Розробка містить конспект уроку, презентацію та відеофграгмент до теми "Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа. Факт та судження. Критичний аналіз медіатекстів"
Громадянська освіта 10 клас
Тема: Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа. Факт та судження. Критичний аналіз медіатекстів.
Ключові здобутки теми:
Досліджуємо, як працювати з джерелами
Розуміємо, чому необхідно бути медіаграмотним
Діємо, оцінюючи медіаповідомлення
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, презентація, відеоматеріал
Хід уроку
І. Організаційна частина
Привітання, перевірка відсутніх
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Медіа-тест
До якої категорії медіакористувачів ви належите?
Відповідь обгрунтуйте
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
Мабуть неодноразово ви чули, що зараз світ живе в інформаційному просторі. У слово інформація ми вкладаємо дуже різний зміст, зокрема у техніці, науці, мистецтві і в різних життєвих ситуаціях. Існує декілька категорій джерел інформації.
Першоджерела (або первинні джерела) ― оригінальні джерела, які не передбачають інтерпретації інформації. До таких належать: тексти, листи, фотографії, щоденники, малюнки, дані від науково-дослідних та соціологічних інститутів, органів влади, установ статистики, архівів тощо. Вторинні джерела ― відомості, отримані з першоджерел. Це джерела, які пройшли етап інтерпретації, аналізу, узагальнення та критики. Вторинні джерела включають науково-популярні публікації, підручники та інші навчальні матеріали.
Третинні джерела ― це перероблені тексти (компіляції) та інші подіб-ним чином організовані джерела (реферати, довідники, бібліографії, енци-клопедії, бази даних), які формуються з інформації із першоджерел і вто-ринних джерел.
Найдостовірнішими є першоджерела, а найбільше потребують перевір-ки третинні джерела.
Об’єднайтеся в групи. Кожна група обирає тему, для якої має знайти |
||||||
першоджерела, вторинні та третинні джерела. |
|
|||||
Тема |
|
Першоджерело |
Вторинне джерело |
Третинне джерело |
||
|
|
|
|
|||
Теорія відносності Альберта Ейнштейна |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
Токіо — місто сакури |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
Іван Мазепа — гетьман-меценат |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
Права людини в анексованому Криму |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||
У нас в Україні перевірити новину можна за допомогою ресурсу «стоп-фейк»
Щодня нас «атакують» сотні медіаповідомлень. Кожне з них має функ-цію ― розважати, повідомляти, розчаровувати, залучати, переконувати, продавати щось. Будь-яке повідомлення є лише версією реальності, а не достовірною реальністю. Це продукт, який створено з метою впливу.
Критичне мислення, погляд (бачення, оцінювання) ― одна з ключових технологій медіаграмотності. Це психологічний механізм медіаграмотно-сті, здатність до сприймання повідомлень й подальшого оцінювання у від-повідному середовищі та контексті.
Медіаграмотність ― це розуміння способів, за допо-могою яких медіа створюють різні типи повідомлень, того, як вони подають інформацію
Медіаосвіта ― форму вання медіаграмотності на матеріалах та з допомогою мас-медіа, що має на меті критичне сприйняття медіа повідомлень.
Критичне мислення ― це комплекс усвідомлених дій і навичок, які ми застосовуємо, коли оцінюємо інформацію, перевіряючи її на достовір-ність і наявність маніпуляцій.
Чому важливо бути медіаграмотним сьогодні?
Вся інформація, окрім особистого досвіду, є медійною.
Медіа впливають на формування цінностей та поведінкових моделі.
Медіа впливають на нас без нашого усвідомлення цього.
Медіа визначають політичне й культурне життя країни та світу.
Ваш аргумент.
Дослідники медіаграмотності розробили наочну схему, яка дозволяє критично проаналізувати ті медіаповідомлення, які ми споживаємо
- Хто створив повідомлення?
- Хто заплатив за ці повідомлення?
- Як мої емоції впливають на мою інтерпретацію меседжа?
Меседжі і значення
- Які техніки використано й чому?
- Яким чином вони передають цей меседж?
- Як різні люди можуть по-різному зрозуміти меседжі?
- Яка моя інтерпретація і що я можу дізнатися про себе з власної реак-ції чи інтерпретації?
Репрезентація й реальність
- Коли повідомлення було створено?
- Коли і як його було поширено серед громадськості?
Надійність
- Це факт, погляд чи щось інше?
- Наскільки це повідомлення заслуговує на довіру (і звідки це відомо)?
- Якими є джерела інформації, ідей чи припущень?
- Як перевірити достовірність інформації?
Насамперед важливо з’ясувати , з чим маєте справу- з фактом чи судженням.
Факт (від лат. factum ― зроблене) означає дійсність, подію, те, що реаль-но відбулося. Саме на фактах ґрунтується віра в правдивість історії, вільну від суб’єктивних оцінок новину ― у сенсі вислову «факти ― священні, ко-ментарі ― вільні». Фактами можуть бути числа, дати, імена, події. Все, чого можна торкнутися, виміряти, перерахувати, підтвердити. Факти можуть мати різні джерела, зокрема пересічні люди, наприклад, свідки події тощо. Головне, що відрізняє факт від оцінки ― об’єктивність. Оцінка завжди відо-бражає чиюсь суб’єктивну позицію, емоційне ставлення, заклик до якихось дій. Факт не дає оцінок, а також ні до чого не закликає.
- Якщо інформацію можна довести ― це факт;
- Якщо інформація містить особисту оцінку ― це думка;
- Якщо інформація стверджується чи заперечується ― це судження;
- Якщо факт перебільшується, узагальнюється чи розглядається одно-боко ― це упередження.
- Якщо присутнє емоційне забарвлення ― це думка, судження, упередження.
Ознайомтеся із реченнями та визначте у кожному: де факт, де думка, де судження і де упередження?
Сьогодні я прийшов до школи на другий урок.
Я не підтримую учнів, які не здатні вчасно прийти на перший урок.
От ти завжди пропускаєш найцікавіші заняття.
Мені більше подобається приходити на другий урок.
V. Перевірка засвоєних знань
Ознайомтеся з моделлю компетентностей із медіаграмотності, яку, на основі опитувань експертів, запропонувала нідерландська організація «Mediawijzer.net», що спеціалізується на медіаграмотності. Поміркуйте, якими компетентностями ви володієте, аргументуйте це.
VІ. Домашнє завдання Параграф 32, підготовка проекту «Газета нашої школи»