Урок" Конструювання форми методом фокальних об’єктів. Виконання малюнка виробу. Поняття про міні-маркетингові дослідження."

Про матеріал
Розробка уроку трудового навчання на тему: " Конструювання форми методом фокальних об’єктів. Виконання малюнка виробу. Поняття про міні-маркетингові дослідження."
Перегляд файлу

Тема уроку:  Конструювання форми методом фокальних об’єктів. Виконання малюнка виробу. Поняття про міні-маркетингові дослідження.

Мета уроку:

  • навчальна: формування вмінь учнів проектно-технологічної культури і мислення, графічної, екологічної й економічної грамотності; узагальнення знань учнів про застосування методів проектування; формування вмінь створювати малюнок задуманого об’єкта, виконувати ескіз виробу із зазначенням розмірів; засвоєння знань про  проектування як вид діяльності, ескізні рисунки як складник процесу конструювання, міні-маркетингові дослідження (анкетування);
  • виховна: виховувати потребу проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності; виховувати прагнення до досконалості виробів з деревини та вміння застосовувати одержанні знання на практиці.
  • розвиваюча: розвиток образного мислення та творчої уяви, вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.

Обладнання: ноутбук, проектор, дошка, зошити з трудового навчання, олівці, лінійки.

Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальна презентація, роздаткові матеріали з зображеннями об’єктів що вивчаються, моделі-аналоги виробу, який учні будуть виконувати, відеоролик «конструювання форми виробу».

Об’єкт праці: кухонна дощечка.

Тип уроку: комбінований.

Література:

План уроку

  1. Організаційна частина (1-3 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (3-5 хв.)
  3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (2-3 хв.)
  4. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (2-3 хв.)
  5. Вивчення нового матеріалу (10-15 хв.)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (3-5 хв.)
  7. Практична робота (10-15 хв.)
  8. Заключна частина (3-5 хв.)

Хід уроку

  1. Організаційна частина
  • перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).
  • призначення чергових (за графіком).
  • перевірка наявності спецодягу.
  1. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Фронтальне опитування:

  1. Що таке проект ? З яких етапів він складається ?
  2. Що люди конструюють ?
  3. Для чого потрібні міні-маркетингові дослідження ?
  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

(відповідно до теми уроку та освітньої мети).

  1. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Вам відомі такі поняття, як «проект» і «проектування». Проекти бувають різними. Напевно всі ви спостерігаєте за проектами на телебаченні: «Україна має талант», «Х-фактор», «Танцюють усі», тощо.  Ці проекти – задум певної групи людей, мають переважно розважальний характер, мають певні комерційні  мотиви. Проекти, які передбачаються при вивченні трудового навчання – це цілеспрямовані процеси виготовлення виробу: від виникнення ідеї до повної її реалізації. Їх виконання передбачає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Для досягнення успіху у проектній діяльності необхідно мати певні знання і вміння. І їх набувати ми розпочнемо уже сьогодні.

  1. Вивчення нового матеріалу

На етапі проектування важливим чинни­ком, що впливає на успішне розв’язання проблеми, є метод проектування з яким ви будете працювати. Сьогодні ми з вами розглянемо, ще один метод, який використовується передусім тоді, коли необхідно по­кращити, модернізувати будь – який технічний об’єкт (виріб). Слайд 9

Сутність ме­тоду полягає в перенесенні властивостей (ознак) випадково обраних явищ та об’єктів на предмет, який проектується. Його називають фокаль­ним, оскільки він знаходиться у центрі уваги (фокусі), внаслідок чого отримують незвичні поєднання, котрі дають змогу подолати психологічну інерцію.

Автором названого методу є  американець Чарльз Вайтинг (США) запропонував у 1953 році. Розглянемо приклад, що ілюструє, як відбувається конструювання технологічного об’єкту, який удосконалюється.

Необхідно удосконалити або розробити нову конструкцію дитячого стільчика. Обираємо навмання з будь-якої книги, словника чи статті кілька випадкових слів (можна навіть це зробити із закритими очима, тикнувши навмання пальцем у сторінку декілька разів). Припустимо, що після вибору ми обрали слова: стіл, праска, машина, кіт.

Тепер необхідно визначити властивості випадкових предметів і вибрати ті з них, що можуть бути приєднані до фокального об’єкту. Цей процес можливо здійснити, використавши для зручності схему, подану нижче.

 

 

Схема

Стільчик – фокальний об’єкт

Стіл

Праска

Машина

Кіт

дерев’яний

гаряча

має колеса

пухнастий

металевий

електрична

має двигун

нявкає

складаний

важка

має кузов

має скелет

письмовий

паруюча

саморухома

ловить мишей

 Аналіз властивостей випадкових об’єктів дає змогу виділяти із них та зайві для даного фокального об’єкту. У цьому прикладі варіантами рішення можуть бути, наприклад, складаний стільчик, стільчик із коліщатами, стільчик оббитий м’яким хутром, стільчик саморухомий.  Слайд 10

 Не обов’язково, щоб усі обрані об’єкти, якимось чином підходили до об’єкту, що удосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.

 Після вибору оптимального варіанту загального рішення, загальної ідеї конструкції необхідна подальша, суто конструкторська робота з розробки технологічної документації, створення та випробування експериментального зразку, тощо.

 Послідовність застосування методу фокальних об’єктів:

  1. Вибір фокального об’єкту.
  2. Вибір трьох – чотирьох випадкових об’єктів (вибирають, як правило, навмання).
  3. Складають списки ознак (властивостей) випадкових об’єктів (наприклад, кіно: широкоекранне, звукове, кольорове, об’ємне і т.п.). Для зручності часто користуються різними таблицями.
  4. Генерування ідей шляхом приєднання до фокального об’єкту ознак випадкових об’єктів (наприклад: звуковий годинник, об’ємний годинник, самозаводний (від «саморухома машина») годинник, тощо).
  5. Розвиток сполучень шляхом вільних асоціацій.
  6. Оцінка отриманих ідей і відбір корисних розв’язань винахідницьких задач.

Слід зазначити, що метод фокальних об’єктів більше підходить у тих випадках, коли необхідно модернізувати, вдосконалити вже існуючи об’єкт або подати нову ідею, певний напрямок у розвитку технічної думки. Цей метод не дає сто відсоткового розв’язання певної конструкторської або винахідницької задачі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготовча стадія передбачає виявлення і аналіз проблеми. Для цього проводяться міні-маркетингові дослідження – збирання, опрацювання й аналіз інформації.

 

Графічні зображення в проектуванні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонструю графічні зображення предмета: технічний малюнок, художній малюнок, ескіз.

Бесіда: що спільного і відмінного у цих зображеннях?

Корегую, доповнюю думки учнів , знайомлю з термінами «технічний малюнок», «художній  малюнок», «ескіз», «кресленик», «масштаб».

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Фронтальне опитування:

  1. Поясніть суть методу фокальних об’єктів?
  2. Що таке ескіз?
  3. Які графічні зображення ви знаєте ?
  1. Практична робота
    1.  Зміст завдань

Сконструювати форму власного виробу. Виконати ескіз кухонної дощечки.

  1.  Вступний інструктаж

Перелік необхідного обладнання, інструментів, пристосувань, матеріалів, їхнє розміщення на робочому місці (за зонами).

  1.  Самостійна робота учнів (обходи)
  • перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.
  • другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.
  • третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.
  • постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.
  • поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.
    1. Заключний інструктаж
  • короткий аналіз виконаної роботи;
  • акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).
  1. Заключна частина

Рефлексія:

  1. Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
  2. Чи справились ви з цим завданням?
  3. Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?

Аналіз кращих робіт учнів.

Мотивація оцінок.

Контроль за прибиранням робочих місць

Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання)

 

docx
Додано
10 серпня 2019
Переглядів
5422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку