Урок № 9 . Кожна дитина - неповторна . Запрошує танець
Мета:
• навчальна: закріпити набуті учнями знання та вчити застосовувати їх на практиці; продовжити ознайомлення учнів з українською музикою; дати визначення понять «вальс» та «полька»;
• розвивальна: розвивати в учнів чуття ритму, розуміння емоційного змісту й характеру танців;
• виховна: прищеплювати учням зацікавленість народною творчістю, заохочувати до її вивчення.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель: У школі ти проводиш з друзями багато часу. Але для кожної людии , найголовніше – це її родина, сім’я . Прослухайте , будь – ласка , вірш і назвіть які добрі стосунки є у кожній родині.
Сім’я, родина – це велике диво,
Там є любов і ласка, і тепло.
Там дітям затишно і радісно й щасливо.
Тепер у нас і завжди так було.
Учитель. Чи любите ви танцювати? Звісно, так, адже Танець дарує нам радість та добрий настрій. Жодне свято не обходиться без танців . адже танець розвиває почуття . ритму. Виробляє правильну поставу, піднімає настрій . Що виникло раніше танок чи пісня – не знає ніхто . але відомо . що людство танцює з давніх часів . Саме він запросив нас до свого королівства.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота над скоромовкою
Повтори скоромовку - чітко вимовляючи звуки . На перший рядок – тупай. А на другий – поплескай по ногах і навпаки.
Тупу- тупу ноженята, тупу- тупу тупотять.
Мабуть дуже ноженята, танцювати вже хотять.
Бесіда
Учитель. У творі майже кожного композитора є танцювальна музика.
♦ Які танці ви можете пригадати?
♦ Заповніть пропуски літерами так, щоб утворилися назви танців:
ГО_ _К В_ _ЬС ПО_ _КА МЕ_ _ЕТ.
♦ Чим різняться ці танці?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Танець здебільшого виконують під інструментальну музику або спів, для нього характерний чіткий ритм. Іноді танцюристи самі створюють музичний супровід, відбиваючи ритм підборами або використовуючи додаткові засоби на зразок кастаньєт або маракасів. Послухайте п’єсу Клода Дебюссі «Ляльковий кек- уок» із сюїти «Дитячий куточок». Кек – уок, африканський танок. Його рухи особливі.
Послухайте чудову музику та дайте відповідь на запитання.
♦ Як називається ця чудова мелодія, що запрошує всіх на танець?
♦ На якому музичному інструменті вона була виконана?
♦ Який темп мала музика?
♦ Як гучно вона лунала?
♦ Музика була весела чи сумна ?
♦ Які рухи вам хотілося найбільше виконати під цю музику?
Повторне слухання Клода Дебюссі «Ляльковий кек- уок з пластичним інтонуванням
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Сьогодні ми згадаємо все, що знаємо про колір з 1-го класу, і дізнаємось ще більше про цей чарівний засіб живопису. У 1-му класі ми вже з вами говорили про найголовніші кольори, про кольори, які неможливо отримати шляхом змішування інших кольорів. Назвіть ці кольори. Так, це жовтий, синій та червоний кольори. А як вони разом називаються? Правильно, основні (запис до словничків).
Пригадаймо, які кольори ми отримаємо, якщо змішаємо основні.
Якщо червоний колір з жовтим подружиться, який колір ми отримаємо? Правильно, жовтогарячий (оранжевий, помаранчевий). А якщо ми спробуємо змішати жовтий та синій колір? Правильно, ми отримаємо зелений колір. А який колір у нас вийде, якщо на палітрі змішаємо червоний та синій кольори? Так, ми отримаємо фіолетовий колір. А як ми можемо назвати жовтогарячий, зелений та фіолетовий кольори разом? Це які кольори? Правильно, похідні або складені кольори (ми складали два кольори та отримували третій). Ми це також запишемо (запис до словничків).
Які ви молодці! Скільки ви вже знаєте про кольори! Але ж це не всі знання, які у нас є. Пригадаймо, які відчуття можуть викликати у нас кольори.
Які відчуття виникають у вас, коли ви дивитеся на роботу Ігоря Емануїловича Грабаря «Іній»? Відчуття холоду? Які кольори він використав для того, щоб передати зимовий холод? Правильно, білий, синій, блакитний, фіолетовий. І ці кольори ми називаємо холодними (запис до словничків).
А ось зовсім інша робота Йосипа Йосиповича Бокшая «Село Ясиня». Коли ми дивимось на цю роботу, які відчуття вона у нас викликає? Так, відчуття тепла. Це тому, що Йосип Бокшай використав для своєї роботи переважно теплі кольори. Пригадаймо, які кольори ми визначаємо як теплі (запис до словничків).
Тепер, коли ми пригадали так багато про кольори, подивимося у вікно. Яка зараз триває пора року? Осінь. А які кольори переважають восени — холодні чи теплі? Правильно, теплі. Перед тим як виконати завдання нашого уроку, проведімо веселу фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька. (Роблять присідання.)
Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)
Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються навколо себе.)
То праворуч, то ліворуч нахиляє, (Нахиляються праворуч, ліворуч.)
То вгору, то назад, (Тягнуться вгору.)
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)
Птахи летять-відлітають. (Махають руками-«крилами».)
А учні тихенько за парти сідають. (Сідають за парти.)
5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Учитель. Погойдав вітер дерева — і полетіли з дерев осінні листочки. Яких кольорів листочки восени? Сьогодні ми намалюємо парк з осінніми деревами , який зігріє нас своїми теплими кольорами. Зобразіть букет осінніх листочків, використовуючи теплу колірну гаму.
Зображення букету осінніх листочків у теплій колірній гамі гуашевими фарбами
6. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
♦ Які кольори ми сьогодні пригадали?
♦ Які кольори ми називаємо основними? Чому?
♦ Які кольори ми можемо отримати, змішуючи основні?
♦ Які кольори переважають восени? А взимку?
♦ Музику яких танців ми почули на уроці?
Учитель. Танець споконвіку допомагав людям спілкуватися, весело проводити час із друзями на майданах, на балах, на вечірках, святах. Сподіваюся, що сьогодні ви захотіли навчитися красиво танцювати!
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).