. Урок вивчення нового матеріалу для формування знаннь про сили тертя (їх природу, напрям дії, формули і способи визначення) та їх різновиди, розкриття корисної і шкідливої ролі тертя в техніці і побуті.
Тема. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.
Лабораторна робота №9. Вимірювання коефіцієнта тертя
Очікувані результати. Учні мають уявлення про роль електромагнітних сил у процесах взаємодії тіл, знають пояснити природу сили тертя, можуть показати напрямок дії сили та визначити її значення, пояснюють роль сили тертя під час руху.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутності учнів у класі та їх готовності до уроку.
Поділ класу на три групи «Теоретики», «Дослідники», «Експериментатори».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вставити в текст пропущені слова
_______________ закон Ньютона: існують такі системи відліку, відносно яких тіла зберігають свою швидкість _________, якщо на них___________ інші тіла, або дії інших тіл _______________.
_____________закон Ньютона: прискорення, яке дістає тіло під дією сили, прямо пропорційне __________ і обернено пропорційне _________цього тіла.
Третій закон Ньютона: сили, тіла діють одне на одне, напрямлені вздовж однієї прямої, _______ за модулем і ______________і за напрямом.
Закон ________________ тяжіння: між будь-якими двома тілами діють сили взаємного притягання, які прямо пропорційні добутку ________ цих тіл і обернено пропорційні ________________________ між ними.
2 група
Із фізичних величин скласти формули.
3 група
Розв’язати задачу.
Експериментальна задача. Опишіть, як визначити жорсткість пружини, маючи лабораторний динамометр і лінійку. Проведіть відповідні вимірювання й обчислення, використовуючи динамометр.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Розгляньте рисунки
Вправа «Кошик знань», учні записують на аркушах паперу запитання, які в них виникли після перегляду відео і зображень.
IV. Оголошення теми уроку
Тема уроку: «Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання»
«Усім нам траплялося виходити в ожеледицю: скільки зусиль потрібно, щоб утриматися від падіння, скільки смішних рухів доводиться робити, щоб устояти на ногах…Уявімо, що тертя зникло зовсім. Тоді ніякі тіла, чи то завбільшки з кам'яну брилу, чи то малі, як піщинки, ніколи не втримаються одне на одному. Якби не було тертя, Земля являла б собою кулю без нерівностей, подібну до рідкої каплі». Амонтон Гільйом
V. Вивчення нового матеріалу.
Перегляд відео фрагменту.
Пояснення вчителя.
Сила тертя – сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого і напрямлена в пртилежну сторону до руху тіла.
Завдання для групи Дослідників.
Використовуючи прилади і матеріали, що лежать на партах, визначити від чого залежить сила тертя.
Робимо висновок Сила тертя залежить від матеріалу і поверхні, по якій рухається тіло і прямо пропорційна силі нормальної реакції опори. Цю залежність можна зависити у вигляді.
Завдання для групи Теоретиків
Використовуючи матеріал підручника (ст..131), визначити природу сили тертя.
Природа сили тертя - електромагнітна.
VІ Осмислення та закріплення нового матеріалу
1. Правила ТБ.
2. Виконання лабораторна робота №5
Завдання для групи Експериментаторів.
Вимірювання коефіцієнта тертя (інструкція до роботи у підручнику на ст. 135 - 136).
VIІ. Підсумок уроку
Учні відповідають на питання, які поставили у кошик на початку уроку.
1 група «Суха ложка рот дере»
2 група «Коси, коса, поки роса, роса спала – робота пропала»
3 група «Баба з воза – коням легше».
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивч. п. 27, впр. 23 (1 – 4)
1