Урок-квест " Рослини"

Про матеріал
Цей формат занять дозволяє актуалізувати навчальний матеріал, потренувати логічне мислення, швидкість реакції та ввімкнути в дітях азарт дослідників і відкривачів. Рекомендовано для учнів 6 класу.
Перегляд файлу

Розробка узагальнюючого квест-уроку по  темі «Рослини» у 6 класі

Автор: вчитель біологіі та хіміі Ферко Оксана Василівна

Тема : Рослини

Мета : узагальнити знання учнів про клітинну будову організмів, тканини рослин, вегетативні й генеративні органи та їхній взаємозв’язок;

розвивати в учнів уміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки;

виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування під час змагання, прилучати школярів до наукової творчості.

Обладнання: бланки тестів, конверти з матеріалами завдань, таблички з позначення етапів, маршрутний лист, гербарій.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Форма уроку: квест

Підготовка до уроку:

- Розділити клас на дві команди

- Придумати назви команд

- Вибрати капітанів команд

- Ознайомити учнів з правилами гри

- Оформити дошку перед уроком

 

Хід уроку

                                                                                   В природі безліч таємниць,

                                                                                   Які людина прагне зрозуміти.

                                                                                  Навколо нас нема дрібниць,

                                                                                 І магію не можна пропустити!

I.Організаційний етап

Ознайомлення з правилами гри

1. На старті кожна команда отримує маршрутний лист, який протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі в нього заносяться бали, які заробила команда. Для кожної команди свій маршрутний лист.

2. Прибувши  на етап, капітан віддає інструктору маршрутний лист.

3. Члени команди слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання та виконують завдання.

4. Інструктор перевіряє правильність виконання, оцінює балами роботу команди і відомості заносить у маршрутний лист.

5. Команда відправляється до наступного етапу.

6. Коли команда отримує конверт з підказкою « ФІНІШ», вона повертається до класної кімнати, з якої вирушила.

7. Прибувши на фініш, капітан відає маршрутний лист інструкторові, підводяться підсумки гри, нагороджуються переможці.

II.Узагальнення й систематизація знань.

Проходження етапів гри

Етап 1. Станція « Розминка»

Зачитується лист

« Дорогі друзі! Пише вам відомий усьому світові барон Мюнхгаузен. Хочу розповісти вам одну правдоподібну історію й попрохати у вас допомоги в розв’язанні моїх сумнівів. Одного ранку я одержав листа від Роберта Гука, який просив мене допомогти у вивчені внутрішньої будови живих істот. Наступного ранку я вирушив у дорогу з непохитним рішенням роздивитися будову живих істот. Після стомливої праці я дійшов деяких висновків про зовнішню будову організмів. Неозброєним оком я усе ж таки не міг побачити, що робиться у них  усередині, тому мені довелося вдатися до допомоги телескопа. І я зробив важливе відкриття! Дорогі добродії, не гаючи ні хвилини, я написав біологічну поему під назвою « Що із чого складається». Визнаю, що це звучить неправдоподібно. Але я надаю право кожному, у кого виникне хоч найменший сумнів, самому вибудувати логічний ланцюжок. Мені здається, що у своїй поемі я випустив важливі ланки єдиного ланцюга. Сподіваюся на вашу допомогу. Барон Мюнхгаузен».

Хто з вас уже з листа зрозумів причини невдачі барона?

(Не знав Роберта Гука, який винайшов мікроскоп, а користувався телескопом)

Слухаючи поему, перша команда відзначає, які наукові відкриття зробив барон, а друга- недоліки його роботи.

ЩО ІЗ ЧОГО СКЛАДАЄТЬСЯ

Із формою подібною та функцією спільною

Однакові клітини утворюють тканини.

Тканини ж тії всякими бувають:

Одна тканина орган покриває,

А друга забезпечить ріст рослини,

А третя виділяє різні речовини…

До того ж, ці тканини

Утворюють всі органи рослини.

Стебло та квітка, корінь, насінина –

То тільки кілька органів рослини.

(Перша команда: подав поняття тканини, указав на типи тканин, відзначив, що органи складаються з різних типів тканин, виявив органи – корінь, стебло, квітку, насінину.

Друга команда: не вказав, із чого складаються клітини, не згадав механічну, провідну, фотосинтезуючу тканини, виявив не всі органи рослини, не відзначив бруньку, листок, плід.)

Етап 2. Станція «Фізіологія»

Команди по черзі відповідають на запитання.

1. Чому кисень є необхідним для рослин?

2. Як здійснюється живлення в рослин?

3. Навіщо рослинам потрібен вуглекислий газ?

4. На які процеси витрачається вода в клітині?

5. Які ростові рухи властиві кореню і пагону?

6. Як здійснюється зв’язок між коренем, стеблом, листком?

Етап 3. Станція « Рослини»

Команди по черзі відповідають на запитання.

1. Коротко опишіть значення кожного зі згаданих компонентів грунту для рослин:

А) тверді частинки ( служать запасом поживних речовин, зберігають воду),

Б) кисень ( використовується для дихання),

В) грунтові бактерії (вивільняють мінеральні елементи з органічного матеріалу),

Г) органічна речовина – перегній (поліпшує структуру грунту, служить запасом поживних речовин).

2. Якою судинною тканиною транспортуються поживні речовини з бульб до квіток картоплі? ( флоемою – по ситоподібних трубках)

3. Картопля, яку ми їмо, - це бульби( підземні стебла), де відкладаються запасні поживні речовини. Чому фермери, які вирощують картоплю, намагаються уберегти свої поля від комах-шкідників, що пожирають листя цієї рослини?

4. вірусного збудника жовтяниці цукрового буряку переносять від рослини до рослини попелиці, які живляться, занурюючи свій ротовий апарат у клітини флоеми. Чому ця хвороба так швидко поширюється рослиною?

Етап 4. Станція « Бліцтурнір»

Запитання для турніру

Перша команда

1. Осьовий вегетативний орган рослини з необмеженим ростом, позитивним геотропізмом, що має радіальну будову й ніколи не несе листя.(Корінь)

2. Зачатковий пагін, що ще не розвинувся, на верхівці котрого міститься конус наростання (Брунька)

3. Перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки ( Запилення )

4. Орган квіткової рослини, що утворюється в результаті подвійного запліднення з насінного зачатка.(Насінина)

5. Покрив квітки, що служить для захисту тичинок і маточок, а також сприяє запиленню( Оцвітина)

Друга команда

1. Осьовий вегетативний орган рослини з необмеженим верхівковим ростом, радіальною симетрією, що несе листя та бруньки (Стебло)

2. Звужена частина листка, що з’єднує листкову пластинку зі стеблом і регулює положення листка стосовно джерела світла (Черешок)

3. Розширена частина квітконіжки, на якій розташовані чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки.(Квітколоже)

4. Спеціалізований квітконосний пагін ,що несе квітки й видозмінені листки (Суцвіття)

5. Корінь, що розвивається з пагона або листка (Додатковий корінь)

Етап 5. Станція « Екологія»

Команди по черзі відповідають на питання

1. Якої шкоди може завдати обдирання кори, пошкодження деревини, обламування гілок, надрізи ( написи ) на деревах?

2. Структура листка змінюється залежно від виду рослини й часто пов’язана з умовами існування. Вкажіть, у яких місцеперебуваннях можна зустріти рослину, коли її листки:

- Мають дуже товсту кутикулу

-  Мають тонку кутикулу, або її взагалі немає

- Мають слаборозвинену ксилему(судини)

- Не мають продихів

3. Чому відвідування людьми парків згубно відбивається на стані дерев, навіть якщо люди не завдають деревам прямої шкоди?

4. Де є вищою ймовірність розвитку ідеальної кореневої системи – на глинистому чи піщаному грунті?

Етап 6. Станція « Гербарій»

Робота з гербаріями « Будова листка», « Жилкування листків», « Прості та складні листки»

Етап 7. Станція « Фініш»

Капітани команд подають маршрутні листи квест-інструктору, який підраховує кількість балів та визначає переможців.

III. Підсумок уроку

Сьогодні ми узагальнили та систематизували знання про будову рослин, розширили свій світогляд, збагатилися новими знаннями, опрацювали цікаву інформацію. В ігровій формі перевірили знання, що отримали раніше. Викликали цікавість до вивчення біології

Використана література:

1. Авторські уроки з біології. 6-11 класи.-Х.: Веста: Видавництво « Ранок»,2005.-192с.

2. Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч.закл. 6 клас/Л.І.Остапченко-К.:Генеза, 2014.-224с: іл.

3. http://uk.wikipedia.org

4. http://dovidka.biz.ua

 

docx
Додав(-ла)
Ферко Оксана
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку