Урок " Країни Африки: загальна характеристика."

Про матеріал

Африка – другий за площею континент після Євразії. З півночі африканська земля омивається Середземним морем, з північного сходу – Червоним морем, омивається Індійським океаном, зі сходу і півдня, а Атлантичним з заходу. Африка включає в себе 55 держав. Острови Африки по площі займають близько 1 млн. кв. км. Найбільші з цих островів: Мадагаскар, Сейшельські, Мадейра, Канарські, Острови Зеленого Мису.


Перегляд файлу

 КРАЇНИ АФРИКИ. ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ КРАЇН

Навчальна мета: охарактеризувати загальні ознаки ЕГП, особливості галузевої структури і територіальної організації господарства окремих країн Африки; визначити причини економічної відсталості та бідності країн регіону; вдосконалювати навички роботи з картами атласу; розвивати уміння аналізувати данні таблиць і діаграм.

Обладнання: політична карта Африки, економічна карта Африки, атласи, підручника, таблиці, діаграми, роздавальний матеріал.

Основні поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, урбанізація, спеціалізація, промисловість, сільське господарство, транспортна інфраструктура.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

– Як особливості ЕГП окремих субрегіонів Африки впливають на розвиток їх господарства?

– Який з етапів дослідження території Африки відзначений найбільшими змінами її політичної карти?

– Чим пояснюється нерівномірне розміщене населення Африки? Чому етнічний склад населення більшості африканських країн є неоднорідним?

– Які факти свідчать про економічну відсталість африканських країн?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

На попередньому уроці ви дізналися, що країни Африки за основними показниками соціально-економічного розвитку помітно відстають від інших регіонів світу. Причини бідності африканських країн є об’єктом дослідження спеціалістів ООН. З кінця 90-х років минулого століття діє Спеціальна програма ООН в Африці. Вона допомагає країнам регіону у визначенні їх головних цілей, стратегії і політики в галузі розвитку та винайдення ресурсів для їх реалізації.

За цією програмою також передбачена цільова гуманітарна допомога найбільш відсталим країнам.

Серед країн регіону особливе місце посідає Південна Африка. Це єдина на континенті розвинена країна. За всіма показниками соціально-економічного розвитку їй належить першість.

Порівнюючи певні соціально-економічні характеристики Південної Африки та інших країн регіону, можна дізнатися їх ступінь відставання від розвиненої країни та, можливо, знайти причини, що обумовлюють це відставання.

Давайте уявімо себе спеціалістами ООН з питань розвитку країн Африки, проведемо дослідження окремих країн та спробуємо визначити головні проблеми їх розвитку

ІY. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь вчителя

Назва «Африка» з’явилася в ІІ ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році до н. е. римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям племені африків, африканців.  У перекладі з латинської мови «Африкус» – без морозний, той, що не знає холоду.

Африка – другий за пощею материк після Євразії. Її площа разом з островами – 30,3 млн.км.кв. Географічне положення визначає особливості природи материка. Зараз ми ознайомимося з особливостями ФГП Африки, які встановили вчені, і спробуємо перевірити їх і прослідкувати логічний ланцюжок.

Робота з підручником

Відкрийте підручники додаток 1 і ознайомтесь з планом характеристики географічного положення материка.

  • Чи знайомі вам деякі пункти цього плану?

Тоді продовжимо роботу в групах.

Робота в групах «Практичність теорії»

Кожна група отримує інструктивний лист, який допоможе вам справитись з завданням. Не забувайте, що відповіді повинні бути чіткими, короткими, обґрунтованими. Нагадую про взаємодопомогу і підтримку. Вам відведено для роботи 7 хвилин.

  • І група: ви працюєте над пунктами 1 плану. Що є наслідком такого положення?
  • ІІ група: пункт 2
  • ІІІ група пункт  3
  • ІY. Група особлива «Практики». Вони працюють над пунктом 4,5 – виконують практичні завдання.

Кожна група презентує свої відповіді.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів  Проаналізуйте результати роботи та визначте, які країни мають:

– найбільш вигідне ЕГП;

– найбільш сприятливі природні умови та найкраще забезпечені мінеральною сировиною;

– розвинені галузі оброблювальної промисловості;

– багатогалузеве сільське господарство;

– розвинену транспортну систему.

VI. Підсумок уроку

Завдання 3. Зробіть висновок:

– які чинники сприяли економічному розвитку Південної Африки;

– чим пояснюється економічна відсталість більшості країн Африки.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника.

 

docx
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
5936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку