Лишайники
Цілі уроку:
освітня: продовжити формування знань про різноманітність живих організмів; ознайомити учнів з лишайниками — симбіотичними організмами, з особливостями їхньої будови й життєдіяльності, поширенням у природі, пристосуванням лишайників до різних умов існування;
розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення і творчі здібності, сприяти самостійному отриманню знань, умінню порівнювати й узагальнювати набуту інформацію.
виховна: продовжити спільно з учнями формувати культуру праці, спілкуванню, екологічної культури, шанобливе ставлення до оточуючого середовища.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: колекція лишайників, таблиця "Лишайники", комп’ютер, презентації.
Основні поняття і терміни: лишайники, ліхенологія, симбіоз, накипні,листуваті й кущисті лишайники, повітряне живлення, ксанторія, індикатори, бактерицидність.
ХІД УРОКУ
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Давайте послухаємо казку "Історія гриба і водорості".
Гриб, поправивши свою шапку, швидко побіг до берега річки. У товщі води плавали водорості.
Добридень, як справи? — привітно гукнув Гриб до знайомої водорості.
Нівроку, — обізвалася вона. — Тільки частенько буваю голодною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.
Помиляєшся, дорогенька, у воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, — відповів Гриб. — А безталаннішого за мене немає на білому світі. Їжі в землі, дійсно, досита, але, на моє нещастя, Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищувати повітря.
Що ж нам робити? — спитала Водорість.
Що робити? — загадково посміхнувся Гриб. — А ти подумай.
Водорість замислилася.
Треба звернутися до Сонця, — сказала вона. — Ти попроси в нього вибачення, і воно подарує тобі силу, а я постараюся випросити для себе коріння.
Безнадійна думка! — махнув рукою Гриб.
— У мене є краща ідея!
Яка ж? — поцікавилася Водорість.
Давай дружити,— швидко відповів Гриб. — Ти розумієшся із Сонцем, а я із Землею, і будемо мінятися: я тобі — їжу, а ти мені — силу Сонця. Розумієш?
Як же ми будемо жити разом? — задумливо спитала Водорість. — Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води — ти потонеш, якщо вийдемо на суходіл — я засохну й помру.
Не занепадай духом, — посміхнувся Гриб. — Жити будемо в будь-якому місці, де є волога.
У такому випадку я згодна! — радісно відповіла Водорість.
З того часу Гриб і Водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати одне без одного. Допомагаючи Водорості, Гриб витягає з-під землі солі та поживні речовини. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і Водорість, склавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали називати на одне ім'я — Лишайник. Давайте ближче з ним познайомимося.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
1. Лишайники — своєрідна група організмів, що утворилася як результат співіснування грибів із ціанобактеріями й зеленими водоростями, формування поняття "симбіоз", різноманітність лишайників, їх поширення; розвиток науки про лишайники (розповідь, демонстрація колекції лишайників, таблиць).
2. Будова вегетативного тіла лишайника — талому, різноманітність за формою, забарвленням; внутрішня будова лишайника, розміщення грибного, водоростевого чи ціанобактеріального компонента (розповідь, демонстрація таблиці, презентація).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда за питаннями
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК
Отже, лишайники — особливі комплексні організми, що належать до царства Гриби. Вони складаються з клітин грибів та фотосинтезуючих організмів — водоростей або ціанобактерій. За зовнішньою будовою лишайники поділяють на накипні, листуваті та кущисті. Розмножуються лишайники здебільшого вегетативно. Завдяки здатності витримувати тривалі періоди несприятливих умов лишайники можуть оселятися там, де не живуть інші організми. Лишайникам притаманне значне поширення, проте вони погано витримують забруднення атмосфери.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 53, відповісти на запитання уроку 59 у робочому зошиті.