Сформувати та закріпити знання учнів про господарську і культурну діяльність жителів давньоруського Києва періоду правління Ярослава Мудрого; розвивати вміння уявляти події, які вивчаються, здатність втілюватися в історичний образ; формувати історичні смаки, повагу до культурних надбань минулого; заохочувати до пошукової діяльності в різних її формах
25.11/28.11 Тема: Культура Русі.
Мета: сформувати та закріпити знання учнів про господарську і культурну діяльність жителів давньоруського Києва періоду правління Ярослава Мудрого; розвивати вміння уявляти події, які вивчаються, здатність втілюватися в історичний образ; формувати історичні смаки, повагу до культурних надбань минулого; заохочувати до пошукової діяльності в різних її формах.
Тип уроку: урок повідомлення нових знань.
Вид уроку: урок подорож з елементами рольової гри.
Обладнання: карта, схеми, таблиці, картини з зображенням давньокиївських історико – архітектурних пам’яток.
Хід уроку
1. Активізація опорних знань учнів.
Сьогодні ми з вами спробуємо вирушити в незвичайну історичну подорож – у минуле. Це буде мандрівка вулицями одного з давньоруських міст. Щоб одержати право здійснити таку мандрівку, вам необхідно здогадатися куди саме ми з вами вирушаємо.
«Бачите гори оці? На цих горах вовсіяє благодать Божа, буде город великий, і воздвигне Бог багато церков»
«Це буде мати городам Руським»
Бесіда.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, ми помандруємо до столиці України – Києва. Яким це місто було тисячу років тому? Як жили його мешканці? Чим уславилося воно за часів правління Ярослава Мудрого? Що залишили наші пращури у спадщину? Щоб отримати відповіді на ці запитання, ми вирушаємо в подорож.
План вивчення теми:
За часів князювання Ярослава Мудрого Київська Русь досягла найвищого розвитку, зміцнились кордони держави, інтенсивно велося будівництво міст, розвивалося господарство, торгівля, зріс міжнародний авторитет. Як відомо, у середньовічній Європі ознакою престижу й могутносіт династії була готовність правителів інших могутніх держав вступити з її членами у шлюбні зв’язки. Ми знаємо, що з родом Ярослава прагнули породичатися чи не всі володарі Європи. І сам Ярослав, і всі його діти були одружені на іноземних принцесах. Єлизавета стала королевою норвезькою, Анастасія- угорською. Дочекалася сватів і Анна з далекої Франції.
Давайте уявім собі, що Ярослав як гостинний господар організував французьким сватам екскурсію визначними місцями Русі. Було чим пишатися Ярославу Мудрому. Приєднаймося і ми до цієї подорожі.
Учень – екскурсовод.(освіта в Київській Русі)
Високо цінували книги на Русі. Її важали поводирему житті. «Окраса для вояка – зброя, для корабля вітрила, а для праведника – читання книг», – писав літописець. Про повагу до книг свідчить той факт, що почали створюватися бібліотеки. Першу бібліотеку та архів для зберігання важливих документів заснував князь Ярослав Мудрий при Софіївському соборі у києві. Його бібліотека була найбільшою у світі на той час і нараховувала понад 500 томів.
На княжих дворах, у монастирях перекладалися слов’янською мовою іноземні книги. З них русичі черпали наукові знання, які використовувалися на практиці в ремеслі, будівництві, торгівлі, медицині та інших галузях.
Учень – екскурсовод.( Усна народна творчість)
В період феодальної роздробленості виникають літописи у Чернігові, Переяславі, Володимирі, створюється Київський літопис, Галицько – Волинський. Крім літописів, створюються і інші літературні твори. Більшість із них загинула, до нас дійшли одиниці. Це – «Повчання дятям» Володимира Мономаха, «Руська правда», Києво – Печерський патерик.
Особливе місце посідає пам’ятка невідомого автора «Слово о полку Ігоревім», написана наприкінці ХІІ ст. у ній розповідається про похід князя Ігора Святославича на половців, а провідною є ідея єдності руських земель. Літературна спадщина Русі була винятково багатою. За підрахунками окремих вчених, у ХІ-ХІІІ ст. в обігу по всій території Русі перебувало близько 140 тис. книг декількох сотень найменувань. Значне місце посідали перекладні твори. Крім богослужебних книг з грецької мови перекладалися історичні, філософські, природничі праці.
Учень – екскурсовод (повідомлення про архітектуру)
(образотворче мистецтво та музику)
Ось і закінчилась наша подорож у часи Київської Русі. За короткий час ми зуміли познайомитися лише з невеликою частиною культурної спадщини однієї з наймогутніших держав раньогосередньовічної Європи. Адже культура Київської Русі ІХ- ХІІІ ст. була надзвичайно високою і сягала європейського рівня. Монголо – татарська навала на деякий час загальмувала духовний розвиток країни. Були знищені міста і села, в руїни перетворилися чудові храми і собори, в полум’ї знищені ікони і літописи.
Але ніхто не зміг викоренити культурні традиції народу, які стали тією основою, на підставі якої склалася вся наступна культура України.
Тож сподіваюся, що ми всі, як і дуже давно князівна Анна у далекій Франції, завжди будемо згадувати про велику державу, що її по цеглині будували перші князі, піднімали до вершини слави Володимир Великий і Ярослав Мудрий та всі віки захищали наші діди і прадіди.
Систематизація знань.
вибрати правельну відповідь.
1. Писемність на Русі з’явилася із запровадженням християнства:
А) так
Б)ні
2. тонко вироблена теляча шкіра – це:
А)пергамнт
Б)береста
В)папір
3. Звід подій за рік називається:
А)хронікою
Б)літописом
4. Першу бубліотеку заснував:
А)Володимир Великий
Б)Ярослав Мудрий
5. Мальовниче зображення із смальти:
А) мозаїка;
Б)фреска.
6. Мозаїка «Марія Оранта» прикрашає:
А)Успенський собор;
Б)Софіївський собор.
7. Авторами азбуки кирилиці були:
А)Кирило та Мефодій
Б)Борис та Гліб.
Д/З підготуватися до уроку узагальнення пов. § 7-11