Урок-квест "Слідство ведуть хіміки"

Про матеріал
Розробка нестандартного уроку -квесту допоможе вчителю систематизувати й узагальнити знання учнів з основних питань базового курсу хімії , формувати культуру спілкування, вміння обґрунтовано висловлювати свою думку і аргументовано доносити її до учасників групи, , розвивати інтерес до здобуття життєво важливих знань, формувати вміння працювати самостійно і в групі, стимулювати до прийняття правильних рішень, сприяти активізації пізнавальної діяльності і забезпечення стійкої мотивації до навчання та самоосвіти.
Перегляд файлу

Урок-квест для учнів 9 класу «Слідство ведуть хіміки»

Мета:

систематизувати й узагальнити знання учнів з основних питань базового курсу хімії , формувати культуру спілкування, вміння обґрунтовано висловлювати свою думку і аргументовано доносити її до учасників групи, , розвивати інтерес до здобуття життєво важливих знань, формувати вміння працювати самостійно і в групі, стимулювати до прийняття правильних рішень, сприяти активізації пізнавальної діяльності і забезпечення стійкої мотивації до навчання та самоосвіти.

Гасло «Просто знати – це не все. Знання потрібно використовувати»

Тип уроку: урок-квест

Обладнання:

Пробірки, штативи, реактиви, картки з написами йонів, магнітні вудки, картки на етапи «Хімія і побут», «Ребуси», «Вірю, не вірю», «Міркувалки», «Анаграми»

Хід уроку

І. Організаційна частина

Розділення учнів на 2 чи більше груп (в залежності від контингенту)  шляхом отримання повітряних кульок певних кольорів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Вірш учениці 2-го класу Поскрьобишевої Валерії)

Вивчайте хімію!

 

Нащо ж ця хімія страшна?

Незрозумілі знаки, стрілки..!

Кислот надмудрії слова,

Що творять, ой, які дива!

Аж голова вже кругом йде,

А розуміння все не йде.

Але ж то, любі діти,

Правди ж ніде діти,

Складний предмет, звичайно,

Та до труда негайно!

Без хімії ну аж ніяк!

Купуєте ви ліки. Так?

А ось косметика, парфуми,

Що коштують значнії суми.

Це – знову хімії дива,

До них не байдуже дівча.

А «Гали», «Ваніші» - помічники

Із ними легше нам на руки,

Бо мають надто мудрії сполуки.

То ж, любі, хімію вивчайте

І магію її пізнайте!

 

ІІІ. Організація навчальної діяльності учнів

 

Всіх вітаю на уроці! Він сьогодні незвичайний, а урок-квест, на якому ви в ігровій формі повинні пригадати частину тих знань, які ви отримали на уроках хімії чи з додаткових джерел. Ваше завдання – розв’язавши проблемні питання на кожному етапі, знайти закодований скарб. Всі завдання ви знайдете на певних станціях, що розміщені в класній кімнаті (або в різних кабінетах, що залежить від матеріальної бази освітнього закладу).

Всього ви маєте пройти 7 етапів, що дасть можливість вам знайти ключ до скарбу.

 

І етап «Міркувалки»

 

Ваше завдання – на основі певних міркувань зробити висновок про яку речовину чи явище йдеться мова. Відповіді на запитання фіксуйте на запропонованих картках.

1) У результаті цього явища утворюються речовини, що складаються з двох хімічних елементів. Одним з цих хімічних елементів є Оксиген. Часто це явище супроводжується виділенням тепла і світла. (Окиснення)

2) Це – найпоширеніший хімічний елемент на Землі. Проста речовина, що складається з атомів цього елемента, утворюється в результаті фотосинтезу і має важливе значення для всього живого. (Оксиген)

3) Люди називають цей оксид «еліксиром життя». Це – найпоширеніший оксид на Землі. Цей оксид – безбарвна  речовина, але має різні смаки. (Вода)

4) Вони – хімічні детективи. Обдурити їх неможливо! Захоче яка-небудь сіль чи кислота видати себе за луг – детективи тут як тут. (Індикатори)

 

ІІ етап «Хімічна рибалка»

 

Перед вами картки з певними катіонами і аніонами. Складіть хімічні формули можливих речовин.

 

ІІІ етап «Вірю, не вірю»

 

Вам пропонуються певні міркування. Чи погоджуєтеся ви з ними?

1) Усі солі  тверді. Речовина А тверда, отже, це – сіль.               (Ні)

2) Усі оксиди – складні речовини. Речовина А складна. Отже, це – оксид. (Ні)

3) Усі солі – тверді речовини. Натрій хлорид – тверда  речовина. Отже, це – сіль. (Так)

4) Кислотні оксиди – це зазвичай оксиди неметалів. Отже, оксидам неметалів відповідають кислоти. (Так)

5) При взаємодії всіх кислот з усіма металами утворюються солі і водень. (Ні)

6) Розчинні у волі основи називають лугами (Так)

7) Негативно заряджені йони називаються катіонами (Ні)

 

Міркування

Так/Ні

1

Усі солі  тверді. Речовина А тверда, отже, це – сіль.

 

2

Усі оксиди – складні речовини. Речовина А складна. Отже, це – оксид.

 

3

Усі солі – тверді речовини. Натрій хлорид – тверда  речовина. Отже, це – сіль.

 

4

Кислотні оксиди – це зазвичай оксиди неметалів. Отже, оксидам неметалів відповідають кислоти

 

5

При взаємодії всіх кислот з усіма металами утворюються солі і водень

 

6

Розчинні у волі основи називають лугами

 

7

Негативно заряджені йони називаються катіонами

 

 

ІV етап «Анаграми»

Із запропонованих букв складіть хімічний термін чи прізвище відомого хіміка

 

1.  а ь е л в і т н с н т  (валентність)

     о м Л н о в о с о (Ломоносов)

 

2. е н д т а у а р я і ц (денатурація)

    д е е М є в є н л   (Менделєєв)

 

V етап «Хімія і побут»

 

Багато речовин ми використовуємо в побуті або щодня, або часто. Які ці речовини, спробуйте відгадати!

 

Опис речовини

Речовина чи речовини

1

Які хімічні речовини використовують для випікання тістечок для покращення їхньої структури

Питна сода, оцет, лимонна кислота, амоній карбонат

2

Чому під час печії люди вживають розчин питної соди?

Розчин питної соди зменшує кислотність в організмі

3

Які кислоти використовують як харчові добавки?

Оцтова, яблучна, лимонна, молочна

4

Сполуки яких хімічних елементів містять зубні пасти?

Сполуки Кальцію зміцнюють зубну емаль, сполуки Флуору зменшують кровотечу ясен

5

Яку речовину можна використовувати для склеювання паперу, шпалер?

Крохмаль

6

Як відрізнити натуральну і синтетичну нитки?

Під час горіння натуральної нитки відчувається запах паленого паперу або пір’я, а штучна нитка плавиться з неприємним запахом

7

Який газ в газованій воді?

Вуглекислий газ

8

Чому суворо заборонено заводити автомобіль в закритому гаражі?

В результаті роботи двигуна внутрішнього згорання утворюється отруйний чадний газ, який може викликати смерть людини

 

 

VІ етап «Ребуси»

Згадайте початкову школу і завдання, які частенько траплялися вам. Але запропоновані ребуси мають хімічний зміст.

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.001.jpg                                          Магній    

D:\Мої документи\Школа\Кабінет хімії\Кабінет 2019-2020\Тиждень хімії\Ребуси\Аурум.jpg                          Аурум

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.003.jpg                   Ферум

 

 

C:\Users\PC\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Бор.jpg                            Бор

 

C:\Users\PC\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Вода.jpg                 вода

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.007.jpg                                   Йод

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.008.jpg                         Натрій

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.009.jpg                        Цинк

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.010.jpg                      Хлор

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/509333/150525/163119_html/images/150525.015.jpg        Літій

 

 

VІІ етап «Кросворд»

Вам, напевно, доводилося розгадувати кросворди на різні теми, сьогодні кросворд на хімічну тему. Вам слід розв’язати кросворд і знайти задумане слово.

 

1.Як називається найменша хімічно неподільна частинка? (атом)

2. Як називається здатність атомів хімічних елементів приєднувати до себе певну кількість атомів інших елементів? (валентність)

3. Здатність деяких речовин віддавати у вигляді світлового випромінювання поглинуту енергію. (люмінесценція)

4.Найменша частинка речовини, що зберігає  властивості речовини, хімічно подільна (молекула)

5.Різновиди хімічного елемента, які мають одинаків заряд ядра, але різну масу )ізотопи)

6.Як називається показник середовища? (індикатор)

7.Хімічний елемент, яким збагачена морська капуста (іод)

8. Як називається елементарна частинка, що не має заряду? (нейтрон)

 

   1           2        3        4      5      6       7         8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задумане  слово АЛЮМІНІЙ

Ми здобули останній ключ, яким відкриємо ворота, за якими знаходиться «Скриня скарбів». Для цього відгадайте загадку:

 

На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.

На уроках, в книжці, в школі
Почерпнеш ти їх доволі.
І назавжди у житті
Стануть друзями тобі.

 

Відгадавши загадку і відкривши, скриню ми отримали ключове слово  «Знання». Є такий вислів « Знання - це скарб , а вміння вчитись – ключ  до нього». Маючи цей скарб людина завжди здобуватиме перемогу . От і завершився наш захід. Ми з вами побували у лабіринті природи, з’ясували досить цікаві факти. Сподіваємось вам було цікаво. І насамкінець хочемо подякувати Вам і побажати:

  Прагнути  - до невідомого!

  Цінувати – отримані знання

  Пізнавати – таємниці світу.

І тоді жодна фортеця не зможе зрівнятися з вашим розумом та інтелектом в міцності. Дорогі наші учасники ідіть шляхом розуму і знань. І нехай він буде всіяний успіхами та творчими досягненнями . А дзеркальне  відображення вашого інтелекту представлено у цих смаколиках . Просимо пригощайтеся .

 

VІІІ. Релаксація

Що нового дізналися на уроці?

Чи сподобалося вам працювати в групі?

Чи мають практичне значення отримані на уроці знання?

Який настрій на кінець уроку?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
26 липня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку