Ознайомить учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки.
Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.
Тема: Квітка – орган статевого розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток.
Мета: Ознайомити учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки.
Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.
Виховувати бережливе ставлення до природи та важливість відтворення рослинного світу завдяки збереженню квіткового розмаїття, сприяти естетичному вихованню учнів.
Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав’язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні, неправильні та асиметричні квітки.
Обладнання: модель квітки, таблиця «Будова квітки», підручник, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Створення позитивного емоційного настрою в класі.
Вправа «Подаруй посмішку»
У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Визначте, про який вид розмноження йдеться.
2. Тест на встановлення відповідності.
Спосіб вегетативного розмноження |
Представники |
А Кореневими паростками Б Відводками В Кореневищем Г Стебловими бульбами Д Вусами Е Цибулиною
|
1 Слива 2 Конвалія 3 Топінамбур 4 Суниці 5 Пирій 6 Смородина 7 Малина 8 Часник |
Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Підготовча бесіда.
Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети:
Цей орган прекрасний милує усіх
Дорослих, ще юних і дуже малих.
Вона необхідна. Без неї ніяк
Не обійдеться вишня і навіть будяк.
Буває вона дво- чи одностатева
Має пелюстки білі, рожеві…
Оцвітина фарбована у різні кольори.
Маточка й тичинка – її частини головні
Діти відгадують загадку і назва нового органу – КВІТКА.
І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.
Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя з демонстрацією моделі квітки, таблиці «Будова квітки», малюнків підручника та схеми «Будова квітки»
Будова квітки
Квітконіжка
Квітколоже
Оцвітина
Подвійна Проста
Чашечка Віночок
Функція Функція
Головні частини квітки
Тичинки Маточка
Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням.
Квітка – генеративний орган, який забезпечує розмноження квіткових рослин.
Маточка - жіноча репродуктивна частина квітки. Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками – плодолистиками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць. В ній формуються насінні зачатки. Вона розміщена всередині квітки.
Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140
Запитання до учнів:
— Яку будову має маточка?
Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки, у яких утворюються пилкові зерна.
Пошукова робота ( робота з підручником) сторінка 126 мал.140
Запитання до учнів:
— Яку будову має тичинка?
Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання смислово-логічної схеми.
Різноманітність квіток
За наявністю тичинок та маточок
Двостатеві Одностатеві Нестатеві або стерильні
Правильні Неправильні Асиметричні
Рослини
Однодомні Дводомні
Бесіда. Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.
Значення квітки в житті рослини:
— орган статевого розмноження;
— формуються плоди і насіння.
Значення квітки в житті людини:
— естетична насолода;
— сировина для ліків;
— ароматерапія;
— використовують у їжу як приправу (шафран);
— джерело нектару і пилку.
«Прикмети українського народу, пов'язані з квітками рослин»
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Лабораторне дослідження. Тема. Будова квітки.
Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.
Робота з підручником ст.127
2. Прийом «Розірвана шпаргалка»
Заповнена таблиця «Функції частин квітки»:розрізається на частини, учням пропонується зібрати її у єдине ціле.
КВІТКОНІЖКА |
Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка |
ТИЧИНКИ |
Утворюються пилкові зерна, в яких містяться чоловічі гамети – спермії |
МАТОЧКА |
утворення та розвиток жіночих гамет – яйцеклітин, проходить запилення, відбувається запліднення |
ПЕЛЮСТКИ |
яскраво забарвлені видозмінені тичинки або листки приваблюють комах для перехресного запилення |
ЧАШОЛИСТКИ |
захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання |
Потрібно зробити букети, які б складалися 1-й – з квіток з простою оцвітиною, 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною, 3-й - з зрослопелюсткових квіток, 4 – й – з вільнопелюсткових квіток, 5-й – з правильною оцвітиною, 6-й - з неправильною оцвітиною. (Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.)
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §33 підручника, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток». Підготувати повідомлення про використання квіток рослин, як ліків.
VIІІ. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок».
Учні роблять висновки, узагальнення.
Рефлексія. Метод «Мікрофон»
«На уроці мені найбільше запам’яталося….»