Творче використання спадщини В.О.Сухомлинського. Екскурсія

Про матеріал

Ознайомити здобувачів освіти з прикметами та ознаками осені, вчити помічати їх в природі, розкрити походження назв місяців осені. Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення,пам'ять, увагу та спостережливість. Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливе ставлення до природи та до свого здоров' я.

Перегляд файлу

НОВООСОТСЬКА ФІЛІЯ КЗ «ОЛЕКСАНДРІВСЬКЕ НВО №1»

 

 

  

 

Екскурсія у природу

«Умій у звичайному побачити незвичайне»

 

 

 

ПІДГОТУВАЛА : ЗАГИНАЙКО О.А.

Тема . Екскурсія у природу «Умій у звичайному побачити незвичайне»
Мета :ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, вчити помічати їх в природі, розкрити походження назв місяців осені. Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення,пам‘ять, увагу та спостережливість. Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливее ставлення до природи та до свого здоров’ я.
Маршрут: шкільний парк.

Санітарно – гігієнічні вимоги: діти одягнені відповідно погодним умовам.

Інструктаж з техніки безпеки: ПДР,правила поведінки на природі.

Хід екскурсії

1.Ранкова зустріч  «Привітання».

-Доброго ранку!  Ми друзям бажаєм.
- Доброго ранку!  Всіх друзів вітаєм.
Доброго ранку тобі і мені.
Щирі слова нехай линутьрясні.
- Доброго ранку, ___________ (ім’я дитини)!
- Доброго ранку, _______________________!

(Під час привітання,діти по колу звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками.)

2.Постановка проблеми.

- Скажіть, чи хотілося б вам зараз одягнути купальні костюми і піти купатися та загорати?                                                                                                                   Розв'язання проблеми

- Чому ми не можемо цього зробити зараз? (холодно, сонце не гріє,вже не літо, т.д.)

- Діти, а ви помітили, як змінилася природа з того часу, як ви пішли до школи?

Розповідь учителя

Закрийте оченята і послухайте. Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе-голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.

(Під час розповіді учитель дістає  кошик з якого виглядають  калина, осіннє листя, квіти, гриби, чебрець)

І. Підготовкаучнів до екскурсії.
Вчитель проводить екскурсію у парку, заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні.

1.Визначення мети і завдань екскурсії.

- Сьогодні у нас незвичайний урок , ми вирушаємо на екскурсію.

- Мета нашої екскурсії- ознайомитись з прикметами та ознаками осені , навчитись у звичайному побачити незвичайне.

-Діти , зараз ми з вами вирушаємо в гості до матінки природи – в шкільний парк   .                                                                                                                             - Як приємно не поспішаючи побродити по парку, вдихаючи його смачний приємний запах. Погуляти по траві, почути пташині голоси, очами побачити різні фарби. На природі ми зміцнюємо своє здоров'я.

- А чому корисно для здоров'я здійснювати прогулянки в парк?

- А якщо людина вміє розуміти красу природи, він постарається не робити їй боляче. А щоб зберегти і не руйнувати її, потрібно знати ряд правил поведінки на природі. Давайте їх згадаємо.

1. Не рвати квіти.

2. Не шуміти в парку.

3. Не ламати гілки.

4. Не смітити.

5. Не руйнувати гнізда.

6. Допомагати птахам і тваринам де потрібно.

1.Повідомлення про погоду

- Тепер ми почуємо повідомлення чергових про погоду і вирушимо до парку.

II. Проведення екскурсії.
1.Евристична бесіда

Осінь фарби готувала, у відерця  наливала.
Змішувала, чаклувала, потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола стало різнокольоровим!

-Яка зараз пора року?

-Які  осінні місяці ви знаєте?

-Назвіть основні ознаки осені (зміна t, довгота дня,  опади у вигляді дощу та мокрого снігу, приморозки, іній, тумани, опадає листя)

-Сильніше чи слабкіше гріє сонце?                                                                                                -Змінився зовнішній вигляд парку порівняно з літом? Як?                                                                                -Як, за вашими спостереженнямизмінилася погода у нашій місцевості?                                         -Які прикмети осені ви знаєте?                                                                                                                                                                                          •Хмари йдуть низько - до дощу і холоду.                                                                                                       •Грім у вересні віщує теплу й довгу осінь.

•Осінній туман припадає до землі — буде сонячна днина, піднімається, утворюючи хмари — на дощ.                                                                                                                                                                   •Багато павутиння — на довгу суху осінь.                                                                                                                     •Калина достигла, а листя на ній зелене — осінь буде тепла. Осінній іній — на суху й сонячну погоду.                                                                                                                                                          •Восени листопад швидко минув — чекай суворої зими.                                                                                          •Горобина вродила рясно — осінь буде дощова, а зима морозна.                                                                        

2. Групова робота

а) Я пропоную вам об'єднатися у 3 групи. Кожна отримає завдання.

І група - порівняння дерев, кущів і трав'янистих рослин за стовбуром.

Знайдіть і покажіть стовбур.                                                                                                                                  •Чим відрізняється стовбур дерева і куща від стовбура трав'янистої рослини?                                •Скільки стебел від кореня дерева, куща і трави?                                                                                                 •Які ще частини рослин знаєте?                                                                                                                •Зробіть висновок.

ІІ група – порівняння листя та хвоїнок.                                                                            Які дерева ростуть у нашому парку?                                                                                                                                     •Що таке хвоїнки? Будова листка.                                                                                                                         •Як змінилося забарвлення листя на різних деревах і кущах?                                                                                      •Які дерева не змінили своє забарвлення в  порівнянні з літом?                                                                                    •Коли опадаєлистя: при вітрі або в затишші? Чому?                                      •Зібрати осінній букет із листя.                                                                                                                      •Зробити висновок

ІІІ група - спостереження за тваринами, птахами, комахами.                                                                               •Що відбувається восени з птахами?                                                                                                             •Комах порівняно з літом більше чи менше стало? Чому?                                                                           •Що відбувається з комахами?                                                                                                                            •Що відбувається з тваринами?                                                                                                                •Зробити висновок.

б) Презентація групових робіт.

в) Обговорення результатів виконаної роботи.

3. Слухання оповідання  В. Сухомлинського  «Як починається Осінь»                                                                                                                                               -Казковість і чарівність панночки-Осені відкриває відомий український письменник В. Сухомлинський в оповіданні «Як починається Осінь»                   Вправа «Криголам»

- Прочитавши назву оповідання, що ви очікуєте?

- Чи є щос ьзагадкове і цікаве в назві твору?

Як починається Осінь

Осінь — це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня — Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними кетягами калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.

Бояться Осені пташки. Як тількипобачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.

Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють.

А дятли радіють, зустрівшись з Осінню: голосно кричать, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.

Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце — світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.

 

Аналіз змісту прочитаного:                                                                                                                         •Як ви почувалися під час читання цього оповідання?                                                                                          •Що в оповіданні казкове ,а що відбувається насправді?                                                                                         •Яка осінь В.Сухомлинського?

4.Народ скаже, як зав'яже.

Вчитель:
Матінко-осінь полями іде,
Трійко хлоп'ят за собою веде:
Вересень, жовтень - старшенькі,
А листопад ще маленький.

1 учень:
Вересень каже: «На полі, в гаю,
Я подарунки усім роздаю:
Повні грибів мої жмені,
Яблука маю в кишені»

2 учень:
Жовтень говорить: «А я, погляди,
В жовту одежу вдягаю сади,
З мряки заслону розстелю,
Сонце вкладу у постелю»

3 учень:
А листопад: «А я з тихим плачем
Землю полю безкінечним дощем,
Листя стрясу з деревини,
Вистелю гори й долини»

- Про які осінні місяці ви прослухали вірш?

-Діти, яку цікаву інформацію ви знайшли про назву місяців?
Вересень.

Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща-вересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає массово цвісти восени, то і перший місяць по літі назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що голосно перегукувалися олені. Пізніше називали «сівнем» - період сівби зернових, «маїком» - од зелені озимини. У давнину 14 вересня був перший день Нового року.

  • Лист лягає до лілиць – на теплу зиму.
  • Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.

Жовтень.

Жовтнем ще відносно недавно в Україні називали дев'ятий місяць. Але у вжиткові булла інша назва - «паздерник», що походить від промислу, що пов'язаний з переробкою льону та конопель. Пізніше десятий місяць жовтень ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки з жовтня починали справляти весілля, його охрестили і «весільником».

  • Грім у жовтні - на малосніжну, м'яку, коротку зиму.
  • Якщо до середини жовтня з беріз не осипається листя-сніг ляже пізно.

Листопад.

У давнину листопад називали «братчини». Це віддавнього обряду, що звався «братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім'ями, гуляли, чи як казали в народі, браталися. Були ще назви: «листопадень», «падолист», «напівзимник».

  • Комарі в листопаді - м'яка зима.
  • Пізній листопад - до суворої і затяжної зими.

5.Складання власних оповідань про Осінь.

Учні парцюють у групах. Наприкінці обирають краще  оповідання.

ІІІ. Рефлексія .

1.Вправа «Мікрофон»

-Отже , ми завершили екскурсію до парку .Що ви дізналися? Що вас вразило?

-Що незвичайного ви побачили і почули в природі?

-Про які невідомі прикмети осені ви дізналися?

2.Гра «Комплемент Осені».

-Учні стають у коло і по черзі дають відповідь на запитання «Яка Осінь?»

3.Гра "Доповни"
Зараз я пропоную вам пограти у гру "Доповни". Я буду говорити фразу, а ви маєте її закінчити
1. Восени жовтіє …….(листя)
2. Дні коротші, а ночі ….. ( довші )
3. Люди збирають …… ( врожаї )
4. На небі з являється все більше …..( хмар)
5. І часто йдуть……(дощі)
6. Осінні місяці називаються… (вересень, жовтень, листопад)

-Якщо ваші очікування справдились повністю, - підніміть праву руку.

Якщо ваші очікування справдились частково, - підніміть ліву руку. Як ви думаєте чого?

Якщо не справдились – присядьте. Що потрібно зробити?  Чого не вистачило для досягнення мети?

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку