Тема. Література рідного краю. Анатолій Пашкевич. Оповідання «Скажи мені, дубе»
Мета: навчальна: ознайомити учнів із біографією Анатолія Пашкевича, його творчістю, подати аналіз ідейно-художнього змісту оповідання композитора й майстра слова; розвивальна: удосконалювати вміння давати оцінку подіям, визначати засоби виразності; виховна: виховувати в дітей бережливе ставлення до природи, вміння бачити красу навколишнього світу, виховувати естетичні смаки, повагу до художнього слова, почуття пошани до письменників-земляків.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань (урок літератури рідного краю).
Обладнання: портрет А. Пашкевича, збірка оповідань “Мамина вишня”, ілюстрації до оповідання.
Методи, прийоми, види, форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, бесіда, обмін думками «незакінчене речення», робота в парах.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Пашкевич Анатолій Максимович народився 11 лютого 1938 року в селищі Довбиш Баранівського р-ну в сім’їголови районної ради Максима Дмитровича (1902) та Федосії Іванівни Зіміної (1905). Через рік (1939 р.) родина переїхала в Баранівку, оселилася в невеличкому будинку по тодішній вул. Червоноармійській (тепер Пашкевича). Був хворобливим хлопчиком, мав добре серце, любив трудитись, у всьому допомагав матері. Батько багато працював, а мати присвятила себе сім’ї і дітям. Мала чудовий голос, у хаті постійно звучала пісня (батько грав на трофейній гармошці, яку привіз із війни, а мати співала).
Навчався в Баранівській загальноосвітній школі №1, закінчив 7 класів. З восьми чи дев’яти років почав підробляти: спочатку ящики збивав по шаблону, потім слюсарював на фарфоровому заводі (у 1955 р), навчався у вечірній школі робітничої молоді. Ще кіно «крутив» по селах. Але музика перемогла. Самотужки опановував музичну літературу, згодом (1956 р.) закінчив шестимісячні курси баяністів при Новоград-Волинському Будинку культури. Навчався на заочних музичних курсах у Москві. Строкову службу проходив на Північному флоті і паралельно продовжував навчатися на курсах. Після служби повернувся додому. Очолив хор Баранівського Будинку культури і через кілька років колектив отримав звання народного, а хористами були переважно робітники фарфорового заводу.
У 1962 р. Пашкевич переїхав у Довбиш, де при місцевому фарфоровому заводі створює співочий колектив. При хорі організовує ще й танцювальну групу. У Довбиші і саме в хоровому колективі зустрів своє перше кохання Валентину Олександрівну Хмарук.
Згодом його запрошують у Житомир, у хоровий колектив «Льонок» (1963-1965), який під керівництвом Пашкевича з аматорського перетворився в професійний.
Далі Черкаський народний хор(1966-1973), хормейстром якого став Анатолій Пашкевич. Разом з ним до Черкас переїхали Раїса Кириченко та Ольга Павловська. У Черкасах вдруге одружується.
З 1974 по 1978 р. працює художнім керівником Заслуженого ансамблю пісні й танцю «Дарничанка» в Києві.
Протягом 1978-1988 років – художній керівник Волинського народного хору.
Далі Чернігівська земля, де пройшло 13 років творчої діяльності. У Чернігів приїхав 24 жовтня 1989 р., тамтешньому народному хору потрібен був художній керівник та головний диригент, провідний методист вокально-хорового жанру в Обласному центрі народної творчості м. Чернігова.
З 2002 р. – диригент Черкаського народного хору.
Нагороджений грамотами, Орденом 3-го ст. «За заслуги», присвоєно почесне звання «Народний артист УРСР», Почесний громадянин Черкас та Баранівки.
Помер 8 січня 2005 р., похований у Чернівцях.
1. Розгляд фото(1) і картини(2) І. Шишкіна «Дуби в старому Петергофі»
2.Незакінчене речення
1 2
Учитель. Ми не випадково звернулися до цих творів мистецтва. На уроці познайомимося з оповіданням, у якому автор олюднює образ дуба, розповідає про нього, як про живу істоту.
Цікаво
ДУБ – символ могутності та довговічності, цілісності й здоров’я, символ повноти життя, могутньої сили й величної краси.
ЗОЗУЛЯ – це символ весни і, водночас, нещастя, суму і вдівства, туги за минулим і страждань нерозважливої матері.
ПЕРЕМЕТ – це рибальська снасть з гачками, яку звичайно ставлять поперек течії річки.
1. Виразне читання тексту.
2. Бесіда:
У яку пору доби відбуваються події на початку твору? (у
надвечірнє плесо лягло спочити небо)
Яка річка згадується? (Случ)
Що робив герой твору на річці? (поставив перемет)
Як такий вчинок може характеризувати людину?
Чим займався чоловік на березі? (привітався з дубом,
змайстрував намет)
Що побачив, коли підняв перемет? (величезного дивного окуня)
Кого нагадував героєві окунь? (вепра)
Яка подальша доля окуня? (обережно зняв з гачка, потримав у руках, випустив у воду)
Чи змінилося ставлення до чоловіка?
Що зробив він із переметом? (спалив)
Що прийшло на зміну погожому вечору? (рвучко шугонув вітер, полохливо зашумів ліс, хмара налягла до землі, спалахнула блискавка, загуркотів грім, реве вітер, блискавки шматують темінь)
З якими почуттями прокинувся герой вранці? (на душі було хороше, легко, відчув, як молода сила струмує по ньому)
Що спонукало чоловіка взятися за аркуш нотного паперу? (уявна розмова дуба та зозулі)
Яка доля спіткала дуба? (широченний пень з безліччю шрамів від пилки й сокири)
Чи випадковою у творі є розмова дуба із зозулею?(Мабуть, ні, не дарма ж зозуля - символ нещастя, суму, туги. Автор ніби попереджає про нещасливу долю дуба)
Як ви думаєте, хто є героєм твору? (письменник, композитор)
Як він назвав щойно складений ним твір? («Летіла зозуля»)
Як композитор ставиться до дуба? (як живий, доля у нього важка, лиховісна)
На скільки частин умовно можна поділити оповідання? (на 2: перша зустріч - дуб живий, друга зустріч - шрами на пні)
Яка головна думка твору?(необхідність берегти природу, вона – живий організм)
Яке враження на вас справив твір? Як ви думаєте, які почуття огортали чоловіка, коли він побачив пенька замість могутнього дерева? (сум, біль, розчарування)
3.Складання лінії життя дуба (Об’єднавшись у пари, визначити найважливіші моменти життя дуба)
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
– Чого вчить прочитане оповідання збірки «Мамина вишня»?
– Що б ви хотіли сказати письменникові про прочитаний нами твір?
– Який слід лишив у душі урок літератури рідного краю?
V. Домашнє завдання.
Висловити свої враження від оповідання, склавши есе або сенкан.
Текст
СКАЖИ МЕНІ, ДУБЕ
У надвечірнє плесо лягло спочити небо. Човен напливав на білі хмарки. Сплескуючи, перемовлялися з верболозом, що простелився зеленою ковдрою по берегах і колисав небо, весла. Я поставив перемет і причалив до свого улюбленого місця, де колись частенько рибалив з ночівлею. Підтягнув човна, вийшов на берег. До самого берега підступав темно-зеленою таїною ліс. Сонце зависло над ним і пронизало червоними променями верхівки дерев. На узліссі у зеленому брилі стоїть дуб-велетень. Підійшов я до свого давнього друга, і він щиро привітав мене своїм леготом. Пішов далі. Ліс помітно порідів, поріс високою папороттю. Вибрався з нього на второвану підводами дорогу весь у павутинні. Оббираючи його з себе, йшов повз вирубку. Пригадав, що колись бачив тут покинуті, нікому не потрібні два полудрабки. Нарешті, натрапив на них. По одному перетягнув на берег, переміряв, розрубав навпіл, поставив сторчма, верхи з'єднав і закріпив. Вималювалося щось схоже на каркас намету. Відтак нарізав довгої гнучкої лози, приніс кшька оберемків пахучого сіна, настелив його на щаблі і переплів лозою так, що жодної щілинки не було. Відійшов убік. Намет стояв неподалік дуба й милував око на тлі навколишнього пейзажу. Закружляло над ним птаство у стрімкому леті, і голосний сполоханий щебет загубився у верховітті. Я приліг у наметі. П'янило пахуче сіно, на душі розливалося тепло від таємничого затишку. Та пора вже й перемет перевірити. Сів у човен, підвеслував до куща. Гнучка лозина, до якої був прив'язаний шнур, занурилася у воду. Підтягнув по шнуру човна до середини Случі. Неподалік мене нерухомо, розчепіривши широкі плавники, завис на гачку величезний окунь. Спокійно, не кваплячись, я підвів під нього підсаку і виважив рибину в човен. Ще ніколи не бачив такого дивного окуня. Своїми обрисами він нагадував мені вепра. Рогова луска була вкрита шипами, з-поміж неї проростали зелені ниточки водоростей, плавники — наче долоні. Здавалося, окунь приплив сюди з далекої давнини, з якогось іншого світу. Я обережно зняв його з гачка, потримав у руках, як дорогоцінний скарб, і випустив у воду. Він на мить завмер біля човна, а потім енергійно гребнув плавниками-долонями і зник у глибині. Я змотав перемет, повернувся на берег і розпалив вогнище. Коли воно добре розгорілося, кинув перемет у вогонь. Вечір брав у свої обійми все довкола. Лише дрімаючий дуб-велетень, здавалося, непідвладний йому. Вогнище лизало язиками темінь. Я довго ще сидів біля дуба і розмірковував про життя-буття. Та затишний намет кликав мене. Зручно вмостившись у пахучому сіні, я блаженно задрімав... По намету щось прошурхотіло. Я неохоче підвівся і визирнув з намету. Над лісом чорною хусткою нависла хмара. Наче косою по каменю, заскреготав якийсь нічний птах. Рвучко шугонув у верхів'ях дерев вітер. Закректав спросоння старий дуб. Вітер все дужчав, розгойдував дерева. Полохливо зашумів ліс. Хмара ще нижче налягла до землі. Спалахнула блискавка. Загуркотів грім! Здригнувся дуб, розпростер крислаті віти-руки, зашерхотів сердито листям. Реве вітер! Вихором кружляє навколо дуба, висвистує батогами по листу. Тисне йому на могутні плечі — хоче до землі пригнути. Блискавки шматують темінь, шукають дуба — хочуть груди йому розітнути. Шумить ліс! Гуде земля! Стогне дуб-велетень, і здається, боротьба ця — нескінченна. Рвонув вітер ще раз і від безсилля так завив, що аж земля задрижала. Розірвалося тріскотливо небо, ще раз шугонула блискавка і грізно погуркотіло в далину. Важкі краплі лунко вистрілювали по листу, потім сипонуло густо, і зашуміла злива. Земля спрагло пила воду... Прокинувся від голосного пташиного щебету. На душі було так хороше, так легко, і я відчув, як молода сила струмує в мені. Сонце золотими струнами торкалося верхів'їв дерев. Трави купалися в цілющій росі. А на узліссі стояв красень дуб. І здавався ще величнішим, ще могутнішим. Він наче оглядав свої володіння як добрий господар. І думав думу. Прилетіла зозуля, сіла на його вітті й закувала, ніби питала: Скажи мені, дубе, зелений мій друже, По кому ти плачеш, по кому ти тужиш?..
Дуб відповів їй: Зозуле, зозуле, ой, як не тужити Ламає вітрами зеленії віти... Відтак, піднявши вгору крислаті віти, загув переможно: Гей, буйнії вітри, грозою до мене, Стоятиму завше я вічнозелений... Я взяв аркуш нотного паперу і почав швидко записувати мелодію і слова, що водночас народжувалися в душі, і дякував Богу за хвилини натхнення, які приходять не так уже й часто... Я завжди сприймаю цю пісню як народну. Коли слухаю її тепер, боляче стискається серце при згадці про останню зустріч з... Ні, не з дубом. Бо переді мною був широчезний пень з безліччю шрамів від пилки й сокири. По тих шрамах можна було здогадатися: довго пиляли... Торкнувся рукою. Пень глухо застогнав. Клубок підкотився до горла... Злякано й насторожено мовчав ліс. Неподалік загрозливо виспівувала пилорама. ...На білій скатертині переді мною щойно написана партитура. Ще раз уважно переглянув: Летіла зозуля та й стала кувати, в зеленого дуба та й стала питати... Закрив її, зверху написав: «Летіла зозуля».
— Це нова пісня, сину? — нечутно підійшла мати.
— Так, мамо.
— А про кого?
— Про зеленого дуба.
— Ти про людей пиши, про їхні долі.
— А він для мене як живий. І доля у нього важка, мамо, лиховісна.
Вийшов на вулицю. Сонце ховалося за лісом. Десь із-за Случі долинав голос зозулі. Слухав, а перед очима — шрами на пні...