Урок української літератури. І.Франко "Фарбований лис"

Про матеріал

Мета:ознайомити зі змістом казки, її особливостями:

розвивати навички виразного читання казки, словникової роботи (за словником, за контек­стом, за здогадом чи за асоціацією); виховувати кращі людські якості.

Тип уроку:комбінований.

Обладнання:ілюстрації до твору, портрет письменника, презентація.

Теорія літератури: літературна казка, її відмінність від народної;

особливості літературної казки; головні персона­жі, другорядні.

Перегляд файлу

Тема. I. Франко. Казка «Фарбований лис».

Мета: ознайомити зі змістом казки,  її особливостями:

розвивати навички виразного читання казки, словникової роботи (за словником, за контек­стом, за здогадом чи за асоціацією); виховувати кращі людські якості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ілюстрації до твору, портрети письменника.

Теорія літератури: літературна  казка,   її  відмінність  від  народної;

особливості літературної казки; головні персона­жі, другорядні.



ХІД УРОКУ

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повідомлення теми й мети уроку

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Клоуз-тести.

Марійка Допитлива просить вас продовжити речення.

  1.       Іван Франко — це...
  2.       Франко писав казки, використовуючи...
  3.       Зображуючи звірів, письменник-казкар мав на увазі...
  4.       Сприяли навчанню Франка та його успіху в житті...
  5. Франко  дуже  любив  книги  і збирав  власну...,   в  якій було...
  6.       І. Франко був дуже освіченою людиною, знав мови...

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.   Вступне слово вчителя.

Ви, мабуть, помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у народних казках, так і в літературних. Чому ж так? Напевне, тому, що цей звір дуже розповсюджений у багатьох куточках землі, він вважається хитрим і кмітливим, спритним на полюванні, при роздобуванні собі їжі, не цурається навіть людських осель, полюбляє навідуватися до курників.

А яка ж лисиця насправді, у природі, як її описують вчені-зоологи?

2. Повідомлення учня.

Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Во­лосяний покрив густий, пухнастий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею (миловидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березніквітні лисиця народжує 4—6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже на всіх материках. Лисиця звичайна один із основних промислових хутрових звірів. У звірогосподарствах розводять срі­блясто-чорних лисиць, виведених із канадського виду лисиць.

3. Коментоване читання казки «Фарбований лис».
(Бажано, щоб це зробив учитель.)

 

 

4.   Словникова робота.

Дати поняття про діалектизми слова, які вживаються лише у певній місцевості.

 

Слова, значення

Слова, значення

Слова, значення

яких з'ясовується

яких з'ясовується

яких з'ясовується за

за словничком

за контекстом

здогадом, асоціацією

курява

цькували хортами

гонили

ярина

комора

знітився

чкурнути

пліт

скулився

 діжа

купель

поголоска

миля

мордувати

проява

довбня

обпатране

роковини

баньки

справити

паскудною

і дати драпака

процесів

 

 кантата

 

 

 витягати соло

 

 

| полуда з очей спала

 

 

тенор

 

 

5. Читання казки в особах

6.  Виділення головних епізодів казки і складання плану.

Орієнтовний   п л а н

  1.       Лис Микита — найспритніший мисливець.
  2.       Необдумана обіцянка (похвальба) Лиса.
  3.       Міські пси помітили чужинця.
  4.       У діжі з фарбою.
  5.       Дивний вигляд Лиса.
  6.       Переляк Вовчика-братика.
  7.     Звір-Остромисл.
  8.     Царювання Лиса Микити.
  9.     Безславний кінець.

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Слухала наша Марійка казку «Фарбований лис» і замислилася над деякими виразами. Допоможіть їй з'ясувати їхнє значення.

У   білий   день вдень;

і в сні не бачив, і в гарячці не чув про щось страшне, дивне;

одним   духом миттю;

набрався   відваги зважився;

нікому   не   було   до   нього   діланіхто не помічав;

закрутився, мов муха в окропі потрапив у скрут­не становище;

щастя   мав поталанило;

стати   в   пригодізнадобитися;

вискочити   прожогом— вискочити швидко;

заграло   серцевідчув радість, приплив енергії;.

ледве   переводячи   дух боячись;

дати   драпака втекти;

жити, мов у бога за дверимабезпечно, добре, без­турботно;

аж   вуха   в'янули грубо;

мов   полуда   з   очей   спалапрозріли.

V. ПІДСУМОК

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Навчитися виразно читати казку, переказувати її за планом;; підготувати (групами) інсценівки епізодів казки (як Лис хвалиться перед товаришами, як Лиса зустріли на лісовій галявині; як закінчилося царювання).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Во­лосяний покрив густий, пухнастий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею (миловидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березніквітні лисиця народжує 4—6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже на всіх материках. Лисиця звичайна один із основних промислових хутрових звірів. У звірогосподарствах розводять срі­блясто-чорних лисиць, виведених із канадського виду лисиць.


 

docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
1494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку