КВЕСТ-ГРА
«НАША МОВА КАЛИНОВА»
для учнів 5-9 кл.
Мета: сприяти усвідомленню значення рідної мови; розкрити лексичне багатство, виражальні можливості української мови, яка належить до найрозвиненіших мов світу; розвивати комунікативні навички; виховувати в дітей бережливе ставлення та повагу до мови.
Завдання: відвідавши 5 станцій, виконати завдання на кожній з них, отримати від помічників ключ (частинку речення) до вислову. Команди рухаються від станції до станції за маршрутним листком-путівником, котрий потрібно відшукати на місцевості за записками, які заздалегідь заховані на території школи. Для переходу на наступну станцію учасника потрібно пройти завдання-випробування і завдання-перепустку. Перемагає та команда, яка першою справиться із усіма завданнями та складе вислів: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ» В. Сухомлинський.
СТАНЦІЯ 1 «ПОЕТИЧНА»
Максимальна кількість балів: 6
ЗАВДАННЯ: встановіть відповідність між віршами про мову та їх авторами.
Тарас Шевченко Олександр Олесь Павло Тичина
Дмитро Павличко Максим Рильський Володимир Сосюра
Вірші:
Слова та голос-більш нічого
А серце б’ється-ожива,
Як їх почує"...
Як вітер,і трави, і води...
В годину щасливу і в радісну мить,
Любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Ти сьогодні зазвучало,
Як початок, як начало,
Як озброєння всім видне,
Слово наше рідне!
І ось воно співа бринить.
Бринить - співає наша мова.
Чарує,тішить і п’янить.
Як довго ждали ми...
Завдання-перешкода: доберіть синоніми до таких слів: червоний, пихатий, лисий.
Завдання-перепустка: сфотографуйтеся на коридорі, утворивши літеру О за допомогою усіх учасників команди.
Відповідь:
червоний (кораловий, калиновий, багряний, рум'яний), пихатий (гордий, зарозумілий, чванливий, бундючний, гонористий), лисий (голомозий, облисілий).
Відповідь:
Тарас Шевченко Олександр Олесь Павло Тичина
Дмитро Павличко Максим Рильський Володимир Сосюра
Виконавши завдання на цій станції учні отримують частинку вислову «Мова - ….», який вони складуть пройшовши квест.
СТАНЦІЯ 2 «ОКЕАНОМ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»
Максимальна кількість балів:12
ЗАВДАННЯ: дайте відповідь на запитання.
Завдання-перешкода: утворіть якнайбільше слів із слова красномовний
Завдання-перепустка: сфотографуйтеся із вчителем української мови + посмішка кожного учасника.
Відповідь: красно, мова, сон, сом, корм, рок, рак, новий, оса, мак, роса, коса, вона, морока, конвой...
Виконавши завдання на цій станції учні отримують частинку вислову «…це віконця,…», який вони складуть пройшовши квест.
СТАНЦІЯ 3 «КВІТНИ, МОВО НАША РІДНА»
Максимальна кількість балів:1 слово – 1 бал
ЗАВДАННЯ: доберіть прикметники, порівняльні звороти найчарівніші слова , які влучно характеризують українську мову. На пелюстках запишіть їх, утворивши квітку.
Завдання-перешкода: розгадайте сканворд.
Завдання-перепустка: сфотографуйтеся із людиною, яка не задіяна у квесті (технічні працівники, бібліотекар та ін.)
Виконавши завдання на цій станції учні отримують частинку вислову «…через які людина…», який вони складуть пройшовши квест.
СТАНЦІЯ 4 «УКРАЇНСЬКА ФРАЗЕОЛОГІЯ»
Максимальна кількість балів:8
ЗАВДАННЯ: Розшифруйте значення фразеологізмів:
Завдання-перешкода: продовжте речення: «Українською мовою …. розмовляють, щебечуть, бесідують, говорять і т. д.», записуючи слова на аркуші паперу у вигляді серця.
Завдання-перепустка: сфотографуйтеся усією командою біля калини, взявши руки в боки.
Виконавши завдання на цій станції учні отримують частинку вислову «… бачить світ.», який вони складуть пройшовши квест.
СТАНЦІЯ 5 «ЛЮБІТЬ УКРАЇНСЬКУ!»
Максимальна кількість балів:12
ЗАВДАННЯ: напишіть твір-мініатюру, на тему «Нас єднає мова..!» (10-15 речень), використовуючи цитати відомих діячів:
1. «Мова – духовне багатство народу»
В. Сухомлинський
2. «Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ»
К. Ушинський
3. Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.
Олександр Олесь
4. «Мова - душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб»
Іван Огієнко
Завдання-перешкода: поясніть значення слів: гожий (гарний, вродливий, красивий), метикувати (думати, міркувати), пасталакати (базікати, патякати, говорити багато й без потреби).
Завдання-перепустка: сфотографуйтеся усією командою на коридорі школи, поклавши руку одну на одну («Один – за всіх і всі – за одного»).
Виконавши завдання на цій станції учні отримують частинку вислову «Василь Сухомлинський», який вони складуть пройшовши квест.