Тема: Узагальнюючий урок-квест з теми
«У пошуках скарбів Літосферою»
Мета: узагальнити, систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»; розвивати допитливість, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності, практичні вміння й навички роботи з картою, атласами; продовжувати розвивати увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки, працювати в колективі, використовуючи ігрову форму навчання для активізації розумової діяльності; виховувати свідоме ставлення до навчання, дбайливе ставлення до надр Землі і літосфери в цілому, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру.
Обладнання: маршрутні картки, атласи, фізична карта півкуль; мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок узагальнення та оцінювання знань.
Форма уроку: урок-квест.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Епіграф уроку: «Ніщо не відкриває очі на світ і розширює світогляд, як подорожі» (Шарліз Шерон)
Доброго дня, дорогі діти, ми з вами тривалий час мандрували просторами Землі. Зазирнули в іі глибини, спостерігали виверження вулканів, відчули дію землетрусів, були вражені неймовірною руйнівною силою води, вітру, Сонця і навіть рослин. Ми милувалися могутніми гірськими вершинами, вкритими снігом і льодом і неозорими рівнинами. Отримані знання, які ви отримали дуже важливі. Вони знадобляться вам при вивченні географіі в подальшому. А можливо хтось із вас збирається стати в майбутньому вулканологом, сейсмологом чи землезнавцем, тому, що тут без них просто не обійтися. Саме для того, щоб дізнатися яка тема сьогоднішньої квест-гри, вам потрібно розгадати ребуси. Отож до якої теми належать розгадані вами слова: Ядро, Землетруси, Цунамі? До теми: «Літосфера». (1 хв). Ось і сьогодні ми з вами помандруємо у пошуках скарбів Літосферою, знайдемо саме той неймовірний таємничий скарб. І так, сьогодні на вас чекає гра – змагання з теми «У пошуках скарбів Літосферою», в якій беруть участь три команди: «ВУЛКАНОЛОГИ», «СЕЙСМОЛОГИ», «ЗЕМЛЕЗНАВЦІ».
ІІІ Основна частина уроку.
І. Візитка. Представлення команд.
Вам було дано випереджальне завдання поділитись на три команди та дати їм назви. Представники команд по черзі повинні представити назву та девіз своєї команди. (5 хв, 10 балів).
Вулканологи
Ми вулканологи безстрашні
Як прокидається вулкан,
Він викидає гази, попіл
І лаву, що застигає потім.
Ми вмить йдемо до вивчення
Гірських порід незвичних нам.
Сейсмологи
А ми сейсмологи активні
Досліджуємо струси дивні
Щоб попередити людей
Про ті страшенні землетруси,
Бо то як струсоне жахливо
Все гине навкруги миттєво
Тому і ми для цього є
Щоб врятувати нашу Землю.
Землезнавці
Ми – землезнавці чудові
Вивчаємо простори Землі доволі
Про зовнішні процеси в ній
Роботу вітру та води
Появу гір, вершин, рівнин,
Печери, дюни та бархани
Про унікальність форм рельєфу
Про нашу Землю рідну, милу.
Ми вирушаємо до таємничого острова, який зображений перед вами. Саме на ньому захований найважливіший для вас скарб. На вашому шляху буде зустрічатися багато цікавих місць, де ви будете відшукувати скарби. Шукаючи їх вам потрібно буде спочатку виконати певні завдання, після чого там, де ви побували потрібно залишити свою емблему. Та команда, яка найкраще та найшвидше виконає усі завдання - стане переможцем і матиме право відкрити замок з найбільшим скарбом[П1]. (ГЕОМОРФОЛОГІЯ)
Тож в щасливу путь в пошуках скарбів!
Сьогодні між командами змагання
Нехай образ небуде серед вас
Бо переможцем або переможеним
Сьогодні може бути хтось із вас.
(Знайди маршрутну картку) Гра «Отримай маршрутну картку» (За кожну правильну відповідь 1 бал).
Кожна команда отримує завдання – котить кубик Блума і відповідає на два задані питання. (На кожне запитання 1 хв). Надалі ви зможете отримати для кожної команди маршрутні картки.
1. Перша зупинка: «Мозковий штурм». (Щоб не було сумно вам в дорозі – пригадайте свої знання). (За кожне завдання 5 балів).
Пропоную представникам команд визначити географічну назву за письмовими характеристиками ( 2 хв).
3Д – Вулкани
3Д – Землетруси
3Д - Цунамі
3Д - Гейзери
2. Друга зупинка «Картографічна мозаїка» (5 балів).
(По одному представнику з кожної команди вибирають картки з назвами вулканів, які мають правильно за 1 хв надписати на контурній карті, яка розміщена на дошці).
3. Третя зупинка. « Хто швидше» Інтерактивна гра в онлайн-сервісі
«Learningapps». (3 хв, 5 балів).
4. Четверта зупинка «Ерудит» «Хмара слів». (3 хв, Кожна команда по 3 бали).
Учням пропонується знайти якнайбільше слів, представлених на «Хмарі слів», що пов’язані з темою «Літосфера»
Фізхвилинка
Що, стомились? Тож хвилинку відведем і для відпочинку.
Пісня
Шукаєм ми пригоди вже не перший рік
Із рюкзаком з гітарою ми знов ідем в похід
Для нас мандрівників доріг важких нема
Ми легко все здолаємо і сушу і моря
Підкорюєм ми землі і решту все- все теж
Для нас крутих, сміливих завжди знайдеться квест
З природою ми дружим, допомагаєм їй
І знову йдемо по стежечкам у пошуках скарбів
Знаєщ ти – знаю я школа дім – моя сім’я
Знаєш ти –знаю я географія моя
Все буде добре - інакше ніяк
Буде так, тільки так, тільки так,
Тільки знайдем ми той скарб
І дамо переможний знак
Ми заспіваєм пісню, хай всі почують нас
На острові, сюрпризи всі розгадаємо враз
У квесті візьмем участь не зможем все забуть
І знов з новими силами ідем в далеку путь
5. П’ята зупинка «Знайди зайве слово»: 4 бали
(Загадкове нам знайоме, в ньому є щось невідоме).
В кожному рядочку поданих географічних слів знайди зайве слово, яке не відповідає даній темі.
1. Гарячі джерела, гейзери, балка.
2. Епіцентр, жерло, кратер.
3. Землетрус , гіпоцентр, рівнина.
4. Шельф, материковий схил, бархан, глибоководний жолоб.
1. Яр, бархан, балка.
2. Гора, дюна, бархан.
3. Фізичне, хімічне, музичне вивітрювання.
4. Жерло, кратер, осередок землетрусу, магма.
1. Ключевська Сопка, Етна, Говерла.
2. Землетрус, вулкан, річка.
3. Вивітрювання, вулканізм, магматизм.
4. Ядро, мантія, западина, земна кора.
6. Шоста зупинка «Географічна лабораторія» (знання географічної номенклатури) 5 балів
Завдання: показати на фізичній карті півкуль гори світу.
Щоб « Літосферу» добре знати,
Номенклатуру треба пам’ятати.
Хто об’єкт знайде на карті?
В путь, щасливого вам старту!
По одному учаснику від кожної команди виходять до фізичної карти півкуль і по черзі задають один одному питання на знання географічної номенклатури. (Ти – мені, я – тобі). (кожен учасник може отримати по 2 бали).
7. Сьома зупинка «Сюрприз». Визначення координат географічних точок Землі. (На кожне завдання 2 хв.) 5 балів
310 пд.ш., 700 зх.д. - г. АКОНКАГУА
30 пд.ш., 380 сх.д. – влк. КІЛІМАНДЖАРО
29 0 пн.ш., 870 сх.д. – г. ДЖОМОЛУНГМА
29 0 пд.ш., 290 сх.д. – ДРАКОНОВІ ГОРИ
63 0 пн.ш., 190 зх.д. – влк. ГЕКЛА
77 0 пд.ш., 1670 сх.д. – вле. ЕРЕБУС
8. Восьма зупинка «Визнач та заповни схему» 5 балів
9. Дев’ята зупинка «Географічний крос». (10 балів).
(Якщо цей підйом здолаєш, то обов’язково скарб знайдеш)
Питання І команді
1. Верхня тверда частина Землі ( земна кора ).
2. Найтвердіший мінерал на Землі ( алмаз ).
3. Материк, на якому не зареєстровано жодного землетрусу (Антарктида)
4. Великі, відносно рівні ділянки земної поверхні з невеликими коливаннями висот ( рівнини ).
5. Довга, вузька западина в океані з крутими схилами ( океанічний жолоб)
6. Процес руйнування гірських порід водою і вітром ( ерозія ).
7. Верхній, в’язкий шар мантії ( астеносфера ).
8. Закінчення жер0ла у вигляді чашкоподібної лійки ( кратер ).
9. Рухомі ділянки земної кори, що виникають на межі літосферних плит, де проходять глибинні розломи; місця розходження або зіткнення літосферних плит ( сейсмічні пояси ).
10. Внаслідок чого утворюються печери? (роботи підземних вод)
Питання ІІ команді
1. Земна кора і верхня частина мантіЇ ( літосфера ).
2. Ім’я німецького вченого-автора «Гіпотези дрейфу материків» (Альфред Вегенер).
3. Окремі блоки, розділені глибинними розломами, але ніби велетенські пазли, щільно прилягають одна до одної (літосферні плити).
4. Гарячі джерела, які витікають з тріщин у зеній корі ( гейзери ).
5. Центральна частина Землі ( ядро ).
6. Великі підводні гірські споруди здебільшого посередині океанів (серединно-океанічні хребти).
7. Руйнування і зміна гірських порід під дією коливань температури, вологи, живих організмів ( вивітрювання ).
8. Місце на земній поверхні, розташоване над вогнищем землетрусу (епіцентр).
9. Високо підняті над рівнинами дуже розчленовані частини земної поверхні
( гори ).
10. Мінеральне утворення, яке звисає зверху в печерах. (Сталактити).
Питання ІІІ команді
1. Внутрішня найбільша частина Землі ( мантія ).
2. Величезні горби серпоподібної форми у пустелях ( бархани ).
3. Мінерал, у перекладі з грецької означає «той, що пише» (графіт).
4. Єдиний материк, на якому немає діючих вулканів ( Австралія ).
5. Нерівності земної поверхні ( рельєф ).
6. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної (або іншої форми) гори ( вулкан ).
7. Горби на піщаних берегах морів, озер, річок ( дюни ).
8. Високочутливі прилади для передбачення землетрусів (сейсмографи).
9. Країна гейзерів ( Ісландія).
10. Прадавній суперконтинент, який існував на Землі 225 мільйонів років тому назад (Пангея).
10. « Презентація лепбуків »
Кожна команда отримала випереджальне завдання. Підсумковим фінальним етапом спільноі роботи до теми Літосфера є виготовлення лепбука. Вивчивши тему, ви оформили отримані знання у вигляді інтерактивної папки, куди помістили все, про що дізналися та цікаві факти про дивовижну літосферу. При створенні лепбуків ви проявили дослідницьку, пізнавальну,творчу активність
Молодці! Ви підготували дуже цікаву, корисну інформацію і проявили оригінальність в оформленні.
Заключне слово вчителя
Ось і підійшла дп кінця наша подорож Літосферою Діти, ви знайшли сьогодні бпгпто скарбів: Знання, Спритність, Ерудованість, Кмітливість. Але найважливіший скарб захований у сундуці під замком, який зможе відкрити крманда переможців – ГЕОМОРФОЛОГІЯ- це наука про рельєф Землі.