Урок Леся Українка "Давня казка" ПРОБЛЕМИ І МОТИВИ ТВОРУ

Про матеріал

Сучасне прочитання учнями поеми Лесі Українки "Давня казка".

Давня казка, сон чи дійсність? Такі питання поставили ми перед вивченням поеми Лесі Українки «Давня казка». На уроці учні презентують роботу у проекті «Давня казка чи правда про сучасність». До конспекту додається презентація, музичний супровід,опис роботи у проекті, картки оцінювання та тестові завдання, завдання на урок мови.

Перегляд файлу

ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ КАЗКА».

ПРОБЛЕМИ І МОТИВИ ТВОРУ

Мета: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту поеми-казки, зосереджуючи увагу на проблемах і мотивах твору; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість; уміння висловлювати власні судження про свободу творчості, про вільнолюбство людини; проводити паралелі між минулим і сучасністю; виховувати почуття поваги, любові до творчості Лесі Українки,  шанувати мистецькі здобутки українців.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Лесі Українки, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки, відео, презентація уроку).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вчитель зачитує уривок із поезії «Мені наснилось, що вони зустрілись...»

Мені наснилось, що вони зустрілись

Убитий в Крутах й вірменин Сергій.

 В саду едемськім на травичці всілись:

«За що тебе?». «За Україну, друже мій».

Давня казка, сон чи дійсність? Такі питання поставили ми перед вивченням поеми Лесі Українки «Давня казка». Сьогодні ми продовжуємо роботу у проекті «Давня казка чи правда про сучасність», а для цього, насамперед з'ясуємо, чи достатньо знаємо зміст твору. Перед вами картки оцінювання та тестові завдання, спробуйте перевірити свої знання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Виконання тестових завдань за змістом поеми.

Взаємоперевірка тестових завдань.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Зясування основних відомостей про твір:

Одним із завдань роботи у проекті було питання :

- Яка історія створення поеми «Давня казка»?

- Що змусило поетесу написати твір?

(Орієнтовна відповідь учня . Давню казку Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Саме з листування між Лесею та її братом Михайлом ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка «Плеяда» з певним тріумфом (продемонструвати ілюстрацію).

Твір вперше був опублікований у Львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік. Саме тут друкував свою статтю Іван Франко, у якій він наголошував, що українська інтелігенція дуже далека від народу і що деякі українці не працюють для добра народу. А також Іван Франко зазначив, що «Давня казка» - одна з найкращих і найхарактерніших ознак   нашої нової  літератури. Дослівно І. Франко писав так: «Кругом лунає, штука для штуки» (тобто, мистемистецтво для мистецтва, тобто, мистецтво потрібне тільки для розваги), аж чутно якось із уст поета чути такі тверді та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. Для пригноблених вона - гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників - грізний месник ).

 

2. Проведення гри «Хто найшвидше?» (за твором Лесі Українки «Давня казка»)

Учні об’єднуються у дві команди, обирають капітанів. Оголошується склад журі. За 5 хвилин необхідно розгадати кросворд.

2.1. Завдання для першої команди.

По вертикалі: 1. Жанр епічного твору  усної народної творчості. (Казка)

По горизонталі: 1.  Назва «господарства», яке «десь за морем лежало». (Бусурманське).

2. Музичний інструмент, яким скористався Бертольдо, співаючи своїй коханій. (Мандоліна). 3. На що вийшла подивитися кохана лицаря, почувши його спів? (На  зорі). 4. Під час якого заходу в графстві пан вирушив у похід? (Під час бенкету). 5. Ім’я коханої пана. (Ізідора).

d:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Уроки_все\Кросворди\241.jpg

2.2. Завдання для другої команди.

По вертикалі: 1. Захід, організований Бертольдом після повернення з війни. (Свято).

По горизонталі: 1. Герої, які припинили бунт військових, тим самим надавши допомогу Бертольдові. (Співці). 2. Поет не бажав отримати від пана золотих... (Лаврів). 3. Найцікавішим скарбом для поета – мати... (щастя). 4. Чого пан мав багато після закінчення війни? (Золота). 5.  Риса характеру Бертольда. (Гордість).

d:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Уроки_все\Кросворди\242.jpg

 

IV. Оголошення теми, мети уроку.

- Молодці, зміст твору ви знаєте добре, настав час дослідити тему: «Проблеми та мотиви "Давньої казки"».

Мотивація навчальної діяльності школярів.

- Пригадайте, які вічні проблеми присутні майже у всіх казках? ( проблема боротьби добра і зла).

- Чи актуальна ця проблема і сьогодні?

- А що означає слово «проблема», «мотив»?

Словникова робота

З'ясування значення слів "поблема твору", "мотиви"

V. Основний зміст уроку. Дослідницька робота

1. Вступне слово вчителя

- Отже, тему твору ми з’ясували на попередньому уроці, давайте спробуємо проаналізувати події у творі пригадати сюжетні елементи поеми та визначити, які проблеми порушує поетеса у "Давній казці".

2. Гра «Літературне лото»

- Об’єднайтесь у групи, встановіть відповідність сюжетних елементів, епізодів, проблем та образів поеми (учні об'єднуються у 3 групи).

Завдання для групи №1: пронумерувати сюжетні елементи поеми.

Завдання для групи №2: пронумерувати епізоди поеми.

Завдання для групи №3: записати образи поеми, через які розкриваються проблеми твору.

3. З’ясування проблем і мотивів твору.

-  роль митця в суспільстві;

-  служіння музі й народові;

-  суть людського щастя, вдячності;

-  воїни заради збагачення.

VІ . Домашнє завдання

Безперечно усі проблеми твору нерозривно повязані із героями твору, адже розкриваються через вчинки Поета та графа Бертольда, тому запишіть  домашнє  завдання:

  1. Скласти порівняльну   характеристику персонажів.
  2. З’ясувати, за  допомогою яких художніх засобів авторка змальовує  героїв  (коментар щодо виконання домашнього завдання знайдете на ст. 142,  питання 14-15).
  3. Виписати крилаті вислови про роль поета у суспільстві.

VІІ. Узагальнення і систематизація вивченого

1. Міні-дискусія. Обговорення питань

- Чи актуальні проблеми, порушені у творі?

Давайте перенесемо проблеми із "Давньої казки" на у сучасність, а саме пригадаймо події минулорічної давності, коли  серце усієї країни було з тими, хто відстоював нашу волю, свободу вибору на Майдані Незалежності. І, власне, у цей напружений час допомагала поезія, знову гостре і сильне слово зігрівало душу щирих українців, піднімало дух? Хто ці люди? Чия поезія звучала на Майдані?

(Це було випереджувальне завдання у проекті, над яким розпочали працювати на минулому уроці (відповіді учнів)).

2. Коментар учителя

- Головні події відбувалися у Києві, так. Але! Хто стояв там, знав, наскільки суттєво бачити активність у інших містах. Підтримка духу - теж наша зброя, тому у соціальних мережах з’явились заклики: «Ми принесемо на Майдан Незалежності вірші та поезію: свою власне, сучасників, і навіть класиків. «І зазвучали в Чернівцях, Львові, Харкові, Рівному, Одесі вірші Шевченка, Франка, Лесі Українки, зазвучала піснею душі поезія «Contra spem spero! Без надії сподіваюсь!»

3. Перегляд відео пісень з Євро майдану.

4. Хвилина мовчання і свічка пам'яті

- У Києві 12 жовтня пройшла акція «Запали свічку нашим Героям» в підтримку учасників АТО, а також у память героїв Небесної сотні. Учасники акції запалили свічки в память про загиблих і склали з них композицію з написом «Слава Україні - Героям Слава».

Тільки за офіційною статистикою Міністерства охорони здоров'я, під час зіткнень на Майдані загинули 105 людей. Скільки активістів пропало безвісти - невідомо.

Війна в Донбасі також продовжує приносити жертви серед військових і мирних громадян. За даними ООН на 8 жовтня, в військовому конфлікті на Донбасі загинуло 3 тисячі 682 людини, поранено 8 тисяч 871 людина.

Давайте і ми запалимо нашу свічку пам’яті і вшануємо героїв, що полягли за нашу Україну. (Звучить пісня "Пливе кача по тисині").

- Дякую.

4. Рольова гра «Рядки, які б підтримали воїнів АТО».

- А тим часом мати льотчиці Надії Савченко написала доньці зворушливого листа, якого зачитала журналістам ТСН. У листі вона цитує вірш Лесі Українки «Contra spem spero», просить доньку кріпитися і ні за яких умов не здаватися: «Ми українці духом сильні і ми переможемо. Як Леся Українка писала: «Я на гору круту кремяную, буду камінь важкий підіймать. І, несучи вагу ту страшную, буду пісню веселу співать». Кріпись моя розумниця, дорога і любима донечка», - йдеться у листі.

У рамках Тижня літератури проходила акція, напиши поетичні рядки, які б підтримали воїнів АТО, отож вашим завданням було розшукати у тексті «Давньої казки» рядки, які б підбадьорили героїв, зачитайте їх. (Учні зачитують рядки поезії, демонструють оформлені листи солдатам АТО)

VІІI. Закріплення вивченого матеріалу

- Пригадайте, чим закінчується твір Лесі Українки "Давня казка"?

- Про що свідчить закінчення твору? Чи можна вважати, що у творі Лесі Українки «Давня казка», як і у звичайній казці, добро перемагає зло?

- І як підтвердженням теми нашого проекту «Давня казка чи правда про сучасність» звучать останні рядки поеми, здається, що Леся Українка - наша сучасниця.

IХ. Підсумок уроку

- Хочеться вірити, що ці слова Лесі Українки стануть пророчими:

А коли війна скінчиться

Того діла й того слова,

То скінчиться давня казка,

А настане правда нова.

 - Слава Україні!

X. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

 

doc
Додано
10 березня 2018
Переглядів
7744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку