Урок "Тертя. Сили тертя. "

Про матеріал

. Урок вивчення нового матеріалу для формування знаннь про сили тертя (їх природу, напрям дії, формули і способи визначення) та їх різновиди, розкриття корисної і шкідливої ролі тертя в техніці і побуті.

Перегляд файлу

Тема. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.

Лабораторна робота №9. Вимірювання коефіцієнта тертя

Мета: Розвивати вміння спостерігати фізичні явища. Сформувати знання про сили тертя  (їх природу, напрям дії, формули і способи визначення) та їх різновиди. Розкрити корисну і шкідливу роль тертя в техніці і побуті.  Розвивати уміння спостерігати та аналізувати фізичні явища; розширювати знання про сили природи.  Виховувати  розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.

Очікувані результати. Учні мають уявлення про роль електромагнітних сил у процесах взаємодії тіл, знають пояснити природу сили тертя, можуть показати напрямок дії сили та  визначити її значення, пояснюють роль сили тертя під час руху.

Наука не являється і ніколи не буде являтися

 закінченою книгою.

                                                                                                                         Альберт Ейнштейн

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутності учнів у класі та їх готовності до уроку.

Поділ класу на три групи «Теоретики»,  «Дослідники», «Експериментатори».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Група

Вставити в текст пропущені слова

_______________ закон Ньютона: існують такі системи відліку, відносно яких тіла зберігають свою швидкість _________, якщо на них___________ інші тіла, або дії інших тіл _______________.

 

_____________закон Ньютона: прискорення, яке дістає тіло під дією сили, прямо пропорційне __________ і обернено пропо­рційне _________цього тіла.

 

Третій закон Ньютона: сили, тіла діють одне на одне, напрямлені вздовж однієї прямої, _______ за модулем і ______________і за напрямом.

 

Закон ________________ тяжіння: між будь-якими двома тілами діють сили взаємного притягання, які прямо пропорційні добутку ________ цих тіл і обернено пропорційні ________________________ між ними.

 

2 група 

Із фізичних величин скласти формули.

3 група

Розв’язати задачу.

Експериментальна задача. Опишіть, як визначити жорсткість  пружини, маючи лабораторний динамометр і лінійку. Проведіть відповідні вимірювання й обчислення, використовуючи динамометр.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розгляньте рисунки 

Вправа «Кошик знань», учні записують на аркушах  паперу запитання, які в них виникли після перегляду відео і зображень.

IV. Оголошення теми уроку

Тема уроку: «Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання»

«Усім нам траплялося виходити в ожеледицю: скільки зусиль потрібно, щоб утриматися від падіння, скільки смішних рухів доводиться робити, щоб устояти на ногах…Уявімо, що тертя зникло зовсім. Тоді ніякі тіла, чи то завбільшки з кам'яну брилу, чи то малі, як піщинки, ніколи не втримаються одне на одному. Якби не було тертя, Земля являла б собою кулю без нерівностей, подібну до рідкої каплі».   Амонтон Гільйом

V. Вивчення  нового матеріалу.

  1. Дізнаємося про силу тертя

Перегляд відео фрагменту.

Пояснення вчителя.

       Сила тертя – сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого і напрямлена в пртилежну сторону до руху тіла.

                                   C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\image080.jpg

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\images.jpgC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\index.jpg 

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\999.jpgC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\123.jpg

  1. З’ясовуємо від чого залежить сила тертя.

Завдання для групи Дослідників.

Використовуючи прилади і матеріали, що лежать на партах, визначити від чого залежить сила тертя.

Робимо висновок   Сила тертя залежить від матеріалу і  поверхні, по  якій рухається тіло і прямо пропорційна силі нормальної реакції опори. Цю залежність можна зависити у вигляді.

 

                                                                     http://www.subject.com.ua/lesson/physics/8klas_1/8klas_1.files/image078.jpg

Коефіцієнт пропорційності  μ  називається коефіцієнтом тертя ковзання. Він визначається матеріалом дотичних поверхонь та якістю їх обробки.

  1. З’ясовуємо природу сили тертя

Завдання для групи Теоретиків

Використовуючи матеріал підручника (ст..131), визначити природу сили тертя.

Природа сили тертя  - електромагнітна.

VІ Осмислення та закріплення нового матеріалу

1. Правила ТБ. 

2. Виконання лабораторна робота №5

Завдання для групи Експериментаторів.

Вимірювання коефіцієнта тертя (інструкція до роботи у підручнику на ст. 135 - 136).

VIІ. Підсумок уроку

  • Вправа «Кошик знань»

Учні відповідають на питання, які поставили у кошик на початку уроку.

  • Вправа  «Мікрофон»  поясніть  прислів’я:

1 група «Суха ложка рот дере»

2 група «Коси, коса, поки роса, роса спала – робота пропала»

3 група «Баба з воза – коням легше».

    Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

 VІІІ. Домашнє завдання.

Вивч. п. 27, впр. 23 (1 – 4)

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Fodor Antonina
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 24.Тертя. Сили тертя
Додано
24 липня 2018
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку