Урок "Л.Костенко. "Кольорові миші"

Про матеріал
Конспект інтерактивного уроку з використанням технології критичного мислення . До уроку додається мультимедійна презентація . Конспект уроку містить посилання для виконання онлайн-тестів.
Перегляд файлу

Тема. Ліна Костенко. Ідея зіткнення неповторності   й буденності, стандарту в “Кольорових мишах”. Умовна,  вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.             

Мета: 

  • розкрити метафоричний підтекст поезії «Кольорові миші», умовність ситуацій, зображених у творі;
  • показати на прикладі твору різницю між матеріальних та духовним;
  • удосконалювати вміння вдумливо читати й коментувати поезію, характеризувати образи твору,  визначати й пояснювати головну думку твору;
  • формувати усвідомлення потреби в розвитку творчої уяви, фантазії, необхідності зберегти в собі ці якості;
  • виховувати усвідомлення, що наявність високих моральних якостей - це духовне багатство людини.

Цілі:

  • учні знатимуть:  зміст вірша «Кольорові миші», художні засоби, використані в поезії; особливості виразного читання вірша.
  • учні вмітимуть: виразно, вдумливо читати й коментувати поезію, пояснювати умовність ситуації, розрізняти реальне й фантастичне; розкривати алегорію образу кольорових мишей; характеризувати Анну, причину її відокремленості від загалу; висловлювати власні роздуми, що виникли під час прочитання поезії.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: фотоколаж Л.В.Костенко, ілюстративний матеріал, стилізовані пташки, сухе кленове листя, елементи костюмів для інсценування поезії, підручник, вишитий рушник, конверти із завданнями для груп.

Форми роботи: «Кольоровий настрій», випереджаюче завдання, мозковий штурм, робота в групах, есе, інсценування, робота з ілюстраціями, аналіз поезії.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап. Емоційне налаштування на сприйняття навчального матеріалу.

  1. Віртуальна екскурсія до картинної галереї.
  • Пропоную сьогоднішній урок розпочати короткою уявною мандрівкою

картинною галереєю, де ви побачите художні твори  всесвітньо відомих художників-українців ХХ ст. Марії Приймаченко та Казимира Малевича. Музичним тлом  буде  трек у стилі «етно-хаус» сучасної української групи «Дахабраха».

  • Переглядаючи твори великих митців, прошу подумки охарактеризувати

побачене та почуте, висловити свої враження.

(Слайди  № 1-14)

  1. Проблемне завдання.

(Слайд № 15)

  • Серед поданих на слайді слів (можна не показувати, за потреби)

оберіть одне, що характеризує побачені та прослухані твори. Обґрунтуйте свою думку.

(Буденні, стандартні, звичайні, прості, типові, шаблонні. Незвичайні, нестандартні, неординарні, креативні, оригінальні, неповторні, самобутні, унікальні,  індивідуальні, особливі).

  • Яким художнім засобом є ці слова?
  • З якими кольорами у вас асоціюються слова правої частини таблиці?

(Яскравими, кольоровими.)

  • А лівої? (Сірими, неяскравими).

ІІ. Представлення теми й очікуваних навчальних результатів.

(Слайд № 16)

  • Отже, сьогодні на матеріалі поезії Ліни Костенко «Кольорові миші» ми

будемо говорити про кольорове, незвичайне, нестандартне, неординарне, креативне, оригінальне, неповторне, самобутнє, унікальне,  індивідуальне, особливе та сіре, буденне, стандартне, звичайне, просте, типове, шаблонне у нашому житті.

 (Слайд № 17)

Метою нашого уроку буде:

  • розкрити метафоричний підтекст поезії «Кольорові миші», умовність ситуацій, зображених у творі;
  •  показати на прикладі твору різницю між матеріальних та духовним;
  • удосконалювати вміння вдумливо читати й коментувати поезію, характеризувати образи твору,  визначати й пояснювати головну думку твору;
  • формувати усвідомлення потреби в розвитку творчої уяви, фантазії, необхідності зберегти в собі ці якості;
  • виховувати усвідомлення, що наявність високих моральних якостей - це духовне багатство людини.
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Надання необхідної інформації.

  1. Вступне слово вчителя.

Поетична доля Ліни Костенко була непростою. Вона прагнула творити поезію безкомпромісну, незапрограмовану владою, без проголошення гучних, але порожніх фраз. Її вірш «Кольорові миші» — це виступ проти стандартизації людини — «бути такими, як всі». Неповторність кожної людини — ось головна ідея цього твору.

  1. Словникова робота.
  • Коментар вчителя
  • Роботу над віршем я пропоную розпочати словниковою роботою, яка

не тільки познайомить вас з незнайомими словами, що зустрічаються у вірші, а й збагатить ваш словничок новими словами. Експертом з лексики на сьогоднішньому уроці буде ….. (учень, що заздалегідь отримав завдання проаналізувати лексику твору). Тож слово надається ….

  • Звіт  учня-експерта з лексики

СТАНДАРТ – щось позбавлене індивідуальних особливостей, оригінальності.

ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ – здатність вирізнитися з-поміж інших чимось особливим, оригінальним.

СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.

2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).

3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний; беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.

4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений, малокультурний.

5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.

Жужмом – купою, одне на одному, як-небудь;

ладом – так, як треба; цебто – тобто;

яблуко-недоквас – недоквашене, кисле, зморщене;

мантія – довга широка чорна накидка судді.

  1. Первинне ознайомлення з віршем «Кольорові миші».
  • Пропоную прослухайте вірш «Кольорові миші» у виконанні …. (учень,

який отримав завдання підготувати виразне читання напам’ять твору) та переглянути відеосупровід. Після цього маєте коротко переказати сюжет поезії.

(Слайд № 18)

Учень …….. читає вірш «Кольорові миші» (напам’ять)  у мультимедійному супроводі

- Перекажіть коротко сюжет поезії. 

(На дівчинку Анну доніс у суд її сусід. Він звинуватив її в тому, що з багряних кленових листочків вона робила «кольорові миші». Сусід звинувачує дівчинку в чаклунстві, бо вона збила з пуття його дітей. До цього вони грали своїми звичними цяцьками, а тепер ця дівчинка так заполонила їхню уяву, що вони забули про свої іграшки, які вже набридли їм, а тепер їм уночі сняться ці яскраві кольорові миші.

Дівчинку у Вишгороді судять за те, що вона не схожа на всіх. Оточуючим незрозуміла її фантазія.)

  • Коментар вчителя

Таким був час, у якому жила поетеса, коли людей примушували мислити і жити «за вказівками партії», коли люди були схожі навіть за зовнішнім виглядом (згадаймо шкільні форми, наприклад).

Ліна Костенко виступає проти насилля над особистістю. На її думку, кожен має бути неповторним.

  1. Самостійне ознайомлення з поезією.
  • Прочитайте самостійно поезію, подумайте у якому значенні вжито

слово сірий?

  • У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?
  • Як називається цей художній засіб?

Символ – (грецьк. symbolon –  умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п.

(Слайд № 19)

  • А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?
  • Про кого кажуть: «Сіра миша»?

IV. Руханка.

У якості руханки здійснюється поділ на групи. Учні підходять до столу, на якому розкладені кленові листки 5 кольорів: жовтого, зеленого, червоного, оранжевого та світло-коричневого кольорів. Беруть один листок і сідають за стіл з відповідними кольором.

V. Опрацювання навчального матеріалу. Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».

Спершу кожен учень працює в «домашній» групі. Завданням для кожного учня  у домашній групі є аналіз та засвоєння певної порції інформації на такому рівні, щоб він  був здатний чітко і зрозуміло викласти її з метою навчання інших учнів. Результати роботи учні групи записують до зошита. (Учитель слідкує, щоб учні «домашньої групи» якісно виконали своє завдання. У разі необхідності надає допомогу, скеровує роботу групи).

Потім в іншій групі, яка називається експертною, такі учні виступатимуть в ролі «експертів» із питання, над яким вони працювали в домашній групі, вчитимуть цій інформації інших та відповідатимуть на їхні питання. В експертній групі учні також повинні отримати інформацію від представників інших груп. Завдання експертної групи – здійснити обмін інформацією. Отриману інформацію учні групи записують в зошити.

В останній частині уроку учні знову повертаються до своєї «домашньої» групи, щоби поділитися тією новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Їхнім завданням тепер буде знов обмінятись інформацією, узагальнити її та виробити спільні рішення разом з учасниками «домашньої» групи.

  1. Ідейно-художній аналіз твору (робота в групах)

Завдання для груп:

  • Жовті –  підготувати запитання для бліц-вікторини (кількість визначає вчитель).
  • Зелені – визначити тему, ідею, основну думку.
  • Світло-коричневі –  проаналізувати поезію за формулою «Зір-слух-серце-душа поета-Я».
  • Помаранчеві –  назвати головних  героїв твору,  охарактеризувати їх, склавши сенкан.
  • Червоні -  здійснити аналіз художніх засобів визначити символи, алегоричні образи.

1 група - бліц-вікторина

1. Коли відбувається дія вірша?

2. У якому місті?

3. Що саме трапилося у Вишгороді?

4. Скільки було років дівчині?

5. Що  ж робила Анна?

6. Що сказав суддя у чорній мантії?

7. Як карає суд чаклунок?

8. Що порадив суддя зробити позивачеві?

9. Яку шкоду чинили миші?

10. Хто у вірші є сірим?

11. Хто ж переміг сірість?

12. Як саме?

2 група – визначити тему, ідею, основну думку

Тема: розповідь про  дівчинки, яку несправедливо засудили; зображення зіткнення неповторності та стандарту.

Ідея: утвердження права кожної людини бути неповторною, віри в перемогу сірості над буденністю;  засудження обмеженості, сірості

Основна думка: Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя.

 

3  група - проаналізувати поезію

за формулою «Зір-слух-серце-душа поета-Я»

         Що я побачив?

Що я почув?

Про що говорить серце, душа поета?

Що я відчуваю?

Похмура доба середньовіччя, юрми людей, страти, вогнища, суд, дівчина Анна, розлючений сусід, сухі багряні листочки на столі, осіннє сонце, голі клени у вікні, кольорові миші, діти сусіда, цяцьки лежать жужмом, суддя у чорній мантії, ікона, яскраві миші, писар з печаттю, дівчинка на лаві, сірий день, сірий сусід, сірий стіл, сірі двері, кольоровий кіт, чорнило на вироці.

Брязкіт шабель, гамір юрби, хрускіт палаючих дров, стогін жертв, шарудіння сухого листя на столі, хукання дівчинки на листочки, писк мишей, збуджені голоси дітвори, голос судді, хукання писаря на печать, нявкання кольорового кота.

Поетеса співчуває дівчинці, адже неповторним особистостям важко жити поряд із звичайними людьми. Ліна Костенко горда, що дівча кинуло виклик сірій буденності, окрилило дітей «сірого» сусіда, розбудило уяву і фантазію. Вірить у перемогу нового, яскравого, повнокровного життя.

Розумію, що ситуація умовна, але охоплює жах, коли уявляю «розваги» тих часів; співчуття до неординарної дівчинки; замилування багряним листям на столі; осіннім сонцем в голих кленах; обурення від поведінки сусіда; жаль до сусіда і його дітей, бо він не розуміє, що значить бути «нормальною і здоровою дитиною»; розчарування, бо все стало сірим; радість від перемоги нового, яскравого над буденним, сірим.

 

4 група - назвати головних  героїв твору,

 охарактеризувати їх, склавши сенкан

Анна      Анна

Талановита, прекрасна.   Розгублена і незвичайна.

Мріє, фантазує, творить.   Творить, оживляє, надихає.

Відкриває дивосвіт сірим і буденним. Витісняє сірість і байдужість із життя.

Неординарність.    Особистість.

5 група - здійснити аналіз художніх

засобів,  визначити символи.

Символом чого можна вважати сусіда ?

(Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)

А кольорових мишей?

(Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті)

А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?

(Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)

У чому незвичайність образу дівчинки Анни?

Підберіть епітети до характеристики дівчинки.

( Незвичайна, обдарована, талановита…).

 

VІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

  1.  Виконання тестових завдань.

Для перевірки засвоєння навчального матеріалу використовується в режимі реального часу тестова самостійна робота на порталі «На урок».

https://naurok.com.ua/test/l-kostenko-korolovi-mishi-1112474.html

C:\Users\home\Desktop\Без названия.png

  1. Інтерактивний метод «Прес» ( робота в групах)

Слайд 20

Структура методу «Прес»

І. Позиція (Я вважаю, що … )

 (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

2. Обгрунтування  (Так є, тому, що...)

 (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

3. Приклад (Наприклад, …)

 (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

4. Висновки (Отже (тому), я вважаю...)

 (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

Завдання для груп

  1. Яке завершення має поезія — щасливе чи трагічне? Чому ви так

уважаєте?

  1. Чи можна вважати, що конфлікт — це непорозуміння між

дорослими й дітьми, адже Анна — десятирічна дівчина, а сусід та суддя — дорослі?

  1. Які висновки про особистість автора ви можете зробити на

основі поезії  «Кольорові миші»?

  1. Знайдіть афоризм у вірші, поясніть його значення.
  2. Складіть пораду-гасло ровесникам, виходячи зі змісту поезії.
  1. Рефлексійно-оцінювальний етап.

                                         Слайд 21

  • Незакінчене речення.
  • Продовжити мою думку….

… для мене вірш Л.Костенко «Корольові миші» …

… після знайомства з віршем «Кольорові миші» я зрозумів, …

… мене вірш «Кольорові миші» навчив …

  • Висловлення вражень від уроку.
  • Чи справдились ваші очікування від уроку?
  • Сформулюйте враження від уроку одними словом, запишіть його на

листочку,  приліпіть до дошки.

  • Хто пам’ятає слова М.Приймаченко, що ви могли прочитати на

початку презентації?

("Роблю  сонячні  квіти  тому,   що людей   люблю, творю на радість, на щастя               людям,  щоб всі народи один одного любили,  щоб жили вони, як   квіти по всій землі...").

  • Людина доти й людина, доки не втратила здатність бачити, крім

потворності життя, і його красу» (Олесь Гончар)

VІІ. Домашнє завдання.

Слайд 22

  1. Виконати письмово завдання 12, виразно навчитися читати вірш.
  2. Написати есе «Бути таким як інші – добре чи погано»).

 

1

 

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
8105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку