивчали на минулому уроці?

Орієнтовна відповідь: Земноводних

-Як можна пояснити цю назву?

Орієнтовна відповідь:Ведуть і наземний і водний спосіб життя.

Які особливості будови сприяли їх виходу на суходіл?

Орієнтовна відповідь:Легеневе дихання, очі вкриті повіками,шкіра має залози.

Але чому вони залежні від водного способу життя? Розвиток  і розмноження відбувається у воді.

Вправа «Вияви зайве»

(На екрані зображено саламандру плямисту,червягу, сіру ропуху,змію)

Який із зображених представників зайвий?

Орієнтовна відповідь: змія

3.Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші – злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. 
Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід.
Чаша зі змією  в наш час вважається символом медицини та аптечної справи. Справжнє тлумачення цього знака залишається спірним досі. Можливо, що чаша символізує посудину, в якій зберігається зміїний отрута, широко застосовується в медицині, а сама змія уособлює мудрість, знання, безсмерття.

(Слайд медична емблема)

О г о л о ш е н н я        т е м и     і       м е т и     у р о к у

4.Засвоєння нових знань

Епіграфом нашого уроку будуть слова.

 

Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частина.

Б.Лепкий

 

  План уроку.

1.Поширення плазунів

2.Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності, розмноження

1.Поширення плазунів

Розповідь вчителя

 Відомо близько  8 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди. Величезні динозаври, які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами.Рептилії - хребетні холоднокровні  тварини,які пристосовані до наземного способу життя.Більшість рептилій це хижаки, хоча є і всеїдні. Герпетологія– наука, яка вивчає плазунів.

Яких тварин відносять до Рептилій спробуємо визначити після перегляду  відеоролику «Цікаві факти про плазунів»

 2.Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності.

Робота в групах

І група     Розміри тіла

ІІ група –  Особливості будови тіла

ІІІ група - Особливості зовнішніх покривів

ІV група –Особливості способу життя

V  група  -Розмноження

VI група – наукове обґрунтування «крокодилячі сльози» (додаткова інформація)

Після роботи кожної групи учні складають опорний конспект.

І група

 Найбільш сучасним видом плазунів є гребенястий крокодил – 7м.Найбільша ящірка – комодський варан – 3м, найменщі хамелеони  -2,5 см.

ІІ група.

Тіло ящірки має голову ,шию,тулуб,кінцівки,хвіст.

ІІІ група

Шкіра суха,вкрита лусками,залоз майже не має. Деякі рептилії здатні до линяння.

IV група

 Важливою особливістю рептилій є перехід до легеневого дихання, у зв’язку з цим у них є грудна клітина.Серце у рептилій трикамерне з неповною перегородкою кров змішується і тому вони є холоднокровними .А це означає ,що обмін речовин у них залежить від температури середовища.

V- група

 Запліднення у рептилій внутрішнє,розвиток прямий.Яйця вкриті шкірястою оболонкою,містять запас поживних речовин. Від температури  інкубації залежить стать потомства,яке зявиться на світ.У крокодилів і черепах при температурі

інкубації +30 С,народжуються самки , а якщо нижча – самці.

(Перегляд відеоролику.)

VI - група

Спробу науково пояснити походження крокодилячих сліз зробили Шмідт-Нільсон і Фанге - сучасні дослідники зі Швеції. Солі, які накопичилися в організмі у надлишку, не можуть бути виведені з нього за допомогою нирок. Впоратися з цим завданням допомагають спеціальні залози, які знаходяться в області очей. Періодично по мірі необхідності вони відкриваються, і солі залишають організм. Природа, крім крокодилів, наділила такими «здібностями» і ще деяких представників цього класу тварин, а саме черепах, ігуан і морських змій. Тепер ви знаєте, чому плаче крокодил. Зоологи з Флориди підтвердили запропоновану теорію шведських колег шляхом експериментів з кайманами та алігаторами. Причому факт виділення «сліз» під час прийому їжі зафіксований відеокамерою. Це і стало доказом наукової теорії.

Питання до учнів:

Розглядаючи будову на прикладі ящірки скажіть яка захисна реакція для неї характерна?

Орієнтовна відповідь :відкидання хвоста.

Автотомі́я (від грец. αυτος — сам і грец. τομή — різання), самокалічення — захисна реакція, в основі якої лежить рефлекторний процес. Здатність деяких тварин у разі різкого подразнення мимовільно відкидати частину свого тіла (переважно втрачені частини тіла з часом відновлюються).

(Перегляд відеоролику)

5.Узагальнення і закріплення знань

1.Пошта

Вчитель:  У вас на партах знаходиться перелік тверджень. Уважно прочитайте їх і запишіть номер твердження у відповідну колонку в зошиті. На роботу дається 2 хв.

земноводні

плазуни

 

 

1. Шкіра суха, без залоз.

2. Шкіра волога, є залози.

3. Є рогові луски на шкірі.

4. Є грудна клітка.

5. Грудна клітка відсутня.

6.  Поява шиї.

7. Серце трикамерне.

8. Серце трикамерне з неповною перегородкою.

9. Дихання – шкірне і легеневе.

10. Дихання- легеневе.

11. Яйця містять велику кількість поживних речовин – жовтка.

12. Розмножуються переважно на суші.

13. Розмножуються переважно у воді.

Ключ до гри:    земноводні (2,5,7,9, 13  ),плазуни (1,3,4,6,8, 10,11,12).

2.Написання сенкану

                                                  Рептилії                                                                                                                                                                                                                                                                                

                                            холоднокровні, хребетні

                                            живляться, розмножуються, розвиваються

                                             Рептилії- це холоднокровні тварини

                                                  Тварини

3.Обговорення фразеологізмів                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Природа - творча майстерня. Людина все запозичує у неї. У нашій мові присутні вирази, які люди вигадали, дивлячись на плазунів.

Наприклад.   Про яких людей говорять:

  •                    Повзе, як  черепаха.           
  •                    Ну, цей - справжній хамелеон!
  •                    Плаче крокодилячими слізьми.

 

5.Підсумок

Технологія «Мікрофон»

6.Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф

Підготувати повідомлення про різноманітність рептилій:

І   –група змії

ІІ –група хамелеони

ІІІ – група ящірки

ІV – черепахи

V  -крокодили

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шимків Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Sereda Tatyana
    Дякую за цікавий матеріал для проведення сучасного фахового уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
4124
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку