Урок "Лишайники - симбіотичні організми"

Про матеріал
Продовжити формування знань про різноманітність живих організмів; ознайомити учнів з лишайниками — симбіотичними організмами, з особливостями їхньої будови й життєдіяльності, поширенням у природі, пристосуванням лишайників до різних умов існування; розвивати в учнів логічне мислення і творчі здібності, сприяти самостійному отриманню знань, умінню порівнювати й узагальнювати набуту інформацію; продовжити спільно з учнями формувати культуру праці, спілкуванню, екологічної культури, шанобливе ставлення до оточуючого середовища.
Перегляд файлу

Лишайники

Цілі уроку:

освітня: продовжити формування знань про різ­номанітність живих організмів; ознайомити учнів з ли­шайниками — симбіотичними організмами, з особли­востями їхньої будови й життєдіяльності, поширенням у природі, пристосуванням лишайників до різних умов існування;

розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення і творчі здібності, сприяти самостійному отриманню знань, умінню порівнювати й узагальнювати набуту інформацію.

виховна: продовжити спільно з учнями формувати культуру праці, спілкуванню, екологічної культури, шанобливе ставлення до оточуючого середовища.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: колекція лишайників, таблиця "Ли­шайники", комп’ютер, презентації.

Основні поняття і терміни: лишайники, ліхенологія, симбіоз, накипні,листуваті й кущисті лишайники, повітряне живлення, ксанторія, індикатори, бактерицидність.

ХІД УРОКУ

                                                                              Зібратися разом – це початок.

   Триматися разом – це прогрес.

                                                                              Працювати разом – це успіх.

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Давайте послухаємо казку "Історія гриба і во­дорості".

Гриб, поправивши свою шапку, швидко побіг до берега річки. У товщі води плавали водорості.

 Добридень, як справи? — привітно гукнув Гриб до знайомої водорості.

 Нівроку, — обізвалася вона. — Тільки час­тенько буваю голодною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.

 Помиляєшся, дорогенька, у воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, — відповів Гриб. — А безталаннішого за мене немає на білому світі. Їжі в землі, дійсно, досита, але, на моє нещастя, Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищувати повітря.

Що ж нам робити? — спитала Водорість.

Що робити? — загадково посміхнувся Гриб. — А ти подумай.

Водорість замислилася.

 Треба звернутися до Сонця, — сказала вона. — Ти попроси в нього вибачення, і воно подарує тобі силу, а я постараюся випросити для себе коріння.

 Безнадійна думка! — махнув рукою Гриб.

— У мене є краща ідея!

 Яка ж? — поцікавилася Водорість.

 Давай дружити,— швидко відповів Гриб. — Ти розумієшся із Сонцем, а я із Землею, і будемо мінятися: я тобі — їжу, а ти мені — силу Сонця. Розумієш?

 Як же ми будемо жити разом? — задумливо спитала Водорість. — Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води — ти потонеш, якщо вийдемо на суходіл — я засохну й помру.

 Не занепадай духом, — посміхнувся Гриб. — Жити будемо в будь-якому місці, де є волога.

 У такому випадку я згодна! — радісно відпо­віла Водорість.

З того часу Гриб і Водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати одне без одного. Допомагаючи Водорості, Гриб витягає з-під землі солі та поживні речовини. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і Водорість, склавши союз, так пото­варишували, що їх навіть стали називати на одне ім'я — Лишайник. Давайте ближче з ним познайомимося.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

  1. Лишайники — своєрідна група організмів
  2. Будова лишайників.
  3. Процеси життєдіяльності лишайників.
  4. Значення лишайників у природі й житті людини.

1. Лишайники — своєрідна група організмів, що утворилася як результат співіснування грибів із ці­анобактеріями й зеленими водоростями, формуван­ня поняття "симбіоз", різноманітність лишайни­ків, їх поширення; розвиток науки про лишайники (розповідь, демонстрація колекції лишайників, таблиць).

2. Будова вегетативного тіла лишайника — талому, різноманітність за формою, забарвлен­ням; внутрішня будова лишайника, розміщення грибного, водоростевого чи ціанобактеріального компонента (розповідь, демонстрація таблиці, презентація).

  1.  Процеси життєдіяльності лишайників: жив­лення, розмноження, особливості зростання (роз­повідь з елементами бесіди).
  2. Значення лишайників у природі й житті людини — робота з підручником за завданням: прочитати § 53 "Роль лишайників у природі та житті людини", підготувати відповідь на запитан­ня:  Чому лишайники вважають особливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда за питаннями

  1.              Що таке лишайник?
  2.              Яку будову має талом лишайника?
  3.              На які групи розподіляють лишайники за фор­мою талому?
  4.              Яким чином лишайник живиться?
  5.              Який спосіб розмноження притаманний лишай­никам?
  6.              У яких місцях поширені лишайники?
  7.              Як лишайники переносять несприятливі умови?
  8.              Лишайники завжди можна зустріти в лісі на стовбурах дерев. А в парках і скверах великих міст вони майже відсутні. Чому?

    V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК

Отже, лишайники — особливі комплексні орга­нізми, що належать до царства Гриби. Вони скла­даються з клітин грибів та фотосинтезуючих орга­нізмів — водоростей або ціанобактерій. За зовніш­ньою будовою лишайники поділяють на накипні, листуваті та кущисті. Розмножуються лишайники здебільшого вегетативно. Завдяки здатності витри­мувати тривалі періоди несприятливих умов ли­шайники можуть оселятися там, де не живуть інші організми. Лишайникам притаманне значне поши­рення, проте вони погано витримують забруднення атмосфери.

 VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити § 53, відповісти на запитання уроку 59 у робочому зошиті.

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2019
Переглядів
1255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку