Урок з природознавства в 4 класі. Тема "Водойми Хмельниччини" Пропоную цікаву форму проведення - гру-квест. Учням пропонуються завдання різного типу. В роботу включені модератори. Під час гри-квесту учні мають можливість практично застосувати свої знання орієнтування на місцевості, за допомогою підказок отримати та застосувати нові знання, попрацювати в групах, відчути дух колективізму. По завершенні всіх етапів змагання (за задумом автора) обі команди отримують різне завдання, але у фіналі повинні обєднатися, для отримання спільного призу.
Тема: Водойми Хмельницької області. Практична робота: визначення найбільших водойм Хмельницької області на фізичній карті України
Мета: - закріпити поняття водойма, річка, озеро, джерело, водосховище; в ході проведення гри закріпити практичні навички орієнтування на місцевості за допомогою компасу та без нього; за допомогою текстів-підказок ознайомити з водоймами Хмельницької області; закріпити даний матеріал в ході виконання учнями практичних завдань;
- розвивати спостережливість, вміння працювати із додатковими джерелами інформації;
- виховувати колективізм, товариськість, лояльне ставлення до думки іншої людини, вміння підчинити свої інтереси інтересам команди.
Тип уроку: гра-подорож.
Місце проведення: класна кімната та шкільне подвір'я.
Матеріали та обладнання: мультимедійний проектор, презентація (слайди), принтер, аркуш фотопаперу, комплекти завдань для кожної команди, пазли до "скарбу", "скарб", два компаси.
Перебіг уроку
І. Організація класу. Наш урок сьогодні - цікавий, насичений різними подіями і складається з трьох частин. Перша - у класній кімнаті, друга - на шкільному подвір'ї, третя - знову у класній кімнаті.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
(Початок гри - у класній кімнаті.) Для того, щоб дізнатися тему нашого уроку, вам потрібно прочитати слово, котре тут зашифроване. Слайд №1 із завданням.
о |
и |
д |
в |
м |
о |
й |
||
4 |
7 |
3 |
1 |
6 |
2 |
5 |
||
Хмельниччини |
||||||||
Так, ми поговоримо про водойми Хмельницької області, навчимося знаходити їх на фізичній карті України.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
До нас у школу надійшов лист, але він незвичайний. (Слайд №2 із зображенням супутника і текст листа)
«Юні мандрівники, навколоземний супутник системи «Космос» зафіксував дуже цікаві водні об’єкти на території Хмельницької області. Тому прохання дослідити ці водойми і знайти їх на карті. Якщо ви бажаєте вирушити у подорож, і вам подобаються пригоди, тоді пропонуємо гру «Квест» із вказаним маршрутом, пройшовши його, ви знайдете «скарб». Результати вашого пошуку прохання надіслати керівництву нашої станції.»
ІV. Актуалізація знань учнів.
Перед тим, як ми розпочнемо рухатися по маршруту гри, нам потрібно «озброїтися» знаннями, тому пропоную вам
1.Природничий диктант
1) Як одним словом можна назвати моря, річки, озера? (Водойми).
2) Розрізняють водойми…(штучні і природні);
3) Місце, де на поверхню витікає підземна вода - …(джерело);
4) Місце, де починається річка - …(витік);
5) Заглиблення, у якому тече річка – …(русло);
6) Природна западина на поверхні землі, що заповнена водою –
…(озеро);
7) Частина океану, що заходить у сушу - … (море);
8) Штучно створена водойма - .. (водосховище, ставок).
2. Фронтальну бесіду
- Що таке горизонт?
- Яка місцевість називається відкритою?
- Як можна орієнтуватися за Сонцем?
- Що таке компас?
- Чому він потрібен для орієнтування?
V. Вивчення та закріплення нового матеріалу
Справжньою окрасою наших краєвидiв є рiчки - голубi артерiї Подiлля. Багато їх є, i бiльших, i менших, i маленьких. Та всi вони, як люди, рiзнi, неповторнi. У кожної свiй характер, "почерк" i цiлий ряд тiльки їй властивих рис та особливостей.
Ви пригадали все, що повинні знати про водойми.
Мої юні мандрівники, розпочинаємо гру.
Для того, щоб успішно провести гру, мені потрібні два помічники. А також усі ви поділитеся на команди.
Для кожної команди є певний маршрут, яким вона буде рухатися до своєї частини «скарбу».
Перед вами постануть багато завдань, котрі потрібно розв’язати, та майте на увазі, за кожне правильно виконане завдання команда отримує винагороду: підказку для виконання завдань у класній кімнаті.
(Продовження гри-подорожі на шкільному подвір'ї)
Увага! Розпочинаємо нашу гру-подорож!
(Вчитель подає одночасно текст завдання для обох команд.)
Завдання для першої команди.
1. Відгадайте загадку та знайдіть зображення відповіді серед карток - зображень плану місцевості.
Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і пташка помирає. (Річка)
(За вірну відповідь команда отримує від модератора вказівку для продовження маршруту, а у зазначеному місці відшукує текст-підказку для виконання подальших завдань).
(Продовження гри у класній кімнаті)
Кожна з команд знайшла тексти-підказки. Тепер, користуючись нами, дайте правильні відповіді на всі наступні запитання і завдання. Памятайте, за правильну відповідь - пазл до "скарбу". Успіху вам усім!
2. Знайдіть і запишіть слова-назви річок Хмельницької області. Починайте читати по спіралі з виділеної букви проти годинникової стрілки.
в |
о |
г |
а |
б |
ч |
у |
к |
и |
о |
т |
і |
в |
ц |
р |
о |
ц |
х |
р |
о |
←Г |
а |
б |
ж |
я |
а |
и |
|
к |
з |
у |
|
с |
к |
н |
л |
а |
б |
||
т |
а |
ь |
с |
м |
о |
ш |
а |
у |
л |
ю |
с |
м |
у |
к |
в |
д |
е |
н |
и |
ц |
я |
і |
к |
Відповідь: Горинь, Смолка, Цвітоха, Калюс, Мукша, Збруч, Баговиця, Студениця, Іква, Бужок.
3. Що поєднує цих три об’єкти : с. Холодець, Буг(Бог), Чорне море?
Що цікавого знаєте про цю річку?
Назвати її притоки.
Відповідь: річка Південний Буг.
4. Впізнати річку за описом, дати письмову відповідь. Показати річку на карті.
У давнину його називали великим. Адже довжина його 1362 км. Це найбільша річка області. По Хмельницькій області несе свої води на протязі 160 км. Має багато приток з глибокими каньйонами, серед них Збруч, Смотрич, Ушиця, Жванчик, Калюс) Відповідь: річка Дністер.
5. Чому джерельна вода інколи стає мінеральною. Назвати мінеральні джерела області.
6. Дати відповіді на запитання, користуючись трьома варіантами відповідей. Результати записати у таблицю з шифром, додавши відповідну букву, тоді зможете прочитати зашифроване слово.
1. Гарбарець, Плоска, Норець - притоки...
а) річки Горинь - (д);
б) річки Дністер - (с);
в) річки Південний Буг - (в).
2. Озеро Святе знаходиться в долині..
а) річки Збруч - (а);
б) річки Дністер - (у);
в) річки Горинь - (і).
3. Довжину 160 км по Хмельниччині має річка...
а) Дністер - (т);
б) Калюс - (в);
в) Бужок - (с).
4. В річку Горинь впадають..
а) Смотрич, Мукша, Баговиця - (п);
б) Хомора, Полква, Деревичка, Корчик - (а);
в) Бужок, Норець, Іква - (з).
5. Водосховище, що знаходиться на річці Случ..
а) Нетішинське - (б);
б) Щедрівське - (о);
в) Кузьминське - (ю).
№ п/п |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||||
Варіант відповіді |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
||||
Відповідна закріплена буква |
|
|
в |
|
|
і |
т |
|
|
|
а |
|
|
|
ю |
||||
Зашифроване слово |
|
в |
і |
т |
а |
ю |
|||||||||||||
|
ви впоралися із завданням
|
||||||||||||||||||
Вітаю, ви впоралися із завданням.
7. Як з'явилися назви річок Случ, Буг, Ушиця.
8. В яких річках області спостерігається найвищий рівень забруднення? Дати письмову відповідь.
9. Пригадати легенди про походження назву річки Смотрич.
10. Перевір, яким ти був мандрівником. Пограй у гру «Так-ні».
Прочитай твердження. Якщо воно правильне, постав знак «+», якщо ні – знак «-».
1. |
Горинь бере початок із джерел Кременчуцьких гір |
+ |
2. |
Річки Бужок, Вовк, Плоска, Іква та інші є притоками Південного Бугу. |
+ |
3. |
Річка Дністер бере початок в Карпатах. |
+ |
4. |
Дністровське водосховище знаходиться в межах Хмельницької області при впадінні річки Ушиця в Дністер. |
- |
5. |
Річка Горинь розтягнулася в межах Хмельницької області на 230 км. |
- |
6. |
Озеро Святе поповнюється за рахунок підземних джерел і атмосферних опадів. |
+ |
7. |
Річки Смотрич, Мукша, Жванчик, Батіг впадають в Горинь. |
- |
8. |
Найбільше водосховище – Кузьминське – знаходиться на річці Случ. |
+
|
Завдання для другої команди.
1. Відгадати загадку та знайти зображення відповіді серед карток - зображень плану місцевості.
Поміж дерев стоїть корито, повне води налито. (Озеро)
(За вірну відповідь команда отримує від модератора вказівку для продовження маршруту, а у зазначеному місці відшукує текст-підказку для виконання подальших завдань).
2. Що поєднує цих три поняття: південь Хмельниччини, гори Карпати, довжина 160 кілометрів?
Що цікавого ви знаєте про цю водойму?
Показати на фізичній карті України, назвати притоки.
3.Знайдіть і запишіть слова-назви річок Хмельницької області. Починайте читати по спіралі з виділеної букви проти годинникової стрілки.
4.Як з'явилися назви річок Збруч, Згар, Горинь.
5. Дати відповіді на запитання, користуючись трьома варіантами відповідей. Результати записати у таблицю з шифром, додавши відповідну букву, тоді зможете прочитати зашифроване слово.
1. Збруч, Смотрич, Жванчик, Студениця, Тернава - притоки..
а) річки Цвітоха - (с);
б) річки Дністер - (д);
в) річки Случ - (к).
2. Глибина озера Святого
а) 1 м - (ф);
б) 9-10 м - (я);
в) 12-13 м - (о).
3. 120 км - довжина ... по Хмельниччині
а) Горинь - (к);
б) Іква - (б);
в) Тернава - (с).
4.У Дністер впадають...
а) Збруч, Смотрич, Жванчик, Студениця, Мукша- (у)
б) Полква, Корчик, Цвітоха - (о);
в) Вовк, Бужок, Іква - (е).
5. Найбільше водосховище - це...
а) Щедрівське - (л);
б) Кузьминське - (ю);
в) Нетішинське - (ш).
№ п/п |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||||
Варіант відповіді |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
а |
б |
в |
||||
Відповідна закріплена буква |
|
д |
|
|
я |
|
к |
|
|
у |
|
|
|
ю |
|
||||
Зашифроване слово |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
за правильні відповіді. |
||||||||||||||||||
Дякую за правильні відповіді.
6. Пригадати легенди про походження назви річки Дністер.
7. Впізнати річку за описом. Дати письмову відповідь. Показати річку на карті.
Назва цієї річки походить від території її протікання. А тече вона у гористій місцевості. Бере свій початок з Кременчуцьких гір. Протяжність цієї річки у межах Хмельницької області - 120 км. Притоки: Полква, Корчик, Ікопоть, Жариха, Понорка. Відповідь: річка Горинь.
8. Що таке цілющі джерела? Назвати цілющі джерела області.
9. Перевір, яким ти був мандрівником. Пограй у гру «Так-ні».
Прочитай твердження. Якщо воно правильне, постав знак «+», якщо ні – знак «-».
1. |
Річка Дністер одна з найбільших річок області. |
+ |
2. |
Річка Південний Буг бере початок за межами Хмельницької області |
- |
3. |
Збруч – найдовша притока Дністра. |
+ |
4. |
Водосховище Нетішинське розташоване на річці Норець |
+ |
5. |
У річку Случ впадають Цвітоха, Смолка, Корчик, Полква. |
- |
6. |
Річка Південний Буг на 80 метрів розтягнулася в межах Хмельницької області. |
- |
7. |
Водосховище Щедрінське утворилося у злитті річок Вовк і Південний Буг. |
+ |
8. |
Річка Смотрич - велика притока Дністра. |
+ |
10. Які джерела мінеральних вод нашого краю вважаються пам'ятками природи?
V. Підбиття підсумків гри- подорожі
Кожна з команд гарно потрудились, назбирала аж по десять пазлів. Тепер пропоную усім колективно взятися до роботи та скласти нашу картинку. Нарешті побачити той "скарб", за ради якого так довго трудились. (Учні колективно складають картинку).
Що ж ви отримали? (Грамоту)
Так, це і є ваш сьогоднішній цінний "скарб", котрий засвідчує, що ви найкращі мандрівників, котрі подорожували річками Хмельницької області та на відмінно засвоїли весь навчальний матеріал. Ось погляньте. (Слайд із зображенням грамоти.) А щоб ви могли це своє досягнення комусь продемонструвати, то ось вам (видруковується грамота) справжня колективна грамота у класний куток, у "Наші досягнення".
Але це ще не все. Адже ми з вами отримували листа з навколоземного супутника системи "Космос". Результат наших досягнень ми повинні передати керівництву станції. Тому ось, відправляємо.(Останній слайд - зображення грамоти відлітає до супутника).
VI. Підсумок уроку.
Усім дякую за гарну гру. Молодці!
Оцінювання.