Урок "Україна на планеті Земля" 4 клас

Про матеріал

конспект уроку природознавства містить матеріали, щоб цікаво та змістовно провести урок.Рекомендовано вчителям початкової школи, має додаткові інформаційні матеріали

Перегляд файлу

                 Тема : Україна на планеті Земля

Мета : продовжувати формувати уявлення про глобус і карти , про їх масштаби , розташування на них материків  , дати відомості про розташування України на планеті Земля ; формувати навички визначення сторін горизонту , масштаб , уміння читати карту України , розвивати пізнавальний інтерес , виховувати ціннісне ставлення до своєї держави , до природи .

Обладнання : глобус , карта півкуль  , фізична карта України , малюнки та плакати учнів про охорону природи, картини природи України , контурні карти , відеозаписи «Танець гопак », «Куточками України », ІКТ .

  Тип уроку  :  біт - урок   : бесіда , гра , творчість                             

                                        Хід уроку

І Оргмомент

Пролунав уже дзвінок ,

Починається урок .

Тож і ми часу не гаймо ,

Працювати починаймо .

  • Працюючи на уроці ми будемо дотримуватися таких правил :

1.Слухай уважно.

2.Виконуй старанно.

3.Говори , подумавши .

4.Висловлюйся чітко і ясно .

 ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

- Який сьогодні місяць ?

- Яке сьогодні число?

- Який сьогодні день тижня?

 - А зараз наш Гідрометцентр підведе шдсумки спостережень за погодою .

(Учень аналізує підсумки спостережень за погодою )

« Нехай же витівки природи не погіршать нам у душі погоди»

       IІІ. Перевірка домашнього завдання

    - Яку тему вивчали на минулому уроці?

  • Чому природу треба охороняти?
  1. Тест ( взаємоперевірка)
  2. Як i чим забруднюється повітря?
  • Як i чим забруднюються водойми?
  • Чим забруднюється грунт?

 Які міжнародні заходи щодо збереження природи на Землі ви
знаєте? (Міжнародні організації , Червона книга )

2. Перевірка творчих завдань. На дошці представлені  роботи учнів — малюнки i плакати з теми «Планета Земля в небезпеці — захистимо її».

Декілька учнів «захищають» свої роботи, решта коментує та оцінює малюнки i плакати своїх товаришів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

  • Скільки материків на Землі ?      (6)
  • На якому живемо ми з вами ?      (Євразія)
  • На якій півкулі він знаходиться ?   (Східна)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Всього на нашій планеті налічується 250 країн .Кожна з них має своє «обличчя» і свій «характер».Сьогоднішній урок буде присвячений одній із безлічі країн , що є на фізичній карті .Яка це країна ви скажете  ,коли подивитесь один відеосюжет .

1.Перегляд відеоуривку «Гопак»

  • Як називається цей танок ? (Гопак)
  • До вашої уваги наукова довідка :

Гопак – це  національний , запальний танок українського народу .

Він є візитною карткою України .Зародився цей танець у давні часи у запорозьких козаків .Слово «гопак » походить від слова «гоп» - стрибати .

 

-Для якої країни характерний цей танець ? (Для України) Звичайно це Україна .

- А ще за якими символами пізнають у світі Україну ?

   (Герб , Прапор , Гімн )

- Аза якими народними симмволами ? ( Верба , калина , вишиванка)

2.Слухання вірша про Україну

Piзні в світі є країни,

piзнi люди є на світі.

Piзнi гори, полонини,

piзнi трави, piзнi  квіти...

Є з ycix одна країна

найрідніша нам yciм.

То — прекрасна Україна,

нашого народу дім.

Там шумлять степи безкраї,

наче вміють говорити.

Там ясніше сонце сяє,

там солодше пахнуть квіти...

Piзні в світі є країни,

rapнi є, є i 6araтi,

та найкраще в Україні,

бо найкраще — в рідній хаті

 Отже, тема нашого уроку "Україна на планеті Земля" і наша мета поповнити, розширити свої знання про нашу рідну  Україну, навчитися визначати її на фізичній карті , позначати на контурній карті.

    - Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати , досліджувати і вивчати .

- Діти чого ви чекаєте від уроку ?

 

V. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу

1.Розповідь учителя.

 Україна! Наша рідна земля! Чарівний i неповторний край.           

                    (Звучить уривок з nicнi "Моя Україна «)

Xi6a можна відвести погляд від твоїх широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивними ароматами?

Погляньте, діти, на карту України. Ось зазначено межі української землі, де з давних-давен жив i зараз живе наш український народ. Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки iз заходу на схід, то на це треба затратити було б близько 100 днів, бо npocтip цей простягнувся на 2700 км.

-Тому досліджувати територію України , її особливості ми будемо групами і зараз ви перетворитесь на географів , дослідників , екологів  та екскурсоводів . Обєднайтеся в групи за кольором на вашому бейджику та кольором групи .

Завдання для груп : дослідити географічні об’єкти , знайти на фізичній карті і позначити на контурній карті .На виконання завдання 5-7 хвилин .(Акваріум )

 І група – географи

(розповіді супроводжуються показом ілюстрацій і відео )

   Територія України займає площу  603,7 тис. кв. км.

     Розмірами території  вона поступається лише Росії , а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу таких країн  як Франція ,   Іспанія , Королівство Швеція

      Сусідами  України є : Pociя, Білорусь, Молдова, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія .

   Західний кордон України проходить по р. Західний Буг, Волинській височині, Карпатах, виходить до Середньо-Дунайської низовини i далі повертає на схід, перетинаючи Карпати, виходить до меж з Молдовою.

а південному заході державний кордон проходить по Дунаю, на півдні України межа йде Чорним та Азовським морями.  Загальна довжина кордонів — близько 7643.  Назва України вперше згадується у 1187 р. в  давньоруському  літописі  .                                                                                                                                                         

    Доповнення  розповіді вчителем .

Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області , а крайнім західним пунктом— м.Чоп Закарпатської області . Крайня північна точка — с. Мурав’ї Чернігівської області , а швденна — мис Сарич у Криму. 1050 км кордонів України при­пада на моря.

 2.Практична робота.

-Знайдемо  на карті півкуль нашу країну.

-У якій її частині вона розташована?

-На якому материку?

-У якій півкулі знаходиться цей материк?

-Порівняйте зображення нашої  країни на глобусі, карті півкуль і карті України. Чому на глобусі Україна виглядає невеликою, на карті півкуль  вона більша, а на карті України вона величезна?

На своїх фізичних картах  проведіть пальчиком по цьому кордону

Позначте кордони України на контурній кapтi. Визначте  i назвіть країни, з якими вона межує.

ІІ група – дослідники водних просторів

Україна омивається Чорним та Азовським морями . Тому вона має сприятливі умови для  розвитку морського транспорту. 

  Чорне море є частиною Атлантичного океану i займає величезну глибоководну заглибину з плоским дном. Його найбільша глибина — 2245 м.

Азовське море – наймілкіше море на планеті .Його максимальна глибина 15 метрів .

  Важливим видом водного транспорту є річковий. Україна багата річками.  На кожний квадратний кілометр її території припадає 250 м piчок. На її  території налічується до 70 тис. річок і струмків .

 Найбільшими річками нашої країни є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай

Дніпро (довжина 2285 км) — це третя за величиною piчкa в   Європі, належить до 27-ми найбільших  річок світу. Живлять її приблизно 1200 річок. Впадає в Чорне море. 3 ім'ям Дніпра пов'язана історія становлення слов'янської держави — Київської Pyci. Про Дніпро складено багато, віршів, поем, написано художніх творів.

Робота з контурною картою

-Позначити на контурній карті моря і річку Дніпро .

-Погляньте на фізичну карту України i скажіть, який колір на ній

переважає ? Про що це свідчить ?

Більша частина  (95%) території України — pівнинa.

 Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході ( Карпати) та півдні(Кримські).

ІІІ група – дослідники гір      

Розповідь про гори України

  В Україні зима не дуже холодна, літо теплс i тривале, опад1в
достатньо, грунти родючі .

Нам випало щастя жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися дарами. Але нині незаймані заповідні  території та рукотворні ландшафти, природне середовище сіл, малих та великих населених пунктів потребують кмітливих i дбайливих господарів. Природа чекас від вас чуйносі, доброти i розуму.

ІV група – екологи                      

Розповідь про заповідники

- Діти , а який заповідник розташований на території нашого району ?   (»Єланецький степ » )

5. Бесіда.

  • Ми з вами ознайомилися з Україною, — державою, в якій ми живемо.
  • Покажпъ на карті, де розташована Україна.
  • 3 якими державами межує Україна? Покажітъ їx розташування на карті.

    - 3 якою країною кордон України найдовший, а з якою — найкоротший?

  • Які гори простяглися на території України?

-  Які  ріки протікають? Яка з них найбільша?

  • Куди несуть свої  води цi річки?
  • Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.
  • Яке місто є столицею нашої держави?
  • Хто з вас бував у Києві?
  • Що ви знаєте про це мicтo?

6.Перегляд відео сюжету про Київ .  

V група - екскурсоводи

 Розповідь про столицю України — місто Київ.

                            (Заочна екскурсія)

Київ — велике й красиве місто. Воно стоїтъ на 6cpeзі pіки Дніпро, більшою своєю частиною розкинувся на його горбистому правому березі.

У Kиєвi багато красивих вулиць, вздовж яких посаджено дерева — клени, липи, тополи каштани. I саме каштани стали символом містa. Навітъ на rep6i Києва (показати герб) зображено квітучу гілку каштана.

Головна вулиця столиці України — Хрещатик. На Хрещатику знаходиться центральна площа Києва — площа Незалежності. На ній відбуваються святкові паради, народні гуляння. Ошатності  та урочистості надають площі фонтани.

Софіївський собор — найбільша споруда давнього Києва. Це був головний храм Київської Pyci. Саме тут коронували князів на київський престол. Чому собор має саме таку назву? "Софія" грецькою мовою означае мудрість. Побачити Софію приїжджають тисячі туристів з pізниx країн.

  Києво-Печсрська Лавра — один із найдавніших xpaмів міста. Це святиня українського народу. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, дзвіниці, життя людей. Більше сотні печерських ченців визнані святими . Лавра i досі приваблює тисячі віруючих людей .

Зараз Київ — великий історичний, культурний, промисловий і  освітній центр України, наша гордість i наша слава.

3. Робота з контурними картами.

- Позначити місто Київ .

 

Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуем.

Ось побачили Карпати:

як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця —

не торкнутися   нам дна!

Так ми довго-довго йшли,

поки додому не прийшли.

  VІІ . Осмислення учнями знань.

1. Робота з підручником.

-  Виконання завдання 1.2.3.                                                                                                           

2. Відповіді на запитання.

- Як ви розумієте вислів: Україна — самостійна, незалежна країна?

- Яка довжина кордону України ?

   3 Розповідь учителя про обласний центр - місто Миколаїв .

      Миколаїв – обласний центр Миколаївської області  , центр українського кораблебудування . Місто засноване у 1786 році і назване на честь Сятого Миколая , який вважається його покровителем .

    На північ від Миколаєва  на відстані 88 км розташоване наше селище Єланець .

- Позначити на карті місто Миколаїв , пгт Єланець

4. Гра « Піраміда міст »(робота в групах)

Користуючись картою, за 2 хв скласти iз назв міст України піраміду , щоб кожна наступна назва була на одну букву довша за попередню.

5. Гра "Розшифруй i покажи" (робота в групах)

—Розшифруйтс  назви міст , piчок, мopiв та покажіть їx на карті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ   ЗНАНЬ
1.Творче завдання

- Уявіть , що ми знімаємо рекламу про Україну для іноземних туристів . Запросіть їх відвідати  куточок України , над яким ви працювали на уроці .

Представлення реклам групами

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ
  • Чи виконали ми завдання уроку , досягли мети ?
  • Чи справдилися ваші очікування ?
  • Що нового ви дізналися на уроці ?
  • Оцініть значення уроку особисто для вас :

 

  •                мені було цікаво , я багато дізнався .

 

  •                мені не все було зрозуміло , є запитання

 

  •               мені було нецікаво , і незрозуміло

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати статтю шдручника (с. 106).
  2. Закінчити виконання завдань на с. 42 зошита.
  3. Підібрати інформативний та ілюстративний матеріал до нового розділу «Наша Батьківщина — Україна» (про неживу i живу природи України).
  4. Виконати практичне завдання на картках .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ 

Територія України займає площу 603,7 тис. км2.

За територією Україна більша за такі країни Європи, як Франція  (544 тис. км2), Іспанія (505 тис. км2), Королівство Швеція(450 тис. км2).

Україна витягнута зi сходу на захід на 1270 км, а південь на 900 км.

Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луган- ської області , а крайнім західним пунктом— м.Чоп Закарпатської області . Крайня північна точка — с. Мурав’ї Чернігівської області , а швденна — мис Сарич у Криму.Загальна довжина кордонів — близько 6400 км  у тому числі з країнами  далекого зарубіжжя — 1250 км.

1050 км кордонів України при­пада на моря.

Назва України вперше згадується у 1187 р. в одній з найдавніших пам'яток давньоруської  культури – в  літописі                                                                                                                                                           

 

 

 



 

docx
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
1947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку