Урок "Культура спілкування"

Про матеріал
Мета: узагальнити знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях; вчити точно і лаконічно висловлювати думку; навчати учнів оволодівати культурою спілкування з друзями, однокласниками, рідними; формувати вміння правильно приймати потрібне рішення та думати про його наслідки; вчити надавати допомогу товаришам; допомогти усвідомити значення слів вибачення; вчити використовувати чарівні слова у різних ситуаціях; розвивати уміння правильно говорити, слухати; виховувати любов та пошану до однолітків, до оточуючих людей, підвести до висновку, що доброзичливість та повага – основа добрих стосунків між учнями класу та психічного здоров’я;
Перегляд файлу

 Коваленко Валентина Олександрівна, 

ШЗШ №4, м. ШОСТКА, СУМСЬКОЇ ОБЛ.

 

Тема:  Культура спілкування.

Мета: узагальнити  знання учнів про секрети вихованої людини, про правила поведінки вдома, у школі, в громадських місцях; вчити точно і лаконічно висловлювати думку; навчати учнів оволодівати культурою спілкування з друзями, однокласниками, рідними; формувати вміння правильно приймати потрібне рішення та думати про його наслідки; вчити надавати допомогу товаришам; допомогти усвідомити значення слів вибачення; вчити використовувати чарівні слова у різних ситуаціях;

розвивати  уміння  правильно  говорити,  слухати;   

виховувати любов та пошану до однолітків, до оточуючих людей, підвести до висновку, що доброзичливість та повага – основа добрих стосунків між учнями класу та психічного здоров’я;

Обладнання уроку: презентації, казкові ляльки, уривок з мультфільму, ілюстрації з казки.

                                            Хід уроку

  1. Організаційний момент. Створення емоційного настрію.

Гра «Карусель»

( Ця технологія найефективніша для залучення всіх учасників до активної роботи з різними партнерами. Учні рахуються на  «друг-привітання». За сигналом учителя всі учасники внутрішнього кола пересуваються на одного партнера і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.)

Вчитель:

- Утворіть пари.

- Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Посміхніться до себе, посміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.

- Пограємо в гру « Що спільного, чим відрізняємось?»

(Учасники внутрішнього кола шукають спільні ознаки, тобто чим вони схожі із своїм співбесідником, а учасники зовнішнього кола визначають, чим вони відрізняються.)

 По закінченню гри вчитель запитує:

-Діти, а що дає нам ця гра?

Можливі відповіді:

- вміння спілкуватися;

- краще взнати один одного;

- знати, чим ми схожі і чим відрізняємося;

- краще подружитися.

  1. Вірш.

         Встаньте діти, ви рівненько,

 Посміхніться всі гарненько.

       Поверніться до гостей,

 Привітайтесь: «Добрий день!»

Я бачу ваші усміхнені личка, радісні очки і бажаю, щоб ваш гарний настрій зберігся на весь урок.

Вчитель читає вірш ( на екрані презентація 1-7 слайд)

Врятує світ краса-

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта.

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла,- людина вже не та.

Тож, люди на Землі

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

 

  1. Оголошення теми і мети уроку.

- Це буде незвичайний урок про звичайні речі. На уроці ми будемо вчитися спілкуватися, дотримуватися основ культури поведінки в спілкуванні, користуватися правилами  вирішення конфліктів. Будемо розвивати мовлення, пам'ять. Навчимося бути ввічливими, чуйними та дружніми. А допомагати в проведенні уроку, буде учень – практикант.

- Які ваші очікування від уроку?( відповіді учнів)

-А я очікую, що ви нові знання застосуєте у житті. На уроці будете активними, організованими, кмітливими, уважними…

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Гра-фантазія «Уяви!»

- Діти, заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Уявіть, що ви наодинці. Навколо нікого немає. Вечоріє. Морок ночі огортає вас... У таких умовах ви перебуваєте протягом усього життя  без звуків, голосів та найголовнішого — спіл­кування!».

- Який висновок можете зробити від відчутого?

 

IV. Робота над темою.

1. Гра «Мікрофон»

 - Взагалі,що таке спілкування?  (Спілкування - це взаємодія двох або декілька осіб в обміні інформацією чи в практичній діяльності. )

-  За допомогою чого ми  спілкуємося?   (Спілкуються з допомогою слів, жестів, міміки, мови, листів, телефону, комп'ютера. )

- Кожного дня ви спілкуєтесь з різними людьми. Це – ваші рідні, друзі, однокласники, сусіди, знайомі й незнайомі люди. Усі вони різні й по різному ставляться до вас.

- Як же потрібно спілкуватися з людьми, щоб вони не ображалися, а раділи спілкуванню з вами?

 Є одне золоте правило, яким люди користуються з давнини: стався до іншого так, як бажаєш, щоб ставились до тебе».

Мистецтво спілкування - це одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!

- З чого починається спілкування ?  (Будь-яке знайомство, та і взагалі будь-яке спілкування починається з привітання. )

2. Робота з підручником

Читання вірша та відповіді на запитання підручника ( с.47 з.11 )

  • Згадайте ці слова.

3.  Хвилинка-цікавинка ( учень - практикант)

 - Як вітаються в різних країнах?  (презентація 1-9 слайд )

• Росія, Україна, Білорусь. Люди при зустрічі бажають один одному здоров’я і обмінюються дружнім рукостисканням.( 1 слайд)

• Франція: 3,4 поцілунки в щоку. (2 слайд)

• Німеччина: тверде рукостискання. ( 3 слайд)

• Італія, Іспанія, Португалія: 1 поцілунок в кожну щоку. ( 4 слайд)

• Греція: поцілунок і плескання по спині. ( 5 слайд)

• ОАЕ і Саудівська Аравія: дотик носами. ( 6  слайд)

• Китай. При зустрічі люди кланяються з витягнутими уздовж тіла руками.

( 7 слайд)

• Японія: уклін. ( 8 слайд)

• США: рукостискання, удар кулаком об кулак, обійми або помах рукою.

( 9 слайд)

 

4. Подорож у чарівний світ казки.

-Сьогодні ми поговоримо про культуру спілкування. Я запрошую вас у світ казки. Разом з італійським письменником Джанні Родарі ми помандруємо до незвичайних країн.

  • Як ви думаєте, як називається країна, в якій живуть такі чоловічки? (демонстрація солом’яного чоловічка)
  • Це країна Солом’яних чоловічків. Тут живуть люди, які спалахують від гарячого слова чи палкого погляду.
  • А в якій країні живуть такі люди? (демонстрація воскового чоловічка).
  • Як називається ця країна?
  • Це країна Воскових чоловічків. Вони дуже м’які та податливі, з усіма погоджувалися.
  • Жителі іншої країни мають такий вигляд (демонстрація скляного чоловічка).
  • В якій країні вони живуть?
  • Це країна скляних чоловічків. Вони були такими крихкими, що розбивалися від будь-якого необережного слова.
  • Чому ж траплялися з ними такі негаразди? ( Вони не вміли спілкуватися, не знали ввічливих слів, не вміли стримувати свої емоції, пробачати, не поважали думку інших.)
  • Так буває і серед нас, звичайних людей. Один стриманий, інший любить сваритися, не може знайти друзів. Серед багатьох наук, без яких не можуть обійтися люди, є наука спілкування.
  • Усім нам хочеться, щоб кожен день минав весело, цікаво, успішно.
  • Що для цього необхідно?

( Щоб ніхто не образив, не зіпсував настрій, не обізвав, не повідомив поганих новин).

  • Людина не може залишатися байдужою до того, що її оточує і відбувається навколо.

 

V. Розкриття теми уроку.

1.  Вправа «Витинанка». ( Проводить учень – практикант)

( Дітям роздають аркуш А5 і пропонують зігнути його, як хочеться, і на згині надірвати посередині. Так треба зробити декілька раз. Потім розправити, роздивитись, що вийшло і продемонструвати усім дітям.)

 

 Вчитель звертає увагу, що немає жодної витинанки схожої одна на одну, тому що кожна дитина є індивідуальність, людиною, яка є унікальною з тільки їй притаманними якостями і особливостями, кожна людина дуже важлива й незамінна в спільноті і є її суттєвою частиною і окрасою. Тому кожна людина достойна поваги і любові з боку всіх членів суспільства

 

2. «Чарівна скарбничка»

 

-Сьогодні на урок я приготувала вам чарівну скарбничку. У ній загадки. Хто відгадає їх, той розкриє таємницю дерева Мудрості з країни Ввічливості.

-  Дізнаємося, відгадаємо загадку.

1. Робота над загадками.

1)Вона буває на обличчі кожного, коли ми радіємо.

Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу.

Її не можна купити.

Вона нічого не коштує, а дає нам багато.(Усмішка)

На дошці у нас ілюстрації з казки «Крихітка Єнот» . Пригадайте казку.

 

2. Робота з дзеркалом. ( Учень - практикант)

-У кожного з вас є дзеркальце. Подивіться у нього так, як подивився Єнот у річку вперше.

- А тепер так, як вдруге.

- Яке відбиття вам сподобалося більше? Чому?

- Як нам хочеться поводитися в цей момент? (Усміхнутися у відповідь, веселитися, радіти, співати).

  • Отже, можемо зробити висновок, що на світ треба дивитися добрими очима, тоді оточуючі даруватимуть вам своє тепло і посмішки. Посміхайтеся під час спілкування. Нехай тепло вашої усмішки зігріває серця людей, що поруч з вами.

Фізкультхвилинка( Пісня Єнота з мультфільму).

  2) Відгадаємо наступну загадку.

Зайчик зустрічі чекав,

Лагідні слова шукав.

І шепоче без упину:

Ви прекрасні, як морквина.

 

  • Що сказав Зайчик? (комплімент)

-Комплімент – це приємні, добрі слова, які піднімають настрій, підбадьорюють людину, виражають ваше дружнє ставлення до неї.

 

2. Усна робота в парах.  ( учень – практикант)

- У мене є чарівна паличка. До кого в руки вона потрапляє, той говорить комплімент своєму сусідові.

3. Аналіз ситуації.

-А тепер послухайте віршик про дівчинку і скажіть, чому на неї всі ображаються. Чи допомагає така правдивість у спілкуванні з друзями?

  Я дуже ввічлива і тихенька дівчина!

  Тільки не знаю, чого це на мене так сердяться в школі.

  Та я ж не чіпаю нікого ніколи,

  Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

  А з цього виходить одне тільки лихо!

  Оце я сказала — така в мене звичка —

  Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

  Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,

  Та це й черевики на човники схожі.

  Що в Тані волосся нечесане досі,

  Що очі Мар’янки маленькі та косі,

  Що в зошиті Лесі самі тільки плями:

  Напевне, бруднющими пише руками.

  Я ж правду кажу їм. І що тут такого?

  Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

  Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,

  І чом вони сердяться всі, невідомо?

 — Чому сердяться дівчатка?

 

4.Поради хлопчикам і дівчаткам

Хлопчик

Для хлопців завжди буду радий

Я дати ось таки поради:

Не смикати дівчат за коси,

Робити все, що вони просять.

Не будь хвалько і задавака,

Не змушуй меншого заплакати.

Коли врахуєш ті поради,

Вона дружить з тобою рада.

Дівчинка

У дівчат свої секрети.

Слід їм знати ці куплети,

Чисті руки, одяг, щічки,

В косах білі гарні стрічки.

Все важливе для дівчаток.

З голови до самих п'яток.

Та віддавна й дотепер

Цінять правильні манери.

А грубити, з кимось битись

Для дівчаток не годиться.

- Я думаю, що ви візьмете до уваги ці поради. І тоді діти нашого класу стануть ще дружнішими.

4. Інтерактивний метод «Незакінчені речення».

 

– Допоможіть закінчити речення:

При зустрічі першим … (вітайся, усміхайся).

Будь …, … (привітним, доброзичливим).

Уважно слухай … (не перебиваючи співрозмовника).

Не … (кричи).

Намагайся висловлюватися … (чітко і зрозуміло).

Будь відвертим і щирим, … (говори лише правду).

Від уміння спілкуватися залежить … (настрій людини, здоров’я, емоційний стан).

Стався до людей так, якби ти хотів, щоб … (люди ставилися до тебе).

До старших звертайся … (на «Ви»).

Не втручайся у їхню … (розмову).

Вмій…(дружити )

 

5. Гра « Розсипаночка».  ( Учень – практикант)

- Щоб краще дізнатись, що означає «дружити» давайте в парі пограємо у  гру «Розсипаночку»

(Кожній парі пропонується з розрізаних літер скласти слово)

Дружити – це :

ПІКЛУВАТИСЯ

СПІВЧУВАТИ

ДОПОМАГАТИ

ПІДБАДЬОРУВАТИ

ПРОВІДУВАТИ

ПРОЩАТИ

ТУРБУВАТИСЯ

ГРАТИСЯ

ДІЛИТИСЯ

ПІДТРИМУВАТИ

РАДІТИ

НЕ  СВАРИТИСЯ

НЕ БИТИСЯ

НЕ ОБМАНЮВАТИ

ДОВІРЯТИ

ПОСТУПАТИСЯ

 

6. Гра « Вибери правильне твердження»

Дітям пропонуються різні твердження про дружбу.

Якщо діти згодні із почутим, вони плескають в долоні.

Дружба залежить від довіри. ( +)

Дружба залежить від одягу.

Дружба залежить від характеру.

Дружба залежить від вихованості.(+)

Дружба залежить від уміння тримати слово.(+)

Дружба залежить від зачіски.

Дружба залежить від допомоги в певній ситуації.(+)

 

7. Гра «Мікрофон»

 

( Мета цієї гри –стимулювати висловлювання дітей з даної теми, виявити стан обізнаності учнів .)

        Робота в загальному колі.

 (Ця технологія дає змогу кожному учневі у визначеному порядку щось швидко сказати, висловлюючи свою думку)

- Чи є у тебе друзі?

- Кого ти вважаєш своїм найкращим другом?

- Кращий друг – це той, хто---------------.

- Я переживаю, коли мій друг---------------.

- Я радію, коли мій друг -----------------.

- Мені приємно, коли мій друг -------------------.

- Мені не приємно, коли мій друг ------------.

- Мені хотілося , щоб мій друг ---------------.

- Коли я виросту, я хочу , щоб мій друг --------------.

 

VI. Підсумок уроку.

Рефлексія

1. « Чарівна гостя»

  • Діти, я познайомлю вас із нашою гостею. Це свічечка.
  • Погляньте, яка у неї вогненна зачіска! Вам приємно дивитись на її полум'я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо?

( Тепло)

- Як ви вважаєте, чи може людина світитися, як свічка, дарувати світло та тепло? За якої умови це може статися?( Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки)

-У доброї людини очі сяють, як зорі, а своїми добрими вчинками вона заспокоює, ніби притягує до себе. Якщо накрити свічку скляним ковпаком, то побачимо: світло є, а тепла ми не відчуваємо. Запалена свічка - добра, щира людина, а свічка накрита ковпаком- людина, яка дбає тільки про себе. Нехай свічечка залишається з нами і нагадує нам, якою людиною треба бути.

2.    Онлайн - дошка « Скажіть один одному гарні слова»

Важливо вміти спілкуватися.

VII. Висновок. (Діти стають у коло)

   Всі ми різні. Кожен з нас особливий, індивідуальний. Але всі ми люди і повинні прагнути у спілкуванні бути ввічливими, чемними, уважними, вміти не тільки вислухати один одного, а й відстоювати свою думку.

Добрі слова - корені.

Добрі думки – квіти.

Добрі справи – плоди.

Добрі серця – сади.

Піклуйтеся про свій сад і не дозволяйте йому заростати бур'янами, наповнюйте його сонячним світлом, добрими словами і добрими справами.

-Я дякую вам за працю на уроці. Він вчив вас мудрості. Мені було дуже приємно почути ваші висловлювання, думки. Думаю, що сьогоднішній урок допоміг нам усім стати ще більш дружніми, чуйними, вихованими. І все це для того, щоб нам було затишно у нашій класній родині. І я вас за це люблю!

 

 

Додаток

 

1. Перегляд  мультфільму про кота Леопольда

 

 

Послухайте наступну загадку.

Гостре, не ніж,

Ріже, аж до серця доходить.( образа)

  • Коли з’являється образа? (Розігрування суперечки)
  • Що на вашу думку допомогло уникнути образи?
  • Суперечку можна назвати конфліктом?
  • Щоб уникнути образ необхідно дотримуватися таких кроків.

Зупинися

Подумай

Обери правильне рішення

Дуже важливо комусь першому зробити перший крок, погасити конфлікт, налагодити добрі стосунки. (Пісня Кота Леопольда)

 

 

 

2. Обговорення проблемної ситуації.

Вулицею йшли двоє перехожих: дідусь, якому виповнилося 65 років, і хлопчик - учень 2 класу. Дідусь ніс у руках портфель, 3 книжки і великий згорток. Одна книжка впала.

  • У вас упала книжка!- закричав хлопчик, наздоганяючи дідуся.
  • - Невже?- здивувався він.
  • Звісно, пояснив хлопчик.
  • У вас було 3 книжки, плюс 1 портфель, плюс 1 пакет- усього 5 речей, а залишилося 4.
  • Я бачу, ти добре знаєш додавання і віднімання, - сказав перехожий, ледве піднімаючи книжку, що впала.
  • Але є правила, яких ти ще не вивчив.

Які це правила?

Основні Правила спілкування. Група знавців

  1. Першим вітайся з дорослими.
  2. Увічливо прощайся, дякуй за допомогу.
  3. Поважай співрозмовника ,будь уважним, доброзичливим.
  4. Виявляй доброзичливе й турботливе ставлення до малюків.
  5. Не кривди слабких, захищай їх.
  6. Поважай і виконуй вимоги дорослих.

7.   Даруй людям радість спілкування з тобою.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 червня 2021
Переглядів
4065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку