Урок "Кожен гриб у руки беруть, та не кожен до кошика кладуть. Гриби в природі. Значення грибів."

Про матеріал
Методи, прийоми та форми роботи на уроці сприяють формуванню в учнів поняття „гриби”. Здобувачі освіти ознайомлюються з найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, з їх значенням у довкіллі. В процесі роботи в школярів розвиваються вміння порівнювати, робити висновки. Урок сприяє виховуванню бережливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

 Тема.  Кожен гриб у руки беруть, та не кожен до кошика кладуть.

  Гриби в природі. Значення грибів.

Мета. Формувати в учнів поняття „гриби”. Ознайомити учнів з найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, з їх значенням у довкіллі. Розвивати вміння порівнювати, робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Плакат „ Гриби”, малюнки грибів, маски,    завдання на         комп’ютерах.

 

Хід уроку

  1.  Організація учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1) Вчитель заходить до класу з кошиком. У кошику лежать завдання до наступної роботи в групах, ніж, малюнки деяких грибів, булочка, булочка із цвіллю.

-    Вас, певно, здивувало те, що я прийшла на урок з кошиком. Справа в тім, що я вчора подумала:

 - Піду-но я в ліс. Можливо, щось корисне та смачне там знайду.  Але не встигла я походити по лісу, як зустріла білочку. А вона мені дала кошик з подарунками і попросила віднести до класу. Сказала, що все, що є в кошику, стане нам у пригоді. Хочете побачити, що тут є?

 - Ну, що ж подивимось… Якийсь плакат. (Розгортає).

- Та це ж ребус! Якесь слово зашифроване.(Діти розгадують).

  Г       (малюнок риб – слово «риби»)

  • Про що хотіла довідатись білка?(Вчитель виймає з кошика вирізаного з паперу  гриба).
  •                   Для чого їй потрібно мати знання про гриби?

ІІІ  Повідомлення теми  і завдань уроку.

  • Отже, про що ми будемо сьогодні на уроці вести розмову?
  •  Для чого це нам потрібно?
  •                   Що ви хочете довідатись про гриби?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Бесіда „Гриби – окремий вид живих організмів”.
  • Розпочнемо нашу подорож у царство грибів.

( Вчитель відкриває плакат. Але там зображено: квітку, ведмедя, синичку, крокодила).

  • Але що це? Ми хотіли потрапити у царство грибів, а це - не гриби.
  •  Куди ж ми віднесемо гриба. Може до звірів?
  • Чому, ні?
  • Може, гриб – це квітка? Чому, ні?
  1. Робота з підручником.

- Можливо, підручник дасть нам відповідь на це запитання? ( Читання статті (ст.150), 1 абзац).

- Отже, гриби – це окремий вид живих організмів.

( Прикріплює грибочка біля малюнків різних грибів).

 

  1. Дослідження належності гриба до живої природи.
  • Погляньте на всі ці малюнки (звірі, птахи, квіти, дерева, гриби ).
  • Що спільне в цих предметів?

( Учні  називають спільні ознаки, а вчитель прикріплює слова на дошці: народжуються, дихають. живляться, ростуть, розмножуються, відмирають).

-- Отже, це живі організми.

- А гриби належать до живих організмів? Доведіть (Вони теж народжуються, дихають. живляться, ростуть, розмножуються, відмирають )

Отже,  гриби - теж належать до живих організмів.

- В світі налічується понад 100 тисяч видів грибів. Існує навіть наука, що займається вивченням грибів. Ця наука називається „ мікологія”, а вчених називають мікологами. Уявіть себе вченими-мікологами, утворіть групи і будемо досліджувати гриби.

 

  1. Робота в групах. Виконання завдань за комп’ютерами.

- Білочка вам передала свої завдання. Коли ви їх виконаєте, то довідаєтесь багато цікавого про гриби і захистите свої міні-проекти.( 2 групи учнів опрацьовують надану їм літературу, готуючись до захисту. Одна група  працює за комп’ютерами: складають малюнки грибів з розрізнених частинок, теж готуються до захисту).

а) Виступи груп:

1 група розповідає про боровика.

- Кожний гриб у лісі має своє місце. Це боровик. Він добре росте на схилах лісових ярів, узліссях, під ялинами та соснами.

- Якщо ви знайшли білий гриб, не поспішайте. А шукайте поряд другий, третій.

- М’якоть у цього гриба цукрово-біла. Через це він має ще одну назву – білий гриб.

- Білий гриб-боровик,

він до свого бору звик.

Грибника злякався – в глицю заховався.

Ні очей, ні вушок – сам лиш капелюшок!

 

2 група розповідає про маслюка.

- Цього гриба (показ малюнка) називають маслюк. Ростуть маслюки уздовж лісових доріг, серед низенької травички.

- Ці грибочки дуже добрі для споживання. Поки маленькі, вони схожі на клубочки.

- Поверхня в них мокрувато-липкувата, тому завжди до них щось прилипне – то травинка, то сухий листочок.

 

3 група

Виступи учнів, котрі працювали за комп’ютерами.

- Вашій увазі пропонуємо складені нами малюнки грибів мішаного лісу. А в мішаних лісах їх найбільше.

- Це підберезник. Він так названий за місцем, де росте – під березами. Звичайно, ці гриби можна зустріти і в інших місцях. В народі їх називають «бабки». При сушінні ці гриби чорніють. Тому вони мають ще одну назву – чорний гриб.

- Це підосиновик. Такі гриби ростуть тільки під осиками, тому так і називаються. А в народі ще їх називають красноголовцями.

- Це дубовик. Його назвали так тому, що він росте під дубами в дібровах.

- Ось опеньки – ніжки тоненькі. І на пні, і коло пня їх велика є рідня. Ростуть ці грибочки купками біля пеньків, старих повалених дерев.

- А це лисички – жовті личка, ростом зовсім невеличкі. Вони такі жовтенькі, схожі на лисичку.

 - Ось такий гриб називають рижик, бо він рижого кольору.

5. Розповідь  вчителя про різноманітність грибів.

 Вчитель демонструє малюнки грибів ( їжовик, козоріжки, часничник).

- Чому ці гриби так називають?

- Чи можна ці гриби їсти? Отже, як ми їх назвемо? Так, це їстівні гриби.

- А що ще спільне в цих грибів? Про це прочитайте в підручнику

на ст.151( 2 абзац).

6. Будова гриба.

- Після роботи з підручником учні розповідають, що в даних грибів однакова будова. На дошку прикріплюється схема будови гриба:

                          ШАПИНКА

                          НІЖКА

                          ГРИБНИЦЯ

  • Такі гриби називаються ШАПИНКОВІ.
  • Поміркуйте, чому їх так називають?

7.  Робота в зошитах. Учні заповнюють схему «Будова грибів».

8.Розповідь про розмноження грибів.

- А що головне у грибів?

- Всі органи важливі. Але за допомогою грибниці гриби розмножуються. Якщо пошкодилась грибниця, то гриб рости не буде. А ще гриби розмножуються за допомогою спор – малесеньких частинок. Наприклад, у шампіньйона під шапинкою дозріває до 160 мільйонів спор.

9.  Гриби – паразити.

- Щоб рости,  гриби мають чимось живитись.

-  Чим вони живляться, як ви думаєте?

- Гриби поселяються на рештках рослин, тварин і висмоктують з них поживні речовини. Якби гриби не поїдали, не переробляли різноманітні мертві тіла, вся земля була б вкрита падаллю. Тому гриби ще називають «санітарами природи».

 На жаль,  гриби можуть поселятися і на живих організмах, висмоктуючи з них потрібні їм речовини. Тоді рослина, тварина чи навіть людина хворіють.

10.  Робота з прислів’ям.

- Доповнити прислів’я.  Чому так кажуть?

КОЖЕН ГРИБ У РУКИ БЕРУТЬ, ТА …

(НЕ КОЖЕН ДО КОШИКА КЛАДУТЬ)

11.  Захист проекту « Мухомор » ( учні групи 4).

- Мухомор – отруйний гриб. Він гарний. Має яскраво-червону з білими крапинками шапочку. Але від нього гинуть мухи та інші комахи. Діє отрута цього гриба і на людину.

  1.          Створення проблемної ситуації. (Вчитель виймає з кошика мухомора (вирізаний з паперу), але шапинка в нього над’їжена)

- Погляньте, хтось відкусив мухомора і, мабуть, отруївся. Кого ж могла спіткати така біда? ( Учні пропонують різні версії).

    - Діти хочу вам повідомити, що не для всіх мухомори є отруйними. Деякі тварини, наприклад, лосі та сороки, мухоморами лікуються. Отруту мухоморів використовують навіть люди для виготовлення деяких ліків.

13. Розповідь про інші види отруйних грибів.

- На  який гриб схожий цей?  ( Вчитель демонструє малюнок сатанинського гриба).

-  Так, на  білого гриба ( Вчитель демонструє малюнок). Але це не боровик, а сатанинський гриб, чортів гриб. Проте ці гриби неважко розрізнити. Білі гриби на зрізі залишаються білими. А сатанинський при надломі червоніє і навіть синіє.

14.  Робота за малюнками підручника.

- На сторінці 152  знайдіть малюнки грибів.

- Під яким номером знаходиться мухомор, чортів гриб?

- А от під грибом № 6 можна написати: «Обережно – смерть!».

Це бліда поганка. Ніщо на цей гриб  не діє: вари його, суши його, маринуй – він залишається отруйним.

- На останньому малюнку ви бачите опеньки несправжні. Порівняйте, чим вони відрізняються від справжніх? ( В несправжніх шапинки яскраві, вогняно-червоні, жовті. А справжні опеньки забарвлені більш скромно: світло-коричневі, буруваті).

- Чи ці гриби можна їсти? Звичайно, ні! Це  ОТРУЙНІ ГРИБИ.

 

15. Робота з підручником.

Самостійне читання статті «Отруйні гриби»( ст. 152).

16. Перевірка сприймання тексту.

- Що нового довідались?

- Дійсно, гриби накопичують з ґрунту та повітря шкідливі речовини. Тому навіть їстівні гриби, що виросли на смітниках, обабіч доріг, в зонах радіоактивного забруднення, збирати не можна.

17.  Демонстрація відео презентації  «Гриби» по комп’ютеру. Перегляд супроводжується читанням вірша-загадки.

Підберезовик назвався,

Загорів, дивіться, як.

У руденьку шапку вбрався.

Мене можна брати?

Я такий красноголовий!

Шапочка горить, як мак.

І на смак я теж чудовий.

Ви мене візьмете?

На моїй чудовій шляпці

Білі цяточки ясні.

Я красивий, мов у казці.

Мене хочете ви?

Ми – коричневі маслята.

Шапочки блищать, мов лак.

Йдіть сюди мерщій, хлоп’ята.

Нас візьмете в кошик?

Я родилась  на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть мене бліда поганка.

Я подобаюсь вам?

Ми -  жовтесенькі сестрички.

Любить нас поїсти всяк.

Бо грибочки ми – лисички.

Ви збираєте нас?

На пеньках в осінню пору

Ми ростемо так і сяк.

Ми – опеньки, лізем вгору.

Заберете ви нас?

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І мене всі хвалять дуже.

Справді, я – найкращий?

18. Розповідь про гриби-паразити.

а)- Але чи всі гриби мають шапинку?

- Ось на малюнку ви бачите кукурудзу. Чи здорова ця рослина? Чому?

- Такі гриби називаються сажкові гриби. Це гриби-паразити, бо вони, поселяючись на рослинах, забирають поживні речовини, не  даючи нічого взамін.

б) Вчитель демонструє малюнки грибів-паразитів на деревах  ( березова чага та інші).

в) - Ми забули про білчині подарунки.( Вчитель виймає булочку).

- Для чого ж білка передала нам булочку?

- Що потрібно, щоб спекти булочку? (дріжджі)

- Дріжджі – це теж гриби. Вони викликають утворення пухирців вуглекислого газу, які збільшують тісто в об’ємі, роблячи хліб більш пухким. А ще дріжджі покращують перетравлення хліба у шлунку.

г)  Вчитель виймає ще одну булочку, але з цвіллю.

 - Цвіль – це теж гриби. Ще в ХІХ ст. вченими було відкрито новий вид лікарських речовин, утворених із плісняви та цвілі. Ці ліки утворені з мікроскопіпічних грибів роду пеніціліум. По сьогоднішній день широко використовується лікарський препарат, який так і називається «пеніцилін».

 

19.Різноманітність форм грибів.

- Чи можемо дріжджі та цвіль назвати шапинковими грибами? Чому?

-  Отже, існує безліч форм грибів, не схожих одна на одну. Особливий вид грибів використовують навіть для виготовлення сиру. Такі гриби надають сиру особливого аромату.

20. Значення грибів. Робота в парах.

- Ми багато говорили про гриби. Зараз, працюючи в парах, ви складете з розрізнених слів речення і тоді ми дізнаємось, яке значення мають гриби в природі.

Учні складають такі повідомлення:

1. Гриби є кормом для деяких тварин. ( Білка заготовляє до 2 тисяч грибів. На запас заготовляють гриби і борсуки. Вони сушать їх, розклавши на пеньках або повалених деревах.)

  1. Їстівні гриби – продукт харчування людей.
  2. Їз  цвільових  грибів виготовляють ліки.(пеніцілін)
  3. Дріжджі – для випікання хлібних виробів.
  4. Дріжджі – для виготовлення пива.
  5. Гриби – окраса лісів.
  6. Не їж гриби без дозволу дорослих.
  7. Не знаєш гриба – не бери в кошик.
  8. Гриби – санітари лісу.
  9. Гриби сприяють росте рослин. (печериці. сироїжки)
  10. Гриби знищують хвороботворні мікроби.
  11. Мінеральних речовин у грибах стільки, як у фруктах.
  12. У грибах розвиваються личинки комах.

21.  Бережливе ставлення до грибів.

- Що ще в кошику приготувала нам білочка? ( Вчитель дістає ножа ) А для чого ніж? (Гриби слід зрізати, щоб не пошкодити грибницю)

 

V Підсумок уроку.

а) - Урок наш підходить до завершення.

- Якими словами та поняттями поповнився ваш інтелектуальний кошик?

- Яку роботу ви хотіли б виконати ще раз?

- Вас, певно, здивувало на початку уроку те, що зараз рання весна, а я зібралась в ліс по гриби. Але я їх знайшла!(Дістає з кошика малюнки) Це гриби-підсніжники або ще називають їх сморчки звичайні. А це ось опеньки зимові.

б) Демонстрація вчителем книг, які можна використати при підготовці до уроку.

 Домашнє завдання.

 1 рівень. Прочитати статтю в підручнику.

2 рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті.

3рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті. Підібрати прислів’я про гриби.

4 рівень. Прочитати статтю в підручнику. Виконати завдання № 3 в зошиті. Підготувати додаткові повідомлення про гриби.

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ

Два грибочки

(Казка)

Ось два грибки з-під колючок

з’явилися в ліску.

Один із них – це Маслючок

в блискучім ковпаку,

 

а другий – хоч маленький ще –

та справжній Білий гриб!

Ласкаве сонечко пече,

Минає кілька діб, -

 

грибки міцнішають щодня,

тугі, як колобок.

Вже кожен з них не маленя,

а підліток грибок.

 

От раз почули два грибки –

в траві під ялівцем

якісь заброди – слимаки

змовляються тихцем:

 

мовляв де сосни та дуби –

для нас пожива є.

Там оселилися гриби,

і щогодини, щодоби

все більше їх стає...

  • Ходім негайно позвемо

всіх родичів своїх,

на рід грибний нападемо

і переможем їх!

 

Сказали так і подались

без зайвих балачок...

Затрясся мов з осики лист,

злякався Маслючок:

 

  • Біда! Ховаймось швидше, ох!

Забираймось в колючки!.. –

  • Хіба ж лише для нас двох

Страшні ці хижаки?!

 

Нам поспішити зараз слід

у ліс, в найглибший глиб,

і попередити весь наш рід! –

промовив Білий гриб.

 

  • Не можу! Й ти не можеш теж!

Маслюк заскиглив. – Ох!

Ти ж на одній нозі впадеш!

Ховайся краще в мох!

 

Та Білий гриб відмовив: - Ні!

Я все одно піду!

Піду до нашої рідні

і відведу біду!

 

Зирнув навколо молодець

і прутика знайшов,

зробив із нього кострець,

підперся – і пішов!

Прямцем, між сосон і дубків

уперто диб та диб!..

І от придибав до грибків

сміливий Білий гриб.

 

Зняли грибочки плач та крик,

страшну почувши вість.

  • Спокійно! – мовив Боровик, -

ніхто ще нас не їсть!

 

До вітерця звернувся він:

  • Лети, скажи пташкам –

нехай збирають свій загін

і допоможуть нам!

 

Тим часом військо слимаків

вже здалека повзе,

повзе між квітів і пеньків

і все псує й гризе...

 

Загін птахів не ждав, не спав –

полинув навмання,

на ворогів, як хмара, впав

і знищив їх  до пня!

 

Гриби зраділи! Кожен звав

героєм молодцем

того, хто рід свій врятував,

підпершись костурцем.

 

А Маслючок – страхополох

почув веселий крик

і заховавсь ще глибше в мох,

бо сором дуже пік.

Н. Забіла.

 

doc
Додав(-ла)
Стецюк Ніна
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку