Тема уроку: Конструювання форми методом фокальних об’єктів. Виконання малюнка виробу. Поняття про міні-маркетингові дослідження.
Мета уроку:
Обладнання: ноутбук, проектор, дошка, зошити з трудового навчання, олівці, лінійки.
Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальна презентація, роздаткові матеріали з зображеннями об’єктів що вивчаються, моделі-аналоги виробу, який учні будуть виконувати, відеоролик «конструювання форми виробу».
Об’єкт праці: кухонна дощечка.
Тип уроку: комбінований.
Література:
План уроку
Хід уроку
Фронтальне опитування:
(відповідно до теми уроку та освітньої мети).
Вам відомі такі поняття, як «проект» і «проектування». Проекти бувають різними. Напевно всі ви спостерігаєте за проектами на телебаченні: «Україна має талант», «Х-фактор», «Танцюють усі», тощо. Ці проекти – задум певної групи людей, мають переважно розважальний характер, мають певні комерційні мотиви. Проекти, які передбачаються при вивченні трудового навчання – це цілеспрямовані процеси виготовлення виробу: від виникнення ідеї до повної її реалізації. Їх виконання передбачає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Для досягнення успіху у проектній діяльності необхідно мати певні знання і вміння. І їх набувати ми розпочнемо уже сьогодні.
На етапі проектування важливим чинником, що впливає на успішне розв’язання проблеми, є метод проектування з яким ви будете працювати. Сьогодні ми з вами розглянемо, ще один метод, який використовується передусім тоді, коли необхідно покращити, модернізувати будь – який технічний об’єкт (виріб). Слайд 9
Сутність методу полягає в перенесенні властивостей (ознак) випадково обраних явищ та об’єктів на предмет, який проектується. Його називають фокальним, оскільки він знаходиться у центрі уваги (фокусі), внаслідок чого отримують незвичні поєднання, котрі дають змогу подолати психологічну інерцію.
Автором названого методу є американець Чарльз Вайтинг (США) запропонував у 1953 році. Розглянемо приклад, що ілюструє, як відбувається конструювання технологічного об’єкту, який удосконалюється.
Необхідно удосконалити або розробити нову конструкцію дитячого стільчика. Обираємо навмання з будь-якої книги, словника чи статті кілька випадкових слів (можна навіть це зробити із закритими очима, тикнувши навмання пальцем у сторінку декілька разів). Припустимо, що після вибору ми обрали слова: стіл, праска, машина, кіт.
Тепер необхідно визначити властивості випадкових предметів і вибрати ті з них, що можуть бути приєднані до фокального об’єкту. Цей процес можливо здійснити, використавши для зручності схему, подану нижче.
Схема
Стільчик – фокальний об’єкт
Стіл |
Праска |
Машина |
Кіт |
дерев’яний |
гаряча |
має колеса |
пухнастий |
металевий |
електрична |
має двигун |
нявкає |
складаний |
важка |
має кузов |
має скелет |
письмовий |
паруюча |
саморухома |
ловить мишей |
Аналіз властивостей випадкових об’єктів дає змогу виділяти із них та зайві для даного фокального об’єкту. У цьому прикладі варіантами рішення можуть бути, наприклад, складаний стільчик, стільчик із коліщатами, стільчик оббитий м’яким хутром, стільчик саморухомий. Слайд 10
Не обов’язково, щоб усі обрані об’єкти, якимось чином підходили до об’єкту, що удосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Після вибору оптимального варіанту загального рішення, загальної ідеї конструкції необхідна подальша, суто конструкторська робота з розробки технологічної документації, створення та випробування експериментального зразку, тощо.
Послідовність застосування методу фокальних об’єктів:
Слід зазначити, що метод фокальних об’єктів більше підходить у тих випадках, коли необхідно модернізувати, вдосконалити вже існуючи об’єкт або подати нову ідею, певний напрямок у розвитку технічної думки. Цей метод не дає сто відсоткового розв’язання певної конструкторської або винахідницької задачі.
Підготовча стадія передбачає виявлення і аналіз проблеми. Для цього проводяться міні-маркетингові дослідження – збирання, опрацювання й аналіз інформації.
Графічні зображення в проектуванні.
Демонструю графічні зображення предмета: технічний малюнок, художній малюнок, ескіз.
Бесіда: що спільного і відмінного у цих зображеннях?
Корегую, доповнюю думки учнів , знайомлю з термінами «технічний малюнок», «художній малюнок», «ескіз», «кресленик», «масштаб».
Фронтальне опитування:
Сконструювати форму власного виробу. Виконати ескіз кухонної дощечки.
Перелік необхідного обладнання, інструментів, пристосувань, матеріалів, їхнє розміщення на робочому місці (за зонами).
Рефлексія:
Аналіз кращих робіт учнів.
Мотивація оцінок.
Контроль за прибиранням робочих місць
Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання)