Урок-квест "Цікавий світ фразеології"

Про матеріал
Урок-квест для узагальнення та систематизації знань з теми "Фразеологія" для учнів 6 класу.
Перегляд файлу

 

Бутко Антоніна Іванівна,

учитель української мови та літератури,

НВК «Ерудит», м. Київ

 

                      Урок-квест «Цікавий світ фразеології»

Мета: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал; сформувати навички правильного використання  фразеологізмів у мовленні; виховувати естетику мовлення, свідоме ставлення до мови.

Тип: узагальнення й систематизації знань.

Форма:  урок-квест.

Обладнання: комп’ютер, презентація.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.

 

                                           Хід уроку

 

 І. Організаційна частина.

 ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

      Мотивація навчальної діяльності.

      Учитель

     Українська мова за змістом, багатством,  красою й мелодійністю посідає одне з перших місць серед мов народів світу. Саме вона підтримує свідомість національної єдності українського народу, любов до Батьківщини й пошану до себе. Золотими зернинками народної мови, злитками мудрості, справжньою її окрасою стали крилаті слова фразеологізми.  Це сталі словосполучення, які образно, влучно, яскраво показують нам якусь подію або людину. У них знаходимо похвалу порядності й осуд людських вад, тут звучить іронія й гумор. І все це невимушено, тонко, дотепно. Кожний крилатий вислів має свою історію, бо ці стійкі вирази створювалися народом протягом тисячоліть і увібрали в себе його багатий історичний досвід, пов’язаний з трудовою діяльністю, побутом, культурою.  

     Тож давайте заглянемо в живу схованку людського духу та перевіримо  знання з теми «Фразеологія» за допомогою квесту.

    Сьогодні я буду модератором цієї гри. Пропоную утворити 2 команди.

III. Повторення вивченого.

I рівень «Таможня»

  1. Презентація команди (назва, девіз).
  2. Тести (так, ні)
  • Стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову(словосполученню), називаються фразеологізмами.
  • Із фразеологізму можна вилучити слово або вставити інше.
  • Фразеологізми вживають в офіційно- діловому стилі.
  • Фразеологізми можуть утворювати антонімічні пари.
  • Фразеологізми можна знайти в Біблії.
  • Прислівя та приказки не можуть бути різновидами фразеологізмів.
  • Фразеологізм виступає одним членом речення.

II рівень «Екскурс в історію»

    ( Домашнє завдання: історія виникнення фразеологізмів :

  • Прикласти руку.
  • Сім пятниць на тиждень.
  • Перемивати кістки.
  • Жити на широку ногу.)

 

Учитель

       Історія багатьох фразеологічних зворотів здається загадковою й незрозуміло. Живе людина, що добре знає свою справу й кажуть про неї : “Він на цьому ділі собаку з’їв “. А трапиться незугарний працівник , який не вміє зробити того , за що взявся , як говорять: “Зробив із лемеша швайку“, і за кожним висловом стоїть своя, цікава історія, тепер уже забута, хоч зворот живе в різних сферах сучасної людської діяльності. Цей конкурс допоможе дізнатися, як утворилися деякі фразеологізми.

 

III рівень «Фразеологічні загадки»

   ( Розкрити таємниці  сталих виразів)

     1. Коли беруть ноги на плечі? (коли тікають)

     2. Що можна ламати без рук і всякого знаряддя? (голову)

     3. Які частини тіла можна вішати й для чого? (повісити носа, розвісити  вуха)

    4. З якими частинами тіла можна піти на базар, щоб їх продати й для чого? (продати зуби – усміхатися; продати душу – зрадити; Продати очі – зробитися безсоромним)

   5. Що можна ловити все життя, але так і не зловити? (вітер)

   6. Відгадайте загадку: «Не квіти, а в’януть, не білизна, а розвішують, не шабля, а гострять»? (вуха)

   7. Куди підливають масла без потреби? (у вогонь)

   8. Коли зріст міряють горщиками? (від горшка два вершка)

IVрівень «Фразеологічний зоопарк»

Учитель

    Ми успішно подолали третій рівень. Завітаємо до зоопарку. Кого ж ми побачимо тут, у цьому звіринці? Дуже часто людину за її вдачу, гарну чи погану, порівнюють з якою – небудь твариною. Перед вами початок фразеологізму, а ви знайдіть потрібне слово для вдалого порівняння й додайте його до початку.

Тихий, як….   миша; боязкий, як… заєць; незграбний, як… слон; сміливий, як… лев; гарний, як…свиня ; упертий, як… осел.

V рівень «Детективи»

Учитель

    Настав час відкривати детективне агентство.

   1 етап – «Ти впізнаєш його»

    (За малюком визначити фразеологізм, пояснити його значення)

 

 

 

   2 етап – «Знайди  «героя»)

    ( За допомогою опису  знайти, так би мовити,   «героя» декількох фразеологізмів.

-  На нього кидають слова й гроші, коли їх не цінують; його радять шукати в полі, коли хтось безслідно зник; він міститься в голові легковажної, несерйозної людини. (вітер)

-  Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити. (вовк)

-  Він може довести до Києва й далі; його можна нагострити, як ніж; іноді він схожий  на лопату, особливо в балакучих. (язик)

-  Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в’януть; їх розвішують, як білизну; особливо дуже довірливі. (вуха)

-  Його послугою називають невдалу спробу допомогти; він винний, якщо хтось не має музичного слуху; його звинувачують у тому, що він неповороткий. (ведмідь)

VI рівень «Склади  пазл»

( Обєднати в антонімічні пари та утворити синонімічні ряди)

    Зуби   скалити     ; кури не клюють   ; під самим носом  ; ударити   лихом об землю  ;    не вартий і гроша –  ; стріляний горобець – ; мазати медом -

   ніс   повісити;  як   кіт наплакав;  слізьми   вмиватися ; за   тридев’ять земель; ціни немає ; пустити шпильку; жовтороте пташеня.   

        Порожня голова ; брати близько до серця; важливий птах; без сьомої клепки в голові; узяти за душу; набитий дурень; велика цяця; птах високого польоту; дурнів не сіють, не орють, а вони самі родяться; брати за живе.

VII рівень «Скарбничка»

( За відведений час підібрати якомога більше фразеологізмів зі словами:

1 команда – нога;

2 команда – язик.

У конкурсі беруть участь усі учасники)

  VIII рівень «Дуель капітанів» 

    Обрати одну з карток, на якій написано фразеологізм і передати його значення за допомогою жестів.

 Сісти в калюжу; водити за ніс; діло в шляпі; ллє, як із відра; зв’язати руки; намилити шию; лити крокодилові сльози; зарубати на носі .

IV. Підсумок

( Оголошення результатів, оцінювання)

Учитель

   Любіть свою рідну мову, вивчайте її, розвивайте своє мовлення, домагайтеся, щоб ваша мова стала іскрометною, багатою та виразною.

doc
Додав(-ла)
Бутко Антоніна
Додано
21 березня 2020
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку