Бутко Антоніна Іванівна,
учитель української мови та літератури,
НВК «Ерудит», м. Київ
Урок-квест «Цікавий світ фразеології»
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал; сформувати навички правильного використання фразеологізмів у мовленні; виховувати естетику мовлення, свідоме ставлення до мови.
Тип: узагальнення й систематизації знань.
Форма: урок-квест.
Обладнання: комп’ютер, презентація.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель
Українська мова за змістом, багатством, красою й мелодійністю посідає одне з перших місць серед мов народів світу. Саме вона підтримує свідомість національної єдності українського народу, любов до Батьківщини й пошану до себе. Золотими зернинками народної мови, злитками мудрості, справжньою її окрасою стали крилаті слова фразеологізми. Це сталі словосполучення, які образно, влучно, яскраво показують нам якусь подію або людину. У них знаходимо похвалу порядності й осуд людських вад, тут звучить іронія й гумор. І все це невимушено, тонко, дотепно. Кожний крилатий вислів має свою історію, бо ці стійкі вирази створювалися народом протягом тисячоліть і увібрали в себе його багатий історичний досвід, пов’язаний з трудовою діяльністю, побутом, культурою.
Тож давайте заглянемо в живу схованку людського духу та перевіримо знання з теми «Фразеологія» за допомогою квесту.
Сьогодні я буду модератором цієї гри. Пропоную утворити 2 команди.
III. Повторення вивченого.
I рівень «Таможня»
II рівень «Екскурс в історію»
( Домашнє завдання: історія виникнення фразеологізмів :
Учитель
Історія багатьох фразеологічних зворотів здається загадковою й незрозуміло. Живе людина, що добре знає свою справу й кажуть про неї : “Він на цьому ділі собаку з’їв “. А трапиться незугарний працівник , який не вміє зробити того , за що взявся , як говорять: “Зробив із лемеша швайку“, і за кожним висловом стоїть своя, цікава історія, тепер уже забута, хоч зворот живе в різних сферах сучасної людської діяльності. Цей конкурс допоможе дізнатися, як утворилися деякі фразеологізми.
III рівень «Фразеологічні загадки»
( Розкрити таємниці сталих виразів)
1. Коли беруть ноги на плечі? (коли тікають)
2. Що можна ламати без рук і всякого знаряддя? (голову)
3. Які частини тіла можна вішати й для чого? (повісити носа, розвісити вуха)
4. З якими частинами тіла можна піти на базар, щоб їх продати й для чого? (продати зуби – усміхатися; продати душу – зрадити; Продати очі – зробитися безсоромним)
5. Що можна ловити все життя, але так і не зловити? (вітер)
6. Відгадайте загадку: «Не квіти, а в’януть, не білизна, а розвішують, не шабля, а гострять»? (вуха)
7. Куди підливають масла без потреби? (у вогонь)
8. Коли зріст міряють горщиками? (від горшка два вершка)
IVрівень «Фразеологічний зоопарк»
Учитель
Ми успішно подолали третій рівень. Завітаємо до зоопарку. Кого ж ми побачимо тут, у цьому звіринці? Дуже часто людину за її вдачу, гарну чи погану, порівнюють з якою – небудь твариною. Перед вами початок фразеологізму, а ви знайдіть потрібне слово для вдалого порівняння й додайте його до початку.
Тихий, як…. миша; боязкий, як… заєць; незграбний, як… слон; сміливий, як… лев; гарний, як…свиня ; упертий, як… осел.
V рівень «Детективи»
Учитель
Настав час відкривати детективне агентство.
1 етап – «Ти впізнаєш його»
(За малюком визначити фразеологізм, пояснити його значення)
2 етап – «Знайди «героя»)
( За допомогою опису знайти, так би мовити, «героя» декількох фразеологізмів.
- На нього кидають слова й гроші, коли їх не цінують; його радять шукати в полі, коли хтось безслідно зник; він міститься в голові легковажної, несерйозної людини. (вітер)
- Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити. (вовк)
- Він може довести до Києва й далі; його можна нагострити, як ніж; іноді він схожий на лопату, особливо в балакучих. (язик)
- Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в’януть; їх розвішують, як білизну; особливо дуже довірливі. (вуха)
- Його послугою називають невдалу спробу допомогти; він винний, якщо хтось не має музичного слуху; його звинувачують у тому, що він неповороткий. (ведмідь)
VI рівень «Склади пазл»
( Об’єднати в антонімічні пари та утворити синонімічні ряди)
Зуби скалити – ; кури не клюють – ; під самим носом – ; ударити лихом об землю – ; не вартий і гроша – ; стріляний горобець – ; мазати медом -
ніс повісити; як кіт наплакав; слізьми вмиватися ; за тридев’ять земель; ціни немає ; пустити шпильку; жовтороте пташеня.
Порожня голова ; брати близько до серця; важливий птах; без сьомої клепки в голові; узяти за душу; набитий дурень; велика цяця; птах високого польоту; дурнів не сіють, не орють, а вони самі родяться; брати за живе.
VII рівень «Скарбничка»
( За відведений час підібрати якомога більше фразеологізмів зі словами:
1 команда – нога;
2 команда – язик.
У конкурсі беруть участь усі учасники)
VIII рівень «Дуель капітанів»
Обрати одну з карток, на якій написано фразеологізм і передати його значення за допомогою жестів.
Сісти в калюжу; водити за ніс; діло в шляпі; ллє, як із відра; зв’язати руки; намилити шию; лити крокодилові сльози; зарубати на носі .
IV. Підсумок
( Оголошення результатів, оцінювання)
Учитель
Любіть свою рідну мову, вивчайте її, розвивайте своє мовлення, домагайтеся, щоб ваша мова стала іскрометною, багатою та виразною.