Лабораторна робота
Тема: Барвник листка – хлорофіл.
Мета: перевірити чи може трава фарбувати папір; переконатись у тому що у рослинах містяться барвники.
Обладнання і матеріали: зелена трава; картонна тарілка; аркуш паперу; 1 морквина; водопровідна вода; соняшникова олія; кухонна тертка; склянка; 1 столова ложка; 1 кришка від банки; зошит для лабораторних робіт.
Базові поняття та терміни: хлорофіли; каротиноїди; фікобіліни; барвник; фотосинтез.
Тип уроку: урок закріплення знань, лабораторна робота.
Методи навчання: бесіда; лабораторна робота; групова робота.
Структура уроку
І. Організаційний момент 3 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань 6 хв
ІІІ. Інструктаж щодо виконання роботи 10 хв
ІV. Виконання лабораторної роботи 20 хв
V. Складання висновків 2 хв
VІ. Домашнє завдання 2 хв
VІІ. Підбиття підсумків уроку 1 хв
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель повідомляє тему уроку, пояснює план проведення роботи. Учні формулюють мету роботи і роблять необхідні записи в зошитах для лабораторних робіт. Учитель пояснює принципи оформлення результатів лабораторної роботи в зошитах.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ᴥ Бесіда
ІІІ. Інструктаж щодо виконання роботи.
Вчитель налаштовує дітей на групову роботу, поділивши клас на групи. Розповідає план виконання роботи.
ІV. Виконання лабораторної роботи.
Дослід № 1
1. Покласти траву на картонну тарілку.
2. Поставити тарілку з травою на підлогу.
3. Покласти аркуш паперу на траву.
4. Наступити на аркуш і розтерти траву ногою.
Дослід № 2
1. Потерти моркву на тертці.
2. Покласти шматочки моркви, що вийшли, в склянку.
3. Налити водопровідну воду так, щоб вона покривала шматочки моркви.
4. Налити у склянку 2-3 столові ложки соняшникової олії.
5. Накрити склянку кришкою й гарненько збовтай.
Дослід № 1.
Папір стає зеленим. Чому? Люди і тварини, а також рослини, водорості, бактерії складаються з клітин – дрібних будівельних цеглинок життя. Трава, як і всі інші рослини, містить барвний пігмент – хлорофіл. Він міститься в клітинах рослин, із яких складається трава. Якщо розтерти на аркуші паперу траву, її клітини руйнуються. Хлорофіл виходить назовні й фарбує папар у зелений колір.
Дослід № 2.
Олія забарвлюється в жовто-оранжевий колір і плаває на воді. Чому? Морква – овоч, який було культивовано з дикої моркви. Вирощують і вживають у їжу оранжеві корені моркви. Крім баластовий речовин, цукрів і мінеральних солей, вони містять також цінні вітаміни й уважаються особливо корисливими овочами. Своїм кольором вони завдячують барвним пігментом (каротиноїдам). Коли ми тремо моркву на тертці, клітини руйнуються, і з них витікає клітинний сік. Бета-каротин, що міститься в моркві, який в організмі перетворюється на вітамін А, розчиняється в олії й робить її оранжевою. Олія спливає на поверхню води, тому що густина її менша.
V. Складання висновків.
Учні оформлюють у зошитах проведену лабораторну роботу . Описують свої спостереження і формулюють висновки.
VІ. Домашнє завдання.
1. Повторити вивчений матеріал.
2. Пошукати матеріал про фотосинтетичні пігменти і спектр їхнього поглинання.
VII. Підбиття підсумків уроку.
ᴥ Бесіда