Урок – КВН для учнів 6 класу
Мета: закріпити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови. Удосконалювати вміння правильно вживати іменники в різних відмінкових формах; прищеплювати любов до рідної мови, вчити розуміти й цінувати художнє слово.
Обладнання: картки-завдання, кросворд.
Підготовча робота: поділити колектив класу на дві команди; вибрати капітанів; визначити конкурсні завдання; дібрати назву командам й оригінально пояснити їх; намалювати емблеми; підготувати домашнє завдання (випустити газету "В гостях у іменника").
Помічники вчителя: члени журі, які записують результати конкурсів.
Епіграф: Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі...
Д.Білоус
Хід уроку
Учитель. Мова...
Ми з нею відомі усюди,
усе в ній, що треба нам, є.
Вона, як зоря пурпурова,
що сяє з небесних висот,
і там, де звучить рідна мова,
живе український народ (Д.Білоус).
Слово - важлива одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не хаотично, а об'єднані за певними ознаками в частини мови. Послухаймо, як про це сказав поет Д.Білоус у вірші "Злитки золоті".
Учениця. Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове,
- частини мови!
Серед них важливе місце належить іменникові, "який узяв собі на плечі велике діло - визначати речі".
Команди займають свої місця: праворуч - "Іменники", ліворуч - "Слово".
Зійти сходинками, розгадавши кросворд. До поданих іменників дібрати синоніми. (Кожне правильно дібране слово оцінюється 1 балом.)
1 |
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Юність. 2. Сила. 3. Двобій. 4. Сум. 5. Мандрівка. 6. Відвага. 7. Повідомлення. 8. Чіткість. 9. Щирість. 10. Злободенність.
Відповіді. 1. Юнь. 2. Міць. 3. Дуель. 4. Печаль. 5. Подорож. 6. Мужність. 7. Розповідь. 8. Виразність. 9. Відвертість. 10. Актуальність.
означає... ;
відповідає на питання... ; належить до певного... ; змінюється за... .
"Впізнати" іменник, визначити рід, число. (Текст написаний на дошці заздалегідь.)
Найбільше й найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування (Панас Мирний).
Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян. Чистіша від сльози вона хай буде (М.Рильський).
Визначити рід поданих слів, дібрати означення. (За кожну правильну відповідь - 1 бал.)
З р а з о к. Біль (чол. р.) - сильний.
Завдання для І команди
Ожеледь, ваніль, вермішель, акварель, мозоль.
Завдання для II команди
Путь, зал, тюль, степ, шампунь.
(Запрошують по одному представникові від кожної команди.)
Поставити слова в орудному відмінку, розподіливши їх у дві колонки: з подвоєнням кінцевих приголосних і без подвоєння.
Мораль, ненависть, область, мазь, зелень, подорож, неповторність, користь, даль, сухість. <
Поставити іменники в давальному відмінку.
Пісня, подорож, радість, сестра, школа, люди, трактор,
ведмідь, дідусь.
Поставити іменники у родовому відмінку.
Ліс, азот, принцип, сорт, вогонь, туман, ніж, Ужгород, місяць, рік, Крим, квадрат.
(кожен член команди отримує картку із завданням)
№1 Узяти, де потрібно, у лапки іменники – власні назви. Поема Енеїда, гора Говерла, газета Українське слово, річка Дніпро, готель Україна, теплохід Леся Українка. |
№2 Вставити пропущені букви, позначити суфікси. Пояснити написання. Ліж…чко, верш…чок, відер…чко, стеж…чка, лис…чка, добр…во, мисл…ння, поневол…ння |
№3 Розкрити дужки. Пояснити написання. Книга в щасті прикрашає, а в не (щасті) утішає. У дружній сім’ї не (порозуміння) триває недовго. Не (баранці), а білі коні по морю синьому летять. |
№4 Знайти незмінювані іменники.
Баркарола, дефект, аташе, пектораль, кольє, еталон, кольрабі.
|
ІХ конкурс. "Покличмо!".
Поставити поданні іменники у кличному відмінку. Два з них увести в речення.
Тато, мама, брат, сестра, степ, зозуля, друг, пісня.
Х конкурс. "Чия газета найкраща?" (перевірка домашнього завдання).
Підбиття підсумків. Нагородження переможців.