Тема: Література рідного краю. Літературні постаті Херсонщини
Мета заняття:
поглиблювати відомості про життя та творчість митців нашої місцевості; розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини; виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи; прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором; виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів; поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів культури та мистецтва; плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо
Технічні засоби навчання: ноутбук
Методичне забезпечення: Опорні конспекти, доповіді, тести, проекти
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчання:
Херсонський край! Хто тебе не знає?! Ти розкинувся понад Чорним та Азовським морями, щедрий на легенди, пісні, сказання. Ти, Таврійський краю, славишся людьми працьовитими, талановитими. Це вони прославили і возвеличили рідну землю своєю творчістю. Серед них:
Гра «Розхвали свою сторону» (В лікарні знаходяться пацієнти з усіх куточків Херсонщини тому їхнє завдання – одним реченням довести, що саме в їхньому районі живуть найталановитіші поети. Діти свою розповідь супроводжують відміткою на карті Херсонської області: приклеюють портрети видатних особистостей свого краю)
ІІІ Актуалізація знань ,умінь,навичок.
Перед уроком учні отримали випереджувальне завдання. Готуючись до уроку, клас було поділено на групи (хакер-дослідник, психолог, дослідники – біографи, дослідники - літературознавці ). Кожна група виконувала свою ділянку роботи.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
1. Вступна розповідь-огляд, створення ситуації зацікавлення.
Потреба людини у пізнанні своєї землі протягом віків сформувала науку краєзнавство. Одне з провідних місць у краєзнавчій пошуковій роботі здавна належить літературному краєзнавству, яке спрямоване на вивчення літературного життя краю, біографій письменників і їхніх творів, пов'язаних з даною місцевістю. Такі літературно-краєзнавчі пошуки приносять велику користь літературознавству, знаходячи нові фактори життя письменників...
2. Завдання уроку
Діти під керівництвом вчителя складають план уроку методом «Пазли»
III. Вивчення новою матеріалу
*за першим столиком - хакер-дослідник, психолог;
*за другим столиком - «дослідники - біографи»;
*за третім - « дослідники - літературознавці».
Дослідник-біограф. Дорогі друзі. Розпочинаємо прес-конференцію, присвячену життєвому і творчому шляху АЛЬОХІНА ІВАНА ЛЕОНТІЙОВИЧА (Підстепненського)
Психолог (під музику Ф. Шопена «Ніжність»)
Линуть, летять літа, звихрені роками подій. Усе малопомітне, пересічне стирається з пам’яті людської, гине, припорошене пилом століть. Та які б громи долі не пронеслися над головою справжнього таланту, їм не дано розсипати на порох справу рук його.
Дослідник-біограф. У сільській глушині Таврійського краю минули дитячі та юнацькі роки тепер уже офіцера у відставці та діючого поета і пісняра Івана Підстепненського.
Дослідники – літературознавці:
ПРО МЕДОВУ ПОРУ
Мов наречена вдіта навесні
Акація в гаю медовим цвітом,
І спогади, неначе в дивнім сні,
Прийшли до мене бджоляним привітом
Приспів: Про акацію білу пісню вам заспіваю,
Про медову пору на початку життя,
Рідний батьківський двір я завжди пам,ятаю -
То дитинство моє - з ним іду в майбуття.
Маленьким мене Мама колисала
Під деревом - воно в дворі росло,
Про радощі земні пісні співала,
Дарила серцем ніжність і тепло.
Приспів: Про акацію білу пісню вам заспіваю...
Під кронами акації мій Тато
На скрипці грав мелодії війни.
Гостей в свята завжди було багато -
Співали про женців пісні вони.
Приспів: Про акацію білу пісню вам заспіваю...
В далеку по житті мене дорогу
Юнацька доля стрімко повела...
Та навесні край рідного порогу
Акація знов медом зацвіла.
Приспів: Про акацію білу пісню вам заспіваю...
1. Моделювання вірша. «ПРО МЕДОВУ ПОРУ»
Дослідник-біограф. Народився майбутній офіцер, пізніше поет, пісняр (бард-гітара) 6 квітня 1945 року у сім’ї голови Підстепненської сільської ради, талановитого скрипаля Леонтія Васильовича та не менш обдарованої співачки Оксани Петрівни. Любили односельці збиратися у баготодітній сім’ї Альохіних вдома та довгими зимовими вечорами, чи на свята, слухати гру і спів подружжя. Один із шанувальників таланту Альохіних згадував: «... у них наскільки були сильні голоси, що коли співали, аж лампи гасові тухли».
Творче обдарування у своїх батьків перейняли сини - Григорій, Іван, Петро та дочки Марія і Віра. Вони не вивчали слів та мелодій тих пісень, про це середній син Іван склав пізніше пісню:Дослідники – літературознавці:
ЗАСПІВАЙМО БАТЬКІВСЬКИХ ПІСЕНЬ!
Коли я був ще малюком,
Чув, як співали Мама й Тато,
І з материнським молоком
Запам,ятав пісень багато.
Приспів: Заспіваймо батьківських пісень
Про коней, що хлопці розпрягали,
Змалку ми їх знали по цей день -
Про женців, Іванка й гарну Галю,
Змалку пам,ятаєм по цей день -
Як колись батьки наші співали!
Люблю відтоді, як рідня
За стіл в свята разом сідає,
Та чи звечора, чи за дня
Після тостів пісні співає.
Приспів: Заспіваймо батьківських пісень...
На скроні впала сивина
І зморшки нам чоло покрили,
Та коли вип,ємо вина -
Пісні батьків = наші вітрила!
Приспів: Заспіваймо батьківських пісень...
Словникова робота.
Дослідники – літературознавці:
Акація -Робі́нія звича́йна (Robinia pseudoacacia)[1] — отруйна багаторічна рослина родини Бобових, також відома під назвами робі́нія псевдоака́ція, колю́ча ака́ція та бі́ла ака́ція, причому остання назва за популярністю перевершує наукову. Цінна і дуже поширена медоносна, лікарська, фарбувальна, ефіроолійна, танідоносна, деревинна, декоративна й фітомеліоративна культура.
Дослідник-хакер : У магії акація символізує очищення, любов, захист, віщі сни. Як оберіг носять з собою шматочок дерева акації. Її використовують в любовному, сімейної та грошової магії. Акацію вважають деревом, що зароджується. Вона сприяє продовженню роду, і в неї обоє просять позбавлення від безпліддя і народження дитини. На квітках акації дівчата ворожать про заміжжя. Потрібно зірвати кисть акації, будинки, не дивлячись, відірвати частину суцвіття, покласти під подушку і загадати, вийдіть ви заміж цього року.
Бард — (від фр. barde) — мандрівний поет і співак у кельтів, що жили головним чином на території нинішньої Ірландії, Уельса і Шотландії та Бретані. Другий ступінь посвячення у жерців-друїдів. Друїди — носії культової традиції, пророки та філософи. Барди — носії пісенної традиції. Одягалися у все небесно-блакитне — колір символізував істину і гармонію.
Середньовічні барди були професійними поетами-співаками, мандрівними або придворними. Вони об'єднувалися в цехи, виконували героїчні пісні-балади, бойові, релігійні і сатиричні пісні, елегії та інше.
Найвідомішим бардом був легендарний ірландець Оссіан (3 століття). Останнім ірландським бардом вважають сліпого музику на ймення Трейлех О'Карулань (ірл. Toirdhealbhach Ó Cearbhalláin) (1670–1738).
У XV столітті слово «бард» перейшло з шотландської в англійську мову і стало означати «блукаючий музикант». У європейській літературі слово бард стало синонімом поета.
Га́сова лампа (біл. газавая лямпа, рос. керосиновая лампа, пол. lampa naftowa, англ. kerosene lamp, нім. Petroleumlampe) — світильник, у якому світло утворюється внаслідок згоряння гасу. Гасова лампа була винайдена 1853 року у Бориславі, що на Львівщині місцевими аптекарями Яном Зегом та Ігнатієм Лукасевичем.[1] Широко використовувалась з другої половини XIX століття, майже вийшла з ужитку з розвитком електричного освітлення у першій половині XX ст. У теперішній час уживається у неелектрофікованих районах, дачниками і туристами.
Інші назви: га́сова ля́мпа, гасни́ця (гасни́чка) і га́сниця, гасни́к (гасничо́к) і га́сник
Цю "фірмову" для сім,ї пісню, як і інші - батьківські, брати та сестри Альохіни співають, коли зустрічаються, у супроводі гітари (Іван Леонтійович) та аккордеону . (Петро Леонтійович). Спадково - співоча сім,я, загалом...
2. Створення паспорта вірша.
Завдання: На партах у вас лежать пам’ятки «Ідейно - художній аналіз поетичного твору» та друкований текст вірша. Використовуючи пам’ятки, створити паспорт цього вірша.
Дослідники – літературознавці:
Про себе Іван Леонтійович пише у вірші "Ровесник Победы" так:
Я Ровесник Победы - по воле судьбы,
В Сорок Пятом родился под гром канонады.
Жизнь отец подарил, уцелев от беды,
Смерть и раны презрев, выходя из блокады.
Значит мне повезло, что случайно отца
Не сразил наповал, а лишь ранил осколок...
Миллионам других злые граммы свинца
Оборвали по ветви на древе потомков...
Дослідник-біограф.
Навчався Іван у Підстепненській семирічній школі. Був активним учасником художньої самодіяльності, неодноразово завойовував призові місця у районних конкурсах «Юні таланти». А закінчив школу на відмінно у 1959 році. Далі було навчання у Козачелагерській одинадцятирічці, яку він закінчив у 1963 році. Вже у зрілі роки з ніжністю і трепетом у душі згадує:
Дослідники – літературознавці:
ШКОЛЬНАЯ ОСЕНЬ
О детстве, школьной юности живут воспоминания:
Наш первый в школе осенью заливистый звонок,
Контрольные работы, домашние задания,
Экзамены из класса в класс, последний наш урок.
.. Бал выпускной наш в памяти, рассвет и одноклассники -
Выпускники счастливые, но с грустью пополам:
Все, что смогли, отдали нам учителя-наставники,
Прощаясь, говорили мы: "за все спасибо вам!"
Дорогами несхожими, путями очень разными
Мы разошлись, разъехались - кому, что по судьбе...
Но за делами важными, заботами отрадными -
О школе не забыли мы, храним ее в себе.
Жизнь после школьной юности, конечно, быстротечная:
Мы многое успели. Жаль, не все дано объять...
Но наша осень школьная, на счастье, бесконечная -
Мы в первый класс за внуками идем, идем опять
Все чаще вспоминаются друзья и одноклассники,
И те, кто уму-разуму учил когда-то нас...
Как хорошо бы встретиться, пока это подвластно нам,
Сказать: "Учитель школьный наш, спасибо, помним Вас!"
Дослідник-біограф.
Ця пісня присвячена вчителям та однокласникам Підстепненської і Козачелагерської шкіл, а також особисто - класному керівникові випускників одинадцятого класу 1963 року Козачелагерської середньої школи КОВАЛЕНКО Івану Івановичу, який і зараз проживає у селі Козачі Лагері.
Дослідники – літературознавці:
Шкільні роки запам,яталися Івану ще й першим коханням:
ВСТРЕТИЛ ВНОВЬ Я ШКОЛЬНИЦУ
Стал седеть, а помнится: первая любовь,
Тоненькая школьница, выгнутая бровь...
Под незабываемый тихий шелест струй
Вечный, несмываемый первый поцелуй...
(И.Рядченко "Не меня ждет школьница")
О первой любви много сложено песен -
Звучат серенады, романсы, хиты...
От первой любви - до последней, мир тесен,
Со школьной скамьи - до последней черты.
Влюбился я в школьницу классом моложе -
Свиданья, взаимность, под дождь поцелуй.
Все было, но в прошлом осталось... И все же
Живет в моем сердце с ней тот шелест струй...
Короткая юность - как миг пролетела,
Уехал судьбу я искать из села...
Дослідник-біограф. Та не все гладко складалося на початку життя у теперішнього одесита., Про що він із смутком розмірковує у вірші "Груз Греха":
Как и ноша в руках тяжелеет,
С каждым новым этапом пути,-
Так и Грех совершенный довлеет
Сквозь года - от него не уйти...
Психолог:
Іван у юні роки отримав психологічну травму
Біль втрати кращого друга із-за необережної гри
Дослідник-біограф. С той далекой поры - как в капкане,
Как в зажатых тисках жизнь течет,
Несмываемый Грех - жизнь в тумане,
Не прощенный - ведет жесткий счет.
Груз Греха по годам тяжелеет,
Не живет Грешник с Богом владу,
Ждать прощенья Греха он не смеет,-
Шансов нет быть прощенным в аду...
1963 рік – невдала спроба поступити до Одеського політехнічного інституту. Тому Іван іде працювати на завод, а далі строкова служба в армії і нарешті ... Краснодарське військове училище (1969рік), Ленінградська військова академія зв’язку (1977рік), Слов’янський міжнародний інститут управління бізнесу і права(1995рік).
Дослідники – літературознавці:
Когда-то Иван был курсантом -
О звездных погонах мечтал,
А позже, как стал лейтенантом,
Служить на Курилы попал.
Увидел он дальние дали -
Камчатку, Сибирь и Урал...
На мундир ордена и медали
Ему прикреплял генерал.
Менял пояса часовые
По Гринвичу в минус и плюс,
На погоны крепил золотые
Звезды бывший Советский Союз...
Творча біографія Івана Підстепненського розпочалася ще в роки строкової служби, коли ще не було остаточного рішення на майбутнє життя. Щоправда,тоді він писав ще, як кажуть - "у стіл":
Хакер-дослідник Із інтерв,ю: « Первая "проба пера" (конец шестидесятых годов прошлого века) в нынешнее время может вызвать, в лучшем случае, ухмылку (отрывок стихотворения "Азбука юности"):
Как хочется нам, юным, состояться:
Жить полноценно, с пользой на земле,
Дерзать, творить, учиться и влюбляться,
Курс сохраняя верным и во мгле....
Вряд ли эти строфы можно назвать поэзией, но устремления молодого человека того времени, на мой взгляд, передают. В нынешнее время идеология другая, но "из песни слов не выбросить" - это уже история...»
ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться. В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
Дослідник-біограф. Куди тільки не закидала військова доля Івана Підстепненського - Краснодарський край і Вінниччина, навчання у тодішньому Ленінграді, служба в Групі Радянских військ у Німеччині, потім Далекий Схід і Сибір. А от від долі нікуди не подінешся - вона прибила його поближче до рідної Херсонщини – в Одесу. Де і на даний момент (полковник у відстаці Одеського Південного оперативного командування) проживає та ніколи не забуває тих, хто пліч-о-пліч пройшов з ним дороги Мужності, Зрілості, Становлення.
Дослідники–літературознавці: Про це розповідає його пісня:
ДРУЗЬЯ МОИ!
Идут, бегут, спешат года -
На тормоза их не поставить.
Но в дни рождения всегда
Друзей стараюсь я поздравить.
Друзья мои, друзья мои,-
О вас я часто вспоминаю.
И счастлив, если в юбилей
Вас за своим столом встречаю!...
Дослідник-біограф. Івану Підстепненському, як поету, притаманний філософський погляд на життя.
Дослідники – літературознавці: В інтернеті, на форумі "Сайт высокой поэзии", є і його сторінка користувача "Философская аналогія" (витяг):
Аналіз вірша
АНАЛОГИЯ
Мы любим камешки морские собирать,
Из самых разных выбирать такие,
Что у волны прожилками горят
И говорить стремятся – как живые...
Как научиться у морских камней,
Не связанных единой, прочной нитью,
Держаться вместе миллионы дней
И, не враждуя, жить единой жизнью?
АЛЛЕЯ ДНЕЙ
«На день надо смотреть,
Как на маленькую жизнь».
М.Горький
Разные в жизни случаются дни -
Радость и грусть нам приносят они,
В память врезаются раз навсегда
Или уходят, как тень - без следа.
Не забываются добрые дни:
Удача, везенье - как в море огни,-
Нам помогают на берег сойти,
От надоевших невзгод отойти.
Жаль, не стоят они - светлые дни,
Не удержать их, мани - не мани…
Мгновенья прессуют минуты и час,
Нет повторенья былого для нас.
В ряд бесконечный становятся дни -
Серые буднями, ночи сродни.
О них рассказать ничего не берусь -
Вызовет это ненужную грусть.
Помнить не хочется черные дни -
Следуют с нами, гони - не гони.
Память порой их хранит, как назло,
Напоминая, в чем нам не везло.
Пока мы живем - разных дней череда
Будет радовать нас, огорчать, но всегда
Мы верить должны, что еще впереди
У нас лучшие, светлые, добрые дни.
Представьте аллею деревьев из дней -
Светлых и добрых, зеленых - без пней…
Надо бы нам дорожить каждым днем,
Чтоб дерево жизни не виделось пнем!
ВИРТУАЛЬНЫЙ ПОЛЕТ
Над морем, у высокого обрыва,
Я в полусферу синюю вошел:
Дух захватило от внезапного порыва -
Уйти в полет и ... мысленно ушел!
Увидел даль за синим горизонтом,
За линией, что делит пополам:
Морскую гладь, в кольцо объятым фронтом,
И поднебесье - отражение волнам.
По горизонту прямо, слева, справа
Идут, спешат куда-то корабли,
За жизнь борясь в штормах крутого нрава,
Стремясь в порты назначенной земли...
Но, как бы не казалось бесконечным,-
Имеет все же море берега,
Под толщей вод и дно в покое вечном,
Недосягаемые людям жемчуга...
В безбрежном, бесконечном поднебесье -
Планеты, звезды, неизвестные миры,
В уму непостижимом равновесье
Вселенной неизведанной дарьі...
Дослідник-біограф.
Іван Підстепненський прийшов до свого читача не так давно, тому він не вважає себе «крутим» професійним поетом. Він чистий душею, помислами, скромний за натурою.
Хакер-дослідник Із інтерв,ю:
« Поэт - очень высокое звание. Поэзия - нечто очень возвышенное на мой взгляд. Не уверен, что в моем творчестве присутствует возвышенность, к сожалению...Думаю, что отдельные публикации не дают прав причислять себя к категории "художников слова." После ранних проб, никому не показывая свои "творения", увлекаясь популярными песнями и смысловыми стихами (Вадим Шефнер, Виктор Дзюба, Иван Рядченко, Эдуард Асадов - в основе), уже в зрелом возрасте почувствовал потребность в стихотворном изложении своих мыслей, а затем и в песне (в 50 лет освоил гитарный аккомпанимент). Публиковался изредка в местной прессе под псевдонимом, пока был кадровым офицером. С увольнением в запас, оформил "для себя" сборник своих стихов и песен под общим названием "РОВЕСНИК ПОБЕДЫ" (публиковать сборник не искал пока возможности), используя их на дружеских встречах и торжествах. В кругу друзей признан, отношу себя к "домашнему стихотворцу, барду."
Азбукой стихотворения для себя определил выражение Вадима Шефнера:
"Не пиши для всех,-
Не взойдет посев,
И напрасен твой будет труд.
Для себя пиши,
Для своей души,-
И тогда тебя все поймут."
На самом деле, поэтическое Слово сейчас занимает в моей жизни значительное место, ведь это действительно "состояние души", написал даже свой "Гимн барда" (приведу отрывок):
Я пишу свои песни без нот:
Наполняю стихами блокнот,
А чтобы Слово острее звучало
Лиру, Музу беру под начало.
Мне так хочется, чтоб слова,
Как весной ранней зелень-трава,
Вместе тесно в Любви стояли
И мелодией нам звучали.
Песни мне помогают жить -
Вечно с ними готов дружить,
Воспевать важные всем слова -
Это жизни моей глава! »
Дослідник-біограф. Іде час, Іван Леонтійович і надалі пише вірші, пісні. З 2010 року він активний учасник інтернетівських конкурсів : «Золотая строфа», "Одесская осень", "Во славу женщине", "Заблудившийся трамвай", пісенного конкурсу "Земля співає". Деякі із його віршів помічені членами журі та відмічені грамотами, заохочувальними призами, опубліковані в одеських виданнях та альманасі "Золотая строфа" 2010- 2011роках.
Життя продовжується... В інтерв,ю, на питання "Що таке щастя?", Іван Підстепненський відповів:
« Очень хорошо по этому поводу сказал Эдуард Асадов (заключительная строфа его стихотворения "Что такое счастье"):
"А счастье, по-моему, просто
Бывает разного роста:
От кочки и до Казбека,
В зависимости от человека".
Счастье, на мой взгляд, величина непостоянная. Как отдельно взятый человек, я ощущаю счастливые мгновения, когда окружающие меня люди рады тому, что я для них сделал, когда чувствую взаимность и теплоту отношений, когда удается добиться намеченной цели, но это может быть и минута удачно рожденной в голове стихотворной мысли...»
V.Узагальнення та систематизація здобутих знань.
1.Гра «ТАК чи НІ»
1. Іван Альохін народився в сім′ї багатого землевласника? (Ні)
2. Іван Леонтійович по-перше – військовий, по-друге – поет, по-третє – співак, по-четверте – бард-гітарист? (Так)
3. Вперше написав вірш «Наша хата» у 1 класі? (Ні)
4. Військовослужбовець з 1969 року? (Так )
5. У віршах «Про медову пору», «Заспіваємо батьківських пісень», «Ровесник Перемоги» - висловлює любов і вдячність своїм батькам? (Так).
6. Активний учасник інтернетівських конкурсів? (Так )
7. У своїх віршах піднімає сили єдності? (Так)
8. Відпочивав на острові Капрі? (Ні )
9. Талант співака і музиканта перейняв у своїх батьків? ( Так)
10. Навчався в Ленінградській академії зв’язку? (Так)
11. Почав друкуватись на прикінці 60-70-х рр.? ( Ні, писати)
12. Народився на Херсоні , а проживає в Одессі? (Так )
2. Книга «Мудрості» .
Кожна дитина витягує із книги запитання, зачитує і дає відповідь.
VІ . Підсумки . Рефлексія.
Про поета можна говорити безкінечно, але, на жаль, урок закінчується. І наостанок хочеться почути : « Чому ж вчить нас поезія ІВАНА ЛЕОНТІЙОВИЧА (Підстепненського) ?»
Метод «Вільне письмо»
Вчить шанувати одвічні народні цінності – родину, землю, красу, щирість; розкривають моральну красу, душевне багатство земляків, чарівну
В ДЕНЬ ПОБЕДЫ
Начало
День Победы я считаю
Днем святым. И твердо знаю,
Что пока живу на свете -
Чтить Святыню буду эту.
Я ровесник той Победы
Что отцы наши и деды
В сорок пятом одержали,
Когда Гитлера дожали
До известной всем стены…
Много бед от той войны
Поколениям осталось,
Тем, которым жизнь досталась…
Мой отец осколком ранен
Был на фронте, и отправлен
В дом родной. И в эту честь
Нынче я на свете есть.
Значит, мог я и не быть,
Не писать и не любить…
Ветви древо бы лишилось,
То, что есть - не совершилось.
Миллионов рядом нет -
Не рожденных от тех лет:
Злые граммы из свинца
Жизнь возможного отца
Оборвали. И детей
В мире нет от матерей,
Не пришедших из войны -
Все об этом знать должны!
Знать, и помнить, и беречь
Тех, кому Святую Честь
Мы должны отдать, - живые.
Ветераны фронтовые!
Вас осталось очень мало,
Я прошу налить бокалы:
Память тем, кто не пришел
Из войны, и кто пришел,
Но не дожил до Победы…
Наш поклон, Отцы и Деды -
Подвиг ваш мы не забудем,
День Победы чтить мы будем!
ЖЕНЩИНА ЛЮБИМОЙ БЫТЬ ДОЛЖНА!
У любимой Женщины глаза -
В них любовь, и счастье и слеза,
У нее зовущим блеском губы
Мне желаньем поцелуя любы.
У любимой Женщины слова -
Нежностью берут свои права,
У нее за веским словом - дело,
Спорится, на зависть всем, умело.
У любимой Женщины веселье -
Лира с Музой правят новоселье,
У нее негодованье, гнев -
Не сравнится в этом даже лев!
У любимой Женщины одежда -
Не заметит, разве что, невежда:
В ней подчеркнут каждый важный штрих -
Взгляд остановите, хоть на миг!
Нечего, мужчины, нам гадать,
Как бы лучше мир земной создать:
Тема: Література рідного краю. Літературні постаті Херсонщини
Вчителя української мови та літератури
Арашкієва І.М.
Олешки 2021