Л.Глібов. Розповідь про письменника. План - конспект уроку української літератури. 5 клас
Тема: Леонід Глібов. Розповідь про письменника. «Химерний, маленький», «Хто розмовляє?».
Мета: розповісти п’ятикласникам про визначного байкаря, поета Леоніда Глібова, ознайомити із оригінальними загадками письменника, їх тематикою та особливостями; навчити читати художній твір емоційно; розвинути мислення, кмітливість, творчу уяву, фантазію учнів; виховати цікавість до творчості Л.Глібова.
Обладнання: портрет Л.Глібова, виставка книг письменника, ілюстрації до загадок, дидактичний матеріал, презентація картки із завданнями та для інтерактивних ігор.
.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Мобілізація уваги учнів.
ФОТО КЕНАРА (Слай 2)
Що це за птах?На кого схожий? Чому його показую?
Дідусь Кенар. Чи відоме вам ім'я цього письменника?
— Під іменем Дідуся Кенара у львівському журналі для дітей "Дзвінок" виступав відомий український байкар Леонід Глібов. Ви вивчали у початкових класах "Лебідь, Щука і Рак", "Чиж і Голуб", "Коник-стрибунець", які належать його перу.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слайд 3, завдання називаємо разом:
Зможете: Аналізувати, коментувати, розвивати, фантазувати, обговорювати, розуміти, виявляти дотепність, швидко працювати.
IV. Організація вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення вчителя.
1. Леонід Глібов народився 4 березня 1827 року в селі Веселий Поділ, колишнього Хорольського повіту на Полтавщині. (Слайд 5) Його батько, Іван Назарович Глібов, був управителем кінськими табунами в маєтку поміщика Гаврила Родзянки. Дитинство Глібова минуло в селі Горби Кременчуцького повіту, куди з Веселого Подолу перейшов на роботу його батько, забравши з собою сім’ю. У с. Горби Глібов пізнавав красу народних звичаїв та пісень. (Слайд 6-8) Змалку хлопець дуже полюбив усякі рослини, доглядав за квітами. Леонід дуже часто бігав гуляти на панський двір. Не раз він жахався, коли бачив, як пани ставилися до простих селян.
2. Початкової грамоти Глібова навчила його мати, Орина Гаврилівна, культурна й освічена жінка, потім хлопця учив місцевий панотець, а 1840 року його віддали до Полтавської гімназії. (Слайд 9). У перші роки перебування в Полтавській гімназії Л. Глібов пробує писати російською мовою. Його творча біографія починається віршем «Сон», написаним 1841 року, а 1847 р. виходить його перша збірка російською мовою — «Стихотворения Леонида Глебова». (Слайд 10) Улітку 1848р. до рук йому потрапили дві книжки — «Кобзар» Т.Шевченка та «Приказки» Є.Гребінки (Слайд 11).
Після одруження він вступає 1849 р. до Ніжинського ліцею вищих наук князя Безбородька (Слайд 12). Тоді ж Глібов звертається до жанру байки і навіть деякі з них друкує в газеті «Черниговские губернские ведомости».
3. З 1855 р. Л. І. Глібов працює викладачем історії та географії в дворянському училищі в м. Чорному Острові, Подільської губернії, а з 1858 р. переходить на посаду викладача історії та географії в Чернігівську чоловічу гімназію. У цей період з’являються перші українські байки Глібова — здебільшого вільні переклади з Крилова. У ці роки він пише також низку ліричних віршів в дусі пісенно-романтичної поезії 20-40-х років XIX ст.
1861 р. письменник стає видавцем і редактором новоствореної двотижневої газети «Чернігівський листок», у якій вміщувались його прозові і поетичні твори під псевдонімами: «Ив. Кенер», «Простодушний» (Слайд 13).У газеті, яку він видавав власним коштом російською і українською мовами, висвітлювали питання громадсько- культурного життя України того часу.
4.1863 р. у серії «Для народного читання» вийшла перша збірка байок Л.Глібова (Слайд 14). Зростання популярності «Чернігівського листка» насторожило царських чиновників, які піддали суворій цензурі вміщені в ньому матеріали, що згодом призвело до припинення діяльності цього видання. Після цієї події Л. Глібов залишив Чернігів та на кілька років оселився в Ніжині разом з дружиною, яка тяжко захворіла.
Поховавши дружину, 1895 р. Глібов повертається до Чернігова та деякий час працює дрібним чиновником у канцелярії губернатора. З 1867 р. він стає управителем земської друкарні, продовжує активну творчу працю, готує збірки своїх байок, видає книги-«метелики», друкує фейлетони, театральні огляди, публіцистичні статті, поезії російською мовою, твори для дітей. Він виявляв великий інтерес до театрального мистецтва, брав діяльну участь у роботі аматорського театру.
5. В пошані й славі, але фізично розбитим, майже зовсім сліпим доживає Л.Глібов останні свої дні. За п’ять днів до смерті поет написав останню байку «Огонь і Гай» з думою про «молодіж любую, надію нашу, квіти» — про дітей. Уся творчість Л. Глібова є неоціненним набутком передової культури українського народу. (Слайд 15) Помер Л. Глібов 10 листопада 1893 р. в Чернігові, де його й поховано на території монастиря Святої Трійці. Пам’ять про видатного байкаря Леоніда Глібова залишається у свідомості нових поколінь.
Вчитель: Він є і буде улюбленим поетом українського народу. 1957 року у Веселому Подолі було відкрито пам’ятник Глібову. Його спорудили власним коштом вдячні нащадки — селяни. “Стоїть гора високая” – вірш Л.Глібова, що став народною пісне, пам’ятні знаки.
2.Розказує учень:Яким псевдонімом підписувався Л.Глібов? Як і чому Леонід Глібов став Дідусем Кенаром? Ще в газеті "Черниговский листок" Л. Глібов підписувався "Ив. Кенир". Відомо, що колись його батько купив собі такого співочого кенара, що навіть сусіди приходили слухати. Вони й прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Для дитячих творів це ім'я так личило, що Глібов, не задумуючись, прямо й підписав першого свого вірша для львівського журналу "Дзвінок" — Дідусь Кенар.
3. Робота в парі. (У зошиті записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова. (може в кого,які ще не називали).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова.
4. Читання загадки «Химерний, маленький» вчителем, завершення читаємо разом.
5. Бесіда за змістом загадки.
Тема: загадки для дітей, зашифровував у цікавій поетичній формі звичайні, знайомі речі. (Вареник, пухкенький, товстенький, смачненький). Ідея: вміння готувати смачну їжу.
1. Чи сподобався вам вірш-загадка Л. Глібова?
2. Який настрій викликав у вас вірш? Чому?
3.Чи всі слова вам зрозумілі? Подивимось на слайд.
І.Словникова робота (Слайд ).
Химерний — дивний.
Коханчик — улюбленець.
Прибратися — одягнутися.
Окріп — кипляча або дуже гаряча вода.
Макітра — велика глиняна миска.
Шкандибати — повільно, важко йти.
Вареник гречаний – з гречаного борошна.
Так, справді, у тлумачному.
ІІ. Завдання на картках. З’єднай стрілками назви дій та образні вислови, що їх відтворюють (за твором Л. Глібова "Химерний маленький ) (Слайд 21 )
ІІІ. Вареники з паперу у макітрі: Парна робота
1.Із скількох частин складається загадка?
2. Між ким ведеться розмова в загадці? Чому ти так думаєш? Відповідь знайди у тексті.
3.Які рядки допомогли вам знайти відгадку? Зачитайте.
4. Знайдіть у тексті пестливі слова. З якою метою вживаються вони у вірші-загадці? (слова з відтінком зменшуваності, ніжності: маленький, товстенький, коханчик).
5. Слова, які характеризують вареник (художні означення-епітети) (Химерний, маленький, бокастий, товстенький).
6. Дії вареника, які роблять його смачним (У тісто прибрався, чимсь смачним напхався, в окропі скупався, на смак уродився, ще й маслом умився, в макітрі,скакав).
7. Інші назви вареника (синоніми) (Коханчик, таке добро).
8. Натяк на призначення вареника (Недовго нажився, у дірку скотився, круть-верть — та й пропав).
9. Що ви можите сказати про художню майстерність автора?
6. Слово вчителя.
— Леонід Глібов написав багато загадок для дітей. Та є серед них особливі..
Це — акровірші, або акростихи.
На запитання "Що таке акростих?" дає відповідь поет Микола Романченко, послухаємо учнів.
(Діалог розказують учні)
Діалог: розмова діда й онука
Дід.Ти, Максимку, щось притих?
Онук. Я читаю акростих!
Дід. Що воно така за штука? —
(Запитав дідусь онука).
Онук. Перші літери рядків
Зверху вниз я разом звів,
Ось і вийшло слово з них,
Це, дідусю, — акростих.
Робота з підручником (чит. 1 хв.)(Довідка: Акровірш (акростих) — поетичний твір, в якому перші букви рядків, прочитані зверху вниз, складають слово чи навіть якийсь вираз. Найчастіше — це ім'я особи, якій дану поезію присвячено, або ж — зазначення авторства чи відповідь на загадку, на запитання, поставлене у творі, просто афоризм тощо. Отже, такі загадки краше читати, ніж слухати.
6.Робота з текстом акровірша «Хто розмовляє?»
(Розповідь учнями акровірша «Хто розмовляє?»).
6.2. Словникова робота (Слайд №22).
Осока — трава, що має гострі краї листочків.
Удовиця, вдова — жінка, у якої помер чоловік.
Джеркотуха — та, що джеркотить, тобто кричить, видає різкі й короткі, часто повторювані звуки.
Бесіда за змістом твору:
— Кого названо джеркотухою?
VI. Узагальнення та систематизація знань.
_- Хто такий дідусь Кенир?
Усна рефлексія. На уроці я...
навчитися виразно читати акровірші Л.Глібова, коментувати їхній зміст.
Додатковий матеріал
1.Із скількох частин складається загадка?
2. Між ким ведеться розмова в загадці? Чому ти так думаєш? Відповідь знайди у тексті.
3.Які рядки допомогли вам знайти відгадку? Зачитайте.
4. Знайдіть у тексті пестливі слова. З якою метою вживаються вони у вірші-загадці?
5. Слова, які характеризують вареник (художні означення-епітети).
6. Дії вареника, які роблять його смачним. Зачитайте.
7. Інші назви вареника (синоніми).
8. Натяк на призначення вареника. Знайти слова у тексті.
9. Що ви можите сказати про художню майстерність автора?
2. Між ким ведеться розмова в загадці? Чому ти так думаєш? Відповідь знайди у тексті.
4. Знайдіть у тексті пестливі слова. З якою метою вживаються вони у вірші-загадці?
6. Дії вареника, які роблять його смачним. Зачитайте.
5. Слова, які характеризують вареник (художні означення-епітети).
9. Що ви можите сказати про художню майстерність автора?
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)
Робота в парі. (У зошит записуємо)
- Іменники, що характеризують Л.Глібова (професії).
- Факт з життя, який вразив (коротко).
- Прикметники, якими можна описати Л.Глібова (який?)