Тема уроку: Урок контролю навчальних досягнень учнів із теми: «Виникнення та становлення Русі-України» Мета:
Освітня мета: систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів з даної теми, визначити рівень засвоєння учнями знань за темою.
Розвиваюча мета: розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце і значення в історичному процесі.
Виховна мета: виховувати зацікавленість історією, виховувати повагу до історії України. Навчально-методичне забезпечення:підручник, робочий зошит,додаткова література, карта «Русь-Україна ІХ-ХІ ст.», паперові сувої із завданнями, портрети князів.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань
Форма проведення: історичнагра з елементами індивідуальної та групової роботи Хід уроку:
Етап орієнтації. Мотивація запланованої діяльності, позитивну настанову на роботу;орієнтація учнів щодо місця даного заняття в курсі, розділі, темі.
Етап визначення мети. Визначення на уроці разом з учнями особистісно значущої мети здійснення діяльності. Визначення показників досягнення мети.
Етап проектування: Залучення учнів до виконання випереджальних завдань, підготовки повідомлень, рефератів
Етап організації виконання плану діяльності:
1.1. Привітання Ось і дзвінок пролунав, Навчання час настав!
Сьогодні ми з вами помандруємо в далеке минуле, спробуємо на власні очі побачити сиву давнину. Говорять, що машини часу не існує та я гадаю, що наші думки та уява здатні переноситися з однієї епохи в іншу. То ж давайте на хвилиночку заплющимо очі і поринемо у ті далекі часи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Загадкова дорога історії провела нас крізь віки в історію держави Русь-Україна. Сьогодні наше завдання – перевірити рівень засвоєння знань за темою.
Кожен з вас отримав оцінювальний лист в якому ви зможете фіксувати свої досягнення протягом уроку.
Оцінювальний лист
Прізвище, ім’я учня |
Самооцінка |
Оцінка за комп’ютерне тестування |
Оцінка за роботу в групі |
|
|
|
|
|
|
Сьогодні на уроці у вас буде можливість відчути себе справжніми істориками - науковцями. Протягом 45 хвилин ми будемо досліджувати, займатися науковим і творчим пошуком, аналізувати та співставляти.
3.1. Представлення теми і мети
3.2. Визначення рівня навчальних досягнень
Завдання 1. Реставрація документа. Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.
« … коли ж …жили одноосібно й володіли родами своїми, то було між них … брати:одному…, а другому…а третьому, і…Зробили вони…і на честь брата їх…І був довкола города…великий і ловили вони тут звірину. Були ж вони мужами мудрими і тямущими і називалися…»
Завдання 2. Підготувати історичний портрет
Ø князя Кия ØАскольда та Діра
Завдання 1. Реставрація документа. Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.
«… Аскольд же й … прийшли. І вискочили всі інші вої з човнів, і мовив…Аскольдові й
… «Ви оба не є ні князі, ні роду княжого. І тут винесли … А се…» Завдання 2. Підготувати історичний портрет
Øкнязя Олега
Øкнязя Ігоря
Завдання 1. Реставрація документа. Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.
« Лише малого я у вас прошу дайте мені од двора по … …і по три…
…ж раді були цьому…Зібрали й послали …»
Завдання 2. Підготувати історичний портрет княгині Ольги
Завдання 1. Реставрація документа. Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.
«Ти, …, чужої землі … і бережеш, а своєї можеш …Бо трохи не взяли … нас…»
Завдання 2. Підготувати історичний портрет князя Святослава
Щось не хочеться сидіти, Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись
і сусіду посміхнись!
Руки вгору, руки вбоки. Вище руки підніміть. Плесніть, діти, кілька раз, За роботу, все гаразд.
Оголошуються правила гри. Система оцінювання – за кожну правильну відповідь команда одержує один жетон. Переможцем стає та команда, у якої найбільша кількість жетонів. За порушення дисципліни знімається один жетон.
І тур. Хронологічна розминка. Дерево дат Назвіть дати.
1. Велике розселення слов’ян (V- VІІ ст.)
2. Заснування міста Києва (кінець V ст.)
3. Князь Аскольд здійснив похід на Візантію (860 р.)
4. Загинув Аскольд (882 р.)
5. Олег став київським князем (882 р.)
6. Ігор став київським князем (912 р.).
7. Повстання древлян (945 р.)
8. Ольга заступила на престол (945 р.)
9. Загибель Святослава (972 р.).
ІІ тур. Держава Русь-Україна на настінній карті Команди отримують завдання на картках під номерами, відповідають по черзі.
ІІІ тур. Реставрація документу. Конкурс капітанів
Презентація роботи груп
Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.
« … коли ж поляни…жили одноосібно й володіли родами своїми, то було між них … три брати:одному ім’я Кий…, а другому Щек…а третьому Хорив, і сестра їх Либідь…Зробили вони городок…і на честь брата їх найстаршого назвали Києвом …І був довкола города…великий і ловили вони тут звірину. Були ж вони мужами мудрими і тямущими і називалися полянами…»
«… Аскольд же й Дір … прийшли. І вискочили всі інші вої з човнів, і мовив
Олег…Аскольдові й Дірові… «Ви оба не є ні князі, ні роду княжого. І тут винесли Ігоря… А се – син Рюриків…»
« Лише малого я у вас прошу дайте мені од двора по три голуба… …і по три…горобці Деревляни…ж раді були цьому. Зібрали й послали …» Група 4
«Ти, княже…, чужої землі шукаєш… і бережеш, а своєї можеш позбутися…Бо трохи не взяли печеніги… нас і неньку твою і дітей…»
ІVтур Упізнай князя
1. У літописних джерелах він згадується як найвпливовіший і наймогутніший правитель,.. візантійські хроністи називали його «прегордий каган» (Аскольд)
2. Походив з династії Рюриковичів, був убитий древлянами? (Ігор).
3. Вона першою впорядкувала час і місце збирання данини. Сувора й мудра, під час хрещення прийняла ім’я Олена? (Ольга).
4. Кого з київських князів історик М.Грушевський назвав « першим запорожцем на київському престолі»? (Святослава).
Vтур Міцний ланцюжок історичних термінів
Команди по черзі пояснюють суть поняття. Якщо гравець виконує завдання – залишається сидіти, не виконує – встає, тобто ланцюжок «рветься».
Терміни для команд: дружина – військо князя, князь - глава держави, полюддя- збирання данини, погости – місця збору данини, реформи – зміна,
нововведення,перебудова, літопис – хронологічнопослідовний запис історичних подій, віче – народні збори, натуральне господарство.
VІтур Парад портретів
Презентація роботи груп за творчими завданнями
Група 1
Історичний портрет
Ø князя Кия
Ø Аскольда та Діра Група 2
Історичний портрет
Ø князя Олега
Ø князя Ігоря
Група 3
Історичний портрет княгині Ольги
Група 4
Історичний портрет князя Святослав
V. Підведення підсумків Одним-двома реченнями відповісти на запитання.
1) Про що нове ви дізналися на уроці?
2) Що вам особливо сподобалося під час уроку? Чому? 3)Що не сподобалося? Чому?
VІ. Домашнє завдання
1. Повторити вивчений матеріал з теми «Виникнення та становлення Русі-України».
2. Достатній рівень - Написати твір-мініатюру або заповнити сторінку фейсбук на тему « Русь-Україна».
3. Високий рівень - Скласти вірші про київських князів.