Урок – КВН на тему "Іменник"

Про матеріал
Мета: закріпити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови. Удоскона¬лювати вміння правильно вживати іменники в різних відмінкових формах; прищеплювати любов до рідної мови, вчити розуміти й цінувати художнє слово.
Перегляд файлу

ІМЕННИК

Урок – КВН для учнів 6 класу

 

 

Мета: закріпити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови. Удоскона­лювати вміння правильно вживати іменники в різних відмінкових формах; прищеплювати любов до рідної мови, вчити розуміти й цінувати художнє слово.

Обладнання: картки-завдання, кросворд.

Підготовча робота: поділити колектив класу на дві команди; вибрати капітанів; визначити кон­курсні завдання; дібрати назву командам й оригіналь­но пояснити їх; намалювати емблеми; підготувати до­машнє завдання (випустити газету "В гостях у імен­ника").

Помічники вчителя: члени журі, які запису­ють результати конкурсів.

 

Епіграф: Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі...

Д.Білоус

 

Хід уроку

Учитель. Мова...

Ми з нею відомі усюди,

усе в ній, що треба нам, є.

Вона, як зоря пурпурова,

що сяє з небесних висот,

і там, де звучить рідна мова,

живе український народ (Д.Білоус).

Слово - важлива одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не хаотично, а об'єднані за певними ознаками в частини мови. Послухаймо, як про це ска­зав поет Д.Білоус у вірші "Злитки золоті".

 

Учениця. Чи ти задумувавсь, відкіль оті

у нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове,

- частини мови!

 

Серед них важливе місце належить іменникові, "який узяв собі на плечі велике діло - визначати речі".

Команди займають свої місця: праворуч - "Іменники", ліворуч - "Слово".

  1. конкурс. Привітання команд.
  2.   конкурс. Змагання капітанів.

Зійти сходин­ками, розгадавши кросворд. До поданих іменників дібрати синоніми. (Кожне правильно дібране слово оцінюється 1 балом.)

1

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Юність. 2. Сила. 3. Двобій. 4. Сум. 5. Мандрівка. 6. Відвага.                       7. Повідомлення. 8. Чіткість. 9. Щирість. 10. Злободенність.

Відповіді. 1. Юнь. 2. Міць. 3. Дуель. 4. Печаль. 5. По­дорож. 6. Мужність. 7. Розповідь. 8. Виразність. 9. Відвер­тість. 10. Актуальність.

  1.   конкурс. Бліц-турнір.
  • Який розділ мовознавства вивчає слова як частини мови?
  • Скільки частин мови в українській мові?
  • Іменник - частина мови, що:

означає... ;

відповідає на питання... ; належить до певного... ; змінюється за... .

  • Іменники бувають назвами ... .
  • Яка форма числа вживається на позначення одного предмета? двох і більше?
  • У реченні іменник може бути ... .
    1. конкурс. Робота з текстом.

"Впізнати" імен­ник, визначити рід, число. (Текст написаний на дошці заздалегідь.)

Найбільше й найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування (Панас Мирний).

Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й нена­станно політь бур'ян. Чистіша від сльози вона хай буде (М.Рильський).

  1. конкурс. "Якого роду?"

Визначити рід пода­них слів, дібрати означення. (За кожну правильну відповідь - 1 бал.)

З р а з о к. Біль (чол. р.) - сильний.

Завдання для І команди

Ожеледь, ваніль, вермішель, акварель, мозоль.

Завдання для II команди

Путь, зал, тюль, степ, шампунь.

  1. конкурс." На змагання викликає відмінок".

(Запрошують по одному представникові від кожної команди.)

Поставити слова в орудному відмінку, роз­поділивши їх у дві колонки: з подвоєнням кінцевих приголосних і без подвоєння.

Мораль, ненависть, область, мазь, зелень, подорож, не­повторність, користь, даль, сухість. <

  1.    конкурс. Диктант "Тиша".

Поставити іменники в давальному відмінку.

Пісня, подорож, радість, сестра, школа, люди, трактор,

ведмідь, дідусь.

Поставити іменники у родовому відмінку.

Ліс, азот, принцип, сорт, вогонь, туман, ніж, Ужгород, місяць, рік, Крим, квадрат.

  1. конкурс.  "Граматичний турнир".

(кожен член команди отримує картку із завданням)

 

№1

Узяти, де потрібно, у лапки іменники – власні назви.

Поема Енеїда, гора Говерла, газета Українське слово, річка Дніпро, готель Україна, теплохід Леся Українка.

№2

Вставити пропущені букви, позначити суфікси. Пояснити написання.

Ліж…чко, верш…чок, відер…чко, стеж…чка, лис…чка, добр…во, мисл…ння, поневол…ння

№3

Розкрити дужки. Пояснити написання.

Книга в щасті прикрашає, а в не (щасті) утішає. У дружній сім’ї не (порозуміння) триває недовго. Не (баранці), а білі коні по морю синьому летять.

№4

Знайти незмінювані іменники.

 

Баркарола, дефект, аташе, пектораль, кольє, еталон, кольрабі.

 

ІХ конкурс. "Покличмо!".

Поставити поданні іменники у кличному відмінку. Два з них увести в речення.

Тато, мама, брат, сестра, степ, зозуля, друг, пісня.

Х конкурс. "Чия газета найкраща?" (перевірка домашнього завдання).

 

Підбиття підсумків. Нагородження переможців. 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку