Урок. Квітка – орган статевого розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток.

Про матеріал

Ознайомить учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки.

Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.

Перегляд файлу

Тема: Квітка – орган статевого розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток.

Мета: Ознайомити учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки.

Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.

 Виховувати бережливе ставлення до природи та важливість відтворення рослинного світу завдяки збереженню квіткового розмаїття, сприяти естетичному вихованню учнів.

Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав’язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні,  неправильні та асиметричні квітки.

Обладнання: модель квітки, таблиця «Будова квітки», підручник, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Створення позитивного емоційного настрою  в класі.

Вправа «Подаруй посмішку»

У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом «Біологічна розминка».

Визначте, про який вид розмноження йдеться.

  1. Може здійснюватись видозмінами стебла (нестатеве, вегетативне).
  2. Здійснюється спорами (нестатеве, спорами).
  3. Характерне утворення статевих клітин і їхнє злиття (статеве).
  4. Суниці можна розмножити вусами (нестатеве, вегетативне).
  5. Характерне утворення зиготи (статеве).
  6. Листковими живцями розмножується бегонія (нестатеве, вегетативне).
  7. У садівництві широко застосовується щеплення (нестатеве, вегетативне).
  8. Так найпростіше розмножити тюльпан (нестатеве, вегетативне).
  9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром (нестатеве, спорами).
  10.  Цьому сприяє наявність квітки (статеве).
  11.  Пирій та конвалія розмножуються кореневищами (нестатеве, вегетативне).
  12.  Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ (нестатеве, вегетативне).

2. Тест на встановлення відповідності.

Спосіб вегетативного розмноження

Представники

А     Кореневими паростками

Б     Відводками

В     Кореневищем

Г     Стебловими бульбами

Д     Вусами

Е     Цибулиною

 

1      Слива

2      Конвалія

3      Топінамбур

4      Суниці

5      Пирій

6      Смородина

7      Малина

8      Часник

 Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.

 ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної  діяльності учнів.

Підготовча бесіда.

Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм  і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети:

Цей орган прекрасний милує усіх

Дорослих, ще юних і дуже малих.

Вона необхідна. Без неї ніяк

Не обійдеться вишня і навіть будяк.

Буває вона дво- чи одностатева

Має пелюстки білі, рожеві…

Оцвітина  фарбована у різні кольори.

Маточка й тичинка – її  частини головні

Діти відгадують загадку і назва нового органу – КВІТКА.

І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1.   Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки.

Розповідь вчителя з демонстрацією моделі квітки, таблиці «Будова квітки», малюнків підручника та схеми «Будова квітки»

 

Будова квітки

 

Квітконіжка

  • видозмінене стебло пагона      розташована квітка

          Квітколоже

 

Оцвітина

 

Подвійна       Проста

 

Чашечка   Віночок

 

 

 

 

 

 

 

      Функція    Функція

  • захисна  приваблення запилювачів
  • голі квітки            не мають оцвітини (ясен)

Головні частини квітки

Тичинки         Маточка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням.

Квітка – генеративний орган, який забезпечує розмноження квіткових рослин.

  1. Головні частини квітки.

Маточка  - жіноча репродуктивна частина квітки. Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками – плодолистиками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць. В ній формуються насінні зачатки. Вона розміщена всередині квітки.

Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140

Запитання до учнів:

— Яку будову має  маточка?

Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки, у яких утворюються пилкові зерна.

Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140

Запитання до учнів:

— Яку будову має  тичинка?

  1. Функції квітки.
  • утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками;
  •  запилення;
  • складні процеси запліднення;
  •  формування насінин і плоду.
  1. Різноманітність квіток.

 Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання смислово-логічної схеми.

  • За наявністю тичинок та маточок. 
  • Квітка за симетрією: правильна, неправильна, асиметрична.
  • Рослини: однодомні, дводомні.

 

Різноманітність квіток

 

 

За наявністю тичинок та маточок

 

Двостатеві               Одностатеві    Нестатеві або стерильні

 

 

 

 

 

 

 

 

Правильні         Неправильні                   Асиметричні

 

 

 

 

 

 

Рослини

 

Однодомні      Дводомні

 

 

 

 

 

  1. Роль квітки в природі та  в житті людини

Бесіда. Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

  1. Хвилинка відпочинку. Прийом новизни. Хвилинка цікавої біології.

 «Прикмети українського народу, пов'язані з квітками рослин»

  • Перед дощем розкриваються, виділяють багато нектару квітки акації, бузку, жасмину, буркуну та інших рослин.
  • Якщо о сьомій-восьмій годині ранку з води піднімається і розкривається латаття біле - буде ясно, коли ні - вдень буде дощ. Взагалі не піднімається - затяжна негода, похолодання.
  • Перед дощем квітки мати-й-мачухи, козельцю, мальви, фіалки, березки, латаття закриваються.
  • У передчутті дощу не розкривають своїх бутонів троянда, шипшина.
  • Квіти льону зі сходом сонця розкриваються і голубіють - день буде ясний, не розкриваються – день буде сирий і похмурий.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Лабораторне дослідження. Тема. Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Робота з підручником ст.127

2. Прийом «Розірвана шпаргалка»

Заповнена таблиця «Функції частин квітки»:розрізається на частини, учням пропонується зібрати її у єдине ціле.

КВІТКОНІЖКА

Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка

ТИЧИНКИ

Утворюються пилкові зерна, в яких містяться чоловічі гамети – спермії

МАТОЧКА

утворення та розвиток жіночих гамет – яйцеклітин, проходить запилення, відбувається запліднення

ПЕЛЮСТКИ

яскраво забарвлені видозмінені тичинки або листки приваблюють комах для перехресного запилення

ЧАШОЛИСТКИ

захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання

 

  1. Прийом «Склади букет»

Потрібно зробити букети, які б складалися 1-й – з квіток з простою оцвітиною, 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною,  3-й  - з зрослопелюсткових квіток, 4 – й – з вільнопелюсткових  квіток, 5-й – з правильною оцвітиною, 6-й  - з неправильною оцвітиною. (Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.)

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §33 підручника, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток».  Підготувати повідомлення про використання квіток рослин, як ліків.

VIІІ. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок».

Учні роблять висновки, узагальнення.

Рефлексія. Метод «Мікрофон»

 «На уроці мені найбільше запам’яталося….»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
6609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку