Урок-квест «Головний мозок людини»
Мета: актуалізувати попередні знання учнів, сформувати у них чіткі уявлення про головний мозок як важливу систему людського організму, виробити навичку порівнювати, аналізувати й систематизувати отриману інформацію, розвинути логічне, критичне й асоціативне мислення, а також виховати освітній інтерес до вивчення біології.
Обладнання і матеріали: муляжі, малюнки, довідникова література.
Тип уроку: комбінований, урок-квест.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Педагог повідомляє учням тему уроку й пропонує їм поділитися на команди. В результаті поділу сформувалося дві команди: «Винахідники» і «Вулкан».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Ви мабуть здогадуєтесь, що мозок є однією з найскладніших і найзагадковіших структур Всесвіту. За останніми підрахунками, усередині мозку є близько 86 000 000 000 клітин, що звуться нейронами, – набагато більше, ніж живе на нашій планеті людей, яких зараз близько 7 800 000 000. Якщо ми з’єднаємо нейрони один із одним, вишикувавши їх усі в рядок, у нас утвориться дорога довжиною 860 км. Це і є розмір того, що ви тримаєте у себе в голові. І байдуже, бракує вам зараз натхнення чи ви фонтануєте ідеями. Отож, саме цей потужний «механізм» далі спробуємо спільно дослідити. Отож, розпочнемо?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Девіз команди «Винахідники»: «Завжди впевнено тримайся і ніколи не здавайся».
Девіз команди «Вулкан»: «Вулкан горить, вулкан палає, і наша команда перемагає».
Маршрут квест-мандрівки
Маршрутний лист:
№ станції |
Де відбувається |
Що вивчається |
Бали |
Час |
Станція 1. «Логічна» |
Актовий зал |
Розв’язування кросворду |
к. 1 |
|
к. 2 |
|
|||
Станція 2. «Дослідницька» |
Кабінет біології |
Дослідження мозку людини і тварини |
к. 1 |
|
к. 2 |
|
|||
Станція 3. «Музична» / «Математична» |
Музичний/математичний клас |
Аналіз впливу музики/математики на мозок |
к. 1 |
|
к.2 |
|
|||
Станція 4. «Інтерактивна» |
Бібліотека |
Вивчення роботи обох півкуль |
к. 1 |
|
к. 2 |
|
Розпочнемо
Станція 1. «Логічна». Команди займають свої місця в актовій залі. Капітани команд отримують лист із кросвордом. Завдання полягає в наступному: якомога швидше дати відповіді на запитання і з’ясувати, яким є зашифроване слово.
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: менінгіт, речовина, позіхання, рефлекторна, провідникова. Ключове слово: мозок.
Учні записують відповідь на супровідному листі й отримують «ключ» до наступних дій. Їм вручається перший пазл:
Станція 2. «Дослідницька». У кабінеті біології перед командами стоїть завдання ґрунтовно порівняти будову мозку людини і тварини. Учасники команди, що прибули швидше, методом жеребкування обирають картку із назвою тварини й приступають до роботи. Важливо, аби учні в межах команди поділилися на ряд підгруп: одні працюють із макетом, інші вивчають довідникову літературу, а решта – намагаються порівнювати будову мозку й те, які функції різні його частини виконують.
Рис. 1. Мозок людини Рис. 2. Мозок собаки
Рис. 3. Мозок ящірки
Завдання для команди: порівняйте будову мозку людини і собаки / людини і ящірки.
Важливо з’ясувати, чи всі частини мозку є присутніми, якими є форма, розмір, розташування й як це може впливати на загальний розвиток. Подати інформацію потрібно в стислому вигляді, використовуючи чіткі факти.
Учні записують відповідь на супровідному листі й отримують другий «ключ» - частину пазлу:
На зворотній стороні пазлу вказано, куди вирушати далі: у світ музики вирушає команда «Винахідники», у світ математики - команда «Вулкан».
Ура! Половину шляху пройдено, так тримати.
Станція 3.1. «Музична». В кабінеті музики команда «Винахідники» виконує завдання:
Станція 3.2. «Математична». У математичному класі команда «Вулкан» виконує такі завдання:
Після виконання завдання команди заповнюють супровідний лист і отримують третій пазл, на зворотній частині якого вказано, де відбудеться фінальна частина квесту.
Станція 4. «Інтерактивна». Команди вирушають до бібліотеки. Тут їм потрібно віднайти ту півкулю головного мозку, яка була зашифрованою у завданнях попередньої станції (музична станція – права півкуля, математична станція - ліва).
На запропонованому макеті за допомогою магнітних ілюстрацій оберіть саме ті, які підходять під характеристику вашої півкулі, закріпивши їх.
Рис. 4. Півкулі головного мозку Рис. 5. Функції півкуль
Команда, яка першою виконає завдання, отримує кінцевий пазл, який допомагає їм скласти із попередніх елементів ключ, що власне й буде відповіддю, яку потрібно озвучити педагогу.
Основна фраза: Мозок, ти просто космос
IV. Підбиття підсумків
Коли стало відомо переможців, інша команда повинна все ж закінчити роботу, після чого відбувається обговорення результатів, учні мають можливість поділитися власними емоціями, описати, що їм сподобалося, а що – ні й сформувати власне ставлення до даного типу уроку.
В свою чергу можемо підсумувати, що урок-квест є логічною віткою інтерактивного навчання в межах НУШ, що дозволяє підвищити рівень активності школярів, актуалізувати їх попередні знання й в ігровій формі реалізувати важливі дидактичні завдання, які стояли перед уроком. Більше того, робота в командах гарантує комфортні психоемоційні умови навчання, адже в такий спосіб учні мають можливість радитися між собою, висвітлювати власні думки, обговорювати ідеї, що ти самим вдосконалює їх навички комунікації. Й, основне, шляхом використання такого уроку вони можуть поглибити власні знання про головний мозок й сформувати в себе підвищений інтерес до вивчення біології в подальшому.
Список використаної літератури