Розробка уроку з біології для 7-го класу з використанням сучасних комп'ютерних технологій.Це дозволяє краще відстежити та зрозуміти основні процеси життєдіяльності рептилій.
Конспект уроку з біології для 7-го класу з теми
« Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності та способу життя»
Мета: вивчити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати ускладнення будови плазунів порівняно із земноводними; формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати.
Обладнання та матеріали: малюнки, таблиці, які ілюструють будову та процеси життєдіяльності плазунів, презентація «Плазуни», фрагменти фільмів «Розмноження плазунів», «Цікаві факти про плазунів»
Терміни та поняття: рогові луски, щитки, автотомія,герпетологія
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
1. Організаційний момент. (слайд 1)
Слово вчителя: Доброго дня! Девіз «Посміхнися всім навколо сонцю, небу , людям і тоді обов’язково день щасливим буде!»
Я хочу кожному подарувати частинку свого настрою – посмішку(подарунки у вигляді смайлика)
2. Актуалізація опорних знань учнів:
Бесіда
-Давайте з вами пригадаємо яких тварин ми вивчали на минулому уроці?
Орієнтовна відповідь: Земноводних
-Як можна пояснити цю назву?
Орієнтовна відповідь:Ведуть і наземний і водний спосіб життя.
Які особливості будови сприяли їх виходу на суходіл?
Орієнтовна відповідь:Легеневе дихання, очі вкриті повіками,шкіра має залози.
Але чому вони залежні від водного способу життя? Розвиток і розмноження відбувається у воді.
Вправа «Вияви зайве»
(На екрані зображено саламандру плямисту,черв’ягу, сіру ропуху,змію)
Який із зображених представників зайвий?
Орієнтовна відповідь: змія
3.Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші – злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни.
Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід.
Чаша зі змією в наш час вважається символом медицини та аптечної справи. Справжнє тлумачення цього знака залишається спірним досі. Можливо, що чаша символізує посудину, в якій зберігається зміїний отрута, широко застосовується в медицині, а сама змія уособлює мудрість, знання, безсмерття.
(Слайд медична емблема)
О г о л о ш е н н я т е м и і м е т и у р о к у
4.Засвоєння нових знань
Епіграфом нашого уроку будуть слова.
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частина.
Б.Лепкий
План уроку.
1.Поширення плазунів
2.Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності, розмноження
1.Поширення плазунів
Розповідь вчителя
Відомо близько 8 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди. Величезні динозаври, які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами.Рептилії - хребетні холоднокровні тварини,які пристосовані до наземного способу життя.Більшість рептилій це хижаки, хоча є і всеїдні. Герпетологія– наука, яка вивчає плазунів.
Яких тварин відносять до Рептилій спробуємо визначити після перегляду відеоролику «Цікаві факти про плазунів»
2.Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності.
Робота в групах
І група – Розміри тіла
ІІ група – Особливості будови тіла
ІІІ група - Особливості зовнішніх покривів
ІV група –Особливості способу життя
V група -Розмноження
VI група – наукове обґрунтування «крокодилячі сльози» (додаткова інформація)
Після роботи кожної групи учні складають опорний конспект.
І група
Найбільш сучасним видом плазунів є гребенястий крокодил – 7м.Найбільша ящірка – комодський варан – 3м, найменщі хамелеони -2,5 см.
ІІ група.
Тіло ящірки має голову ,шию,тулуб,кінцівки,хвіст.
ІІІ група
Шкіра суха,вкрита лусками,залоз майже не має. Деякі рептилії здатні до линяння.
IV група
Важливою особливістю рептилій є перехід до легеневого дихання, у зв’язку з цим у них є грудна клітина.Серце у рептилій трикамерне з неповною перегородкою кров змішується і тому вони є холоднокровними .А це означає ,що обмін речовин у них залежить від температури середовища.
V- група
Запліднення у рептилій внутрішнє,розвиток прямий.Яйця вкриті шкірястою оболонкою,містять запас поживних речовин. Від температури інкубації залежить стать потомства,яке зявиться на світ.У крокодилів і черепах при температурі
інкубації +30 С,народжуються самки , а якщо нижча – самці.
(Перегляд відеоролику.)
VI - група
Спробу науково пояснити походження крокодилячих сліз зробили Шмідт-Нільсон і Фанге - сучасні дослідники зі Швеції. Солі, які накопичилися в організмі у надлишку, не можуть бути виведені з нього за допомогою нирок. Впоратися з цим завданням допомагають спеціальні залози, які знаходяться в області очей. Періодично по мірі необхідності вони відкриваються, і солі залишають організм. Природа, крім крокодилів, наділила такими «здібностями» і ще деяких представників цього класу тварин, а саме черепах, ігуан і морських змій. Тепер ви знаєте, чому плаче крокодил. Зоологи з Флориди підтвердили запропоновану теорію шведських колег шляхом експериментів з кайманами та алігаторами. Причому факт виділення «сліз» під час прийому їжі зафіксований відеокамерою. Це і стало доказом наукової теорії.
Питання до учнів:
Розглядаючи будову на прикладі ящірки скажіть яка захисна реакція для неї характерна?
Орієнтовна відповідь :відкидання хвоста.
Автотомі́я (від грец. αυτος — сам і грец. τομή — різання), самокалічення — захисна реакція, в основі якої лежить рефлекторний процес. Здатність деяких тварин у разі різкого подразнення мимовільно відкидати частину свого тіла (переважно втрачені частини тіла з часом відновлюються).
(Перегляд відеоролику)
5.Узагальнення і закріплення знань
1.Пошта
Вчитель: У вас на партах знаходиться перелік тверджень. Уважно прочитайте їх і запишіть номер твердження у відповідну колонку в зошиті. На роботу дається 2 хв.
земноводні |
плазуни |
|
|
1. Шкіра суха, без залоз.
2. Шкіра волога, є залози.
3. Є рогові луски на шкірі.
4. Є грудна клітка.
5. Грудна клітка відсутня.
6. Поява шиї.
7. Серце трикамерне.
8. Серце трикамерне з неповною перегородкою.
9. Дихання – шкірне і легеневе.
10. Дихання- легеневе.
11. Яйця містять велику кількість поживних речовин – жовтка.
12. Розмножуються переважно на суші.
13. Розмножуються переважно у воді.
Ключ до гри: земноводні (2,5,7,9, 13 ),плазуни (1,3,4,6,8, 10,11,12).
2.Написання сенкану
Рептилії
холоднокровні, хребетні
живляться, розмножуються, розвиваються
Рептилії- це холоднокровні тварини
Тварини
3.Обговорення фразеологізмів Природа - творча майстерня. Людина все запозичує у неї. У нашій мові присутні вирази, які люди вигадали, дивлячись на плазунів.
Наприклад. Про яких людей говорять:
5.Підсумок
Технологія «Мікрофон»
6.Домашнє завдання
Вивчити відповідний параграф
Підготувати повідомлення про різноманітність рептилій:
І –група змії
ІІ –група хамелеони
ІІІ – група ящірки
ІV – черепахи
V -крокодили