Урок № 11
Тема уроку: Легенда про дівчину - Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв'язок із «Молитвою» О. Кониського – духовним гімном України.
Мета: проаналізувати зв'язок народної легенди з «Молитвою»
О. Кониського; розвивати в учнів логічне й образне мислення, уміння висловлювати власну думку та обстоювати її,формувати в них активну життєву позицію; виховувати любов до України,української пісні й повагу до її творців.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методично-дидактичне забезпечення: підручник, тексти програмових творів, схеми «Україна», «Бог та Україна» (їх зміст – у конспекті уроку).
Перебіг уроку
І. Етап орієнтації.
ІІ. Етап цілепокладання.
Оголошення,представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Епіграф уроку:
Пісня – це коли душа сповідається.
Григір Тютюнник
ІІІ. Етап проектування.
чекають на нас сьогодні на уроці:
1.Літературознавчий практикум.
2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
3.Поетична хвилинка.
4.Творче конструювання.
5.Евристична бесіда.
6.Руханка.
7.Робота з текстом «Молитви», складання таблиці.
ІV. Етап організації виконання плану.
1.Літературознавчий практикум.
- Легенда (від латинського legenda – те, що має бути прочитане) – один із жанрів народної прози,розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якої диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або припустимих фактах; легендарний герой може мати свій праобраз у реальному житті, в історичній дійсності.
2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Визначте особливості народної легенди.
Орієнтовна відповідь.
Особливості народної легенди:
3.Поетична хвилинка.
співців. Але не тих, що співають з чужого голосу, а справжніх – нескорених, безкомпромісних, з якими можна асоціювати Україну. До таких, без сумніву, належить наша сучасниця, жива «совість» епохи Ліна Костенко.
Хочеться чуда і трішки вина. Доки ж ці пута, пора і звільнить.
Дні пролітають, як сірі перони. Де ж ви, мої золоті пасторалі?
Чорний букет надвечір’я – ворони – Літо літає, і осінь дзвенить.
Місту підносить струнка далина. Розпач накручує чорні спіралі.
Що ж, я свій вік одробила сповна. Де ж мого слова хоч би луна?
Що ж, я свій вік одробила по-людськи. Знову пішла Україна по колу.
Дні облітають, як чорні пелюстки. Знову і знову, ще раз у ніколи?!
Хочеться чуда і трішки вина. Хочеться чуда і трішки вина.
4.Творче конструювання. (Учитель пропонує, користуючись текстом легенди, доповнити схему).
Україна
Якою вона є Якою я її бачу
Серед усіх її скарбів і талантів пісня є неоціненним скарбом.
Опрацювання твору О. Кониського «Молитва».
Боже великий, єдиний, Молимось,Боже єдиний:
Нам Україну храни, Нам Україну храни,
Волі і світла промінням Всі свої ласки й щедроти
Ти її осіни. Ти на люд наш зверни!
Світлом науки і знання Дай йому волю,дай йому долю,
Нас, дітей, просвіти, Дай доброго світла!
В чистій любові до краю Щастя дай, Боже, народу
Ти нас, Боже, зрости. І многая, многая літа!
до Бога з проханням про заступництво або словами вдячності. Таке звернення ми називаємо молитвою.
5.Евристична бесіда.
- Що таке молитва?
- Коли ї з чим люди звертаються до Бога?
- Які молитви ви знаєте?
- Що ви відчуваєте,коли промовляєте молитву?
- Для чого потрібна спільна молитва за Україну до Всевишнього?
- Ця пісня більш як півстоліття була забороненою, не виконувалася на концертах, не звучала по радіо. Коли вона народилася, точно не відомо. Слова належать Олександрові Кониському, музика – Миколі Лисенкові. У 90-х роках її знали в Галичині. У 1903-му, коли автор музики перебував у Львові, вона лунала на концертах. Пісня зазнала певного переакцентування: написана для дітей, після зміни окремих слів набула загальнонародного звучання. Виконувалась у школах, на церковних святах, світських концертах, як духовний гімн – спочатку в західноукраїнських землях, а протягом 1917 – 1920 років – і в Наддніпрянській Україні. А згодом заборонена. Не увійшла до жодного з видань творів М.В.Лисенка. Текст і музика зливаються воєдино, творять органічну цілісність.
«Боже великий, єдиний» - одна з тих духовно-патріотичних пісень, що служили і служать високій меті національного відродження народу. Пісня широко знана в усіх країнах, де проживають українці, духовно об’єднує їх із батьківщиною.
6.Руханка.
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз – і вгору,
Два – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будемо дружно ми вставати.
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
7.Робота з текстом «Молитви»,складання таблиці.
- Випишіть з тексту дієслова наказового способу, з’єднайте їх з відповідними словами в таблиці.
Осіни |
її |
зрости |
в любові |
зверни |
на люд |
просвіти |
нас |
храни |
Україну |
ІV. Контрольно-оціночний етап.
1.Колективне складання схеми «Бог та Україна».
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Для мене було новим…
Домашнє завдання: вивчити напам’ять «Молитву» О. Кониського, намалювати ілюстрацію до легенди (якою ви уявляєте дівчину – Україну?).