Тема. Кожен гриб у руки беруть, та не кожен до кошика кладуть.
Гриби в природі. Значення грибів.
Мета. Формувати в учнів поняття „гриби”. Ознайомити учнів з найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, з їх значенням у довкіллі. Розвивати вміння порівнювати, робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Плакат „ Гриби”, малюнки грибів, маски, завдання на комп’ютерах.
Хід уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1) Вчитель заходить до класу з кошиком. У кошику лежать завдання до наступної роботи в групах, ніж, малюнки деяких грибів, булочка, булочка із цвіллю.
- Вас, певно, здивувало те, що я прийшла на урок з кошиком. Справа в тім, що я вчора подумала:
- Піду-но я в ліс. Можливо, щось корисне та смачне там знайду. Але не встигла я походити по лісу, як зустріла білочку. А вона мені дала кошик з подарунками і попросила віднести до класу. Сказала, що все, що є в кошику, стане нам у пригоді. Хочете побачити, що тут є?
- Ну, що ж подивимось… Якийсь плакат. (Розгортає).
- Та це ж ребус! Якесь слово зашифроване.(Діти розгадують).
Г (малюнок риб – слово «риби»)
ІІІ Повідомлення теми і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
( Вчитель відкриває плакат. Але там зображено: квітку, ведмедя, синичку, крокодила).
- Можливо, підручник дасть нам відповідь на це запитання? ( Читання статті (ст.150), 1 абзац).
- Отже, гриби – це окремий вид живих організмів.
( Прикріплює грибочка біля малюнків різних грибів).
( Учні називають спільні ознаки, а вчитель прикріплює слова на дошці: народжуються, дихають. живляться, ростуть, розмножуються, відмирають).
-- Отже, це живі організми.
- А гриби належать до живих організмів? Доведіть (Вони теж народжуються, дихають. живляться, ростуть, розмножуються, відмирають )
Отже, гриби - теж належать до живих організмів.
- В світі налічується понад 100 тисяч видів грибів. Існує навіть наука, що займається вивченням грибів. Ця наука називається „ мікологія”, а вчених називають мікологами. Уявіть себе вченими-мікологами, утворіть групи і будемо досліджувати гриби.
- Білочка вам передала свої завдання. Коли ви їх виконаєте, то довідаєтесь багато цікавого про гриби і захистите свої міні-проекти.( 2 групи учнів опрацьовують надану їм літературу, готуючись до захисту. Одна група працює за комп’ютерами: складають малюнки грибів з розрізнених частинок, теж готуються до захисту).
а) Виступи груп:
1 група розповідає про боровика.
- Кожний гриб у лісі має своє місце. Це боровик. Він добре росте на схилах лісових ярів, узліссях, під ялинами та соснами.
- Якщо ви знайшли білий гриб, не поспішайте. А шукайте поряд другий, третій.
- М’якоть у цього гриба цукрово-біла. Через це він має ще одну назву – білий гриб.
- Білий гриб-боровик,
він до свого бору звик.
Грибника злякався – в глицю заховався.
Ні очей, ні вушок – сам лиш капелюшок!
2 група розповідає про маслюка.
- Цього гриба (показ малюнка) називають маслюк. Ростуть маслюки уздовж лісових доріг, серед низенької травички.
- Ці грибочки дуже добрі для споживання. Поки маленькі, вони схожі на клубочки.
- Поверхня в них мокрувато-липкувата, тому завжди до них щось прилипне – то травинка, то сухий листочок.
3 група
Виступи учнів, котрі працювали за комп’ютерами.
- Вашій увазі пропонуємо складені нами малюнки грибів мішаного лісу. А в мішаних лісах їх найбільше.
- Це підберезник. Він так названий за місцем, де росте – під березами. Звичайно, ці гриби можна зустріти і в інших місцях. В народі їх називають «бабки». При сушінні ці гриби чорніють. Тому вони мають ще одну назву – чорний гриб.
- Це підосиновик. Такі гриби ростуть тільки під осиками, тому так і називаються. А в народі ще їх називають красноголовцями.
- Це дубовик. Його назвали так тому, що він росте під дубами в дібровах.
- Ось опеньки – ніжки тоненькі. І на пні, і коло пня їх велика є рідня. Ростуть ці грибочки купками біля пеньків, старих повалених дерев.
- А це лисички – жовті личка, ростом зовсім невеличкі. Вони такі жовтенькі, схожі на лисичку.
- Ось такий гриб називають рижик, бо він рижого кольору.
5. Розповідь вчителя про різноманітність грибів.
Вчитель демонструє малюнки грибів ( їжовик, козоріжки, часничник).
- Чому ці гриби так називають?
- Чи можна ці гриби їсти? Отже, як ми їх назвемо? Так, це їстівні гриби.
- А що ще спільне в цих грибів? Про це прочитайте в підручнику
на ст.151( 2 абзац).
6. Будова гриба.
- Після роботи з підручником учні розповідають, що в даних грибів однакова будова. На дошку прикріплюється схема будови гриба:
ШАПИНКА
НІЖКА
ГРИБНИЦЯ
7. Робота в зошитах. Учні заповнюють схему «Будова грибів».
8.Розповідь про розмноження грибів.
- А що головне у грибів?
- Всі органи важливі. Але за допомогою грибниці гриби розмножуються. Якщо пошкодилась грибниця, то гриб рости не буде. А ще гриби розмножуються за допомогою спор – малесеньких частинок. Наприклад, у шампіньйона під шапинкою дозріває до 160 мільйонів спор.
9. Гриби – паразити.
- Щоб рости, гриби мають чимось живитись.
- Чим вони живляться, як ви думаєте?
- Гриби поселяються на рештках рослин, тварин і висмоктують з них поживні речовини. Якби гриби не поїдали, не переробляли різноманітні мертві тіла, вся земля була б вкрита падаллю. Тому гриби ще називають «санітарами природи».
На жаль, гриби можуть поселятися і на живих організмах, висмоктуючи з них потрібні їм речовини. Тоді рослина, тварина чи навіть людина хворіють.
10. Робота з прислів’ям.
- Доповнити прислів’я. Чому так кажуть?
КОЖЕН ГРИБ У РУКИ БЕРУТЬ, ТА …
(НЕ КОЖЕН ДО КОШИКА КЛАДУТЬ)
11. Захист проекту « Мухомор » ( учні групи 4).
- Мухомор – отруйний гриб. Він гарний. Має яскраво-червону з білими крапинками шапочку. Але від нього гинуть мухи та інші комахи. Діє отрута цього гриба і на людину.
- Погляньте, хтось відкусив мухомора і, мабуть, отруївся. Кого ж могла спіткати така біда? ( Учні пропонують різні версії).
- Діти хочу вам повідомити, що не для всіх мухомори є отруйними. Деякі тварини, наприклад, лосі та сороки, мухоморами лікуються. Отруту мухоморів використовують навіть люди для виготовлення деяких ліків.
13. Розповідь про інші види отруйних грибів.
- На який гриб схожий цей? ( Вчитель демонструє малюнок сатанинського гриба).
- Так, на білого гриба ( Вчитель демонструє малюнок). Але це не боровик, а сатанинський гриб, чортів гриб. Проте ці гриби неважко розрізнити. Білі гриби на зрізі залишаються білими. А сатанинський при надломі червоніє і навіть синіє.
14. Робота за малюнками підручника.
- На сторінці 152 знайдіть малюнки грибів.
- Під яким номером знаходиться мухомор, чортів гриб?
- А от під грибом № 6 можна написати: «Обережно – смерть!».
Це бліда поганка. Ніщо на цей гриб не діє: вари його, суши його, маринуй – він залишається отруйним.
- На останньому малюнку ви бачите опеньки несправжні. Порівняйте, чим вони відрізняються від справжніх? ( В несправжніх шапинки яскраві, вогняно-червоні, жовті. А справжні опеньки забарвлені більш скромно: світло-коричневі, буруваті).
- Чи ці гриби можна їсти? Звичайно, ні! Це ОТРУЙНІ ГРИБИ.
15. Робота з підручником.
Самостійне читання статті «Отруйні гриби»( ст. 152).
16. Перевірка сприймання тексту.
- Що нового довідались?
- Дійсно, гриби накопичують з ґрунту та повітря шкідливі речовини. Тому навіть їстівні гриби, що виросли на смітниках, обабіч доріг, в зонах радіоактивного забруднення, збирати не можна.
17. Демонстрація відео презентації «Гриби» по комп’ютеру. Перегляд супроводжується читанням вірша-загадки.
Підберезовик назвався,
Загорів, дивіться, як.
У руденьку шапку вбрався.
Мене можна брати?
Я такий красноголовий!
Шапочка горить, як мак.
І на смак я теж чудовий.
Ви мене візьмете?
На моїй чудовій шляпці
Білі цяточки ясні.
Я красивий, мов у казці.
Мене хочете ви?
Ми – коричневі маслята.
Шапочки блищать, мов лак.
Йдіть сюди мерщій, хлоп’ята.
Нас візьмете в кошик?
Я родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть мене бліда поганка.
Я подобаюсь вам?
Ми - жовтесенькі сестрички.
Любить нас поїсти всяк.
Бо грибочки ми – лисички.
Ви збираєте нас?
На пеньках в осінню пору
Ми ростемо так і сяк.
Ми – опеньки, лізем вгору.
Заберете ви нас?
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І мене всі хвалять дуже.
Справді, я – найкращий?
18. Розповідь про гриби-паразити.
а)- Але чи всі гриби мають шапинку?
- Ось на малюнку ви бачите кукурудзу. Чи здорова ця рослина? Чому?
- Такі гриби називаються сажкові гриби. Це гриби-паразити, бо вони, поселяючись на рослинах, забирають поживні речовини, не даючи нічого взамін.
б) Вчитель демонструє малюнки грибів-паразитів на деревах ( березова чага та інші).
в) - Ми забули про білчині подарунки.( Вчитель виймає булочку).
- Для чого ж білка передала нам булочку?
- Що потрібно, щоб спекти булочку? (дріжджі)
- Дріжджі – це теж гриби. Вони викликають утворення пухирців вуглекислого газу, які збільшують тісто в об’ємі, роблячи хліб більш пухким. А ще дріжджі покращують перетравлення хліба у шлунку.
г) Вчитель виймає ще одну булочку, але з цвіллю.
- Цвіль – це теж гриби. Ще в ХІХ ст. вченими було відкрито новий вид лікарських речовин, утворених із плісняви та цвілі. Ці ліки утворені з мікроскопіпічних грибів роду пеніціліум. По сьогоднішній день широко використовується лікарський препарат, який так і називається «пеніцилін».
19.Різноманітність форм грибів.
- Чи можемо дріжджі та цвіль назвати шапинковими грибами? Чому?
- Отже, існує безліч форм грибів, не схожих одна на одну. Особливий вид грибів використовують навіть для виготовлення сиру. Такі гриби надають сиру особливого аромату.
20. Значення грибів. Робота в парах.
- Ми багато говорили про гриби. Зараз, працюючи в парах, ви складете з розрізнених слів речення і тоді ми дізнаємось, яке значення мають гриби в природі.
Учні складають такі повідомлення:
1. Гриби є кормом для деяких тварин. ( Білка заготовляє до 2 тисяч грибів. На запас заготовляють гриби і борсуки. Вони сушать їх, розклавши на пеньках або повалених деревах.)
21. Бережливе ставлення до грибів.
- Що ще в кошику приготувала нам білочка? ( Вчитель дістає ножа ) А для чого ніж? (Гриби слід зрізати, щоб не пошкодити грибницю)
V Підсумок уроку.
а) - Урок наш підходить до завершення.
- Якими словами та поняттями поповнився ваш інтелектуальний кошик?
- Яку роботу ви хотіли б виконати ще раз?
- Вас, певно, здивувало на початку уроку те, що зараз рання весна, а я зібралась в ліс по гриби. Але я їх знайшла!(Дістає з кошика малюнки) Це гриби-підсніжники або ще називають їх сморчки звичайні. А це ось опеньки зимові.
б) Демонстрація вчителем книг, які можна використати при підготовці до уроку.
VІ Домашнє завдання.
1 рівень. Прочитати статтю в підручнику.
2 рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті.
3рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті. Підібрати прислів’я про гриби.
4 рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті. Підготувати додаткові повідомлення про гриби.
ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ
Два грибочки
(Казка)
Ось два грибки з-під колючок
з’явилися в ліску.
Один із них – це Маслючок
в блискучім ковпаку,
а другий – хоч маленький ще –
та справжній Білий гриб!
Ласкаве сонечко пече,
Минає кілька діб, -
грибки міцнішають щодня,
тугі, як колобок.
Вже кожен з них не маленя,
а підліток грибок.
От раз почули два грибки –
в траві під ялівцем
якісь заброди – слимаки
змовляються тихцем:
мовляв де сосни та дуби –
для нас пожива є.
Там оселилися гриби,
і щогодини, щодоби
все більше їх стає...
всіх родичів своїх,
на рід грибний нападемо
і переможем їх!
Сказали так і подались
без зайвих балачок...
Затрясся мов з осики лист,
злякався Маслючок:
Забираймось в колючки!.. –
Страшні ці хижаки?!
Нам поспішити зараз слід
у ліс, в найглибший глиб,
і попередити весь наш рід! –
промовив Білий гриб.
Маслюк заскиглив. – Ох!
Ти ж на одній нозі впадеш!
Ховайся краще в мох!
Та Білий гриб відмовив: - Ні!
Я все одно піду!
Піду до нашої рідні
і відведу біду!
Зирнув навколо молодець
і прутика знайшов,
зробив із нього кострець,
підперся – і пішов!
Прямцем, між сосон і дубків
уперто диб та диб!..
І от придибав до грибків
сміливий Білий гриб.
Зняли грибочки плач та крик,
страшну почувши вість.
ніхто ще нас не їсть!
До вітерця звернувся він:
нехай збирають свій загін
і допоможуть нам!
Тим часом військо слимаків
вже здалека повзе,
повзе між квітів і пеньків
і все псує й гризе...
Загін птахів не ждав, не спав –
полинув навмання,
на ворогів, як хмара, впав
і знищив їх до пня!
Гриби зраділи! Кожен звав
героєм молодцем
того, хто рід свій врятував,
підпершись костурцем.
А Маслючок – страхополох
почув веселий крик
і заховавсь ще глибше в мох,
бо сором дуже пік.
Н. Забіла.