Мета. Розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість.
Формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії.
Викликати захоплення великою силою волі поетеси, її мужністю, силою духу.
Розвивати увагу, пам’ять, мовлення, образне мислення, читацькі навички дітей.
Виховувати інтерес до творчості Лесі Українки та патріотичні почуття, любов до природи.
Обладнання: картки для роботи в групах і парах, таблиця «Плутанка», портрет Лесі Українки, підручник (Савченко О.Я. Читанка: Підруч. для 4 кл. – К.: Освіта. 2002. – Ч. ІІ).
Хід уроку
І. Ранкова зустріч.
1) Привітання (вірш)
Раді вітати вас в нашому класі,
Зичимо щастя й здоров’я багато.
2) Черговий (число, день тижня, температура повітря, опади).
3) Сьогодні в цей холодний лютневий день давайте поділимося теплом своїх долоньок. Для цього потріть свої руки і передайте тепло своїх долоньок сусіду, посміхніться і скажіть своє побажання.
Ксюша, віддаю тобі тепло своїх долоньок і бажаю, щоб сьогодні збулося твоє бажання. Відчуваєте, як тепло стало в класі, то може до нас завітала весна. Я хочу вам зробить весняний подарунок, відгадайте, що я вам дарую. Візьміть її, вдихніть її аромат. А хто хоче ще подарувати весняний подарунок? Візьмемо по промінчику, щоб більше тепла було в нашому серці. В лютому все частіше відчувається подих весни. А ви хочете, щоб до нас завітала весна?
4) Плутанка.
Щоб розпочати сьогоднішній урок і щоб весна запанувала в нашому класі, вам треба виконати одне завдання, Гра називається Плутанка. Об’єднайтеся в пари і прочитайте зашифроване слово.
Вправа «Плутанка»
А що ви знаєте про цю людину?
Як ви думаєте, а як пов’язані Леся Українка і весна?
IІ. Повідомлення теми і мети уроку
– Сьогоднішній урок ми присвячуємо людині, життя якої гідне
подиву, а талант – захопленню. Поруч із Т. Шевченком та І. Франком – символ нашої національної гордості.
На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами. Пригадайте їх.
Гра «Хто уважніший?»
– Послухайте розмову мами й дитини і у їхніх словах впізнайте назви творів Лесі Українки.
– Мамо, іде вже зима! Я думаю, що усі вишеньки сніг з морозом поморозив у нашому садочку, що на зеленому горбочку.
– Нічого, дитино, їх ще біда навчить.
В минулому році ми робили лепбук «Зірка на ім’я Леся», то ви можете пригадати твори поетеси.
– Сьогодні ми познайомимося з поезією Лесі Українки «Давня весна», то весна обов’язково пануватиме в нашому класі.
– Діти, що ви очікуєте від уроку? (Вправа «Мікрофон»).
ІІІ. Завдання нашого уроку…
ІV. Сприймання, засвоєння нового матеріалу
Почнемо урок із дослідження.
– Прочитайте статтю про Лесю Українку мовчки , пригадайте
основні етапи життя поетеси.
– Подумайте, що з прочитаного ви ще не знали. Що для вас було уже
відомим?
Прийом «Система позначок».
Під час читання ви маєте робити позначки на полях статті:
V – я це знаю,
– я цього не знаю.
Зведена таблиця (заповняється після роботи)
V – я це знаю |
– я цього не знаю |
|
|
5. Опрацювання вірша Лесі Українки «Давня весна».
– А тепер давайте:
Відкриймо її серце відверте і чисте,
відкриймо її душу не заспану,
вчитаймось в Лесине слово іскристе...
(Олена Журлива)
Познайомимось з віршем Лесі Українки «Давня весна».
1) Робота над заголовком.
– Про що говорить цей заголовок? Які події ви уявляєте за заголовком?
2) Передбачення. (Робота в групах)
(Діти отримують ключові слова і складають передбачення)
Була весна, все ожило, я лежала хвора, думала дарунки всім, ні, не забула, у вікно, яблуні гілки, посипались квітки, душа не забуде, того дарунку.
4) Порушена послідовність. (Робота в парах)
– Вам потрібно вирішити, у якій послідовності ці речення можуть бути розташовані у вірші.
Результат роботи записуйте у таблицю
№ речення |
Послідовність |
Контроль |
І. Все ожило, усе загомоніло - зелений шум, веселая луна! |
|
2 |
2. Я думала: «Весна для всіх настала, дарунки всім несе вона, ясна, для мене тільки дару не придбала, мене забула радісна весна». |
|
3 |
3. Була весна весела, щедра, мила ... |
|
1 |
4. Ні не забула! |
|
4 |
5) Читання вірша вчителем
– Уважно послухайте вірш і перевірте чи вірними були ваші передбачення.
– Чиє передбачення було ближчим?
6) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем.
ясна
мила
щедра
зелений
самотна
Весела я
хвора шум
радісна весна
тісна квітки
білесенькі хатина
– Поясніть значення слова «самотна».
7) Читання вірша мовчки.
– З'ясуйте, чи правильно ви визначили послідовність речень. Хто визначив правильно, той вдумливий читач.
8) Осмислення змісту вірша.
– Знайдіть рядки, в яких про весну говориться, як про живу істоту.
– Яким був спочатку настрій поетеси? Чому?
– Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано?
– З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна,
мужня, з любов'ю ставиться до природи?
– Поясніть, як ви розумієте вислови «промінням грала, сипала квітки», «зелений шум».
– Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш «Давня весна»?(Враження було таким сильним, що поетеса не забула його через багато років).
– Чому поетеса ніколи не забуде таку весну? (Вона несла надію на
краще життя.)
9) Робота над виразним читанням.
– Яким настроєм охоплено вірш? Чи можна його поділити за «Абеткою почуттів» на частини? Як? (Сум, радість, спокій)
Робота в парах.
– Прочитайте один одному строфи, порадьтеся, яку інтонацію краще дібрати до них?
10) Виразне читання вірша.
– Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.
11) Робота в групах.
– Скласти сенкан-характеристику «Леся».
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
– Що нового ви дізнались про Лесю Українку?
– Яке горе оповило тереном життя цієї жінки?
– Чи відступилася, здалася на приречення поетеса?
– До чого вона закликає своїм життям - подвигом? (Бути мужнім, не боятися труднощів, долати їх).
– Підсумуйте свою роботу на уроці. Продовжіть:
Знаю Вмію Ціную
VII. Домашнє завдання
Виразно читати вірш
Розповідати про життя Лесі Українки.
Передбачення
Попрацюйте в групі.
Складіть передбачення за словами
Була весна, все ожило, я лежала хвора, думала дарунки всім, ні, не забула!, у вікно, яблуні гілки, посипались квітки, душа не забуде, того дарунку.
Порушена послідовність
Визначте послідовність речень
№ речення |
Послідовність |
Контроль |
І. Все ожило, усе загомоніло - зелений шум, веселая луна! |
|
2 |
2. Я думала: «Весна для всіх настала, дарунки всім несе вона, ясна, для мене тільки дару не придбала, мене забула радісна весна». |
|
3 |
3. Була весна весела, щедра, мила ... |
|
1 |
4. Ні не забула! |
|
4 |
ПЛУТАНКА