Урок "Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв'язок із "Молитвою" О.Кониського

Про матеріал
Проаналізувати зв'язок народної легенди з «Молитвою» О. Кониського; розвивати в учнів логічне й образне мислення, уміння висловлювати власну думку та обстоювати її, формувати в них активну життєву позицію; виховувати любов до України,української пісні й повагу до її творців.
Перегляд файлу

Урок № 11

Тема уроку: Легенда про дівчину - Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв'язок із «Молитвою» О. Кониського – духовним гімном України.

Мета: проаналізувати зв'язок народної легенди з «Молитвою»

 О. Кониського; розвивати в учнів логічне й образне мислення, уміння висловлювати власну думку та обстоювати її,формувати в них активну життєву позицію; виховувати любов до України,української пісні й повагу до її творців.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методично-дидактичне забезпечення: підручник, тексти програмових творів, схеми «Україна», «Бог та Україна» (їх зміст – у конспекті уроку).

 

 

Перебіг уроку

І. Етап орієнтації.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення,представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Епіграф уроку:

Пісня – це коли душа сповідається.

Григір Тютюнник

ІІІ. Етап проектування.

  • Розпочати наш урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які

чекають на нас сьогодні на уроці:

1.Літературознавчий практикум.

2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

3.Поетична хвилинка.

4.Творче конструювання.

5.Евристична бесіда.

6.Руханка.

7.Робота з текстом «Молитви», складання таблиці.

ІV. Етап організації виконання плану.

1.Літературознавчий практикум.

- Легенда (від латинського legenda – те, що має бути прочитане) – один із жанрів народної прози,розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якої диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або припустимих фактах; легендарний герой може мати свій праобраз у реальному житті, в історичній дійсності.

2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

- Визначте особливості народної легенди.

Орієнтовна відповідь.

 

 

 

 

Особливості народної легенди:

  • розповідь про суспільні та побутові події;
  • наявність фантастики (казкові герої,фантастичні події, надприродні явища,чудодійні предмети);
  • невелика кількість основних дійових осіб (дві – три);
  • невеликий обсяг.

3.Поетична хвилинка.

  • Коли говоримо про пісенний талант України, то мимоволі пригадуєш її

співців. Але не тих, що співають з чужого голосу, а справжніх – нескорених, безкомпромісних, з якими можна асоціювати Україну. До таких, без сумніву, належить наша сучасниця, жива «совість» епохи Ліна Костенко.

Хочеться чуда і трішки вина.                           Доки ж ці пута, пора і звільнить.

Дні пролітають, як сірі перони.                       Де ж ви, мої золоті пасторалі?

Чорний букет надвечір’я – ворони –            Літо літає, і осінь дзвенить.

Місту підносить струнка далина.                  Розпач накручує чорні спіралі.

 

Що ж, я свій вік одробила сповна.                Де ж мого слова хоч би луна?

Що ж, я свій вік одробила по-людськи.       Знову пішла Україна по колу.

Дні облітають, як чорні пелюстки.                Знову і знову, ще раз у ніколи?!

Хочеться чуда і трішки вина.                         Хочеться чуда і трішки вина.

4.Творче конструювання. (Учитель пропонує, користуючись текстом легенди, доповнити схему).

Україна

 

Якою вона є                                                               Якою я її бачу

  • Знедолена                                                ____________________________
  • Беззахисна                                               ____________________________
  • Несмілива                                                 ____________________________
  • Сповнена віри                                         ____________________________

Серед усіх її скарбів і талантів пісня є неоціненним скарбом.

 

Опрацювання твору О. Кониського «Молитва».

Боже великий, єдиний,                                   Молимось,Боже єдиний:

Нам Україну храни, Нам Україну храни,

Волі і світла промінням Всі свої ласки й щедроти

Ти її осіни. Ти на люд наш зверни!

 

Світлом науки і знання                                 Дай йому волю,дай йому долю,

Нас, дітей, просвіти, Дай доброго світла!

В чистій любові до краю Щастя дай, Боже, народу

Ти нас, Боже, зрости. І многая, многая літа!

  • У найважливіші моменти свого життя людина найчастіше звертається

до Бога з проханням про заступництво або словами вдячності. Таке звернення ми називаємо молитвою.

5.Евристична бесіда.

- Що таке молитва?

- Коли ї з чим люди звертаються до Бога?

- Які молитви ви знаєте?

- Що ви відчуваєте,коли промовляєте молитву?

- Для чого потрібна спільна молитва за Україну до Всевишнього?

 

 - Ця пісня більш як півстоліття була забороненою, не виконувалася на концертах, не звучала по радіо. Коли вона народилася, точно не відомо. Слова належать Олександрові  Кониському, музика – Миколі Лисенкові. У 90-х роках її знали в Галичині. У 1903-му, коли автор музики перебував у Львові, вона лунала на концертах. Пісня зазнала певного переакцентування: написана для дітей, після зміни окремих слів набула загальнонародного звучання. Виконувалась у школах, на церковних святах, світських концертах, як духовний гімн – спочатку в західноукраїнських землях, а протягом 1917 – 1920 років – і в Наддніпрянській Україні. А згодом заборонена. Не увійшла до жодного з видань творів М.В.Лисенка. Текст і музика зливаються воєдино, творять органічну цілісність.

   «Боже великий, єдиний» - одна з тих духовно-патріотичних пісень, що служили і служать високій меті національного відродження народу. Пісня широко знана в усіх країнах, де проживають українці, духовно об’єднує їх із батьківщиною.

 

6.Руханка.

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз – і вгору,

Два – і вниз,

На сусіда не дивись.

Будемо дружно ми вставати.

Щоб ногам роботу дати.

Раз – присіли, два – піднялись.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

 

 

 

7.Робота з текстом «Молитви»,складання таблиці.

- Випишіть з тексту дієслова наказового способу, з’єднайте їх з відповідними словами в таблиці.

 

 

Осіни

її

зрости

в любові

зверни

на люд

просвіти

нас

               храни

Україну

 

 

 

 

 

ІV. Контрольно-оціночний етап.

1.Колективне складання схеми «Бог та Україна».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Для мене було новим…

Домашнє завдання: вивчити напам’ять «Молитву» О. Кониського, намалювати ілюстрацію до легенди (якою ви уявляєте дівчину – Україну?).

docx
Додано
1 вересня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку