Урок-квест "Головний мозок людини"

Про матеріал
Сформувати в учнів чіткі уявлення про головний мозок як важливу систему людського організму.
Перегляд файлу

Урок-квест «Головний мозок людини»

Мета: актуалізувати попередні знання учнів, сформувати у них чіткі уявлення про головний мозок як важливу систему людського організму, виробити навичку порівнювати, аналізувати й систематизувати отриману інформацію, розвинути логічне, критичне й асоціативне мислення, а також виховати освітній інтерес до вивчення біології.

Обладнання і матеріали: муляжі, малюнки, довідникова література.

Тип уроку: комбінований, урок-квест.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Педагог повідомляє учням тему уроку й пропонує їм поділитися на команди.  В результаті поділу сформувалося дві команди: «Винахідники» і «Вулкан».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Ви мабуть здогадуєтесь, що мозок є однією з найскладніших і найзагадковіших структур Всесвіту. За останніми підрахунками, усередині мозку є близько 86 000 000 000 клітин, що звуться нейронами, – набагато більше, ніж живе на нашій планеті людей, яких зараз близько 7 800 000 000. Якщо ми з’єднаємо нейрони один із одним, вишикувавши їх усі в рядок, у нас утвориться дорога довжиною 860 км. Це і є розмір того, що ви тримаєте у себе в голові. І байдуже, бракує вам зараз натхнення чи ви фонтануєте ідеями. Отож, саме цей потужний «механізм» далі спробуємо спільно дослідити. Отож, розпочнемо?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Девіз команди «Винахідники»: «Завжди впевнено тримайся і ніколи не здавайся».

Девіз команди «Вулкан»: «Вулкан горить, вулкан палає, і наша команда перемагає».

 

 

 

 

 

Маршрут квест-мандрівки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маршрутний лист:

№ станції

Де відбувається

Що вивчається

Бали

Час

Станція 1. «Логічна»

Актовий зал

Розв’язування кросворду

к. 1

 

к. 2

 

Станція 2. «Дослідницька»

Кабінет біології

Дослідження мозку людини і тварини

к. 1

 

к. 2

 

Станція 3. «Музична» / «Математична»

Музичний/математичний клас

Аналіз впливу музики/математики на мозок

к. 1

 

к.2

 

Станція 4. «Інтерактивна»

Бібліотека

Вивчення роботи обох півкуль

к. 1

 

к. 2

 

 

Розпочнемо

 

Станція 1. «Логічна». Команди займають свої місця в актовій залі. Капітани команд отримують лист із кросвордом. Завдання полягає в наступному: якомога швидше дати відповіді на запитання і з’ясувати, яким є зашифроване слово.

  1.               Запалення мозкових оболонок – це …
  2.               В складі спинного мозку є біла і сіра …
  3.               Що охолоджує втомлений мозок?
  4.               Яка функція відповідає за діяльність сірої речовини?
  5.               Яка функція відповідає за діяльність білої речовини?

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді: менінгіт, речовина, позіхання, рефлекторна, провідникова. Ключове слово: мозок.

Учні записують відповідь на супровідному листі й отримують «ключ» до наступних дій. Їм вручається перший пазл:

photo_5244909896489617194_x

Станція 2. «Дослідницька». У кабінеті біології перед командами стоїть завдання ґрунтовно порівняти будову мозку людини і тварини. Учасники команди, що прибули швидше, методом жеребкування обирають картку із назвою тварини й приступають до роботи. Важливо, аби учні в межах команди поділилися на ряд підгруп: одні працюють із макетом, інші вивчають довідникову літературу, а решта – намагаються порівнювати будову мозку й те, які функції різні його частини виконують.

Рис. 1. Мозок людини                                                             Рис. 2. Мозок собаки

photo_5244909896489617025_yphoto_5244909896489617024_y

 

Рис. 3. Мозок ящірки

photo_5244909896489617023_y

Завдання для команди: порівняйте будову мозку людини і собаки / людини і ящірки.

Важливо з’ясувати, чи всі частини мозку є присутніми, якими є форма, розмір, розташування й як це може впливати на загальний розвиток. Подати інформацію потрібно в стислому вигляді, використовуючи чіткі факти.

Учні записують відповідь на супровідному листі й отримують другий «ключ» - частину пазлу:

photo_5244909896489617197_x

На зворотній стороні пазлу вказано, куди вирушати далі: у світ музики вирушає команда «Винахідники»,  у світ математики - команда «Вулкан».

Ура! Половину шляху пройдено, так тримати.

Станція 3.1.  «Музична». В кабінеті музики команда «Винахідники» виконує завдання:

  1. Чи існує закономірність між співчуттям і тим, як людина сприймає музику?
  2. Що ви відчуваєте, коли слухаєте швидку музику? Де найчастіше її використовують і для чого?
  3. Що ви відчуваєте, коли слухаєте повільну музику? Де найчастіше її використовують і для чого?
  4. Яка півкуля головному мозку відповідає за процес сприймання музики?

 

 

Станція 3.2. «Математична». У математичному класі команда «Вулкан» виконує такі завдання:

  1. Три сотні помножили на дві сотні. Скільки буде сотень?
  2. Хлопчик побився об заклад, що визначить, яким буде рахунок перед початком футбольного матку команд «Шахтар» - «Динамо» і виграв. Як він це зробив і яким виявився рахунок?
  3. Що спільного мають степінь і рівнобедрений трикутник?
  4. Яка півкуля головного мозку відповідає за аналітичну роботу?

Після виконання завдання команди заповнюють супровідний лист і отримують третій пазл, на зворотній частині якого вказано, де відбудеться фінальна частина квесту.

photo_5244909896489617195_x

Станція 4. «Інтерактивна». Команди вирушають до бібліотеки. Тут їм потрібно віднайти ту півкулю головного мозку, яка була зашифрованою у завданнях попередньої станції (музична станція – права півкуля, математична станція - ліва).

На запропонованому макеті за допомогою магнітних ілюстрацій оберіть саме ті, які підходять під характеристику вашої півкулі, закріпивши їх.

Рис. 4. Півкулі головного мозку                     Рис. 5. Функції півкуль

photo_5244909896489617328_xphoto_5244909896489617327_y

Команда, яка першою виконає завдання, отримує кінцевий пазл, який допомагає їм скласти із попередніх елементів ключ, що власне й буде відповіддю, яку потрібно озвучити педагогу.

photo_5244909896489617196_x

Основна фраза: Мозок, ти просто космос

IV. Підбиття підсумків

Коли стало відомо переможців, інша команда повинна все ж закінчити роботу, після чого відбувається обговорення результатів, учні мають можливість поділитися власними емоціями, описати, що їм сподобалося, а що – ні й сформувати власне ставлення до даного типу уроку.

В свою чергу можемо підсумувати, що урок-квест є логічною віткою інтерактивного навчання в межах НУШ, що дозволяє підвищити рівень активності школярів, актуалізувати їх попередні знання й в ігровій формі реалізувати важливі дидактичні завдання, які стояли перед уроком. Більше того, робота в командах гарантує комфортні психоемоційні умови навчання, адже в такий спосіб учні мають можливість радитися між собою, висвітлювати власні думки, обговорювати ідеї, що ти самим вдосконалює їх навички комунікації. Й, основне, шляхом використання такого уроку вони можуть поглибити власні знання про головний мозок й сформувати в себе підвищений інтерес до вивчення біології в подальшому.

Список використаної літератури

  1. Матяш Н. Ю. Біологія. 8 клас : Посібник /Н. Ю. Матяш. – К. : Педагогічна думка, 2015. - 130 с.
  2. Задорожний В. Біологія : підручник для 8 класу закладі загальної середньої освіти. Друге видання, перероблене. Харків : Видавництво «Ранок», 2021. – 240 с.
  3. Хорощак К. Музика та її вплив: чому нам подобається різна, як виникають «мурашки» та зміна настрою. Пояснює наука. 2019. - Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/culture/2019/08/17/237902/
  4. Годмен Дж. Чому більшість людей у світі – правші? – Режим доступу: https://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2016/02/160218_vert_fut_why_are_most_of_us_right_handed_vp
docx
Додав(-ла)
Грет Лідія
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 грудня 2023
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку